Tror inte 80 eller 90% gräns är bra, ta tex etron som laddar grymt snabbt i de spektrat också. Sen håller jag med dig i grunden, de behövs ett sätt att styra så ladd hastigheten inte är för låg. Kanske avbryta eller extra avgift under säg 40 kW? Ja kan ju vara en stege också..LarsL skrev:Ja, tyvärr sa Elon att det kommer någon form av tidsbegränsning eller avgift. Jag hoppas självklart att den blir vettig med en ideal-fee när du laddat klart eller eventuellt om du laddar för långsamt. Kanske bara blir tillåtet med 80 eller 90% laddning på Supercharger? Bilarna kommunicerar ju detta till laddaren.martinot skrev:Ja, de kommer troligen att ladda långsammare. Är dock inte säker att de kommer avstå SuC. Tvärt om så ökar problemet; laddar de långsammare på SuC så tar de ju upp plats under längre tid. Detta tillsammans med långsamladdande bilar som MEB-bilarna och PS2 kommer (tillsammans med alla redan långsamma MS/MX) att bidra till att försämra tillgängligheten på SuC.
Tycker Tesla skall 100% införa att ta betalt per minut laddning (inte per kWh laddning).
Kanske inte hjälper helt, men blir iaf. rättvisare (det är infrastrukturen och hårdvaran som är dyrast, inte själva elen).
Jag tycker det är ett problem idag att bilen blir klar så fort. Jag hinner inte med att äta en macka med kaffe och ett toa besök innan bilen är klar. För mig skulle lösningen vara fler uttag med mindre effekt per uttag. Kanske passar det även kostnaden om det är effekten som är dyr?
Poängen är att olika bilar har olika laddkuvor där tesla är bäst på vissa saker (toppar) medans andra har med platt kurva men samtidigt inte direkt slö om du räknar från 10-80%.