Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Kunde äntligen provköra idag, en RWD Advanced i 30 minuter. Jag som kör 15 år gammal bensinbil till vardags blev såklart rejält imponerad av denna precis som andra elbilar jag provkört :D. Speciellt när det gäller körkänslan som är grym. När man kommer tillbaka till sin egen bil så är det verkligen som att sätta sig och köra en traktor :lol:.

På den korta tid jag hade så hann jag iaf köra en bit motorväg och prova på säkerhetsfinesserna. Lite ovant att bilen sänker hastigheten själv och styr själv. Jag styr helst själv :lol:. Men det är nog något man lär sig gilla och då speciellt på längre resor. Det går ju också lätt att slå på och av ACC och LKA var för sig. Gillade också i-Pedal! Och jäklar vad smidigt att kunna ha backkameran på vid körning. Ger ju också lite extra säkerhet då även passagerare ser bakåt.

Det mesta var såklart positivt. Det sämsta var nog baksätets bredd. Jag tror B Nyland mätte det till 120cm men har liksom inte riktigt tagit det på allvar men det stämmer nog! Dock finns ju lite luft utanför sätet mot dörrarna.
Jag ska låna bilen en längre stund framöver och se om man får plats med semesterpackning, fru och 3 barn, varav två i barnstol.

Kunde också höra det vinande ljudet från motorn lite väl mycket men bara vid gaspådrag och regen så störde mig inte så värst mycket. Men det är inget jag minns att man hörde i den Model 3 jag provkörde för ett tag sen.

Jag behåller också uppfattningen om att man får väldigt mycket för pengarna i jämförelse med t.ex Enyaq, ID4 osv.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Kunde äntligen provköra idag, en RWD Advanced i 30 minuter. Jag som kör 15 år gammal bensinbil till vardags blev såklart rejält imponerad av denna precis som andra elbilar jag provkört :D. Speciellt när det gäller körkänslan som är grym. När man kommer tillbaka till sin egen bil så är det verkligen som att sätta sig och köra en traktor :lol:.

På den korta tid jag hade så hann jag iaf köra en bit motorväg och prova på säkerhetsfinesserna. Lite ovant att bilen sänker hastigheten själv och styr själv. Jag styr helst själv :lol:. Men det är nog något man lär sig gilla och då speciellt på längre resor. Det går ju också lätt att slå på och av ACC och LKA var för sig. Gillade också i-Pedal! Och jäklar vad smidigt att kunna ha backkameran på vid körning. Ger ju också lite extra säkerhet då även passagerare ser bakåt.
Kul med återkoppling! :)

Har skulle du säga att funktionerna för förarassistans fungerar jämfört med Teslas Autopilot eller med Polestars?

Samma sak med körkänslan; hur är den jämfört med Tesla MS/MX/M3 (antar du som oss flesta inte haft chansen att testa MY än) och PS2?

Nyfiken (för att förstå din utgångspunkt i din jämförelser av körkänsla och annat); vilka bilar kommer du från innan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Edward123 »

alvenzo skrev:
Chilla skrev:
Tror knappast att lagen ser med blida ögon på bilister som kör omkring med Noise cancelling hörlurar. Jag blev i min ungdom åthutad av polisen för att jag hade för hög volym på stereon i bilen och omöjligt kunde höra trafiken omkring mig.
Så att åka omkring i en total tyst bubbla tror jag är än mindre uppskattat.
Å andra sidan så kommer du ju inte höra deras sirener. Så allt du behöver är ett par väldigt mörka solglasögon så att du inte ser deras blåljus heller, sen kan du njuta av tystnaden i lugn och ro :)
Jag tror du missförstår hur Noise cancelling hörlurar fungerar? Har du på dig såna i bilen så blir du ju inte döv. Visst har du hög musik på så hör du ju inte mycket annat men det gäller ju även i högtalarna. Har du NC så klarar du dig med lägre volym och enligt mina erfarenheter så hör man trafiken bättre med NC än utan om det är en bullrig bil. NC är för övrigt något som finns i kupén på vissa bilar så det vore ju konstigt om det var olagligt. De tar ju inte bort frekvenserna som sirener och tutor har på ett bra sätt då de inte är jämna ljud och de är inge vidare bra på dessa frekvenser heller.
Finns dessutom mig veterligen ingen lag om att man måste höra i bilen, inte så att döva inte får körkort....
i5rast
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 maj 2021 13:14

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av i5rast »

Någon som känner till om det finns en I5 med Advanced-paket för provkörning någonstans i Skånes västra halva?
i5rast
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 maj 2021 13:14

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av i5rast »

Såg att någon i Facebook-gruppen lagt ut bilder på hur halv- resp. hellljuset lyser upp natten och det verkade tyvärr finnas behov av extraljus. Det funderades på om en LED-ramp fick plats på något bra sätt. Någon som testat lysena (har ju först nyligen blivit mörka nätter igen)?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

i5rast skrev:
Såg att någon i Facebook-gruppen lagt ut bilder på hur halv- resp. hellljuset lyser upp natten och det verkade tyvärr finnas behov av extraljus. Det funderades på om en LED-ramp fick plats på något bra sätt. Någon som testat lysena (har ju först nyligen blivit mörka nätter igen)?
Från norska FB-gruppen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Någon som sett en bil i Mystic Olive-Green? I så fall, är bilen på bilderna här av den färgen? https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... res.36907/

Otroligt svårt att föreställa sig hur den ser ut, verkligen på andra bilder/videos jag sett ser den mer brun ut än grön som den gör på bilderna i den tråden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jepped skrev:
Någon som sett en bil i Mystic Olive-Green? I så fall, är bilen på bilderna här av den färgen? https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... res.36907/

Otroligt svårt att föreställa sig hur den ser ut, verkligen på andra bilder/videos jag sett ser den mer brun ut än grön som den gör på bilderna i den tråden.
Nej, Mystic Olive green är faktiskt betydligt mer brunt än grönt. Tänk bruna oliver, då får du en uppfattning hur färgen ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Jepped skrev:
Någon som sett en bil i Mystic Olive-Green? I så fall, är bilen på bilderna här av den färgen? https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... res.36907/

Otroligt svårt att föreställa sig hur den ser ut, verkligen på andra bilder/videos jag sett ser den mer brun ut än grön som den gör på bilderna i den tråden.
Känns som han har skrivit fel. Den ser mer ut som Digital Teal-Green som skiftar Grått/Grönt/Blått.
Mystic Olive Green skiftar mellan Brunt/Lilagrå/Grönt från vad jag sett.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Kunde äntligen provköra idag, en RWD Advanced i 30 minuter. Jag som kör 15 år gammal bensinbil till vardags blev såklart rejält imponerad av denna precis som andra elbilar jag provkört :D. Speciellt när det gäller körkänslan som är grym. När man kommer tillbaka till sin egen bil så är det verkligen som att sätta sig och köra en traktor :lol:.

På den korta tid jag hade så hann jag iaf köra en bit motorväg och prova på säkerhetsfinesserna. Lite ovant att bilen sänker hastigheten själv och styr själv. Jag styr helst själv :lol:. Men det är nog något man lär sig gilla och då speciellt på längre resor. Det går ju också lätt att slå på och av ACC och LKA var för sig. Gillade också i-Pedal! Och jäklar vad smidigt att kunna ha backkameran på vid körning. Ger ju också lite extra säkerhet då även passagerare ser bakåt.
Kul med återkoppling! :)

Har skulle du säga att funktionerna för förarassistans fungerar jämfört med Teslas Autopilot eller med Polestars?

Samma sak med körkänslan; hur är den jämfört med Tesla MS/MX/M3 (antar du som oss flesta inte haft chansen att testa MY än) och PS2?

Nyfiken (för att förstå din utgångspunkt i din jämförelser av körkänsla och annat); vilka bilar kommer du från innan?
Har bara gjort väldigt korta provkörningar av Id.3 och Model 3 tidigare. För kort för att jämföra.
Ioniq 5 FE AWD
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Mina intryck efter att ha kört Ioniq 5 Essential är överlag positiva.

Man sitter bra och jag som är ganska kort (175 cm) hittar lätt en bra körställning med god sikt över alla instrument.

De olika lägena på regenereringen som man hittar med paddlarna på ratten funkar klockrent. Körningen blir väldigt behaglig när man så lätt kan växla mellan olika kraftig inbromsning.

Systemen för förarassistans gillade jag med ioniqen. Den varnar för att man är på väg ur sin fil på ett precis lagom tydligt sätt. Jag tycker att både Mercedes och Volvo är alldeles för aggressiva så att de nästan skrämmer slag på alla i bilen bara för att man inte blinkar varje gång man byter fil på motorvägen. Dessutom är det lätt att justera inställningar för dessa funktioner på skärmen.

Ioniq 5 har inte samma fina stabilitet på vägen som Model Y. Den är fortfarande en väldigt fin familjebil, men saknar ändå lite wow-känsla. Ioniq 5 är pigg men inte sportig. Den skulle uppfylla alla de önskemål vi ställer på en bil till vardags. Den skulle funka jättebra på långresor. Men ändå... Det är ingen Tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Ioniq 5 har inte samma fina stabilitet på vägen som Model Y. Den är fortfarande en väldigt fin familjebil, men saknar ändå lite wow-känsla. Ioniq 5 är pigg men inte sportig. Den skulle uppfylla alla de önskemål vi ställer på en bil till vardags. Den skulle funka jättebra på långresor. Men ändå... Det är ingen Tesla.
Jag förstår precis vad du menar. Det är som jag skrev tidigare, den är fin och praktisk och allt, men den väcker inget riktigt ha-begär. Samtidigt får jag erkänna att ingen av alla bilar jag har provkört eller prov-suttit på senare tid har väckt något ha-begär hos mig. Möjligen Honda e, men that's it.
Det är samma sak med min nuvarande bil e-tron. Jag köpte den för att den är praktisk, men man blir inte kär i den eller så. Förmodligen har man blivit helt avtrubbad efter att ha ägt två Model S. Tesla har nånting som få andra bilar har. Trots alla brister.
Men om man lämnar alla känslor helt utanför är Ioniq5 troligen den (nästan) perfekta bilen för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

mati skrev:
Men om man lämnar alla känslor och sambon helt utanför är Ioniq5 troligen den (nästan) perfekta bilen för mina behov.
;)

En bruksbil+, den har vad de flesta vill ha och behöver med ett speciellt utseende.

Ingen som fått någon klarhet i om de planerar att börja producera AWD-bilar än? Räknar man leverans 3 månader från produktionsstart så är vi redan typ i januari...
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Om ni har vägarna förbi Norrköping så finns Advanced RWD att provköra på Bilbyter AB.
Capture.PNG
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Eldsig skrev:
mati skrev:
Men om man lämnar alla känslor och sambon helt utanför är Ioniq5 troligen den (nästan) perfekta bilen för mina behov.
;)

En bruksbil+, den har vad de flesta vill ha och behöver med ett speciellt utseende.

Ingen som fått någon klarhet i om de planerar att börja producera AWD-bilar än? Räknar man leverans 3 månader från produktionsstart så är vi redan typ i januari...
Fast det infogade röda i citatet handlar ju också om känslor (eller hormoner, vilket oftast är samma sak).
Jag skriver detta bara som en påminnelse till mig själv. Jag hade glömt det, men jag har redan i våras när jag beställde Ioniq5, lovat mig själv att jag denna gången inte låter mig påverkas av allehanda känsloutbrott och manipulationsförsök när det gäller mitt bilval. Det här är min bil som jag ska köra och som ska passa mina behov och framförallt som jag betalar och som ska passa min plånbok. Jag ska inte köpa en bil som är alldeles för dyr och som inte riktigt passar mig, bara för att undvika dålig stämning. Inte denna gången. I värsta fall får vi väl åka i varsin bil.
Jag kommer inte avbeställa min First Edition i nuläget. Inte förrän jag kanske själv kommer fram till att jag inte vill ha den av någon anledning. Men då måste jag först ha provkörd en Advanced. Annars kan jag inte ta ett sådant beslut.
Så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

icreate skrev:
Mina intryck efter att ha kört Ioniq 5 Essential är överlag positiva.

Man sitter bra och jag som är ganska kort (175 cm) hittar lätt en bra körställning med god sikt över alla instrument.

De olika lägena på regenereringen som man hittar med paddlarna på ratten funkar klockrent. Körningen blir väldigt behaglig när man så lätt kan växla mellan olika kraftig inbromsning.

Systemen för förarassistans gillade jag med ioniqen. Den varnar för att man är på väg ur sin fil på ett precis lagom tydligt sätt. Jag tycker att både Mercedes och Volvo är alldeles för aggressiva så att de nästan skrämmer slag på alla i bilen bara för att man inte blinkar varje gång man byter fil på motorvägen. Dessutom är det lätt att justera inställningar för dessa funktioner på skärmen.

Ioniq 5 har inte samma fina stabilitet på vägen som Model Y. Den är fortfarande en väldigt fin familjebil, men saknar ändå lite wow-känsla. Ioniq 5 är pigg men inte sportig. Den skulle uppfylla alla de önskemål vi ställer på en bil till vardags. Den skulle funka jättebra på långresor. Men ändå... Det är ingen Tesla.
Hade det inte varit snikversionen så hade den nog upplevts annorlunda. Just att den inte är en Tesla med sin allt för avskalade interiör och relativt intetsägande exteriör gör att i5 är betydligt mer spännande.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
TheFlash
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2021 18:53

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av TheFlash »

Funderar på att beställa nu men enligt ÅF då blir det straffavgift på c. 10% om man hoppar av, känns obehagligt givit den långa lev tiden. Är detta en vanlig villkor? Tacksam för svar
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

TheFlash skrev:
Funderar på att beställa nu men enligt ÅF då blir det straffavgift på c. 10% om man hoppar av, känns obehagligt givit den långa lev tiden. Är detta en vanlig villkor? Tacksam för svar
Med tanke på de långa leveranstiderna är det nog inga problem att sälja den utan förlust när du hämtat ut den om du inte gillar den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Hämtade ut min 1st RWD idag och jag måste säga, jag är grymt nöjd, bra känsla i den. Öste på rejält på motorvägen idag och visst motorn låter när man gasar, det blir en del oljud vid höga farter men detta bil körs bäst lugnt och mjuk och då är det en riktig skön bil.

Har inte fattat allt men det kommer nog snart, manualen är nog den tjockaste jag sätt på en bil hittills…

En sak som blir ett problem i framtiden är att man kommer inte klara av köra i en bil utan ventilerade säten, det är en lyx jag missat hela mitt liv…
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

TheFlash skrev:
Funderar på att beställa nu men enligt ÅF då blir det straffavgift på c. 10% om man hoppar av, känns obehagligt givit den långa lev tiden. Är detta en vanlig villkor? Tacksam för svar
Kolla med andra ÅF också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

TheFlash skrev:
Funderar på att beställa nu men enligt ÅF då blir det straffavgift på c. 10% om man hoppar av, känns obehagligt givit den långa lev tiden. Är detta en vanlig villkor? Tacksam för svar
Jag har skrivit avtal med åf i Umeå utan handpenning eller hot om vite. Åf sa att han lätt kan sälja den till någon annan om jag inte vill ha den.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

Vi får se hur länge den vita finns kvar med Advancedpaketet som är till salu i Arlöv
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

jurand skrev:
Hämtade ut min 1st RWD idag och jag måste säga, jag är grymt nöjd, bra känsla i den. Öste på rejält på motorvägen idag och visst motorn låter när man gasar, det blir en del oljud vid höga farter men detta bil körs bäst lugnt och mjuk och då är det en riktig skön bil.

Har inte fattat allt men det kommer nog snart, manualen är nog den tjockaste jag sätt på en bil hittills…

En sak som blir ett problem i framtiden är att man kommer inte klara av köra i en bil utan ventilerade säten, det är en lyx jag missat hela mitt liv…
Härligt - stort grattis! :D

Är rätt avundsjuk på ventilerade säten. Trevlig vardagslyx (och oftast endast på mycket dyrare bilar)! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Eldsig skrev:
mati skrev:
Men om man lämnar alla känslor och sambon helt utanför är Ioniq5 troligen den (nästan) perfekta bilen för mina behov.
;)

En bruksbil+, den har vad de flesta vill ha och behöver med ett speciellt utseende.

Ingen som fått någon klarhet i om de planerar att börja producera AWD-bilar än? Räknar man leverans 3 månader från produktionsstart så är vi redan typ i januari...
Fast det infogade röda i citatet handlar ju också om känslor (eller hormoner, vilket oftast är samma sak).
Jag skriver detta bara som en påminnelse till mig själv. Jag hade glömt det, men jag har redan i våras när jag beställde Ioniq5, lovat mig själv att jag denna gången inte låter mig påverkas av allehanda känsloutbrott och manipulationsförsök när det gäller mitt bilval. Det här är min bil som jag ska köra och som ska passa mina behov och framförallt som jag betalar och som ska passa min plånbok. Jag ska inte köpa en bil som är alldeles för dyr och som inte riktigt passar mig, bara för att undvika dålig stämning. Inte denna gången. I värsta fall får vi väl åka i varsin bil.
Jag kommer inte avbeställa min First Edition i nuläget. Inte förrän jag kanske själv kommer fram till att jag inte vill ha den av någon anledning. Men då måste jag först ha provkörd en Advanced. Annars kan jag inte ta ett sådant beslut.
Så.
Bra där mati! Du har en bra plan nu.

Låt dig inte förledas. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar