Vilka kablar medföljer?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Alx »

Hej,

Type2 - Type2 ingår och UMC har jag förstått.
I mina tidigare Model S har det ingått schuko + CEE handske med umcn.

1. Vilka handskar får man med umcn till Model Y?
2. Vad är max effekt man kan ladda Model Y med tesla laddbox? 3x25A? Jag har den kraften framdragen till boxen.
3. Är det 3x16A max med umcn som gäller?

Tack
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Old_O »

Du har en 11kW ombordladdare för AC. Dvs 1*32A (7.4 kW) eller 3*16A (11 KW).
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Trean »

1. På sistone har Tesla endast levererat med Schuko, dvs vanlig jordad stickkontakt. Har svårt att se att de skulle göra annorlunda med Model Y. Det går att köpa till den blå camping-kontakten via Teslas webbshop om man behöver den.
2. 3x16 A = 11 kW
3. Nej, med UMCn är det max 1x13A (3 kW) med Schuko och max 1x16A (3.7 kW) med den blå kontakten. Innan du blåser på med 13A på Schuko bör du dock kontrollera att du har bra kablar framdragna. Annars är det bra att ställa ned effekten så att du inte överhettar några kablar.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Alx »

Går det att köpa till den röda kontakten som fanns på Model S umcn? Har för mig att jag laddade 3x16A på den med cee kontakten på min gamla S.

Kollade på teslas hemsida men hittade inget om det.

Om man räknar i km/h vad ger schukon 1 fas 13A. 10-12km/h i range? Runda slängar
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Alx »

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -med-3-fas

Där är den…
Ingen som vet om det går att köpa bara cee kontakten till den kabel som medföljer Model Y eller är det en helt annan typ av UMC som inte stödjer 3fas laddning?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av fth »

Alx skrev:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -med-3-fas

Där är den…
Ingen som vet om det går att köpa bara cee kontakten till den kabel som medföljer Model Y eller är det en helt annan typ av UMC som inte stödjer 3fas laddning?
Den medföljande är endast enfas, den gamla modellen som förut levererades med S/X klarade trefas, men även dom får bara enfas sedan ett par år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av martinot »

Alx skrev:
Hej,

Type2 - Type2 ingår och UMC har jag förstått.
I mina tidigare Model S har det ingått schuko + CEE handske med umcn.

1. Vilka handskar får man med umcn till Model Y?
2. Vad är max effekt man kan ladda Model Y med tesla laddbox? 3x25A? Jag har den kraften framdragen till boxen.
3. Är det 3x16A max med umcn som gäller?

Tack
1. Handskar vet jag inte (har ett par i handskfacket, men ingick inte från Tesla :) ), men det är Schuko som ingår som kontakt och adapter till 1-fas UMC som medföljer.
2. Du har 3x16 A ombordladdare på M3/MY. Det blir 11 kW i max laddeffekt.
3. 1-fas UMC som följer med alla Tesla sedan ett antal år tillbaka (tyvärr). 1x16 A (om du köper till blå 1-fas CEE-adapter och laddar på sådant uttag). 1x13 A med Schuko.

Mitt pro-tipp är att skaffa en 3-fas portabel EVSE och alltid ha den liggandes i frunken på bilen. Själv köpte jag en smidig från Metron som jag gillar bättre än Teslas 3-fas UMC som de säljer.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Alx »

martinot skrev:
Alx skrev:
Hej,

Type2 - Type2 ingår och UMC har jag förstått.
I mina tidigare Model S har det ingått schuko + CEE handske med umcn.

1. Vilka handskar får man med umcn till Model Y?
2. Vad är max effekt man kan ladda Model Y med tesla laddbox? 3x25A? Jag har den kraften framdragen till boxen.
3. Är det 3x16A max med umcn som gäller?

Tack
1. Handskar vet jag inte (har ett par i handskfacket, men ingick inte från Tesla :) ), men det är Schuko som ingår som kontakt och adapter till 1-fas UMC som medföljer.
2. Du har 3 x 16 A ombordladdare på M3/MY. Det blir 11 kW i max laddeffekt.
3. 1-fas på alla Tesla sedan ett antal år tillbaka (tyvärr). 1x16 A (om du köper till blå 1-fas CEE-adapter och laddar på sådant uttag). 1x13A med Schuko.

Mitt pro-tipp är att skaffa en 3-fas portabel EVSE och alltid ha den liggandes i frunken på bilen. Själv köpte jag en smidig från Metron som jag gillar bättre än Teslas 3-fas UMC som de säljer.
Haha, vore iofs trevligt med Tesla driving gloves :lol:

Är det en sån här du menar?
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av martinot »

Alx skrev:
Nej, gillar personligen inte de med "klump" eller box/låda mitt på kabeln.

Denna från Metron kör jag med:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Bild

Finns även hos svenska säljare och ÅF som tex. här:

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

Komplett kitt, och med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Alx »

martinot skrev:
Alx skrev:
Nej, gillar personligen inte de med "klump" eller box/låda mitt på kabeln.

Denna från Metron kör jag med:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Bild

Finns även hos svenska säljare och ÅF som tex. här:

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

Komplett kitt, och med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
Med jordfelsbrytare bör man väl ta? Varför skulle man vilja ha utan jordfelsbrytare?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av martinot »

Alx skrev:
Med jordfelsbrytare bör man väl ta? Varför skulle man vilja ha utan jordfelsbrytare?
De flesta portabla EVSE har oftast inte jordfelsbrytare då detta normalt finns i elskåpen innan alla CEE-uttag (och även Schuko-uttag för den delen).

När jag köpte min portabla EVSE våren 2019 så fanns den ifrån Metron inte med JFB. Det har tillkommit som ett val under det förra året.

Men idag skulle jag nog lagt till det. 1500.- är inte mycket pengar i skillnad (speciellt inte som jag köper in den på firman), och kan ju vara ett bra extra skydd om någon klantig person någonstans satt upp ett CEE-uttag inkorrekt utan JFB.

Så absolut; är priset inget problem så tycker jag att det kan vara en fin extra säkerhet.

Kommer nog själv beställa en ny Metron 3-fas portabel EVSE, med Tesla-knapp (fanns inte heller våren 2019 när jag köpte min nuvarande), och kommer maxa i 12 meters längd och även med extra JFB. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Alx »

martinot skrev:
Alx skrev:
Med jordfelsbrytare bör man väl ta? Varför skulle man vilja ha utan jordfelsbrytare?
De flesta portabla EVSE har oftast inte jordfelsbrytare då detta normalt finns i elskåpen innan alla CEE-uttag (och även Schuko-uttag för den delen).

När jag köpte min portabla EVSE våren 2019 så fanns den ifrån Metron inte med JFB. Det har tillkommit som ett val under det förra året.

Men idag skulle jag nog lagt till det. 1500.- är inte mycket pengar i skillnad (speciellt inte som jag köper in den på firman), och kan ju vara ett bra extra skydd om någon klantig person någonstans satt upp ett CEE-uttag inkorrekt utan JFB.

Så absolut; är priset inget problem så tycker jag att det kan vara en fin extra säkerhet.

Kommer nog själv beställa en ny Metron 3-fas portabel EVSE, med Tesla-knapp (fanns inte heller våren 2019 när jag köpte min nuvarande), och kommer maxa i 12 meters längd och även med extra JFB. :)
Tack för bra svar! Lägger en beställning på en sån! :)
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Daniel R »

Någon som vet hur lång typ 2-kabeln är?
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av mikebike »

Daniel R skrev:
Någon som vet hur lång typ 2-kabeln är?
Det är tydligen olika. Jag fick med en 4-meters och sedan har jag köpt en 7-meters. Andra har fått den långa från början.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av FStaake »

mikebike skrev:
Daniel R skrev:
Någon som vet hur lång typ 2-kabeln är?
Det är tydligen olika. Jag fick med en 4-meters och sedan har jag köpt en 7-meters. Andra har fått den långa från början.
Kollade upp den jag fick till min Y, 7,5m
Rejält steg i rätt riktning jämfört med den vi fick till 3:an, tror den bara är 4-5m (ska kolla noggrannare vid tillfälle) och ofta är för kort så man får backa in i parkeringsrutan. Det blir extra dumt på platser där man ska ställa sig snett och uttaget finns höger fram, sett från bilen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av mikebike »

FStaake skrev:
mikebike skrev:
Daniel R skrev:
Någon som vet hur lång typ 2-kabeln är?
Det är tydligen olika. Jag fick med en 4-meters och sedan har jag köpt en 7-meters. Andra har fått den långa från början.
Kollade upp den jag fick till min Y, 7,5m
Rejält steg i rätt riktning jämfört med den vi fick till 3:an, tror den bara är 4-5m (ska kolla noggrannare vid tillfälle) och ofta är för kort så man får backa in i parkeringsrutan. Det blir extra dumt på platser där man ska ställa sig snett och uttaget finns höger fram, sett från bilen.
Ja, men till vardags är den långa ganska klumpig. Jag använder den korta 9 gånger av 10.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Daniel R skrev:
Någon som vet hur lång typ 2-kabeln är?
Det är tydligen olika. Jag fick med en 4-meters och sedan har jag köpt en 7-meters. Andra har fått den långa från början.
Fick också en 4-meters med bilen jag hämtade ut vid midsommar.
Har en 7-meters sedan tidigare. Får se vilken jag använder mest.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av FStaake »

mikebike skrev:
FStaake skrev:
mikebike skrev:
Daniel R skrev:
Någon som vet hur lång typ 2-kabeln är?
Det är tydligen olika. Jag fick med en 4-meters och sedan har jag köpt en 7-meters. Andra har fått den långa från början.
Kollade upp den jag fick till min Y, 7,5m
Rejält steg i rätt riktning jämfört med den vi fick till 3:an, tror den bara är 4-5m (ska kolla noggrannare vid tillfälle) och ofta är för kort så man får backa in i parkeringsrutan. Det blir extra dumt på platser där man ska ställa sig snett och uttaget finns höger fram, sett från bilen.
Ja, men till vardags är den långa ganska klumpig. Jag använder den korta 9 gånger av 10.
Det är sant, oftast räcker en kort.
Är själv lite inne på en kortare med teslaknapp från Metron, kanske spiral-variante så den slipper ligga på marken.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av malmer »

Kabel med teslaknapp är helt fenomenalt för hemmabruk. Så skönt att inte behöva låsa upp laddkabeln manuellt med appen. Värt varenda krona. Vi kör den kortaste hemma för längre behövs inte där.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av bjornnilsson »

Om tesla numera inte levereras med en typ2-kabel så undrar jag hur man gör när man själv säljer en begagnad Tesla numera (tillbaks till tesla eller privat). Bilarna levererades ju tidigare med en typ2 kabel inkluderad.

Är det då numera kutym (praxis) att man då enbart lämnar med schucko-laddaren i köpet och behåller typ2-laddkabeln?

Dvs är det rimligt att anta att eventuella typ2-laddkablar inte längre ingår i försäljning/köp, oavsett tesla-modell?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1452
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av kenjon »

Jag tycker man borde skicka med den/de kablar som ingick när man köpte bilen.
Det är ju småpengar i sammanhanget...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av Arctic Drifter »

malmer skrev:
Kabel med teslaknapp är helt fenomenalt för hemmabruk. Så skönt att inte behöva låsa upp laddkabeln manuellt med appen. Värt varenda krona. Vi kör den kortaste hemma för längre behövs inte där.
Instämmer, kör dock en 6 meters med Tesla-knapp.

Men man bör ha "mobilnyckeln" med sig för att det ska bli riktigt smidigt med Tesla-knappen. Jag hade gärna sett ett läge när bilen är "hemma", att man kan ansluta kabel och koppla bort när laddning är avslutad utan att ha nyckel.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka kablar medföljer?

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev:
Om tesla numera inte levereras med en typ2-kabel så undrar jag hur man gör när man själv säljer en begagnad Tesla numera (tillbaks till tesla eller privat). Bilarna levererades ju tidigare med en typ2 kabel inkluderad.

Är det då numera kutym (praxis) att man då enbart lämnar med schucko-laddaren i köpet och behåller typ2-laddkabeln?

Dvs är det rimligt att anta att eventuella typ2-laddkablar inte längre ingår i försäljning/köp, oavsett tesla-modell?
De levereras med kabel, men eftersom man inte vet vilken kabel som kommer med bilen så vet man ju inte vilken man skall behålla när man säljer....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar