Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Zero0 skrev:
Jag bokade en vit/svart/20 tum December 2020 och har fortfarande inte fått någon länk eller nåt?! Är det ren flax som gäller?
Sept 19 för min del, men jag har bokat en P, så det förklarar saken.
Vad har hänt med er som har bokat med krok?
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

heldiggrisen skrev:
Zero0 skrev:
Jag bokade en vit/svart/20 tum December 2020 och har fortfarande inte fått någon länk eller nåt?! Är det ren flax som gäller?
Sept 19 för min del, men jag har bokat en P, så det förklarar saken.
Vad har hänt med er som har bokat med krok?
Jag bokade en med dragkrok i april 2020 och fick samtal från Tesla 20 juli där de sa att jag kan få leverans under september men att det då inte satt någon dragkrok på, utan att denna kommer senare. Jag tackade nej till leverans nu och då satte han upp mig för leverans under Q4 istället. Frågan är om dragkroken finns tillgänglig då (vilket han inte kunde svara på).

Jag tar helst en MIB med tanke på allt som "utlovats" på den och kan vänta (tror inte på Q4 för MIB), även om det hade varit grymt kul att få vara en av de första i Sverige med en Model Y :)
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

heldiggrisen skrev:
Zero0 skrev:
Jag bokade en vit/svart/20 tum December 2020 och har fortfarande inte fått någon länk eller nåt?! Är det ren flax som gäller?
Sept 19 för min del, men jag har bokat en P, så det förklarar saken.
Vad har hänt med er som har bokat med krok?
Den togs bort helt enkelt.
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Zero0 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zero0 skrev:
Jag bokade en vit/svart/20 tum December 2020 och har fortfarande inte fått någon länk eller nåt?! Är det ren flax som gäller?
Sept 19 för min del, men jag har bokat en P, så det förklarar saken.
Vad har hänt med er som har bokat med krok?
Den togs bort helt enkelt.
Tack.
Varför finns inte krokar, är det samma som sitter på MX och M3?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av gellerstam »

heldiggrisen skrev:
Zero0 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zero0 skrev:
Jag bokade en vit/svart/20 tum December 2020 och har fortfarande inte fått någon länk eller nåt?! Är det ren flax som gäller?
Sept 19 för min del, men jag har bokat en P, så det förklarar saken.
Vad har hänt med er som har bokat med krok?
Den togs bort helt enkelt.
Tack.
Varför finns inte krokar, är det samma som sitter på MX och M3?
Av bilderna i Teslas shop att döma är det en annan konstruktion. Monteras bakifrån istället för underifrån. Men vi får väl se när bilarna kommer ....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

Model Y performance
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »


Kommer säkert en batch med MYP from Shanghai till Europa snart också
Model Y performance
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PekkaB »

Fick mail ifrån Tesla angående dragkroken att dom vet inget och att man kan göra en intresseanmälan på deras hemsida på dragkrok. Inget nytt direkt.
Finns det inte eftemarknadskrokar att montera?
Till dom flesta bilar finns det iaf.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

PekkaB skrev:
Fick mail ifrån Tesla angående dragkroken att dom vet inget och att man kan göra en intresseanmälan på deras hemsida på dragkrok. Inget nytt direkt.
Finns det inte eftemarknadskrokar att montera?
Till dom flesta bilar finns det iaf.
Steg 1 är väl att det inte blir som med de första model 3 de typades väl in ungefär som model S alltså ingen dragvikt tillåten typ. Då går det ju inte eftermontera varken Teslas dragkrok eller andra. De har väl uppgetts kunna dra 1600kg och det går ju inte utan att dragkrok kan monteras. Så steg 1 är nog ok.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

PekkaB skrev:
Fick mail ifrån Tesla angående dragkroken att dom vet inget och att man kan göra en intresseanmälan på deras hemsida på dragkrok. Inget nytt direkt.
Finns det inte eftemarknadskrokar att montera?
Till dom flesta bilar finns det iaf.
Nej. Tesla blockerar det. Du kan montera vilken dragkrok som helst, men den är bara godkänd som cykelhållare. Du KAN dra med den kroken, men det är inte lagligt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

themax skrev:
PekkaB skrev:
Fick mail ifrån Tesla angående dragkroken att dom vet inget och att man kan göra en intresseanmälan på deras hemsida på dragkrok. Inget nytt direkt.
Finns det inte eftemarknadskrokar att montera?
Till dom flesta bilar finns det iaf.
Nej. Tesla blockerar det. Du kan montera vilken dragkrok som helst, men den är bara godkänd som cykelhållare. Du KAN dra med den kroken, men det är inte lagligt.
Blockerar de det inte genom hur bilen registreras?
Idag (edit förra året) fanns det ju model 3 med och utan dragkrok, det jag undrar är om man då köpte en utan dragkrok vad det står i papperen?

För att kunna eftermontera drag på model Y (enda sättet att göra idag) så måste det väl stå i registreringspapperen att den får dra?
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PekkaB »

Får jag en bil som inte är godkänd för dragkrok så är det mer eller mindre katastrof. Är inte så sugen på att ha två bilar. Tror att Tesla Y är helhets godkänd för krok. När det både finns uppgiven dragvikt och att det går att göra en intresseanmälan.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

wannabee skrev:
Blockerar de det inte genom hur bilen registreras?
Haft en diskussion om drag med Hamid (hamphi.com) och hans svar är följande;
… för att du ska få släp lagligt är det Tesla[krok] som gäller. Eftermonterande får ej dra släp, bara cykelhållare eller box. Någon krånglig lag/regel och Tesla gör inte rätt när de typbestämmer bilarna i Sverige.
Det betyder ju inte att de gör fel när Model Y kommer, även om jag tillåter mig att vara skeptisk.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
jayckbswe
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 aug 2021 19:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jayckbswe »

Sorry for bad Swedish men varför är vi så skeptiska över dragkroken? Det står på webbsidan att den kommer bli tillgänglig snart och kan monteras på Model Y. Har snackat med SA och de bekräftade att det gäller.

Känns konstigt att läsa när det verkar vara ganska tydlig: bilen kommer utan krok men kan bli monterad efter.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

jayckbswe skrev:
Sorry for bad Swedish men varför är vi så skeptiska över dragkroken?
Därför att Tesla är notoriskt dåliga på att hålla sådana löften historiskt. Fråga bara fth, som fick vänta tre år på sin utlovade dragkrok till Model X.

Jag skulle helst vilja montera fast tredjepartkskrok (inte Tesla original) men eftersom de tvingar alla som vill dra släp lagligt till sina egna verkstäder (som ingen vet när de kommer kunna börja montera) så är det inte konstigt att många är skeptiska.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
wannabee skrev:
Blockerar de det inte genom hur bilen registreras?
Haft en diskussion om drag med Hamid (hamphi.com) och hans svar är följande;
… för att du ska få släp lagligt är det Tesla[krok] som gäller. Eftermonterande får ej dra släp, bara cykelhållare eller box. Någon krånglig lag/regel och Tesla gör inte rätt när de typbestämmer bilarna i Sverige.
Det betyder ju inte att de gör fel när Model Y kommer, även om jag tillåter mig att vara skeptisk.
Detta gäller Model X och Model 3 och beror på hur bilen är typad. Det finns variant där krok är tillåtet och det finns variant där krok inte är tillåtet. För Model Y verkar Tesla denna gång göra som alla andra tillverkare och endast ha variant som är typad för dragkrok. Frågan är när Tesla kan tillhandahålla och montera dragkrok alternativt vilka tredjepartsalternativ som finns och vad de kostar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Svenssons skrev:
Frågan är när Tesla kan tillhandahålla och montera dragkrok alternativt vilka tredjepartsalternativ som finns och vad de kostar.
Absolut finns hoppet att de gör rätt denna gång (och att de kommer igång med installationen direkt). Om jag kan köper jag fast tredjepartskrok. Jag håller alla tummar och tår men förbehåller mig rätten att vara skeptisk.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Elmou004
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jul 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elmou004 »

Hej. Finns det några fler som har fått leverans "sms"et nu i dagarna?
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mwest »

Hur många har fått ett VIN-nummer associerat med er beställning? Enl den säljperson jag pratade med idag hade bara nån enstaka båt nått Holland och han trodde inte att matchningarna skulle börja förrän slutet av augusti/början av september.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PekkaB »

RN numret som man fick vid beställningen är det deras egna interna nummer?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

jayckbswe skrev:
Sorry for bad Swedish men varför är vi så skeptiska över dragkroken? Det står på webbsidan att den kommer bli tillgänglig snart och kan monteras på Model Y. Har snackat med SA och de bekräftade att det gäller.

Känns konstigt att läsa när det verkar vara ganska tydlig: bilen kommer utan krok men kan bli monterad efter.
Tesla kan ännu inte svara på när dragkroken kan monteras på en rak fråga. Jag lägger ingen beställning förrän de kan montera kroken innan de levererar bilen alternativt att jag har en bokad tid för montering vid ut hämtningen. Någon gång i framtiden håller inte när man har med Tesla att göra.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippz »

mwest skrev:
Hur många har fått ett VIN-nummer associerat med er beställning? Enl den säljperson jag pratade med idag hade bara nån enstaka båt nått Holland och han trodde inte att matchningarna skulle börja förrän slutet av augusti/början av september.
Inget ännu, vad jag kan se. Dock kunde jag boka in 30 augusti tidigast för upphämtning.
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7629
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

PekkaB skrev:
RN numret som man fick vid beställningen är det deras egna interna nummer?
RN är ett "beställningsnummer" och har inget med VIN att göra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dhogborg »

mwest skrev:
Hur många har fått ett VIN-nummer associerat med er beställning? Enl den säljperson jag pratade med idag hade bara nån enstaka båt nått Holland och han trodde inte att matchningarna skulle börja förrän slutet av augusti/början av september.
En båt har lastat av och ytterligare en lastar av just nu. Fler är på väg: https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

Elmou004 skrev:
Hej. Finns det några fler som har fått leverans "sms"et nu i dagarna?
Jag fick sms idag och kunde boka leverans 30 augusti, i Malmö.
Skriv svar