Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
En annan grej: När jag beställde min FE AWD i slutet av april var det ju supersvårt att ens hitta något AWD-exemplar och då fanns det bara enstaka färger att välja på. Blev en cyber grey med svart inredning. Svart eller vit lack lockade inte och tror att jag tyvärr sa nej till en "digital teal green", fattade inte då hur cool den var.
I alla fall: när en färg kostar 8000 extra så är det normala ju att det är någon typ av metallic-lack. På diverse ställen kallas cyber grey för just "metallic", men jag uppfattar den som en simpel solidlack. Har dock bara sett den live en gång och då i starkt solljus; någon som vet mer/uppfattat den färgen annorlunda?
När bilen ändå inte verkar vara typ i närheten av att bli tillverkad tycker man att färgen borde gå att ändra, någon som lyckats göra någon typ av ändring på redan beställd bil?
Skumt förresten att man har en lyxig metallic/pearl som gratis standard (typ olivbrun) men sen tar 8 papp för en vit solidlack (tror det officiellt medges att just den är solid)?
EDIT: ser att vitt inte kostar extra längre, tror bestämt det gjorde det tidigare.
I alla fall: när en färg kostar 8000 extra så är det normala ju att det är någon typ av metallic-lack. På diverse ställen kallas cyber grey för just "metallic", men jag uppfattar den som en simpel solidlack. Har dock bara sett den live en gång och då i starkt solljus; någon som vet mer/uppfattat den färgen annorlunda?
När bilen ändå inte verkar vara typ i närheten av att bli tillverkad tycker man att färgen borde gå att ändra, någon som lyckats göra någon typ av ändring på redan beställd bil?
Skumt förresten att man har en lyxig metallic/pearl som gratis standard (typ olivbrun) men sen tar 8 papp för en vit solidlack (tror det officiellt medges att just den är solid)?
EDIT: ser att vitt inte kostar extra längre, tror bestämt det gjorde det tidigare.
Senast redigerad av i5rast, redigerad totalt 1 gånger.
Atlas White, är väl gratis?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

i5rast skrev:En annan grej: När jag beställde min FE AWD i slutet av april var det ju supersvårt att ens hitta något AWD-exemplar och då fanns det bara enstaka färger att välja på. Blev en cyber grey med svart inredning. Svart eller vit lack lockade inte och tror att jag tyvärr sa nej till en "digital teal green", fattade inte då hur cool den var.
Ja vit solid var gratis på 1st ed. Sen kostade den extra på Advanced och den där olivbrungröna metallic blev standard. Men nu verkar vit vara gratis igen. Ett jäkla hoppande…
Håller med. Även om det kanske inte är världens viktigaste funktion så står det ändå i specen. Och det är summan av alla funktioner i specen som har gjort att jag beställde denna bilen. Om Hyundai godtyckligt börjar plocka bort funktioner utan att lägga till andra - likvärdiga - så är bilen mindre värd än den jag beställde och borde således kosta mindre. Annars är det bedrägeri.Aida skrev:Men fjärrstyrt är väl en direktöversättning från remote? I instruktionsboken så heter det remote smart park assist - se mitt inlägg. Jaaaa jag hoppas verkligen att det finns med. De kan fan inte ta bort saker utan kompensation. Jag fick nästan 10 000 kr insatta på mitt konto för några år sedan när Seat utan förvarning ändrade en bil till trumbromsar från skivbromsar. Om produkten försämras utifrån ingånget avtal så kvittar deras friskrivningar rent juridiskt…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förboka din Ioniq 5
Provkörde idag i en cyber grey tror jag. Såg inte metallic ut utan solid lack.i5rast skrev:En annan grej: När jag beställde min FE AWD i slutet av april var det ju supersvårt att ens hitta något AWD-exemplar och då fanns det bara enstaka färger att välja på. Blev en cyber grey med svart inredning. Svart eller vit lack lockade inte och tror att jag tyvärr sa nej till en "digital teal green", fattade inte då hur cool den var.
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Hmm, Hade det på BMW:n men jag hann bli gammal varje gång jag använde den….Tessi19 skrev:[mention]jurand [/mention] kan du upplysa oss om vad du fick i din advanced + komfort gällande autoparkering eller smartparkering?
I affärsförslaget står det ”Självparkeringssystem”. Ska kika på manualen och testa.
Återkommer!
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
+1mati skrev:Håller med. Även om det kanske inte är världens viktigaste funktion så står det ändå i specen. Och det är summan av alla funktioner i specen som har gjort att jag beställde denna bilen. Om Hyundai godtyckligt börjar plocka bort funktioner utan att lägga till andra - likvärdiga - så är bilen mindre värd än den jag beställde och borde således kosta mindre. Annars är det bedrägeri.Aida skrev:Men fjärrstyrt är väl en direktöversättning från remote? I instruktionsboken så heter det remote smart park assist - se mitt inlägg. Jaaaa jag hoppas verkligen att det finns med. De kan fan inte ta bort saker utan kompensation. Jag fick nästan 10 000 kr insatta på mitt konto för några år sedan när Seat utan förvarning ändrade en bil till trumbromsar från skivbromsar. Om produkten försämras utifrån ingånget avtal så kvittar deras friskrivningar rent juridiskt…
Ska se hur det nu blir. Kommer snart prata med ÅF
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Benägen att hålla medLeo skrev:Har provkört och tittat på både Model Y och Ioniq 5, 2ggr vardera.
Upplever att Model Y ser ut att ha betydligt större bagage när man räknar in utrymme under golv och frunk. Även ytan i själva bagageutrymmet känns större och mer lättlastat (mindre sluttande bakruta) på Model Y. Har dock inte mätt eller provat med kartonger.
Upplever de som två väldigt olika bilar utifrån formspråk och design. Det gäller både utvändigt och invändigt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tog bilen för en snabb tur för kolla parkeringsfunktionerna snabbt.
Bilen letar upp ledig plats när man kör långsamt och plingar till när den ser något.
Då får man val hur den ska parkera. Jag valde att backa samt fjärrstyra.
Gick ut ur bilen och fick hålla p-knappen. Bilen började backa o vrida medan jag stog bredvid o tittade på. Trodde ett tag den skulle ta o krocka med mercan bredvid men den korrigerade vinkeln och försökte igen. Sammanlagt 2 korrigeringar gjorde den innan den var klar.
Bilen stog nära den andra men den andra bilen stog på linjen så parkeringen får godkänt av mig.
I nästa steg fick jag fjärrstyra den för att komma ut på den tighta platsen från parkerad läge genom att be den köra fram mhm nyckeln.
Allt verkar funka och göra sitt jobb bra, kommer definitivt använda funktionerna i vissa lägen nu när man fattar hur de funkar.
Jag har rent haft problem med att backa in i p-platser med denna bil jämfört min BMW G31 som är en längre bil men ändå kändes som en smidigare bil.
I alla fall, fjärrstyrd parkering finns o funkar.
Angående Cyber Grey, jag har en sådan och tycker bilen ser skitsnygg ut men jag brydde mig inte om färgen egentligen så länge den inte var svart. Tycker den är fin, lite matt av sig och funkar bra på bilen med övriga silver detaljer.
Bilen letar upp ledig plats när man kör långsamt och plingar till när den ser något.
Då får man val hur den ska parkera. Jag valde att backa samt fjärrstyra.
Gick ut ur bilen och fick hålla p-knappen. Bilen började backa o vrida medan jag stog bredvid o tittade på. Trodde ett tag den skulle ta o krocka med mercan bredvid men den korrigerade vinkeln och försökte igen. Sammanlagt 2 korrigeringar gjorde den innan den var klar.
Bilen stog nära den andra men den andra bilen stog på linjen så parkeringen får godkänt av mig.
I nästa steg fick jag fjärrstyra den för att komma ut på den tighta platsen från parkerad läge genom att be den köra fram mhm nyckeln.
Allt verkar funka och göra sitt jobb bra, kommer definitivt använda funktionerna i vissa lägen nu när man fattar hur de funkar.
Jag har rent haft problem med att backa in i p-platser med denna bil jämfört min BMW G31 som är en längre bil men ändå kändes som en smidigare bil.
Angående Cyber Grey, jag har en sådan och tycker bilen ser skitsnygg ut men jag brydde mig inte om färgen egentligen så länge den inte var svart. Tycker den är fin, lite matt av sig och funkar bra på bilen med övriga silver detaljer.
Senast redigerad av jurand, redigerad totalt 1 gånger.
Cyber Grey
Cyber Grey
Gött! Tack! Då har den det! Kan man sova lugnt… Den här tråden är som sagt inte bra för mitt blodtryck…jurand skrev:Tog bilen för en snabb tur för kolla parkeringsfunktionerna snabbt.
Då får man val hur den ska parkera. Jag valde att backa samtfjärrstyra.
Gickmut ur bilen och fick hålla p-knappen. Bilen började backa o vrida medan jag stog bredvid o tittade på. Trodde ett tag den skulle ta o krocka med nervsmärta bredvid men den korrigerade vinkeln och försökte igen. Sammanlagt 2 korrigeringar gjorde den innan den var klar.
I nästa steg fick jag fjärrstyra den för att komma ut på den tighta platsen från parkerad läge genom att be den köra fram.
Jag har rent haft problem med att backa in i p-platser med denna bil jämfört min BMW G31 som är en längre bil men man känner av att det är inte lika smidig bil ändå.
Lyser din list under strålkastarna i mörker? Hur upplever du bilen nu när du haft den ett kort tag?
Jag körde när frugan o tre av hennes vänninor till Båstad i helgen. Sammanlagt fyra ”mogna” tanter som hade sprit o fest i huvudet och packning för vad som ut vara ett halvår. Blev lite rädd när jag alla resväskorna o påsarna med diverse gud vet vad, bagaget känns litet. Allt och alla fick plats och bilen fick beröm för alla satt bekvämt och hade gott om plats där bak trots 3 vuxna.Leo skrev:Har provkört och tittat på både Model Y och Ioniq 5, 2ggr vardera.
Upplever att Model Y ser ut att ha betydligt större bagage när man räknar in utrymme under golv och frunk. Även ytan i själva bagageutrymmet känns större och mer lättlastat (mindre sluttande bakruta) på Model Y. Har dock inte mätt eller provat med kartonger.
(Jag fick flytta fram baksäten en aning för att kunna packa)
Cyber Grey
Cyber Grey
Gott. Då kan vi bocka av den myten också… Men de motoriserade handtagens frånfälle kommer vi inte undan tyvärr…jurand skrev:Nattbild
Aida skrev:
Gött! Tack! Då har den det! Kan man sova lugnt… Den här tråden är som sagt inte bra för mitt blodtryck…
Lyser din list under strålkastarna i mörker? Hur upplever du bilen nu när du haft den ett kort tag?
Haha förstår dig, gick genom samma sak nyligen. Jag postade en bild på hur det ser ut.
Bilen tycker jag är grymt bra faktiskt, ångrar mig inte, visst handtagen är manuella men det funkar bra utan tycker jag, rutorna är akustiskrutor säger de men vette fan. På dålig asfalt mellan Gbg o Båstad lätt det ganska på vissa avstånd.
Men inte så farligt och i nivå om inte tystare än min gamla BMW, men svårt att säga, det är inget jag klagar på.
I övrigt är bilen väldigt trevlig att köra, highway assist är farligt bra.. allt funkar klockrent och det känns ovant att ha BT musik från Spotify som funkar klockrent.
Jag har provat navigationen och klagar inte på den, den gjorde det den skulle.
HUD funkar bra men man ser den inte värst bra när man har polariserade solglasögon på sig…
Fåtöljerna är dock bäst, att lägga sig medan frugan handlade och ha ac i baken är gudomligt skönt..
Överlag är jag nöjd med min bilen och utförande och kan rekommendera den.
En sak är dock säker, bilen ska inte köras snabbt, den drar mycket annars men sen är det nästan som om bilen är gjord för att ta det lugnt och slappa i bilen, från att lyssna på tung hårdrock eller någon techno så kör jag nu och lyssnar på fåglar…
Cyber Grey
Cyber Grey
Har aldrig varit med om så nervösa och veliga spekulanter. Än är det det ena och än är det det andra som är konstigt eller fel och ordrar ska annulleras till höger och vänster men slutändan visar sig nästan allt ha sin grund i felaktiga spekulationer, antaganden eller ”myter”. Liknar mest en syjunta och för att röra till det ytterligare så har det börja dyka upp riktiga provkörningar av EV6 på Youtube nu.
Missat en kanske självklar sak, men har Iq5 frunk, och hur stor jmfrt med MY (om den har det)?icreate skrev:Den största skillnaden mellan Ioniq 5 och Model Y när det gäller lastkapacitet är enligt min erfarenhet utrymmena under golvet, i "grottorna" vid sidan av bagageutrymmet och i frunken.
Det känns som att jag skulle kunna lasta massor i bilen utan att man ser en enda grej i bagageutrymmet på en Y.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Bra sammanfattning av bilarna. Bra på lite olika saker, och i lite olika prisklasser. Bägge även med några olika respektive nackdelar, men bägge också enormt mycket bra elbilar i förhållande till sina priser.Mickep skrev:Tycker denna tråden har allt. Från beställningsvåndor till relationsproblem.
Och sedan lite käbbel om model y är bättre (den är 200 kkr dyrare, jag skull jämföra med sr+).
Tycker i5 verkar bra på papperet. Lite konstiga designval. Tror det går att göra mer effektiva bilar.(y slår det mesta på fingrarna).
Prismässigt är i5 en av de intressantaste med tanke vad man får, men är ändå för dyr för mig.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Ioniq 5 HAR frunk, men den är väsentligt mindre än på model Y. Funkar säkert utmärkt till kablar.martinot skrev:
Missat en kanske självklar sak, men har Iq5 frunk, och hur stor jmfrt med MY (om den har det)?
Fint! Var orolig att det var som med ID-bilarna helt utan frunk.icreate skrev:Ioniq 5 HAR frunk, men den är väsentligt mindre än på model Y. Funkar säkert utmärkt till kablar.martinot skrev:
Missat en kanske självklar sak, men har Iq5 frunk, och hur stor jmfrt med MY (om den har det)?
Behöver inte vara jättestor, men bra att det finns för just laddkablar som du nämner. Utmärkt!

För att ta den neurotiska syjuntan ett steg vidare: halvljus och helljus vid mörkerkörning, kommentarer och omdömen på det?
Förboka din Ioniq 5
Tack för all info ! Gällande självparkering var det min okunnighet vid den korta provkörningen jag fick men ffa återigen en okunnig ÅF som satt igång syjuntan.jurand skrev:Aida skrev:
Gött! Tack! Då har den det! Kan man sova lugnt… Den här tråden är som sagt inte bra för mitt blodtryck…
Haha förstår dig, gick genom samma sak nyligen. Jag postade en bild på hur det ser ut.
Bilen tycker jag är grymt bra faktiskt, ångrar mig inte, visst handtagen är manuella men det funkar bra utan tycker jag, rutorna är akustiskrutor säger de men vette fan. På dålig asfalt mellan Gbg o Båstad lätt det ganska på vissa avstånd.
Men inte så farligt och i nivå om inte tystare än min gamla BMW, men svårt att säga, det är inget jag klagar på.
I övrigt är bilen väldigt trevlig att köra, highway assist är farligt bra.. allt funkar klockrent och det känns ovant att ha BT musik från Spotify som funkar klockrent.
Jag har provat navigationen och klagar inte på den, den gjorde det den skulle.
HUD funkar bra men man ser den inte värst bra när man har polariserade solglasögon på sig…
Fåtöljerna är dock bäst, att lägga sig medan frugan handlade och ha ac i baken är gudomligt skönt..
Överlag är jag nöjd med min bilen och utförande och kan rekommendera den.
En sak är dock säker, bilen ska inte köras snabbt, den drar mycket annars men sen är det nästan som om bilen är gjord för att ta det lugnt och slappa i bilen, från att lyssna på tung hårdrock eller någon techno så kör jag nu och lyssnar på fåglar…
Den v-formen är riktig fint gjort syns inget på fronten om den inte är på!
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
Kan någon av er som redan har en I5 beskriva hur ni upplever helljuset? Gärna med bild så man kan jämföra halv och helljus. För mig som är typ halvblind, och framförallt ser jag dåligt i mörker, är det en ganska avgörande faktor att bilen har bra helljus.
Sammen skrev:Har aldrig varit med om så nervösa och veliga spekulanter. Än är det det ena och än är det det andra som är konstigt eller fel och ordrar ska annulleras till höger och vänster men slutändan visar sig nästan allt ha sin grund i felaktiga spekulationer, antaganden eller ”myter”. Liknar mest en syjunta och för att röra till det ytterligare så har det börja dyka upp riktiga provkörningar av EV6 på Youtube nu.
Nä jag har heller aldrig varit med om något liknande. Här har man skrivit upp sig på den dyraste bilen jag någonsin köpt. Ska betala kontant och sparar ihop alla pengar jag har. Jag har betalat 10 000 kr i ej återbetalningsbar handpenning. För en bil jag aldrig har sett eller provkört. Jag blir lovad en massa saker av försäljaren och ser videor av P45 som höjs till skyarna av samtliga i pressen. Sen skriver folk här och påstår att alla saker som ska finnas inte finns. Jag kämpar för att få fram sanningen genom att prata med försäljaren, mejla Hyundai, läsa instruktionsboken samt testköra Essential. Nu har väl allt fallit ut att vi får allt utom motoriserade dörrhandtag, kablar och matrixstrålkastare (har konstigt nog aldrig varit aktuellt). Leveransen har också skjutits upp rejält och vanliga Advanced utan 1st Ed har börjat komma ut på vägarna. Hyundai påstår på hemsida och i biltidning att gratis laddning ska ingå i ett år - men presschefen förnekar detta i mejl till mig. Priser på dragkrok, mattor (som inte synes ingå) och vinterdäck hänger i luften.
Ursäkta min nervositet men detta är en stor grej för mig. Jag håller med om lösa antaganden oxh ville därför (på ett tyvärr mycket klumpigt sätt) uppmana alla i tråden till att endast skriva vad man vet och tänka på hur man uttryckte sig…
Tyvärr ganska dåligt helljus. Jag kommer ju från PS2s fantastiska helljus både i styrka, bredd och pixelmöjlighet. I5 är så långt från det att man nästan blir rädd. Den lyser bara upp lite extra i mitten, det blir varken bredare eller starkare känns det sommati skrev:Kan någon av er som redan har en I5 beskriva hur ni upplever helljuset? Gärna med bild så man kan jämföra halv och helljus. För mig som är typ halvblind, och framförallt ser jag dåligt i mörker, är det en ganska avgörande faktor att bilen har bra helljus.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Åfan. Är det så illa? Det låter inget vidare. Det dåliga helljuset var en av anledningarna att jag bytte bort Teslan. Jag undvek att köra i mörker med den. Jag vill inte hamna där igen.HelectriC skrev:Tyvärr ganska dåligt helljus. Jag kommer ju från PS2s fantastiska helljus både i styrka, bredd och pixelmöjlighet. I5 är så långt från det att man nästan blir rädd. Den lyser bara upp lite extra i mitten, det blir varken bredare eller starkare känns det sommati skrev:Kan någon av er som redan har en I5 beskriva hur ni upplever helljuset? Gärna med bild så man kan jämföra halv och helljus. För mig som är typ halvblind, och framförallt ser jag dåligt i mörker, är det en ganska avgörande faktor att bilen har bra helljus.
Hur svårt är det att installera extraljus på Ioniq5?