Model Y LR eller Model 3 Performance?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av HenrikM76 »

Sitter med den svåraste av frågor här, i-landsproblemet javisst men tror aldrig jag vart veligare någonsin om något i mitt liv. :D

Har en Model S100D idag som jag vart supernöjd med, rullat snart 13 500 helt problemfria mil men nu är det dags för bilbyte igen och jag har fastnat för antingen Model 3 Performance eller Model Y LR, då vi har ett för företaget kostnadsneutralt bruttolöneavdrag för bilar över en viss kost så jämnar det högre förmånsvärdet för 3 Performance till viss del ut sig genom att bruttolöneavdraget blir högre för Model Y som jag vill ha den. Så pengamässigt i plånboken är det mer eller mindre skit samma. Så vilken skulle man trivas bäst med över tid?

Jag tänker att Model 3 Performance lär vara betydligt roligare, men anar att en Y LR har högre komfort och jag kör mycket, runt 4-6000 mil per år.

Tänker att det vore roligt med en Model Y då inte lika många har sån, men samtidigt är det ju bara ett tag sen lär det krylla av dem och det är en i mängden. På samma bana tänker jag att en Model 3 är förbluffande vanlig redan så de lägger man inte alls märke till längre, på gott och ont.

Så vad tror ni, i längden vilken skulle man vara mest nöjd med? Kommer troligtvis ha den i 2-3 år beroende på hur långt jag kör framåt i jobb, mitt resemönster beror lite på vart vi landar projekt etc. Men kommer köra runt 12 000 mil iaf.
Behoven praktiskt är att det är jag och två barn i familjen varav en i bältesstol.

Tacksam för råd och tips!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av Lystico »

M3P, hade inte satsat på en MY MIC då det inom dryga året kommer komma en uppdaterat variant från Berlin.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av HenrikM76 »

Lystico skrev:
M3P, hade inte satsat på en MY MIC då det inom dryga året kommer komma en uppdaterat variant från Berlin.
Det ser jag inte som nåt större argument då det med Tesla alltid kommer nåt bättre "snart".....skulle man sitta och vänta så hos Tesla kan man aldrig beställa. :lol:
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av taliz »

Tror inte det lär vara ngn större skillnad på komfort. Dock trevligt med hepafilter i Y.
Kör du mkt så kommer du ju få avsevärt längre räckvidd med 3P, särskilt om du monterar 18" hjul(bättre komfort också). Dels drar den mindre, dels större batteri.
Har du inget behov för utrymme och dragkrok så är väl svaret givet? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av HenrikM76 »

taliz skrev:
Tror inte det lär vara ngn större skillnad på komfort. Dock trevligt med hepafilter i Y.
Kör du mkt så kommer du ju få avsevärt längre räckvidd med 3P, särskilt om du monterar 18" hjul(bättre komfort också). Dels drar den mindre, dels större batteri.
Har du inget behov för utrymme och dragkrok så är väl svaret givet? ;)
Hepafiltret tänker jag är viktigare om man rör sig i storstäder, där är jag ganska sällan så med en Model 3 Performance kan jag ta mig därifrån snabbare när jag väl tvingas dit. ;)
Nej utrymmet är inte så viktigt, och inte drag heller. Finns de som lever på att köra hem saker åt folk. :D
Och ja, det lutar mest år en Model 3 Performance, känns som den man kommer tycka är roligast längst tid. Har efter 2,5 år med min Model S fortfarande inte tröttnat på kraftkänslan som många negativa sa bara är kul första veckan sen är det med bara en "vanlig" bil....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av heldiggrisen »

HenrikM76 skrev:
taliz skrev:
Tror inte det lär vara ngn större skillnad på komfort. Dock trevligt med hepafilter i Y.
Kör du mkt så kommer du ju få avsevärt längre räckvidd med 3P, särskilt om du monterar 18" hjul(bättre komfort också). Dels drar den mindre, dels större batteri.
Har du inget behov för utrymme och dragkrok så är väl svaret givet? ;)
Hepafiltret tänker jag är viktigare om man rör sig i storstäder, där är jag ganska sällan så med en Model 3 Performance kan jag ta mig därifrån snabbare när jag väl tvingas dit. ;)
Nej utrymmet är inte så viktigt, och inte drag heller. Finns de som lever på att köra hem saker åt folk. :D
Och ja, det lutar mest år en Model 3 Performance, känns som den man kommer tycka är roligast längst tid. Har efter 2,5 år med min Model S fortfarande inte tröttnat på kraftkänslan som många negativa sa bara är kul första veckan sen är det med bara en "vanlig" bil....
Då är svaret givet.
Kan man klara sig utan krok och det extra bagageutrymmet, så är det M3P alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av Elof »

HenrikM76 skrev:
Har efter 2,5 år med min Model S fortfarande inte tröttnat på kraftkänslan som många negativa sa bara är kul första veckan sen är det med bara en "vanlig" bil....
Håller med! Det är ju den där mäktiga kraftkänslan som är grejen med en Tesla. Tycker jag. Har förstått att andra njuter varje gång de stänger dörren på sin Merca.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av HenrikM76 »

Kan meddela att det blev en Model Y som jag beställde. :) Jag var hos Tesla i fredags för att provköra Model 3 Performance vilket jag hade bokat in med säljaren, men hade även hintat att jag gärna ville ha en smygtitt på Model Y om det gick för sig....
Självklart så blev jag ledd in i bakre rum där den stod för en snabb titt och redan där egentligen bestämde jag mig, den gav ett helt annat intryck i verkligheten! Mycket maffigare och kändes större än den gör på bild, med mycket mer suvkänsla i sittpositionen med än jag hade förväntat mig.
Efter det provkörde jag Model 3 Performance och ja, skitrolig bil som går som ett skållat ollon men jag kör ändå 5-6000 mil om året, så började fundera vilket är viktigast i vardagen ändå, komforten eller prestandan? Model Y är ju inte direkt slö heller.....och jag förutsätter, såklart utan att veta helt, att den kommer vara den skönare av de två när man matar mil.
Så nu sitter jag och väntar som ett otåligt barn på julafton. :) Blev en pearlwhite med svart inredning och svarta 20" fälgar samt mellanpaketet med uppgraderad autopilot.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av grenhall »

HenrikM76 skrev:
Kan meddela att det blev en Model Y som jag beställde. :) Jag var hos Tesla i fredags för att provköra Model 3 Performance vilket jag hade bokat in med säljaren, men hade även hintat att jag gärna ville ha en smygtitt på Model Y om det gick för sig....
Självklart så blev jag ledd in i bakre rum där den stod för en snabb titt och redan där egentligen bestämde jag mig, den gav ett helt annat intryck i verkligheten! Mycket maffigare och kändes större än den gör på bild, med mycket mer suvkänsla i sittpositionen med än jag hade förväntat mig.
Efter det provkörde jag Model 3 Performance och ja, skitrolig bil som går som ett skållat ollon men jag kör ändå 5-6000 mil om året, så började fundera vilket är viktigast i vardagen ändå, komforten eller prestandan? Model Y är ju inte direkt slö heller.....och jag förutsätter, såklart utan att veta helt, att den kommer vara den skönare av de två när man matar mil.
Så nu sitter jag och väntar som ett otåligt barn på julafton. :) Blev en pearlwhite med svart inredning och svarta 20" fälgar samt mellanpaketet med uppgraderad autopilot.
Najs! Stort grattis!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
HenrikM76 skrev:
Har efter 2,5 år med min Model S fortfarande inte tröttnat på kraftkänslan som många negativa sa bara är kul första veckan sen är det med bara en "vanlig" bil....
Håller med! Det är ju den där mäktiga kraftkänslan som är grejen med en Tesla. Tycker jag. Har förstått att andra njuter varje gång de stänger dörren på sin Merca.

Jag skulle kunna tänka mig både och. :)

För mig är kraften i Teslan som en ko. Man saknar den inte förrän båset är tomt. Dvs när man kör en annan bil. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y LR eller Model 3 Performance?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Elof skrev:
HenrikM76 skrev:
Har efter 2,5 år med min Model S fortfarande inte tröttnat på kraftkänslan som många negativa sa bara är kul första veckan sen är det med bara en "vanlig" bil....
Håller med! Det är ju den där mäktiga kraftkänslan som är grejen med en Tesla. Tycker jag. Har förstått att andra njuter varje gång de stänger dörren på sin Merca.

Jag skulle kunna tänka mig både och. :)

För mig är kraften i Teslan som en ko. Man saknar den inte förrän båset är tomt. Dvs när man kör en annan bil. :lol:
:lol: Den måste jag bara ta med mig…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar