Aha, det var en höftning från din sida, då är jag med.
Då kontrar jag med att om Tesla växer sin försäljning 30x med bibehållen nettomarginal (vilket är extremt konservativt med tanke på operativa hävstångseffekter), så kommer net income vara i häraden av vad AAPL presterar idag. Relationen mellan AAPLs och TSLAs market cap idag är drygt 4, därav min kommentar.
Jag håller med om att TSLAs kurs idag är dyr, vilket säkerligen beror på att marknaden diskonterar in en hel del tillväxt vilket du är inne på, men jag ville bara illustrera att 30x tillväxt inte på något sätt är diskonterad i kursen.
Ja fast att växa till 30 miljoner bilar kräver en hel del. Volkswagen säljer ca 10 miljoner men de har ju en armada av olika modeller som täcker in olika segment. Tesla har just nu i praktiken två modeller. 3 och Y.
När jag gjorde en överslagsräkning räknade jag med att Tesla skulle tjäna 20-30% mer per bil än vad Volkswagen gör. Tror det blir svårt att ha orimligt höga marginaler i förlängningen på en mognare marknad. Och har de ändå det så är det ju till stor del skattefinansierat vilket jag tycker är stötande och knappast långsiktigt hållbart.
Absolut, det tror jag också blir mycket svårt för att nästan säga omöjligt. Jag ville bara härleda att det inte krävs 30x försäljning för att försvara dagens kurs, vilket var det du påstod.
Vi får se vad framtiden bär med sig. Jag placerat i TSLA i drygt 10 år och ser ingen anledning att stänga mina positioner där än.
Aha, det var en höftning från din sida, då är jag med.
Då kontrar jag med att om Tesla växer sin försäljning 30x med bibehållen nettomarginal (vilket är extremt konservativt med tanke på operativa hävstångseffekter), så kommer net income vara i häraden av vad AAPL presterar idag. Relationen mellan AAPLs och TSLAs market cap idag är drygt 4, därav min kommentar.
Jag håller med om att TSLAs kurs idag är dyr, vilket säkerligen beror på att marknaden diskonterar in en hel del tillväxt vilket du är inne på, men jag ville bara illustrera att 30x tillväxt inte på något sätt är diskonterad i kursen.
Ja fast att växa till 30 miljoner bilar kräver en hel del. Volkswagen säljer ca 10 miljoner men de har ju en armada av olika modeller som täcker in olika segment. Tesla har just nu i praktiken två modeller. 3 och Y.
När jag gjorde en överslagsräkning räknade jag med att Tesla skulle tjäna 20-30% mer per bil än vad Volkswagen gör. Tror det blir svårt att ha orimligt höga marginaler i förlängningen på en mognare marknad. Och har de ändå det så är det ju till stor del skattefinansierat vilket jag tycker är stötande och knappast långsiktigt hållbart.
Absolut, det tror jag också blir mycket svårt för att nästan säga omöjligt. Jag ville bara härleda att det inte krävs 30x försäljning för att försvara dagens kurs, vilket var det du påstod.
Vi får se vad framtiden bär med sig. Jag placerat i TSLA i drygt 10 år och ser ingen anledning att stänga mina positioner där än.
Skaplig utveckling på dom hittills skulle man kunna säga isf
Absolut, det tror jag också blir mycket svårt för att nästan säga omöjligt. Jag ville bara härleda att det inte krävs 30x försäljning för att försvara dagens kurs, vilket var det du påstod.
Vi får se vad framtiden bär med sig. Jag placerat i TSLA i drygt 10 år och ser ingen anledning att stänga mina positioner där än.
Ja skulle Tesla bara fortsätta och göra halvdåliga kvartal som det förra och tar Austin och Berlin i drift i samma takt som man tidigare gjort med Shanghai så tar det bara ett par år innan pe är under 50 vid dagens värdering. Med tanke på hur tidigt Tesla fortfarande kommer vara i sin utveckling då så är det billigt.
Andra biltillverkare som en del jämför med har gigantiska skulder, dåliga marginaler och riskerar att falla offer för ett av historiens största teknikskiften. Att jämföra offer med de som leder teknikskiftet har gjorts förr och det har varit lika baklänges varje gång.
ARK har ju numera ett kraftigt egenintresse av att driva upp TSLA. Efter all medial uppmärksamhet de fick förra året har det ju inte gått så bra.
ARK följer sin strategi och talar om Tesla på precis samma sätt som de har gjort under minst 5 år tillbaka. ARK har dessutom samma andel investerat i Tesla som innan och de köper ibland och säljer ibland på samma sätt som de har gjort under lång tid tillbaka. Ingen skillnad. De har liksom jag haft perioder innan som har varit mycket sämre än det här året.
ARK har ju numera ett kraftigt egenintresse av att driva upp TSLA. Efter all medial uppmärksamhet de fick förra året har det ju inte gått så bra.
Folk skrattade åt Arc Invest för flera år sedan när de sa att Teslas aktie kommer att vara värd flera tusen dollar år 2025. Nu när aktien kostar $3665/aktie (före split) så är det inte många som skrattar längre.
Kommer vara samma sak nu, får se vem som får sista skrattet….
Elons nya strategi för pumpning: Eftersom han inte får twittra sånt här för SEC, så mailar han det till alla anställda istället så vet han att det garanterat läcker ut.
Samma artikel:
I remember Musk just a few years ago telling employees to “ignore the stock price“.
Now he is literally sending them an email about the stock price. What changed?
Elons nya strategi för pumpning: Eftersom han inte får twittra sånt här för SEC, så mailar han det till alla anställda istället så vet han att det garanterat läcker ut.
Elon pumpar inte. Alla telefonkonferenser senaste tiden har tex innehållit fler uttalanden som är kortsiktigt negativa än positiva. Självklart får en VD även säga att företaget han leder borde vara värt mer i framtiden om företaget presterar bra. Det är en bra morot för att motivera anställda som alla är aktieägare. SEC har inte någonting att invända mot det.
So now let's finally get to those stock price predictions:
As for early 2023, it seems extremely unlikely that Tesla will be valued at less than 50x $15B extrapolated EBIT, which is $750B for a stock price of about $650.
Furthermore, even a 75x EBIT multiple seems quite good value for Tesla, and considering the $15B projection is on the conservative side, $1.125T for a stock price of about $975 also seems like a safe-ish target.
As for late 2023, it seems extremely unlikely that Tesla will be valued at less than 50x $20B extrapolated EBIT, which is $1T for a stock price of about $850.
Furthermore, even a 75x EBIT multiple seems quite good value for Tesla, and considering the $20B projection is on the conservative side, $1,275 also seems like a safe-ish target.
Beyond this, higher stock prices through better financial performance and/or a higher valuation are certainly possible, but it's difficult to predict.
I den här tråden är väl alla analyser som hausar värdet intressanta, alla andra analyser avfärdas snabbt som lögner, blankare och allmänt trist inställning.
Att en företagsledare hoppas och tror på ökande värde är ju varken konstigt eller kontroversiellt. Att spekulera i sänkt värde kan ju däremot vara manipulation.
I den här tråden är väl alla analyser som hausar värdet intressanta, alla andra analyser avfärdas snabbt som lögner, blankare och allmänt trist inställning.
Håller inte med alls. Själv söker jag aktivt efter analyser som motsäger mina uppfattningar, eftersom risken alltid är stor att man missar något viktigt i all sin entusiasm. Problemet är snarare att det finns så väldigt få negativa analyser som håller måttet. Den allra största anledningen kan ju vara att man inte anstränger sig till att göra en kompetent negativ analys när man gör en. En annan anledning kan också vara att det saknas bra underbyggda negativa argument. Kvaliteten på nej-sägandet är helt enkelt erbarmligt låg.
Att vara skeptisk och negativ är i sig inte ett argument, lika lite som att vara ohejdat positiv utan skäl är värt att lyssna på. Men för närvarande verkar logiska resonemang och inte minst verkligheten, vara mer positiv än negativ vad gäller Tesla.
Så om du, eller någon annan, har riktiga argument som talar emot fortsatt succé för Tesla, så är de väldigt välkomna. Men de ska bygga på fakta, inte åsikter av typen "det kan inte fortsätta så här bra", eller "Elon ljuger", eller för den delen "trist inställning".
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
I den här tråden är väl alla analyser som hausar värdet intressanta, alla andra analyser avfärdas snabbt som lögner, blankare och allmänt trist inställning.
Håller inte med alls. Själv söker jag aktivt efter analyser som motsäger mina uppfattningar, eftersom risken alltid är stor att man missar något viktigt i all sin entusiasm. Problemet är snarare att det finns så väldigt få negativa analyser som håller måttet. Den allra största anledningen kan ju vara att man inte anstränger sig till att göra en kompetent negativ analys när man gör en. En annan anledning kan också vara att det saknas bra underbyggda negativa argument. Kvaliteten på nej-sägandet är helt enkelt erbarmligt låg.
Att vara skeptisk och negativ är i sig inte ett argument, lika lite som att vara ohejdat positiv utan skäl är värt att lyssna på. Men för närvarande verkar logiska resonemang och inte minst verkligheten, vara mer positiv än negativ vad gäller Tesla.
Så om du, eller någon annan, har riktiga argument som talar emot fortsatt succé för Tesla, så är de väldigt välkomna. Men de ska bygga på fakta, inte åsikter av typen "det kan inte fortsätta så här bra", eller "Elon ljuger", eller för den delen "trist inställning".
Så gott som alla förväntar sig nog att det ska gå bra för Tesla. Frågan är hur bra och hur mycket framgång som redan är inprisat i aktiekursen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Så gott som alla förväntar sig nog att det ska gå bra för Tesla. Frågan är hur bra och hur mycket framgång som redan är inprisat i aktiekursen.
Bam! Exakt så. Jag tror Tesla kommer lyckas bra, jag ser dock att det verkar inprisat i kursen, jag tror tom man prisat in lite för mycket. Den åsikten är dock förbjuden här inne. Men så kommer det någon analys som ska dra upp kursen 300% och folk hurrar.
Jag gissar att Tesla finns kvar, kanske har en hyfsad andel, men jag är skeptisk till att de säljer allt de producerar säg 2030 om de fortsätter med 50% ökad kapacitet per år. Det gör inget om jag skulle ha fel, men jag ser helst att flera tillverkare delar på pajen så att jag som kund får mer att välja på. Och nej, jag är skeptisk till robottaxi 2030, trots att Teslas VD har lovat att det snart är här i typ 5år. Jag anser också att Tesla satsar fel här, motorväg L3 först vore smartare...
Så om du, eller någon annan, har riktiga argument som talar emot fortsatt succé för Tesla, så är de väldigt välkomna. Men de ska bygga på fakta, inte åsikter av typen "det kan inte fortsätta så här bra", eller "Elon ljuger", eller för den delen "trist inställning".
Det jag har svårt att förstå som skeptiker, är att så många säger att är något annat man ska tjäna alla stora pengar på förutom bilar, som är extremt kapitalintensivt med pressade marginaler.
* Det är FSD/Robotaxi, där det inte finns en enda forskare eller sakkunnig som tror att det händer med vision only före 2028-2030 tidigast.
* Det är bilförsäkring, där det är sjuk konkurrens.
* Det är energi, där det råder sjuk konkurrens på både batterier och solceller och snart laddnätverk.
Du får gärna förklara för mig varför Tesla skulle bli något av världens största företag på något av dessa fyra områden inom tio år, och vad jag har missat.
Så gott som alla förväntar sig nog att det ska gå bra för Tesla. Frågan är hur bra och hur mycket framgång som redan är inprisat i aktiekursen.
Bam! Exakt så. Jag tror Tesla kommer lyckas bra, jag ser dock att det verkar inprisat i kursen, jag tror tom man prisat in lite för mycket. Den åsikten är dock förbjuden här inne. Men så kommer det någon analys som ska dra upp kursen 300% och folk hurrar.
Jag gissar att Tesla finns kvar, kanske har en hyfsad andel, men jag är skeptisk till att de säljer allt de producerar säg 2030 om de fortsätter med 50% ökad kapacitet per år. Det gör inget om jag skulle ha fel, men jag ser helst att flera tillverkare delar på pajen så att jag som kund får mer att välja på. Och nej, jag är skeptisk till robottaxi 2030, trots att Teslas VD har lovat att det snart är här i typ 5år. Jag anser också att Tesla satsar fel här, motorväg L3 först vore smartare...
Anledningen till att Tesla inte satsar på L3 på motorväg är att det inte finns några pengar att hämta där. Skulle man däremot lyckas med robotaxis så blir man snabbt världens största företag sett till omsättning även med rätt begränsad flotta.
Men annars håller jag delvis med. För att Tesla ska nå sådana volymer 2030 krävs det nog att de lyckas med robotaxis först och det är inte säkert. Däremot kan det också bli så att bilmarknaden är långt mycket större 2030 än vad den är idag. Det är en rätt stor andel av jordens befolkning som kommer gå från fattigdom till medelklass under det här decenniet.
Det jag har svårt att förstå som skeptiker, är att så många säger att är något annat man ska tjäna alla stora pengar på förutom bilar, som är extremt kapitalintensivt med pressade marginaler.
* Det är FSD/Robotaxi, där det inte finns en enda forskare eller sakkunnig som tror att det händer med vision only före 2028-2030 tidigast.
* Det är bilförsäkring, där det är sjuk konkurrens.
* Det är energi, där det råder sjuk konkurrens på både batterier och solceller och snart laddnätverk.
Du får gärna förklara för mig varför Tesla skulle bli något av världens största företag på något av dessa fyra områden inom tio år, och vad jag har missat.
Just försäkring tycker jag är lite skrattretande att folk tar upp som något de skulle tjäna stora pengar på som gör bolaget värt massor, det är inte direkt höga marginaler på de flesta typer av försäkring…
Robotaxi undrar jag också en hel del över, vad händer om flera tillverkare löser det relativt samtidigt? Om jag aldrig kommer köra bilen, är det verkligen en Tesla jag vill ha då eller vill jag ha något mer bekvämt och ombonat? Taxibolagen kommer ju antingen gå på det bekvämaste för deras lyxnivå eller något billigt, är Teslas sportiga image och snabba 0-100 tid verkligen något som kommer göra att taxibolagen väljer dem istället? Tror de som är så väldigt positiva till aktien att Tesla blir de enda som löser det eller att Tesla kommer ha så mycket mer att erbjuda än de andra?