Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av chaffis75 »

Ja antingen går det för snabbt eller går det för sakta, inte lätt för ladd operatörerna att bygga rätt.

Sen angående 22 kW så tror jag de är en mindre grupp som kan tänka sig betala extra för detta, de gör att biltillverkarna antingen kommer ta ordentligt betalt för detta eller så vill de helt enkelt inte lägga resurser på att ta fram produkten.

Jag tror 11 kW kommer bli standard och kanske någon enstaka tillverkare kommer sälja 22 kW som extra utrustning men frågan är hur många nya stolpar som blir 22 kW om de knappt är några tillverkare som erbjuder de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av frippe »

Runt 26tkr of väl tesla för dubbelladdare om man ville lägga till det i efterhand. Knappast värt det som jag ser det med tanke på pris kontra laddtid.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev:
AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig någonsin råkat ut för att få mindre än 11 kW från någon laddstolpe, trots att alla stolpar varit upptagna.
Jag fick runt 3kW på en Incharge 11kW, den enda gången jag har laddat Incharge.
Den stod på 1kW i fem minuter innan den sakta ökade till 3.
E85E6287-CC5B-4AF4-B482-86CAF3A122D4.jpeg
Är inte förvånad. InCharge är ju branschen skojare och fejkbolag nr 1. Bojkottar de själv. Även deras DC-laddare är rena lurendrejeriet. Bluffbolag/skojare. Undvik de.
Vi är helt överens!

Efter det jag läst i den andra tråden om Incharge ”snabbladdning” så är det bojkott som gäller. Hade dessutom flera problem med incharge utöver att de bara gav mig 3kW så det i sig räckte också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Jag har inte lyxen att bojkotta InCharge eftersom det är vad som erbjuds hemmavid. Snabbladdaren har jag provat en gång (på vintern), men den gav lägre effekt än AC-stolparna så det var bortkastade pengar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

Jag har aldrig haft några problem med Incharges AC eller DC-laddare. Har dock aldrig provat några DC-laddare från den operatören med högre effekt än 50 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Jag har aldrig haft några problem med Incharges AC eller DC-laddare. Har dock aldrig provat några DC-laddare från den operatören med högre effekt än 50 kW.
Problemet med InCharge att de oftas inte leverar den märkeffekt som utlovas eller den effekt som de tar betalt för.

Det är som du köper bredband av ett skojarföretag/bluffbolag, det kanske fungerar på något vis, men inte i enlighet med hastigheter som utlovas och faktureras.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Jag har aldrig haft några problem med Incharges AC eller DC-laddare. Har dock aldrig provat några DC-laddare från den operatören med högre effekt än 50 kW.
Problemet med InCharge att de oftas inte leverar den märkeffekt som utlovas eller den effekt som de tar betalt för.

Det är som du köper bredband av ett skojarföretag/bluffbolag, det kanske fungerar på något vis, men inte i enlighet med hastigheter som utlovas och faktureras.
Deras AC-laddare har jag fått 11 kW från. Däremot ger 50 kW laddarna oftast bara drygt 40 kW, men det gäller även andra operatörer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det om att SuC öppnas upp för alla först i Europa.
Kanske redan nästa månad.
Killgissar 9 oktober, i samband med Berlin festen.

viewtopic.php?f=54&t=26398
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Nu pratas det om att SuC öppnas upp för alla först i Europa.
Kanske redan nästa månad.
Killgissar 9 oktober, i samband med Berlin festen.

viewtopic.php?f=54&t=26398
Vore ju lite spännande att följa. Behöver själv inte snabbladda förrän i juli 2022 så har gott om tid att byta bil om det krävs. Eller hyra en bil över semestern.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Wolf78 »

Överlag positiv till att Tesla öppnar SUC så länge det innebär fortsatt utbyggt nätverk samt lägre pris för Teslaförare :) Men finns en oro, speciellt initialt, att alla andra elbilar de gödslas med kommer stå parkerade (blockera stolparna) medans de fipplas med mobilappen/laddkabel/nr.på laddstolpe etc. Risken är att detta tillsammans med eventuellt låg laddhastighet Max 50-125kWh gör att typ tre Tesla bilar hade kunnat ladda istället för en elbil av annat fabrikat. Visst det går att prisa bort problemet på sikt men samtidigt blir de lite kontraproduktivt då intäkterna isf uteblir. Förstår Tesla vill göra det enkelt och användarvänligt men hade gärna sett en smartare lösning. T.ex föraren öppnar först appen för att om det finns någon non-Tesla stolpe ledig (då kan de styras utefter nyttjande grad). Om stolpe ledig i appen väljer föraren nr på stolpe och sedan parkerar bilen, kopplar in, startar laddning i appen. På så vis öppnas SUC upp men fortsatt fördelaktigt för Tesla förare då det blir möjligt att prioritera dessa genom att begränsa ”öppna” laddstolpar.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Johnalm »

Zalman3 skrev:
Nu pratas det om att SuC öppnas upp för alla först i Europa.
Kanske redan nästa månad.
Killgissar 9 oktober, i samband med Berlin festen.

viewtopic.php?f=54&t=26398
Nästa månad? Har jag missat något? Trodde det var sep 2022 de skulle öppna?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Johnalm skrev:
Zalman3 skrev:
Nu pratas det om att SuC öppnas upp för alla först i Europa.
Kanske redan nästa månad.
Killgissar 9 oktober, i samband med Berlin festen.

viewtopic.php?f=54&t=26398
Nästa månad? Har jag missat något? Trodde det var sep 2022 de skulle öppna?
Vet inte var sept 2022 kommer ifrån. Har bara hört/läst senare i år och nu senast nästa månad och Europa först.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Laddarna de får bidrag för öppnas väl direkt när de är byggda.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Om de nu öppnar helt för alla nästa månad så undrar jag var utbyggnationen som skulle vara så kraftig innan dess är, börjar bli kort om tid nu.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Om de nu öppnar helt för alla nästa månad så undrar jag var utbyggnationen som skulle vara så kraftig innan dess är, börjar bli kort om tid nu.
Är väl främst under helgerna på sommarsemestern och sportlovet det har varit kö på övriga laddare så den extra belastningen blir nog inte så stor på SuC övrig tid på året?

Men jag håller med om att utbyggnaden från alla aktörer gärna får ta fart, helst innan sportlovet...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Är väl främst under helgerna på sommarsemestern och sportlovet det har varit kö på övriga laddare så den extra belastningen blir nog inte så stor på SuC övrig tid på året?

Men jag håller med om att utbyggnaden från alla aktörer gärna får ta fart, helst innan sportlovet...
Fast det är ju just under de perioderna det är viktigt att det inte blir kö alls, julen är ju inte långt bort direkt och om nätverket öppnas helt så kan det ju krävas en dubblering av stolparna för att återgå till dagens läge. Tror inte Tesla hinner dubblera antalet stolpar tills julen, sportlovet eller sommaren om jag skall vara ärlig.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Är väl främst under helgerna på sommarsemestern och sportlovet det har varit kö på övriga laddare så den extra belastningen blir nog inte så stor på SuC övrig tid på året?

Men jag håller med om att utbyggnaden från alla aktörer gärna får ta fart, helst innan sportlovet...
Fast det är ju just under de perioderna det är viktigt att det inte blir kö alls, julen är ju inte långt bort direkt och om nätverket öppnas helt så kan det ju krävas en dubblering av stolparna för att återgå till dagens läge. Tror inte Tesla hinner dubblera antalet stolpar tills julen, sportlovet eller sommaren om jag skall vara ärlig.
Jag menade att de har fortfarande några månader på sig. Men jag blir inte förvånad om det blir lite eftersläpning på utbyggnaden.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Jag menade att de har fortfarande några månader på sig. Men jag blir inte förvånad om det blir lite eftersläpning på utbyggnaden.
Ja det skall bli intressant att se hur de löser detta, supermiljöbilspremien faller ut strax efter årsskiftet för mig så jag kan hinna byta till bensinbil tills det är dags för fjällresorna om det börjar bli kö iaf.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Jag menade att de har fortfarande några månader på sig. Men jag blir inte förvånad om det blir lite eftersläpning på utbyggnaden.
Ja det skall bli intressant att se hur de löser detta, supermiljöbilspremien faller ut strax efter årsskiftet för mig så jag kan hinna byta till bensinbil tills det är dags för fjällresorna om det börjar bli kö iaf.

Ja, eller så hyr man en bil för några tusenlappar. Man får en Skoda Superb eller dyl en hel månad för under 10 tusen så en vecka kan inte kosta så mycket. Betydligt mindre påverkan på privatekonomin än att byta bil iaf. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Ja, eller så hyr man en bil för några tusenlappar. Man får en Skoda Superb eller dyl en hel månad för under 10 tusen så en vecka kan inte kosta så mycket. Betydligt mindre påverkan på privatekonomin än att byta bil iaf. :)
Fjällresorna står för en stor del av nyttan av att ha en bil (och milen vi kör) så det känns rätt meningslöst att inte använda bilen som mestadels står när man väl behöver den. Man kan inte spara alla pengar så något ska man ju göra med dem oavsett :D .
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Ja, eller så hyr man en bil för några tusenlappar. Man får en Skoda Superb eller dyl en hel månad för under 10 tusen så en vecka kan inte kosta så mycket. Betydligt mindre påverkan på privatekonomin än att byta bil iaf. :)
Fjällresorna står för en stor del av nyttan av att ha en bil (och milen vi kör) så det känns rätt meningslöst att inte använda bilen som mestadels står när man väl behöver den. Man kan inte spara alla pengar så något ska man ju göra med dem oavsett :D .
Att du inte skulle kunna använda en elbil alls för fjällresa känns ju långsökt. Köra kvällen före och övernatta på hotell på vägen? Eller åka väldigt tidigt. Alla verkar ju åka samtidigt vilket ju innebär att alla vill pausa ungefär samtidigt på samma ställe.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Att du inte skulle kunna använda en elbil alls för fjällresa känns ju långsökt. Köra kvällen före och övernatta på hotell på vägen? Eller åka väldigt tidigt. Alla verkar ju åka samtidigt vilket ju innebär att alla vill pausa ungefär samtidigt på samma ställe.
Låter som mycket jobbiga förslag faktiskt, jag har ju bil för att åka när jag känner för det och inte behöva anpassa massa. Kan jag inte resa smidigt och obehindrat med en bil försvinner ju friheten i att ha en bil från första början. Hittills har ju Teslas nätverk gjort att elbil fungerat just smidigt och obehindrat men om det skulle bli överbelastat så är det ju inte så längre.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Att du inte skulle kunna använda en elbil alls för fjällresa känns ju långsökt. Köra kvällen före och övernatta på hotell på vägen? Eller åka väldigt tidigt. Alla verkar ju åka samtidigt vilket ju innebär att alla vill pausa ungefär samtidigt på samma ställe.
Låter som mycket jobbiga förslag faktiskt, jag har ju bil för att åka när jag känner för det och inte behöva anpassa massa. Kan jag inte resa smidigt och obehindrat med en bil försvinner ju friheten i att ha en bil från första början. Hittills har ju Teslas nätverk gjort att elbil fungerat just smidigt och obehindrat men om det skulle bli överbelastat så är det ju inte så längre.
Nej det här kan vara en katastrof i vardande. Förstår inte hur Tesla tänker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Jo, blir ju lite lustigt när det kommentarer från fossilbilister att man skall acceptera läget med potentiellt sämre ladd möjligheter. Förstår både OfarligTesla och Mwall att det kan vara under övervägande om man skippar att köra Tesla om det blir kö och stök på lov och större helger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Gustafsson »

Ok att köra genom Stockholm i rusningstid? Frihet så det räcker, men nog bör man kunna planera liite?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar