Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Tack [mention]jurand [/mention] och [mention]HelectriC [/mention] för bilderna! De tar jag med till min ÅF.
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Bra info, och gott att verkstäderna/ÅF får bra instruktioner och vägledning av oss TCS-medlemmar!Tessi19 skrev:Tack [mention]jurand [/mention] och [mention]HelectriC [/mention] för bilderna! De tar jag med till min ÅF.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
28cmFuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
Det är 37cm på min, de gick upp för långt på min jämfört med Helelectrics bild men det syns inte förräns man tittar under ifrån vilket är ok för min del.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Citerar alla tre. Tyvärr går det väl inte att lasta dem för det om de följt monteringsanvisningen. Enligt den verkar det ska kapas rätt rejält. Gäller nog att prata med dem om detta innan som Helectric gjorde. Att tänka på för de som inte redan fått drag monterat.HelectriC skrev:28cmFuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/ ... rmodel=225
Ioniq 5 FE AWD
Mm, helt oklart behövs inte så högt eller brett egentligen. På höjd är nog dock värre och instruktionen är oklar om kanten ska skäras eller inte.
Går nog att snygga upp med kanske en gummi/plat list?
Går nog att snygga upp med kanske en gummi/plat list?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Måttet 150 ska till soptunnan iaf!MrRun skrev:Citerar alla tre. Tyvärr går det väl inte att lasta dem för det om de följt monteringsanvisningen. Enligt den verkar det ska kapas rätt rejält. Gäller nog att prata med dem om detta innan som Helectric gjorde. Att tänka på för de som inte redan fått drag monterat.HelectriC skrev:28cmFuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
JajamänBjelke skrev:Måttet 150 ska till soptunnan iaf!MrRun skrev:Citerar alla tre. Tyvärr går det väl inte att lasta dem för det om de följt monteringsanvisningen. Enligt den verkar det ska kapas rätt rejält. Gäller nog att prata med dem om detta innan som Helectric gjorde. Att tänka på för de som inte redan fått drag monterat.HelectriC skrev:28cmFuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min

Ioniq 5 FE AWD
Kan tipsa om att tillverka någon form av skydd som håller småsten osv ute. Gjorde liknande hål på min S för att montera krok och det samlades en hel del där. Gjorde en ”mjuk” vägg av en gammal gummimatta med en slitz så man kunde trycka dit kroken.
Har du en bild på det? Tänkte också att man borde kunna tillverka något slags skydd. Saknar dock kunskap, material idéer och verktyg, egentligen allt som skulle behövas för att få till det. Så jag hoppas på andra…Bodes_dad skrev:Kan tipsa om att tillverka någon form av skydd som håller småsten osv ute. Gjorde liknande hål på min S för att montera krok och det samlades en hel del där. Gjorde en ”mjuk” vägg av en gammal gummimatta med en slitz så man kunde trycka dit kroken.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nån som kan rita upp nåt så kan man kanske 3D-printa det 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nej tyvärr inte. Var rätt knepigt att få fast, mkt lättare om man skruvar av hela den panelen först förstås.Tessi19 skrev:Har du en bild på det? Tänkte också att man borde kunna tillverka något slags skydd. Saknar dock kunskap, material idéer och verktyg, egentligen allt som skulle behövas för att få till det. Så jag hoppas på andra…Bodes_dad skrev:Kan tipsa om att tillverka någon form av skydd som håller småsten osv ute. Gjorde liknande hål på min S för att montera krok och det samlades en hel del där. Gjorde en ”mjuk” vägg av en gammal gummimatta med en slitz så man kunde trycka dit kroken.![]()
Tack för feedback och instruktionerna! På min bil är det 36 cm i bakkant och 31cm i framkant. Med de instruktionerna får man vara glad att de inte följde de till punkt och pricka....Det är fortfarande en gåta att en så stor biltillverkare som Hyundai inte erbjuder fabriksmonterade dragkrokar.MrRun skrev:Citerar alla tre. Tyvärr går det väl inte att lasta dem för det om de följt monteringsanvisningen. Enligt den verkar det ska kapas rätt rejält. Gäller nog att prata med dem om detta innan som Helectric gjorde. Att tänka på för de som inte redan fått drag monterat.HelectriC skrev:28cmFuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
Förboka din Ioniq 5
150+150=300mm (framkant)Fuji skrev:Tack för feedback och instruktionerna! På min bil är det 36 cm i bakkant och 31cm i framkant. Med de instruktionerna får man vara glad att de inte följde de till punkt och pricka....Det är fortfarande en gåta att en så stor biltillverkare som Hyundai inte erbjuder fabriksmonterade dragkrokar.MrRun skrev:Citerar alla tre. Tyvärr går det väl inte att lasta dem för det om de följt monteringsanvisningen. Enligt den verkar det ska kapas rätt rejält. Gäller nog att prata med dem om detta innan som Helectric gjorde. Att tänka på för de som inte redan fått drag monterat.HelectriC skrev:28cmFuji skrev:På min bil har de lyckligtvis inte kapat enligt skräckexemplet. Det ser ut som din bil jurand dock har de kapat allt fram till den kanten, dvs underifrån har de inte "sparat" en bit enligt Helelectrics bild som är perfekt. Dessvärre har de skurit ut för mycket i x-ledd på min bil. Satans klåpare. Hur bred är öppningen från kant till kant på era bilar jurand/Helelectric?jurand skrev:Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
180+180=360mm (bakkant)
Så din är enligt anvisningarna eller?
Verkar som att det just kan bli något mindre än 120mm så att det inte blir för nära kanten. Sedan blir det ju finare med [mention]HelectriC [/mention]s och sin 280mm (bak eller fram??)
Ganska fyrkantigt så i stort sett 28cm fram och bak
Model 3-24/Polestar 3-24
150+150=300mm (framkant)
180+180=360mm (bakkant)
Verkar som att det just kan bli något mindre än 120mm så att det inte blir för nära kanten. Sedan blir det ju finare med [mention]HelectriC [/mention]s och sin 280mm (bak eller fram??)[/quote]
Ja, håltagningen är enligt anvisningarna. Rätt stort hål som jag inte alls gillar.
180+180=360mm (bakkant)
Verkar som att det just kan bli något mindre än 120mm så att det inte blir för nära kanten. Sedan blir det ju finare med [mention]HelectriC [/mention]s och sin 280mm (bak eller fram??)[/quote]
Ja, håltagningen är enligt anvisningarna. Rätt stort hål som jag inte alls gillar.
Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också? 

Ioniq 5 FE AWD
Förboka din Ioniq 5
Jag kan bekräfta att min ÅF kunde se att min (FE RWD) är på fartyget ner till västkusten!MrRun skrev:Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också?
Nice! Något av dessa antar jag?Tessi19 skrev:Jag kan bekräfta att min ÅF kunde se att min (FE RWD) är på fartyget ner till västkusten!MrRun skrev:Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också?
Ioniq 5 FE AWD
Jag hoppas på Lily men det blir nog Lady.MrRun skrev:Nice! Något av dessa antar jag?Tessi19 skrev:Jag kan bekräfta att min ÅF kunde se att min (FE RWD) är på fartyget ner till västkusten!MrRun skrev:Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också?
Jag orkar inte. Sist jag frågade fick jag veta att den kommer att tillverkas tidigast i oktober. Jag utgår ifrån att det är det som gäller.MrRun skrev:Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nja man kan bli överraskad iblandmati skrev:Jag orkar inte. Sist jag frågade fick jag veta att den kommer att tillverkas tidigast i oktober. Jag utgår ifrån att det är det som gäller.MrRun skrev:Just nu verkar några på FB ha fått veta att deras FE RWD är på väg med fartyg. @Mati, läge att kolla med din ovetande säljare om din är på väg också?

Jag förväntade mig inget heller före oktober men så blev det ändå en plötslig status ändring.
Vilken färg har du beställt ?
Någon med bokning på 1st Edition AWD som fått något besked om förväntad leverans?
Nope tyvärrBodes_dad skrev:Någon med bokning på 1st Edition AWD som fått något besked om förväntad leverans?