SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Moderator: Redaktion
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Låter som ett Elon Light projekt med att konvertera en befintlig bil till el för att sedan ta det riktiga klivet. Elon klarade det så då kan inte Saab misslyckas
Låt bara inte Saabs ingenjörer styra för mycket
Låt bara inte Saabs ingenjörer styra för mycket
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Jo, fast Elon har ju tydligt sagt att det första steget var ett misstag. Det hade varit lättare att bygga något nytt från scratch. Hade NEVS gått ut och sagt att de tillsammans med gamla SAAB konstruktörer skulle ta fram en ny bil som baseras helt på elektrisk drift, då hade jag trott på det. Naturligtvis med ett par miljarder i budget också. Det här är bara lite mindre döfött än försöket att sälja 93 med en gammal dieselstånk.kontakten2 skrev:Låter som ett Elon Light projekt med att konvertera en befintlig bil till el för att sedan ta det riktiga klivet. Elon klarade det så då kan inte Saab misslyckas
Låt bara inte Saabs ingenjörer styra för mycket
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Elon använde en sexig supersport bilkontakten2 skrev:Låter som ett Elon Light projekt med att konvertera en befintlig bil till el för att sedan ta det riktiga klivet. Elon klarade det så då kan inte Saab misslyckas
Låt bara inte Saabs ingenjörer styra för mycket
9-3 är inte super på nåt håll
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Nu vet jag inte om jag skulle kalla en liten Lotus för en supersportbil, men ok jag är med på din tankegånge5m1r skrev:Elon använde en sexig supersport bilkontakten2 skrev:Låter som ett Elon Light projekt med att konvertera en befintlig bil till el för att sedan ta det riktiga klivet. Elon klarade det så då kan inte Saab misslyckas
Låt bara inte Saabs ingenjörer styra för mycket
9-3 är inte super på nåt håll
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
En sexig sportbil då ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Säg så här då, om vi försöker designa bilen själva här?
Var lägger ni batterierna? Räkna med att batterierna tar minst lika mycket plats som de i en Leaf, förmodligen mer eftersom vi vill ha mer räckvidd. Nissan har sagt att de gärna skulle plocka in mer batterier men att de helt enkelt inte får plats i nuvarande chassi.
- Ja, vi lägger förmodligen batterier under bilen och i bagageutrymmet, motorutrymmet är fortfarande upptaget av motorn eftersom drivningen ser ut som den gör. Problemet blir då att takhöjden minskat med samma höjd som batterierna har... Det här blir inte bra så klart, antingen för lite batteri eller för dåliga inne utrymmen. Därför behöver vi bygga ett nytt golv så att vi kan få in batterier lite överallt under stolar och baksäte, en större kardantunneln vore kanske bra också. Då står vi där med en bil utan bagageutrymme och med 4 sittplatser...
Var lägger ni batterierna? Räkna med att batterierna tar minst lika mycket plats som de i en Leaf, förmodligen mer eftersom vi vill ha mer räckvidd. Nissan har sagt att de gärna skulle plocka in mer batterier men att de helt enkelt inte får plats i nuvarande chassi.
- Ja, vi lägger förmodligen batterier under bilen och i bagageutrymmet, motorutrymmet är fortfarande upptaget av motorn eftersom drivningen ser ut som den gör. Problemet blir då att takhöjden minskat med samma höjd som batterierna har... Det här blir inte bra så klart, antingen för lite batteri eller för dåliga inne utrymmen. Därför behöver vi bygga ett nytt golv så att vi kan få in batterier lite överallt under stolar och baksäte, en större kardantunneln vore kanske bra också. Då står vi där med en bil utan bagageutrymme och med 4 sittplatser...
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Nissan har en leaf med 500km reckvid men den är en prototyp. Deras problem är mer att hålla kostnaderna för batteriet nere.
Klart de går att designa en bil me lång reckvid uttan att offra bagachet, kolla på tesla.
Klart de går att designa en bil me lång reckvid uttan att offra bagachet, kolla på tesla.
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
kanske är det lite samma fenomen som att uppfostra barn. De vill/kan inte ta till sig vad föräldrarna säger och lära sig av deras misstag utan måste upprepa misstagen själva för att förstå innebörden av dem...LarsL skrev:Jo, fast Elon har ju tydligt sagt att det första steget var ett misstag. Det hade varit lättare att bygga något nytt från scratch. Hade NEVS gått ut och sagt att de tillsammans med gamla SAAB konstruktörer skulle ta fram en ny bil som baseras helt på elektrisk drift, då hade jag trott på det. Naturligtvis med ett par miljarder i budget också. Det här är bara lite mindre döfött än försöket att sälja 93 med en gammal dieselstånk.kontakten2 skrev:Låter som ett Elon Light projekt med att konvertera en befintlig bil till el för att sedan ta det riktiga klivet. Elon klarade det så då kan inte Saab misslyckas
Låt bara inte Saabs ingenjörer styra för mycket
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Ja, självklart! Men det är förbaskat mycket svårare om du börjar med en bil som inte är designad för det.Kalle skrev:Nissan har en leaf med 500km reckvid men den är en prototyp. Deras problem är mer att hålla kostnaderna för batteriet nere.
Klart de går att designa en bil me lång reckvid uttan att offra bagachet, kolla på tesla.
När det gäller Nissan så är det inte heller kostnaden som är problemet. Ett utbytesbatteri kostar 50000kr så en bil med dubbelt så stort batteri skulle bara kosta så mycket mer. Jag och många andra skulle med stor säkerhet välja det alternativet om valet var 300 000kr för 13 mil och 350 000kr för 25 mil. Så de måste alltså bygga ett nytt chassi som kan husera dubbelt så många batterier av dagens slag eller få fram bättre batterier.
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Folk tror att batterier tar sån extrem plats. Va tvungen att räkna på det. En beräkning på teslas 18650 (18mm diameter o 65mm höjd) batterier. Säg att de har 3,7V o 3,4Ah.
Volym = 0,9*0,9*pi*6,5 = 16,5cm2 =16,5ml.
Energi = 3,7*3,4 = 12,6Wh
Energi/volym = 12,6/16.5 = 0,76kWh/l
Säg att man vill ha 50kWh, det skulle kräva 67liter batterier, det är typ en bensintank eller en kub på 4x4x4 liter.
Nu måste man ju ha kylning o bms o lite annat till men ändå, utan bensintank under ett modifierat baksäte får man lätt in 50kWh batteri och det kommer saaben komma 20säkra mil på, säkert 32mil nedc.
Volym = 0,9*0,9*pi*6,5 = 16,5cm2 =16,5ml.
Energi = 3,7*3,4 = 12,6Wh
Energi/volym = 12,6/16.5 = 0,76kWh/l
Säg att man vill ha 50kWh, det skulle kräva 67liter batterier, det är typ en bensintank eller en kub på 4x4x4 liter.
Nu måste man ju ha kylning o bms o lite annat till men ändå, utan bensintank under ett modifierat baksäte får man lätt in 50kWh batteri och det kommer saaben komma 20säkra mil på, säkert 32mil nedc.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Teslas batterier har ca dubbelt så stor energidensitet än övriga elbilar. Så ja med Teslas batterier kan man få plats med tillräckligt många. Övriga tillverkare måste ta fram bättre batterier.
Nissans nya 30 kWh batteri har något bättre energidensitet än gamla - de får in 6 kWh extra i samma utrymme. Till och med deras planerade 50 kWh batteri ska få samma storlek - så de jobbar mot bättre och bättre batterier, inte fler. Deras framtida batteri kommer få ungefär samma energidensitet som Teslas nuvarande.
Nissans nya 30 kWh batteri har något bättre energidensitet än gamla - de får in 6 kWh extra i samma utrymme. Till och med deras planerade 50 kWh batteri ska få samma storlek - så de jobbar mot bättre och bättre batterier, inte fler. Deras framtida batteri kommer få ungefär samma energidensitet som Teslas nuvarande.
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Håller med om att nevs inte visat upp något särskilt upphetsande än så länge. Väntar dock med att döma dem tills de visar upp en färdig produkt. Känns som det borde finnas tillräckligt med kunskap inom Saab/Västsverige för att satsa på något mer än en symbolisk lådbil. Finns det någon tidsplan?
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Ja, ok, det kan jag accepterae5m1r skrev:En sexig sportbil då ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Tänk om Saab/Nevs är den europeiska icke-tyska tillverkaren som vill joina superchargernätverket. Dom kör Teslas öppna teknik i sin gamla 9-3 och 20 mil räcker i teorin mellan SuC...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Då är de riktigt smarta jag är dock tveksam att så är falletSurfaren skrev:Tänk om Saab/Nevs är den europeiska icke-tyska tillverkaren som vill joina superchargernätverket. Dom kör Teslas öppna teknik i sin gamla 9-3 och 20 mil räcker i teorin mellan SuC...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Jag tror att teslas batterier är ännu bättre än d ja räknade ut. Det jag räknade på är standardbatterier från panasonic som jag själv kan köpa för drygt 2000kr/kWh inkl moms.
Men om saab om två år skulle sätta in batterier som har hälften av dagens standard18650batterier så skullde de ändå bara behöva ett utrymme på 5x5x5dm vilket även det borde kunna få plats under baksätet o bränsletanken.
Men om saab om två år skulle sätta in batterier som har hälften av dagens standard18650batterier så skullde de ändå bara behöva ett utrymme på 5x5x5dm vilket även det borde kunna få plats under baksätet o bränsletanken.
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Varför skulle en Saab behöva kosta 200k ny? Det kommer knappast Leafen Bolten eller M3 göra!apkungen skrev:När denna kommer ut så kommer bolt och model 3 och longdistans leaf att finnas. Då måste denna kosta 200k ny och leverera 20 riktiga mil samt 100kw Chademo. Då kan den bli en succé.
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
För att Leaf, Bolt och Model 3 (M3 helt annan bil) är ev från grunden medan 9-3 är en vanlig bil med el drivlinaElputte skrev:Varför skulle en Saab behöva kosta 200k ny? Det kommer knappast Leafen Bolten eller M3 göra!apkungen skrev:När denna kommer ut så kommer bolt och model 3 och longdistans leaf att finnas. Då måste denna kosta 200k ny och leverera 20 riktiga mil samt 100kw Chademo. Då kan den bli en succé.
Detta = kompromisser för att få ihop det = sämre bil = lägre pris
9-3 som fosil bil konkurerade inte precis i högre mellanklass
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Du får en ny Leaf i Norge för 190k. Om en SAAB 9-3 då kostar mycket ler, så blir det nog svårt för dom.Elputte skrev:Varför skulle en Saab behöva kosta 200k ny? Det kommer knappast Leafen Bolten eller M3 göra!apkungen skrev:När denna kommer ut så kommer bolt och model 3 och longdistans leaf att finnas. Då måste denna kosta 200k ny och leverera 20 riktiga mil samt 100kw Chademo. Då kan den bli en succé.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
En gammal bil och mindre räckvidd. Visst, gör den 20 mil i 130 i minus 10 grader (typ 60KWh batteri) då funkar nog 250kkr också. Kanske tom. 300k eftersom svenskarna kommer vilja köpa "Saab" men i längden måste de komma nef i pris eller erbjuda model 3 liknande grejer tror jag
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Men klarar 93 25 riktiga mil vilket Model 3 , Bolt och Leaf 2 förmodligen kommer göra så kan de ta ungefär lika mycket betalt.
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Så du menar om en urgammal 9-3 med samma räckvidd som en supermodern Model 3 kostar lika mycket, så kommer många att välja 9-3an? Ytterst tveksam till det. Finns säkert några patrioter, men som oftast så talar den inre egoisten och få väljer då nåt gammalt framför nåt nytt.LarsL skrev:Men klarar 93 25 riktiga mil vilket Model 3 , Bolt och Leaf 2 förmodligen kommer göra så kan de ta ungefär lika mycket betalt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Alla kan ju inte gilla Elon Musk och hans idéer en del vill ha dörrar som öppnar sig på normalt sätt och ha dörrhandtag som är utfällda hela tiden eller laddluckor som faktiskt går att få upp utan kreditkort osv. Alltså det finns många som vill ha något normalt och hemma vant (lustigt att säga det om SAAB ). Det finns de sorter väljer en e-Golf istället för en BMW i3, om vi säger så.
Edit: Är ens SAAB fabriken dimensionerad för Model 3 volymer? SAAB skulle väl ha pinkat på sig av lycka om de lyckats sälja 120 000 bilar eller nått sånt.
Edit: Är ens SAAB fabriken dimensionerad för Model 3 volymer? SAAB skulle väl ha pinkat på sig av lycka om de lyckats sälja 120 000 bilar eller nått sånt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5569
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Finns bara modet att våga satsa på spetsteknologi vad gäller el/ batteriteknik och coola finesser (se Volvos nya), så tror jag definitivt att det kan fungera.
Plattformen är väl beprövad (=inte ny) och bra och med ett nyare designspråk, smarta lösningar mm. kan detta bli intressant. Det gäller att tillräckligt stort kapital investeras, så man inte behöver kompromissa med förnyelsen.
Alla vill ju inte köra Nissan eller har råd med Tesla eller BMW.
/70D
Plattformen är väl beprövad (=inte ny) och bra och med ett nyare designspråk, smarta lösningar mm. kan detta bli intressant. Det gäller att tillräckligt stort kapital investeras, så man inte behöver kompromissa med förnyelsen.
Alla vill ju inte köra Nissan eller har råd med Tesla eller BMW.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Hade gärna valt i3 om den bara hade fungerat lite mer realitetsnära. Ett minimalt bagage, oanvändbara bakdörrar, jättelånga framdörrar gör bilen i stort sett obruklig för oss. När den dessutom kostade 50k mer och har en plats mindre i bilen så var valet att välja en eGolf enkelt. Det är ju inte direkt så att eGoflen är gammal. Golf7 blev konstruerad för eldrift och kom ut för några få år sedan, så jämförelsen med en 14 år gammal 9-3 känns aningen avlägsen.LarsL skrev:Alla kan ju inte gilla Elon Musk och hans idéer en del vill ha dörrar som öppnar sig på normalt sätt och ha dörrhandtag som är utfällda hela tiden eller laddluckor som faktiskt går att få upp utan kreditkort osv. Alltså det finns många som vill ha något normalt och hemma vant (lustigt att säga det om SAAB ). Det finns de sorter väljer en e-Golf istället för en BMW i3, om vi säger så.
Edit: Är ens SAAB fabriken dimensionerad för Model 3 volymer? SAAB skulle väl ha pinkat på sig av lycka om de lyckats sälja 120 000 bilar eller nått sånt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14