Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Moderator: Redaktion
Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.
Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh
Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.
Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.
Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.
Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh
Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.
Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.
Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Fast poängen är väl att man sparar pengar på vardagsåkandet med elbil. Sen får man väl ta att det är dyrare på långresor, om man inte åker väldigt mycket långresor såklart.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Så de dyraste milen med en elbil är billigare än de billigaste milen med fossilbil? Jobbigt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
När jag beställde för ett år sedan kostade SuC 2,50 kr/kWh.
Nu är Varberg Dorotea och Bredden billigast, alla under 4 kr/ kWh.
Som tur är drog gamla bilen över en liter milen.
Nu är Varberg Dorotea och Bredden billigast, alla under 4 kr/ kWh.
Som tur är drog gamla bilen över en liter milen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Är det räknat med bensin och dieselpriser som de är idag?Denke skrev:Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.Denke skrev:Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.
Glöm vätgasen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jo, i en så snål dieselkärra att den går att köra på dryga 0,5 liter per mil så får man usel prestanda. Är också en parameter.Denke skrev:Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.Teslaspolen skrev:Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.Denke skrev:Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.
Glöm vätgasen.
Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).Denke skrev:Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.
Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh
Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.
Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.
Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
MVH
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).NiklasTesla skrev:Denke skrev:Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.
Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh
Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.
Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.
Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Bra tips det ska jag kolla upp, tack för det.
-
- elbilist
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Västerås - Kiruna betyder noll passager förbi CirkleKs laddare.NiklasTesla skrev:Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).Denke skrev:Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.
Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh
Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.
Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.
Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
MVH
Övriga laddare som är gratis på den sträckan är en i Umeå och en i Luleå.
Vad gäller Ionity så hjälper inte det lägre priset gentemot SuC då det saknas laddning norr om Sundsvall i det nätverket.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).Jerka skrev:Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.Teslaspolen skrev:Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.Denke skrev:Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.
Glöm vätgasen.
Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen.
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Oj, kostar det 4,35 och uppåt på sipercharger nu? Vadan detta höga pris?
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.taliz skrev:Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).Jerka skrev:Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.Teslaspolen skrev:Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.Denke skrev:Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.
Glöm vätgasen.
Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen.
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Elpriset generellt??Swede1 skrev:Oj, kostar det 4,35 och uppåt på sipercharger nu? Vadan detta höga pris?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Om snabbladdning kostar lika mycket som att tanka bensin/diesel, så blir framdriften av elbilen ändå billigare än ICE eftersom föraren ska sova nån gång och åtminstone en del av laddningen sker på långsammare stolpe till kostnad som är lägre än snabbladdningen.mati skrev:Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
”Så är det bara”? Hur skulle det behöva vara för att du skulle kunna rekommendera elbil även ”i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet”? Frågan är ärligt ställd.
Är laddkostnaden verkligen en superviktig parameter?
Är det kanske viktigare med tillgång till i stort sett köfri snabbladdning? Som på bensinstation där man bara behöver köa ibland och då oftast bara 1-5 min (att bilisten framför ska lämna pumpen / komma tillbaka från sitt snusköp)
Eller snabbare snabbladdning?
Eller tätare mellan snabbladdare?
Eller längre range, för att klara fler arbetsdagar utan besök på bensinstati… förlåt snabbladdaren?
Eller för de där ”massa resande” egentligen bara är ”ganska massa redande”?
Alltså min fråga till dog mati: Hur mycket saknas för att du helhjärtat skulle kunna rekommendera elbil även till tjänsteförarna?
Jag förstår att din gräns för rekommendation INTE kräver tex 200 mils range, snabbladdare var 500:e meter, som tar max 2 min att ladda fullt till en kostnad av 10 öre/kWh, för alla som använder bilen i tjänsten minst 2 mil minst 1 ggr/v. Ett extremt exempel så klart!
Själv tror jag att jag skulle rekommendera elbil i alla lägen utom om man ska dra släp dagarna i ända. Dagens förutsättningar kräver lite planerande men inte mycket. För mig har vi alltså uppfyllt grundkraven redan (det är det andra extremexenplet).
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
I sammanhanget kan det vara intressant att reflektera över hur taxiflottor får för sig att elektrifiera. De kör verkligen ganska mycket och tjänar bara pengar när bilen rullar med kund. De samsas i stort med andra elbilister när det kommer till laddning och de flesta har väl inte gratis SuC?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Ett uppenbart fall där jag inte skulle rekommendera elbil är när man inte kan ladda hemma.
Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Det funkar utmärkt att köra elbil utan att kunna ladda hemma. Däremot kör vi en Model 3 trots av vi villhöver en SUV. Nästa bil blir troligen en Model Y (som jag faktiskt förbokade innan jag köpte trean.)dd88 skrev:Ett uppenbart fall där jag inte skulle rekommendera elbil är när man inte kan ladda hemma.
Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.dd88 skrev:Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?mikebike skrev:Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.dd88 skrev:Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
När jag kör långt (ca55 mil )tankar jag fullt hemma. Stannar på en Suc och laddar för ca 100-150 kr. Sen laddar jag på laddboxen på landet. Så det blir väldigt billiga mil även om man börjat få betala på Suc.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
1300 mil på 10 månader.dd88 skrev:Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?mikebike skrev:Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.dd88 skrev:Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
En vanlig vecka åker vi och veckohandlar i MoS (1,5 km) och samtidigt laddar jag (15kWh).
10 - 20 gånger per år åker jag till skjutbanan (35 km) och då passerar jag SuC Bredden där jag snabbladdar typ varannan gång.
8 - 10 gånger vi och hälsar på släkt och vänner i Varbergstrakten respektive Sundsvall. För två veckor sedan körde jag till Borgafjäll, laddade i Dorotea tre dagar efter öppningen!
Efter att jag skaffat en portabel laddbox kan jag ladda hos föräldrarna, annars kan jag aldrig "destinationsladda".
Utöver detta kan jag ladda med 3,7 kW på jobbet. Det kostar 85 kr för 8,5 timmar och sedan tillkommer trängselskatt på ungefär lika mycket. Jag cyklar nästan alltid till jobbet....
Långsamladdning kostar 3 kr/kWh och snabbladdning kostar 2,90 till 4,40 per kWh.
Jag har snabbladdat mer än 50% sedan jag köpte bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.