Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av spacecowboy »

Genuint intresserad varför dragkrok är ett krav för er.

Får intrycket att det är väldigt många som anser att en saknad dragkrok är en deal breaker.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7157
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av fth »

Menar du bortsett från dom uppenbara skälen då eller? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av olza »

Är genuint intresserad av varför någon ställer en sådan uppenbart korkad fråga. :-D

Allvarligt, varför?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Olten »

spacecowboy skrev:
Genuint intresserad varför dragkrok är ett krav för er.

Får intrycket att det är väldigt många som anser att en saknad dragkrok är en deal breaker.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Ta upp och sjösätta båten (vilket i mitt fall även kräver fyrhjulsdrift).
Köra lilla släpet för bygginköp och grovsopor av skrymmande gods eller saker man inte vill ha i bilen, vätskor av olika slag.
Ta med cyklarna på diverse resor (Thule cykelhållare för kula)

Och eftersom många just efterfrågar dragkrok då passa på utrusta bilen för bättre försäljningsläge senare eftersom kroken inte kan eftermonteras, lite hönan och ägget :-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7623
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Menar du bortsett från dom uppenbara skälen då eller? :D

/fth
:lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3652
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av jonasl »

Kör cyklar regelbundet, ta upp och sjösätta båt + köra till/från vinterförvaring, kör släp då och då.

Cyklar är ofta på semesterresor vilket betyder att låna bil (=fossilbil och lägga mil på annans bil) känns uteslutet. Båten skulle väl gå att lösa och det är inte ovanligt att vi synkar flera tillsammans och då blir det oftast någon annans bil.

Släpkörning har nästan ökat med Model 3 eftersom den inte är superbra att lasta skrymmande saker i. Har haft eget släp tidigare men nu lånar jag vid behov. Behöver även köra saker på släp i min hobbyfirma ibland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av spacecowboy »

olza skrev:
Är genuint intresserad av varför någon ställer en sådan uppenbart korkad fråga. :-D

Allvarligt, varför?
Det kanske är en dum fråga men konceptet släp är så främmande för mig att nån gång måste jag väl fråga.

Använde släp en gång när jag och en kompis renoverade och han hade dragkrok. Praktiskt att ha men knappast ett krav och verkligen inte något jag skulle betala extra för.

Personligen hyr jag en skåpbil vartannat år ca när saker inte går in i vår Golf

Är alla ni andra hästägare och anser därmed att det är självklart? ;)


Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7623
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av mikebike »

spacecowboy skrev:
olza skrev:
Är genuint intresserad av varför någon ställer en sådan uppenbart korkad fråga. :-D

Allvarligt, varför?
Det kanske är en dum fråga men konceptet släp är så främmande för mig att nån gång måste jag väl fråga.

Använde släp en gång när jag och en kompis renoverade och han hade dragkrok. Praktiskt att ha men knappast ett krav och verkligen inte något jag skulle betala extra för.

Personligen hyr jag en skåpbil vartannat år ca när saker inte går in i vår Golf

Är alla ni andra hästägare och anser därmed att det är självklart? ;)


Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Har man valt att köra elbil bär det emot att hyra en dieseldriven lastbil.
Eftersom vi letar fritidshus tror jag att mitt behov av dragkrok kommer bli större i framtiden. Särskilt om jag skall frakta möbler från Sundsvall och Stockholm till Västra Götaland eller Halland. Då kan jag hyra ett släp som kan lämnas (nästan) på destinationen. Med hyrd lastbil måste jag åka tur och retur med den stinkande obekväma diesellastbilen.

Cyklarna har jag däremot på taket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7157
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av fth »

Ett skäl som kanske inte är helt uppenbart är ju att takräcke drar upp förbrukningen rejält, vilket gör att lasthållare på dragkroken är en väldigt bra idé när man kör elbil.

Har man Model X som jag så går det ju dessutom öht inte att ha takräcke, så krok är iaf för mig ett måste.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av R2_m3 »

Beror säkert på hur man bor. Bor man i lägenhet och inte har fritidshus så finns nog inget stort behov av släp.
Har man däremot hus och/eller fritidshus så är behovet ganska stort. Gillar man dessutom att bygga och renovera så ökar ännu mer.
Därför vill jag vänta på MY tills den finns med dragkrok. Jag behöver det från dag ett.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Andreasson »

Det är mycket roligare att kunna ta med sig husvagnen på semestern än att stanna kvar hemma...!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Thed75 »

Jag är mest förvånad att så få teslor(som kan ha krok) har drag.
Bor man i hus är ju släpdragning i princip ett måste om man inte låter nån annan köpa hem möbler/köra skrot/hämta byggmaterial/lasta cyklar etc mm

Var det drygt 10lax dom gick på när det gick att beställa så är det ju lätt värt, eftermontering ska ju tydligen vara extremt krångligt och dyrt

Höjer andrahandsvärdet om det finns drag men det kanske bara har varit datamänniskor som köpt teslor :D Lever man IRL ibland så inser man att krok är bra
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Matte »

Jag tycker inte frågan är speciellt dum. Hade någon frågat mig om dragkrok var ett krav när jag var student hade jag skrattat. Men nu när jag bor i hus känns det som att jag behöver släp varannan månad och då är det självklart.
Mina föräldrar bor i ville och under min uppväxt körde vi inte speciellt ofta till tippen eller liknande, så inte ens villa är något självklart svar dock.

Jag förutsätter inte att du är student men förstår att man kanske inte har haft behov av det.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av HenrikC »

Sneglar på de två släpen på tomten... Om det går att ta stora eller smutsiga på släpet istället för i bilen gör jag helst det. Sopor, däck, cementsäckar, jord, grus, träd, ved. Någon gång hämtade jag en begagnad frontlastare så täckt av smuts att den knappt gick att se. Inte direkt något man kan eller vill ta i bilen.

En annan anledning till att ha dragkrok är för att dra upp bilen på vintern. Jag kör i diket på vintern ibland när det inte är plogat och får dra upp bilen med traktor. Inte kul att bara ha bogserögla då.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av lem »

Det finns ingen bogserkrok bak på S! Perfekt med krok om man skall dra loss bilen. Hände mig när jag kört fast på ett gärde efter kört ut fodermajs till vildsvin.
Skall man dra en S bakåt får man göra ett sling mot bakhjulen.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5509
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av OfarligTesla »

Jag håller med, ser inte heller något större behov av dragkroken faktiskt. Nu bor jag i lägenhet men även i hus hade jag nog aldrig använt den. Skall saker till tippen låter jag någon firma komma och hämta dem så jag slipper, möbler med mera får någon annan köra hem och bära in. Behövs det stora mängder byggmaterial så är det garanterat en hantverkare inblandad som får lösa det alternativt går det att få levererat hem också.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3652
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av jonasl »

Sitter man bara hemma och kollar på Netflix på fritiden så behövs givetvis ingen dragkrok :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Esterox »

Dragkrok är och har alltid varit väldigt efterfrågad. Kikar man på andrahandsmarknaden så går bilar med dragkrok lättare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av MWall »

Jag bor i villa och har inte haft bil med krok på över 4 år.

Beställer med hemleverans oftast. Körde dock hem drygt ett dussintal 4,2 meters brädor till staketbygge i somras. Stack ut en del men var inga problem.

Kör trädgårdsavfall till återvinningen med en kubikmeter stor BigBag som precis går in i min Model S.

Ibland får jag åka flera ggr. Men är bara 3 km till återvinningen och ingen trafik så det går jättefort.

Nu ska vi dock slänga en loungegrupp från uteplatsen som gett upp. Det blir nog värre. Blir säkert 3-4 vändor med baksätet nedfällt.

Skulle dock ändå vilja ha dragkrok för att få med mig cyklar osv. Behovet är väl litet men vore ändå schysst att kunna göra det. Cykla lite leder med sonen som fått en ny mtb i 10-årspresent t ex.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7623
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av mikebike »

HenrikC skrev:
Sneglar på de två släpen på tomten... Om det går att ta stora eller smutsiga på släpet istället för i bilen gör jag helst det. Sopor, däck, cementsäckar, jord, grus, träd, ved. Någon gång hämtade jag en begagnad frontlastare så täckt av smuts att den knappt gick att se. Inte direkt något man kan eller vill ta i bilen.

En annan anledning till att ha dragkrok är för att dra upp bilen på vintern. Jag kör i diket på vintern ibland när det inte är plogat och får dra upp bilen med traktor. Inte kul att bara ha bogserögla då.
"ibland" :lol:
Jag har kört i diket (lite) en gång på 42 år. Traktorn hade plogat bredare än vägen strax innan uppfarten till mina föräldrars hus och jag körde ned med höger bakhjul på min Alfa GTV6. Detta var klockan 2 på natten och jag väckte Pappa och bad honom hjälpa mig.
-Försök själv, kom tillbaks om en timme om du inte kommer upp utan hjälp. Till slut kom jag upp....
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5509
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:
Sitter man bara hemma och kollar på Netflix på fritiden så behövs givetvis ingen dragkrok :-)
Ska jag vara ärlig så föredrar jag nog att titta på Netflix än att köra runt med släp som fritidssyssla :D .
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7157
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig så föredrar jag nog att titta på Netflix än att köra runt med släp som fritidssyssla :D
Instämmer helt, men ibland har man inte det valet. :D

Jag ska själv hjälpa dottern i helgen med att flytta hem till Stockholm från Malmö, då är min lastkorg+väska på dragkroken ovärderlig, lastutrymmet i monopost-X är ju erbarmligt dåligt för en så stor bil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av spacecowboy »

Matte skrev:
Jag tycker inte frågan är speciellt dum. Hade någon frågat mig om dragkrok var ett krav när jag var student hade jag skrattat. Men nu när jag bor i hus känns det som att jag behöver släp varannan månad och då är det självklart.
Mina föräldrar bor i ville och under min uppväxt körde vi inte speciellt ofta till tippen eller liknande, så inte ens villa är något självklart svar dock.

Jag förutsätter inte att du är student men förstår att man kanske inte har haft behov av det.
Jag bodde i villa som barn och vi körde ofta till tippen men aldrig med släp .

Samma nu när jag bor i lägenhet, tippen lite då o då men inga problem att fälla säten.

Svärföräldrarna har bott i sin villa i 40år men har aldrig nånsin kört släp.

Så villa är inte automatiskt släpkrav på något sätt.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Mickep »

Har man inte krok kan man säga; tyvärr kan jag inte hjälpa till att flytta/köra till återvinningen/frakta. hör med bosse!
Fredrik j
Inlägg: 10874
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen

Inlägg av Fredrik j »

Innan dom moderna, infällbara dragkrokarna kom så var det en utseendefråga om man ville ha en dragkrok på bilen. När dom nu är infällbara och i det närmaste att betrakta som standardutrustning (åtminstone som eftermonterad) är ju dragkrok någonting som mest diskuteras bland elbilsentusiaster och det man diskuterar är hur bra det är att inte kunna dra släp. Jag har svårt att se att jag köper en bil som inte kan dra en husvagn annat än som ren andrabil.
Skriv svar