Regenerativ bromsning.
Moderator: Redaktion
Regenerativ bromsning.
Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Re: Regenerativ bromsning.
Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".Bambina skrev:Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Regenerativ bromsning.
Ökar inte styrkan i bromskraftåtervinningen om man trampar lätt på bromsen när man har OPD på låg eller avstängd utan att friktionsbromsarna används?renes skrev:Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".Bambina skrev:Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Regenerativ bromsning.
Bra fråga. Vet inte. Men jag tolkade TS fråga som om det endast gällde regen när man släpper på "gasen".Maw skrev:Ökar inte styrkan i bromskraftåtervinningen om man trampar lätt på bromsen när man har OPD på låg eller avstängd utan att friktionsbromsarna används?renes skrev:Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".Bambina skrev:Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Förresten, vad är "OPD"? Och på M3 kan man inte stänga av regen helt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Regenerativ bromsning.
Ja jag menade den Regenerativ bromsning som användes när man släpper på gasen. I läget normal så blir det en kraftigare bromskänsla och då mera kraft att återvinna tycker jag?
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Re: Regenerativ bromsning.
Nja, det är ju den totala kinetiska energin som blir omsatt till elektricitet, minus förluster. Och den är ju massa gånger hastighet i kvadrat. Sen spelar det ingen roll över hur lång tid hastigheten går från säg 50 km/t till noll. Alltså, antingen återvinner du lite energi per sekund över många sekunder, eller mer per sekund över färre sekunder. Slutresultatet blir nog ungefär samma.Bambina skrev:Ja jag menade den Regenerativ bromsning som användes när man släpper på gasen. I läget normal så blir det en kraftigare bromskänsla och då mera kraft att återvinna tycker jag?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Regenerativ bromsning.
Standard regen återvinner energin med högre effekt och bilen bromsar in fortare än vid låg regen.
Som sagt tidigare i tråden så blir den återvunna energin samma så länge de mekaniska bromsarna inte aktiveras.
När man bromsar med de mekaniska bromsarna förloras all energi i den processen.
Regen återvinner dock bara ca 80% av energin, så en del energi går ändå förlorad. Den mest effektiva körning vore att aldrig använda ens regen som brom utan bara rulla försiktigt ut. Det är ju dock orimligt i normal trafik.
Genom att köra försiktigt och minimera inbromsningarna kan man köra snålare även med elbil. Om du med låg regen aldrig behöver använda bromsen är det troligtvis snålare än att använda full regen ofta. Vinsten med detta är givetvis mindre än med motsvarande fossilrik utan regen.
Man kan ju även köra på full regen och balansera med så låg regen som behövs för tillfället med gaspedalen.
Jag kör med full regen och är supernöjd med one pedal driving (opd). Det är ju så smidigt och man återvinner ganska mycket. Köra lugnt och hålla hastighetsgränserna i allmänhet istället för att köra ”intensivt” sparar nog med energi än detaljerna i regen.
Som sagt tidigare i tråden så blir den återvunna energin samma så länge de mekaniska bromsarna inte aktiveras.
När man bromsar med de mekaniska bromsarna förloras all energi i den processen.
Regen återvinner dock bara ca 80% av energin, så en del energi går ändå förlorad. Den mest effektiva körning vore att aldrig använda ens regen som brom utan bara rulla försiktigt ut. Det är ju dock orimligt i normal trafik.
Genom att köra försiktigt och minimera inbromsningarna kan man köra snålare även med elbil. Om du med låg regen aldrig behöver använda bromsen är det troligtvis snålare än att använda full regen ofta. Vinsten med detta är givetvis mindre än med motsvarande fossilrik utan regen.
Man kan ju även köra på full regen och balansera med så låg regen som behövs för tillfället med gaspedalen.
Jag kör med full regen och är supernöjd med one pedal driving (opd). Det är ju så smidigt och man återvinner ganska mycket. Köra lugnt och hålla hastighetsgränserna i allmänhet istället för att köra ”intensivt” sparar nog med energi än detaljerna i regen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Regenerativ bromsning.
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Re: Regenerativ bromsning.
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Regenerativ bromsning.
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Regenerativ bromsning.
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Re: Regenerativ bromsning.
Det är lättare och mer naturligt än det låter. Man lär sig gradvis lätta på gasen och modulerar på det viset. Det är nästan aldrig man behöver mekaniska bromsar, faktiskt.code rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regenerativ bromsning.
Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras avcode rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Regenerativ bromsning.
När du kör en 3a på Max regen (2021 är det den enda inställningen) så använder du bromsen när du lägger i växeln när du ska åka i väg. Sedan används den i princip när något oväntat händer.
Re: Regenerativ bromsning.
Ok, så då går det inte att få regen med hjälp av bromspedalen om regen är avstängt på Model 3? Det borde Tesla rätta till.Bjelke skrev:Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras avcode rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Regenerativ bromsning.
Du kan inte stänga av regen. Du kan dock ställa in den lite lägre på bilar äldre än 2021.
Jag tycker dock att Tesla borde kompensera med mekanisk broms när regen inte funkar. Som t ex på vintern. Nästan lite trafikfarligt när man släpper gasen första kalla morgonen och inte får någon bromseffekt alls.
Jag tycker dock att Tesla borde kompensera med mekanisk broms när regen inte funkar. Som t ex på vintern. Nästan lite trafikfarligt när man släpper gasen första kalla morgonen och inte får någon bromseffekt alls.
Re: Regenerativ bromsning.
Det går inte att stänga av helt. När den är inställd på lågt så kunde det vara bra om bromspedalen ökade regen som du säger. Om den faktiskt gör det eller inte vet jag inte och det verkar som ingen annan i den här tråden är säker heller.Maw skrev:Ok, så då går det inte att få regen med hjälp av bromspedalen om regen är avstängt på Model 3? Det borde Tesla rätta till.Bjelke skrev:Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras avcode rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Regenerativ bromsning.
Jag håller helt med, bilen bör förstås ha samma köregenskaper oavsett SoC och batteritemperatur.kallekula skrev:Du kan inte stänga av regen. Du kan dock ställa in den lite lägre på bilar äldre än 2021.
Jag tycker dock att Tesla borde kompensera med mekanisk broms när regen inte funkar. Som t ex på vintern. Nästan lite trafikfarligt när man släpper gasen första kalla morgonen och inte får någon bromseffekt alls.
Det vore förstås trivialt att fixa detta i mjukvara så att bilen "fejkar" inställd regenerering när batteriet är kallt eller 100% laddat, jag är rätt undrande över varför Tesla inte har gjort det.

Det är inte ofta jag laddar till 100% och/eller har bilen parkerad ute på vintern, men jag blir lika förvånad varje gång jag släpper gasen vid dessa tillfällen, första intrycket är nästan att bilen accelererar istf bromsar, läskigt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Regenerativ bromsning.
När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Regenerativ bromsning.
Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.Tellus skrev:När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Regenerativ bromsning.
På alla Teslor ser man också hur mycket regenereras, åtminstone som en stapel, inga siffror. Jag har inte sett någon förlängning av den stapeln när man bromsar.Maw skrev:Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.Tellus skrev:När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
Det kan vara så att det är så pass sällan man bromsar lite grann mer än regen själv bromsar bilen, så att mängden laddning man återvinner blir insignifikant. Antagligen inte värt investeringen och komplexiteten att styra regen från bromspedalen. Det är min gissning.
Ser jag på min egen körstil så använder jag nästan aldrig bromsen om jag har regen på "normalt". Sätter jag regen på "lågt" så gör jag det just för att bromsskivorna behöver lite träning och då skulle jag inte uppskatta om mitt tryck på bromspedalen omsattes i regen. Mao, jag är nöjd med hur de gjort detta.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Regenerativ bromsning.
Designen är genomtänkt. Jag tyckte det var ovant att gå från prius plugin för 6 år sedan just pga att bromsen inte aktiverar regen på Teslan, men nu skulle jag tycka det vore direkt dumt att lägga regen på bromspedalen, det är otroligt mycket smidigare att bara använda en pedal till 90% av bromsbehovet. Min är ju en pre-raven och kan inte stanna helt med regen, så lite broms måste jag använda trots allt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Regenerativ bromsning.
Då fungerar PS2 på samma sätt som Nissan Leaf (och antagligen fler elbilar)Maw skrev:Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.Tellus skrev:När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
På model 3 är det max återvinning med inställning normal (finns bara normal och låg), på nyare treor finns bara normal.
Model 3 har mycket stark återvinning men vet ej om PS2 har ännu starkare? Återvinningen på trean sänks naturligvis med farten, annars skulle det bli obekvämt framåt stoppet. Men vid normal till halvaktiv körning så behövs aldrig bromspedalen.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Regenerativ bromsning.
Tror inte att återvinningen minskar med farten. Så ser det inte heller ut på displayen. Snarare minskar laddströmmen när bilen saktat ner en del. Känslan av mindre effekt i hög fart hänger nog ihop med att bilens rörelseenergi ökar med kvadraten på hastigheten och det därför märks mer om man regenerar tex 50 kW i låga hastigheter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Regenerativ bromsning.
Skulle säga att alla elbilar har regen via gaspedalen och vissa ÄVEN via bromspedalen och/eller rattpaddlar. Känner inte till någon som ENBART kan göra det via bromspedalen.
Gillar möjligheten som det ger att kunna välja olika sätt på som t ex på min Enyaq.
1: via gaspedalen precis som på Tesla.
2: via bromspedalen och DÄRMED enkel möjlighet till frihjul/rullande när gaspedalen släpps upp helt.
3: ställbart manuellt via rattpaddlarna i flera olika steg. Där det även då styr max-regennivån när det regleras via gaspedalen.
Gillar möjligheten som det ger att kunna välja olika sätt på som t ex på min Enyaq.
1: via gaspedalen precis som på Tesla.
2: via bromspedalen och DÄRMED enkel möjlighet till frihjul/rullande när gaspedalen släpps upp helt.
3: ställbart manuellt via rattpaddlarna i flera olika steg. Där det även då styr max-regennivån när det regleras via gaspedalen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.