Byta 2019 mot 2021?
Moderator: Redaktion
Byta 2019 mot 2021?
Hej alla glada,
Har haft min M3 LR årsmodell 2019 i dryga två år, helt felfri från leverans. Har fått en möjlighet att sälja bilen och införskaffa mig en 2021:a istället.
Har 1 år kvar på nuvarande leasingavtal, som skulle hanteras i och med bytet. Vad säger forumet, är det värt bytet 19-21? Skiljer sig modellerna åt så pass mycket att man *märker* skillnad?
Har haft min M3 LR årsmodell 2019 i dryga två år, helt felfri från leverans. Har fått en möjlighet att sälja bilen och införskaffa mig en 2021:a istället.
Har 1 år kvar på nuvarande leasingavtal, som skulle hanteras i och med bytet. Vad säger forumet, är det värt bytet 19-21? Skiljer sig modellerna åt så pass mycket att man *märker* skillnad?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Byta 2019 mot 2021?
Om det är värt det kan nog bara du svara på, det är ju faktiska skillnader men sedan är det en prisfråga. Jag märkte tillräcklig skillnad från 2020 till 2021 för att vara värt det iaf.
Re: Byta 2019 mot 2021?
Å andra sidan, om tesla fortsätter förädla 3an som de gjort hittills finns möjligheten att du har en ännu bättre bil om ett år jämfört med nuvarande 21a.
Om det är något du verkligen saknar/behöver som finns i en ny 3a visst.
Om det är något du verkligen saknar/behöver som finns i en ny 3a visst.
Re: Byta 2019 mot 2021?
Om du får bra inbyte så kan det nog vara värt det. Bonusen tar första årets värdeminskning och nya garantier. Får du krok på den nya? I vår kommer det finnas många -19 till salu när treårsavtalen går ut. Kan nog pressa priserna.
Elbilist sedan 2014
Re: Byta 2019 mot 2021?
Stora skillnaderna är väl interiören, ljudbilden (aka tystare bil), bakluckan, värmepump - vad missar jag? Ljud för fotgängare, men det ligger väl på minusposten..Fluffy skrev:Å andra sidan, om tesla fortsätter förädla 3an som de gjort hittills finns möjligheten att du har en ännu bättre bil om ett år jämfört med nuvarande 21a.
Om det är något du verkligen saknar/behöver som finns i en ny 3a visst.
Re: Byta 2019 mot 2021?
+RättvärmeGarfield skrev:Stora skillnaderna är väl interiören, ljudbilden (aka tystare bil), bakluckan, värmepump - vad missar jag? Ljud för fotgängare, men det ligger väl på minusposten..Fluffy skrev:Å andra sidan, om tesla fortsätter förädla 3an som de gjort hittills finns möjligheten att du har en ännu bättre bil om ett år jämfört med nuvarande 21a.
Om det är något du verkligen saknar/behöver som finns i en ny 3a visst.
+längre räckvidd (större batteri + VP på vintern)
Elluckan bak är trevlig ja
Dubbelglaset på framdörrarna tar bort en del vindljud men det mesta ljudet är via däcken som fortplantar sig i bilen
Trådlösa laddare fram är smidigt
Svart istället för krom
Re: Byta 2019 mot 2021?
Nya framljus med LED-Matrix (vet dock inte hur mkt bättre de är).
Interiöra förändringar tycker jag är lite blandat up/down. På minusposten lite mer hårdplast i dörrsidor, scrollhjul i metall, ev sämre/kortare sittdyna.
Förbättringarna som jag värderar högst är;
1. Rattvärme
2. Rattvärme
3. Rattvärme
4. Värmepump
5. Elektrisk baklucka
Interiöra förändringar tycker jag är lite blandat up/down. På minusposten lite mer hårdplast i dörrsidor, scrollhjul i metall, ev sämre/kortare sittdyna.
Förbättringarna som jag värderar högst är;
1. Rattvärme
2. Rattvärme
3. Rattvärme
4. Värmepump
5. Elektrisk baklucka
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Byta 2019 mot 2021?
Svankjustering passagerarstol är visst borta tyvärrpefreli skrev:Nya framljus med LED-Matrix (vet dock inte hur mkt bättre de är).
Interiöra förändringar tycker jag är lite blandat up/down. På minusposten lite mer hårdplast i dörrsidor, scrollhjul i metall, ev sämre/kortare sittdyna.
Förbättringarna som jag värderar högst är;
1. Rattvärme
2. Rattvärme
3. Rattvärme
4. Värmepump
5. Elektrisk baklucka
Re: Byta 2019 mot 2021?
Inte rattvärme då?pefreli skrev:Nya framljus med LED-Matrix (vet dock inte hur mkt bättre de är).
Interiöra förändringar tycker jag är lite blandat up/down. På minusposten lite mer hårdplast i dörrsidor, scrollhjul i metall, ev sämre/kortare sittdyna.
Förbättringarna som jag värderar högst är;
1. Rattvärme
2. Rattvärme
3. Rattvärme
4. Värmepump
5. Elektrisk baklucka
Re: Byta 2019 mot 2021?
Glömde jag nämna rattvärmen?OlleBack skrev:Inte rattvärme då?pefreli skrev:Nya framljus med LED-Matrix (vet dock inte hur mkt bättre de är).
Interiöra förändringar tycker jag är lite blandat up/down. På minusposten lite mer hårdplast i dörrsidor, scrollhjul i metall, ev sämre/kortare sittdyna.
Förbättringarna som jag värderar högst är;
1. Rattvärme
2. Rattvärme
3. Rattvärme
4. Värmepump
5. Elektrisk baklucka
Den är såklart högst på listan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Byta 2019 mot 2021?
Jag ser att vissa skriver fel och anger ”rättvärme” som ett plus på nyare Model 3. En liten skitdetalj kan tyckas men
ratt ska vara ratt!
(* dad-yoke *)
ratt ska vara ratt!
(* dad-yoke *)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Byta 2019 mot 2021?
För mig har det varit värt bytet, men även 2019 M3 är ju fortfarande en lysande fin bil.Garfield skrev:Hej alla glada,
Har haft min M3 LR årsmodell 2019 i dryga två år, helt felfri från leverans. Har fått en möjlighet att sälja bilen och införskaffa mig en 2021:a istället.
Har 1 år kvar på nuvarande leasingavtal, som skulle hanteras i och med bytet. Vad säger forumet, är det värt bytet 19-21? Skiljer sig modellerna åt så pass mycket att man *märker* skillnad?
För mig spelade det också en stor roll att det var en förmånsbil, och ville plocka ut en ny förmånsbil innan den 1/7. Det jag uppskattar mest är en tystare bil, men mindre vägbrus (fortfarande kvar en del stomljud vid sämre asfalt i högre fart).
Uppskattar även att dörrar känns gedignare, och bättre mittkonsol och inredning. Det är dock inga stora enskilda saker jag skulle bytt bil för.
En annan fördel är elektrisk baklucka. Den gillar jag verkligen.
Rattvärme har tillkommit, men det är inget som jag tycker är något stort värde för mig, men vet andra som uppskattar det (jag brukar alltid förvärma bilen).
Gillar de nya trådlösa telefonladdarna, USB-C i hela bilen (med såpass hög effekt att de kan ladda bärbara datorer direkt), och USB-fack för dashcam, och larmbilder i handskfacket.
Nu hade jag redan låtit Tesla göra en uppdatering från HW 2.5 till 3.0 på min 2019 M3 (fick det utan kostnad), men hade de inte gjort det så hade jag även uppskattat att få HW3 på nya 2021 M3. Gillar läsning av vägskyltat, rödljus, bättre visualisering att inte köra på hundar och katter, samt anpassning av hastighet (förutom dumt nog på motorväg) till det som står på skyltar.
Värmepump kommer jag gilla till vintern, men inget som jag märkt någon nytta av nu på sommaren (tog ut den i mitten av juni). Men har bra förhoppningar efter TeslaBjörns video att det kommer göra en märkbar skillnad på vinterhalvåret.
Sedan fick jag även 8-10 mil extra (upplever jag det som) med nya Panasonic-batteriet, och kanske tack vare en lite uppdaterad snålare drivlina (mer optimerad än 2019).
Så är väldigt nöjd med förbättringarna, men hade det inte varit för skattehöjningen så hade jag nog fortsatt med min 2019 M3 leasingperioden ut (som också var tre år för mig, och kortade nu till två år). M3 2019 är fortfarande en av de bästa mindre/mellanstora elbilarna på marknaden. Kika på tävlingen senast som körde från Ystad till Haparanda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik