Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av dbar »

Hittar inga bra samlingstrådar om däck. Finns utspridda mindre trådar, men går tyvärr inte söka på vinterdäck här på forat.

Eftersom vägljudet i sig är påtagligt i en tesla är det, efter säkerheten såklart, en av de viktigaste egenskaperna jag tittar på.
Men finns ju andra viktiga egenskaper:
- rullmotstånd
- prestanda vid aktiv körning
- hur bra dom håller
- pris

Jag väljer just nu mellan följande till min model Y efter förslag från han jag köper mina fälgar av.

Michelin Pilot Alpin 5 71 dB
255/35 R21 98W XL
3700 SEK/ST + moms

Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 72 dB
255/35 R21 98T XL
3200 SEK/ST + moms

Hankook Winter i*cept evo3 W330 73 dB
255/35 R21 98W XL 4PR, SBL
2100 SEK/ST + moms (Boman)

Goodyear UltraGrip Performance + 73dB
255/35 R21 98V XL
2600 SEK/ST + moms

Har jag missat något bra alternativ. Någon av dessa någon här kört med och gillat eller dissat?

Hade prisskillnaden varit lite mindre hade jag nog bara tagit de tystaste. Men prisskillnaden gör att jag vill fundera en runda till.

Bor en bit söder om Göteborg
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av Gustafsson »

Nokian R3 låter mer än mina sommardäck (=originaldäcken), letar också efter tystare alternativ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av tigermann »

Tänk på att ljudet som anges är utanför bilen. Inuti bilen kan däcken skilja sig åt andra hållet, det är alltså inte säkert att 71 dB är ett tystare däck än 72 dB inuti kupén.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av lakke »

mindre fälg kanske skulle göra sitt också. mäktigt med 21 på vintern dock :D
Model Y performance
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av Holve »

Efter några timmars Googlande så valde jag Goodyear UltraGrip. De verkar ligga bra till i diverse tester och upplevs som tysta i testerna.

Men det finns säkert nått bättre däck?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av MWall »

De flesta dubbfria vinterdäck är väl tysta? Hade nåt resonansljud på mina Nokian Hakka R2 för några vintrar sen. Sålde dem och köpte Goodyear UltraGrip Ice 2. De är väl inte riktigt lika bra på is som Nokian och Continental men de är å andra sidan lite stabilare på asfalt. Tycker det är en bra kompromiss. Extremt tysta också.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av [JM] »

Här kommer det trista svaret på denna återkommande fråga.

Tyvärr så är denna typen av frågor helt omöjliga för ett forum att svara på.

Folk svarar:
Mina nya däck X var mkt bättre/tystare än mina gamla av typen Y.
Tyvärr säger ite detta ett skit för man jämför en gammal design av däck som är slitet och där gummit torkat och blivit hårdare med ett nytt däck med färskt gummi och nyare konstruktion.
Som att jämföra en gammal bil med en ny bil.
Tacka fan för att den nya känns bättre att köra.

Ska du ha en objektiv jämförelse så måste man göra ett riktigt däckstest med bara nya däck och alla testas vid samma tillfälle på samma asfalt vid samma utetemperatur, på samma bil osv.
Hur många privatpersoner har råd med det....
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av Gustafsson »

Håller med om att det är omöjligt att jämföra subjektiva intryck på ett exakt vis, men det kan till dels kompenseras med att många personer tycker samma sak. Så om ”alla” tycker att tex Goodyear är det klart tystaste däcket (liksom tester i olika sammanhang) så är jag benägen att tro på det.
Min upplevelse att Nokian vinterdäck R3 låter mer än sommardäcken blev häftigt kritiserad i våras på forumet. Däcken är dock lika gamla och intrycket kvarstår vid byte 2ggr/år och jämförelsen sker med en timmes mellanrum. Så jag tycker det är OK att förmedla mina intryck.
Det är också svårt att mäta bullernivå, ett svagt vinande ljud kan vara mycket mer irriterande än ett mer generellt bullrigare ljud.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av dbar »

lakke skrev:
mindre fälg kanske skulle göra sitt också. mäktigt med 21 på vintern dock :D
På denna bilen kör jag 1 fälg som jag sular om mellan säsongerna istället för att köpa dubbla uppsättningar hjul. Hade jag köpt dubbla uppsättningar fälgar hade jag nog växlat ner lite på vintern :)
Sen förstår jag ju också att en 18”-are hade haft bättre förutsättningar för bättre komfort. Men med det sagt vill jag ha det så bra som möjligt ändå.
[JM] skrev:
Tyvärr så är denna typen av frågor helt omöjliga för ett forum att svara på.
Ja, att få ett slutgiltigt svar på vilket däck som är tystast är väl som att fråga hur långt ett snöre är.
Men är övertygad om att detta forum besitter medlemmar med erfarenheter nog för att kunna dela med sig av vilka däck man varit nöjd eller missnöjd med.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av lakke »

dbar skrev:
lakke skrev:
mindre fälg kanske skulle göra sitt också. mäktigt med 21 på vintern dock :D
På denna bilen kör jag 1 fälg som jag sular om mellan säsongerna istället för att köpa dubbla uppsättningar hjul. Hade jag köpt dubbla uppsättningar fälgar hade jag nog växlat ner lite på vintern :)
Sen förstår jag ju också att en 18”-are hade haft bättre förutsättningar för bättre komfort. Men med det sagt vill jag ha det så bra som möjligt ändå.
[JM] skrev:
Tyvärr så är denna typen av frågor helt omöjliga för ett forum att svara på.
Ja, att få ett slutgiltigt svar på vilket däck som är tystast är väl som att fråga hur långt ett snöre är.
Men är övertygad om att detta forum besitter medlemmar med erfarenheter nog för att kunna dela med sig av vilka däck man varit nöjd eller missnöjd med.


vad kostar det att byta gummit på 21 tummare?

va i samma tanke för min MYP, vinterdäck till 21 tum skulle kosta 15 k ca. byte från sommar till vinterdäck 2000 kanske?

20 tums fälgar och vinterdäck 26 k ca

krävs inte många år för att det blir dyrare att skifta gummit på 21 tum dock
Model Y performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av Niklas Z »

Jag håller med om det som [JM] skrev ovan. Det här med buller är inte lätt, men trots det delger jag ändå den lilla erfarenhet jag haft av däck till Model 3.

Jag köpte Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT 235/45-18 98T XL och de är betydligt tystare än de originalmonterade sommardäcken (Michelin PS4 i samma dimension). För mig har däcken fungerat bra i alla avseenden (förutom att de givetvis är mycket sämre på torr asfalt än sommardäcken, men det var ju väntat). För mig som bor i Mälardalen så blir det mycket barmarkskörning även på vintern.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
Här kommer det trista svaret på denna återkommande fråga.

Tyvärr så är denna typen av frågor helt omöjliga för ett forum att svara på.

Folk svarar:
Mina nya däck X var mkt bättre/tystare än mina gamla av typen Y.
Tyvärr säger ite detta ett skit för man jämför en gammal design av däck som är slitet och där gummit torkat och blivit hårdare med ett nytt däck med färskt gummi och nyare konstruktion.
Som att jämföra en gammal bil med en ny bil.
Tacka fan för att den nya känns bättre att köra.

Ska du ha en objektiv jämförelse så måste man göra ett riktigt däckstest med bara nya däck och alla testas vid samma tillfälle på samma asfalt vid samma utetemperatur, på samma bil osv.
Hur många privatpersoner har råd med det....

Finns ju däcktester gjorda av folk med rätt förutsättningar. Att själv hålla på att testa känns överflödigt även om man kanske har en väldigt specifik överkänslighet för en viss frekvens eller liknande. :D
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tysta och bra dubbfria vinterdäck

Inlägg av dbar »

lakke skrev:
vad kostar det att byta gummit på 21 tummare?

va i samma tanke för min MYP, vinterdäck till 21 tum skulle kosta 15 k ca. byte från sommar till vinterdäck 2000 kanske?

20 tums fälgar och vinterdäck 26 k ca

krävs inte många år för att det blir dyrare att skifta gummit på 21 tum dock
Min däckfirma tar ca 150kr per däck, alltså ca 1200 per år. Till det tillkommer den ”vanliga avgiften” däckskifte hotell etc. Så nettokostnaden blir ca 1200kr om året.

Man kan alltså göra detta i många år innan det lönar sig att köpa extra uppsättning vinterhjul.
Lägg där till att du får en snygg vinterfälg och alltid nybalansede däck
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Skriv svar