Om de öppnar upp för andra bilar och säljer abonnemang är det inte en Tesla-station, då är det en laddstation för elbilar och då borde rimligen samma regler gälla som vid alla andra laddnätverk. I synnerhet om de får bidrag för stationen mot löfte att den ska vara öppen för alla.MWall skrev:Den ruta som är rätt för en Tesla såklart. Det är trots allt en Tesla-station. Du måste ju rimligen förstå det.iAkita skrev:
Fast vilken ruta är rätt ruta? Är det du som bestämmer det eller är rutorna märkta på något sätt? För mig är rätt ruta den som bmw:n står i. Stämmer inte det så kan ju Tesla märka upp vilken ruta som tillhör vilken laddare, så blir det inget tjafs. Hoppas iallafall de är övertydliga med vad som gäller.
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Åtminstone en är standard backa in med laddarna bakom på förarsidan, tror nog de vill testa lite olika. De kommer nog komma fram till att det inte fungerar och antingen installera längre kablar (vilket blir rätt otympligt) eller mer eller mindre stänga ute bilar. Innan det är helt öppet för alla som jag skriver om så är det nog löst på något sätt iaf.MWall skrev:Mercedes och BMW:s bilar går bort dock då de har laddluckan på fel sida. Samma sak med MEB-bilarna väl? Polestar 2, E-Tron, Taycan mfl kan dock ladda utan att felparkera. Ska bli intressant att se hur de löser det här. Längre kablar?
Någon som orkar kolla hur de 10 öppnade stationerna har sina laddare positionerade? Om det finns någon gemensam nämnare.
För mig är Polestar 2 fortfarande för seg på långresor då det enligt ABRP hade varit tillfällen då jag fått vänta på bilen, hoppas de fixar det till framtida årsmodeller då det är en av få andra som faktiskt skapar lite “vill ha” känsla.frippe skrev:Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
10 stationer i Nederländerna är nu öppna i ett pilot projekt
https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
jontis skrev:10 stationer i Nederländerna är nu öppna i ett pilot projekt
https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Har du kört en model s med den laddningen vi har på vår 70D är du van att vänta på bilen. Så inget problem. Ganska skönt faktiskt så man slipper flytta bilen mitt i maten.OfarligTesla skrev:För mig är Polestar 2 fortfarande för seg på långresor då det enligt ABRP hade varit tillfällen då jag fått vänta på bilen, hoppas de fixar det till framtida årsmodeller då det är en av få andra som faktiskt skapar lite “vill ha” känsla.frippe skrev:Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Gäller det oavsett vilken laddare jag navigerar till i en polestar?thnis skrev:Navigera till stationerna fungerar bra och numera förvärms även batteriet inför ankomst till laddaren.frippe skrev:Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.OfarligTesla skrev:Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.MWall skrev:Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta.
Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Tesla har väl fortfarande så att de bara förvärmer till sina egna SuC.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Mm, när man äter är det nog inget problem men det är inte varje stopp man gör det tyvärr.frippe skrev:
Har du kört en model s med den laddningen vi har på vår 70D är du van att vänta på bilen. Så inget problem. Ganska skönt faktiskt så man slipper flytta bilen mitt i maten.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tyvärr brukar jag inte hinna äta färdigt, 10%-80% brukade ta 37-38 minuter med PS2 och jag misstänker att det tar någon minut mindre nu med sw P1.7 förvärmning och förbättrad laddkurva.frippe skrev:Har du kört en model s med den laddningen vi har på vår 70D är du van att vänta på bilen. Så inget problem. Ganska skönt faktiskt så man slipper flytta bilen mitt i maten.OfarligTesla skrev:För mig är Polestar 2 fortfarande för seg på långresor då det enligt ABRP hade varit tillfällen då jag fått vänta på bilen, hoppas de fixar det till framtida årsmodeller då det är en av få andra som faktiskt skapar lite “vill ha” känsla.frippe skrev:Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Typiskt I-landsproblem
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja korrekt. Kom med i senaste uppdateringen 1.7 via OTA.frippe skrev:Gäller det oavsett vilken laddare jag navigerar till i en polestar?thnis skrev:Navigera till stationerna fungerar bra och numera förvärms även batteriet inför ankomst till laddaren.frippe skrev:Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.OfarligTesla skrev:Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.MWall skrev:Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta.
Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Tesla har väl fortfarande så att de bara förvärmer till sina egna SuC.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 570
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nu finns också ett filter för "Superchargers öppna för andra fordon än Tesla" på webbens laddkarta. Dock inga markeringar i NL ännu.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Information direkt från Tesla om vad som gäller.
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Älskar människor som går in i en tråd och postar ”gammal” info direkt efter ett inlägg som uppenbarligen visar en icke-Tesla som laddar på SuC. Finns en anledning till att tråden är så aktiv idag.jontis skrev:10 stationer i Nederländerna är nu öppna i ett pilot projekt
https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Exakt samma sida, fast på svenska, finns länkat till tidigare i tråden. Tröttsamt att följa en tråd när det postas allt möjligt utan att man kollat innan.Hok skrev:Information direkt från Tesla om vad som gäller.
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
RagWal skrev:Så gör ju inte Ionity. De har fått bidrag och tar olika beroende på om man har abonnemang eller ej.LarsL skrev:Abonnemang är väl för att kunna ge ett abonnemang till Teslaägare med lite lägre pris. Tänker att de annars ska erbjuda samma pris till alla kunder om de fått bidrag.
Tesla kommer ju också öppna de Supercharger de fått bidrag för.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tänkte inte på att en bild säger mer än 1000 ord och att en artikel från i dag anses som gammal.DanneLKPG skrev:Älskar människor som går in i en tråd och postar ”gammal” info direkt efter ett inlägg som uppenbarligen visar en icke-Tesla som laddar på SuC. Finns en anledning till att tråden är så aktiv idag.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vi får väl dela laddstall med icke Teslor så att det laddar lite långsammare och hinner äta mat under tiden.
Om jag har ex laddstall 10A så kan en icke Tesla ta 10B så hinner bägge äta lite.
Om jag har ex laddstall 10A så kan en icke Tesla ta 10B så hinner bägge äta lite.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Och vill du ha lång paus sås får du väl ställa dig bredvid en E-tron, som dock får stå upp och ner så man håller sig på sin ”Tesla” plats.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Långt men intressant om öppnandet
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
https://www.svenskbensinhandel.se/pumplagen/lator skrev:Har du möjligen nån källa till detta? Lät väldigt intressant.martinot skrev:Var väldigt dumt av våra svenska politiker, men när lagen om alternativa bränslen infördes som krav var det många mackar som just ville sätta upp laddstationer. Men det förbjöds uttryckligen av våra svenska politiker som inte ville se laddstolpar på bensinmackarna. Man hade från svenska politikers håll bestämt sig för att det var etanol, gas eller vätgas som var den vettiga framtiden, och inte elbilar (detta var ett par år innan Tesla Model S kom). Så kan det gå när politiker "tänker till" och själva värderar framtiden och teknik.Dexter skrev:Jag tror att det hade underlättat för elbilsägare om varje bensinstation skulle varit tvungna att ha några laddplatser för elbilar. Precis som de var tvungna att ha tillgång till E85 tidigare. Jag har för mig att Tyskland har något sånt på gång med laddmöjlighet på bensinmackar.
Vilket var väldigt olycklig. För de står samtidigt så här i en av Riksdagens egna rapporter om den:Vad räknas som förnybara drivmedel?
Sammanfattningsvis kan vi säga att icke-fossila energikällor och biologiskt nedbrytbara sammansättningar är förnybara drivmedel. Hit räknas de idag absolut vanligaste förnybara drivmedlen E 85 och biogas.
Vad räknas inte som förnybart drivmedel?
Lagen uttrycker tydligt att el är undantaget.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... WRFR7/html
Samtidigt så uteslöt man elladdning som alternativ till fossila bränslen på mackarna.Pumplagen avsågs att vara teknikneutral, dvs. att inte främja användningen av något specifikt förnybart drivmedel framför andra. I praktiken har det dock i hög grad blivit pumpar för E85 som installerats vid de tankställen som om- fattas av lagen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ser krig, stenkastning och repning av bilar för mig i framtiden... kan bli rena krigszonen!iAkita skrev:Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Man kommer drömma sig tillbaka till "den gamla goda tiden" med endast hyggliga Teslaförare som tyckte det var trevligt att prata med varandra medans man laddade i harmoni.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Dream on. Kommer bli kaos och polisingripanden ser jag framför mig.fth skrev:Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.iAkita skrev:Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är självklart inte OK om du ser en Tesla (eller vilken annan elbil som helst) på Ionity som, även om den är parkerad innanför en parkeringsruta, tar grannens laddpunkt.iAkita skrev:Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?MWall skrev:Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Vad fick dig att tro att det skulle vara OK?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Om inte ens vi insatta och "upplysta" elblister på TCS förstår en sådan enkel sak, så kan du ju bara förställa dig allt tjafs och bråk som det kommer bli bland allmänheten...MWall skrev:Står någon fel på Ionity är det ännu värre då det är så få fungerande laddare.iAkita skrev:Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?MWall skrev:fth skrev:Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.iAkita skrev:Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
/fth
Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Man har rätt att ladda om man kan stå i rätt ruta. Annars blir det ju helknasigt. Att jag ens ska behöva förklara det...
Dags att köpa in ett basebollträ och lägga i frunken innan man åker till SuC nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Exakt samma sak här. Både + och -. Kan bli kaos. Då kommer jag oftare ta vår diesel. Kan fungera bra, och då kan jag ha friheten att köpa annat än Tesla nästa gång.OfarligTesla skrev:Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.MWall skrev:Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta.
Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik