Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.
Jepp, det är ju samma Tritium-laddare som Ionity har på många platser.
Tittar man på baksidan så är det stöd för upp till 920V.
Sen är det väl lite oklart om några är "fullpopulerade", dvs om de har fyra moduler och klarar 350kw som ionity, eller två moduler så att de klarar 175kw.
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
350 kW med 400 V gissar jag vilket inte alls hjälper bilar med 800 V batteripack eller ens några andra bilar som vill följa CCS standard istället för Teslas standard. V3 stödjer redan idag mer än vad CCS standarden tillåter i 400 V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
350 kW med 400 V gissar jag vilket inte alls hjälper bilar med 800 V batteripack eller ens några andra bilar som vill följa CCS standard istället för Teslas standard. V3 stödjer redan idag mer än vad CCS standarden tillåter i 400 V.
Du har absolut en bra poäng här.
Det är väl sådana här snabba optimeringar som kan bli sämre och mindre av om Tesla i framtiden struntar att optimera SuC för endast Tesla, utan istället måste fokusera på att ta hänsyn till hela elbilsflottan och deras egenskaper/standarder.
Känns som takten på den tekniska utvecklingen av SuC kommer riskera att bli långsammare nu med det nya fokuset på att serva och ta hänsyn till hela världens elbilsflotta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En dum fråga: menar ni att Tesla kan nå högre effekter med CSS uttag å 400 volt än vad CSS bestämt ska tillåta?
Ja, det kan de även idag. Redan 250 kW är över normal spec/standard för 400V.
Enligt den Tesla-anställde jag pratade med så hade laddmodulerna/likriktarna i V3-skåpen (jag fick även se hur skåpen såg ut inuti, och förklarat hur de var uppbyggda) bra mycket högre kapacitet. De var fullt förberedda redan idag, både elektriskt och kylmässigt, med möjlighet och kapacitet att leverera mer än 350 kW per laddpunkt. Han menade att 250 kW enbart är en konstgjord begränsning just i dag, och som sitter 100% i mjukvaran på V3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Kul att man bygger laddstationer för miljoner men snålar på kabellängden. Hos Ionity kan man ställa bilen åt fel håll men ändå få in kabeln.
Onödigt långa kablar innebär även mer kylning och mer förluster.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
Jag har ingen Zoe, men om jag hade det så hade jag tagit bättre bilder än det där om jag tänkt posta det som ett argument. Det var som att du inte ens försökte.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.
Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.
Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?
Nej, jag måste alltså backa tills hjulen tar emot.
Det kommer bli kaos om kreti och pleti släpps fram. Som jag sa innan så kommer vi se exempel på folk som lyckas blocka 3 laddplatser.
Jag såg ett exempel på det i Kristinehamn i måndags, men jag hade inte mage att ta upp kameran.
Audin stod och laddade på id3-platsen och istället för id3 så hade en Polestar backat in mot mcdonalds-skylten (vinkelrätt 90 grader) för att kunna ladda.