Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2534
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:

Fast vilken ruta är rätt ruta? Är det du som bestämmer det eller är rutorna märkta på något sätt? För mig är rätt ruta den som bmw:n står i. Stämmer inte det så kan ju Tesla märka upp vilken ruta som tillhör vilken laddare, så blir det inget tjafs. Hoppas iallafall de är övertydliga med vad som gäller.
Den ruta som är rätt för en Tesla såklart. Det är trots allt en Tesla-station. Du måste ju rimligen förstå det.
Om de öppnar upp för andra bilar och säljer abonnemang är det inte en Tesla-station, då är det en laddstation för elbilar och då borde rimligen samma regler gälla som vid alla andra laddnätverk. I synnerhet om de får bidrag för stationen mot löfte att den ska vara öppen för alla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Mercedes och BMW:s bilar går bort dock då de har laddluckan på fel sida. Samma sak med MEB-bilarna väl? Polestar 2, E-Tron, Taycan mfl kan dock ladda utan att felparkera. Ska bli intressant att se hur de löser det här. Längre kablar?

Någon som orkar kolla hur de 10 öppnade stationerna har sina laddare positionerade? Om det finns någon gemensam nämnare.
Åtminstone en är standard backa in med laddarna bakom på förarsidan, tror nog de vill testa lite olika. De kommer nog komma fram till att det inte fungerar och antingen installera längre kablar (vilket blir rätt otympligt) eller mer eller mindre stänga ute bilar. Innan det är helt öppet för alla som jag skriver om så är det nog löst på något sätt iaf.
frippe skrev:
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
För mig är Polestar 2 fortfarande för seg på långresor då det enligt ABRP hade varit tillfällen då jag fått vänta på bilen, hoppas de fixar det till framtida årsmodeller då det är en av få andra som faktiskt skapar lite “vill ha” känsla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20211101-174110_Brave.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av jontis »

10 stationer i Nederländerna är nu öppna i ett pilot projekt

https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Remuz »

:lol:
jontis skrev:
10 stationer i Nederländerna är nu öppna i ett pilot projekt

https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
För mig är Polestar 2 fortfarande för seg på långresor då det enligt ABRP hade varit tillfällen då jag fått vänta på bilen, hoppas de fixar det till framtida årsmodeller då det är en av få andra som faktiskt skapar lite “vill ha” känsla.
Har du kört en model s med den laddningen vi har på vår 70D är du van att vänta på bilen. Så inget problem. Ganska skönt faktiskt så man slipper flytta bilen mitt i maten.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av frippe »

thnis skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta. :D
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.

Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Navigera till stationerna fungerar bra och numera förvärms även batteriet inför ankomst till laddaren.
Gäller det oavsett vilken laddare jag navigerar till i en polestar?
Tesla har väl fortfarande så att de bara förvärmer till sina egna SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev:

Har du kört en model s med den laddningen vi har på vår 70D är du van att vänta på bilen. Så inget problem. Ganska skönt faktiskt så man slipper flytta bilen mitt i maten.
Mm, när man äter är det nog inget problem men det är inte varje stopp man gör det tyvärr.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
För mig är Polestar 2 fortfarande för seg på långresor då det enligt ABRP hade varit tillfällen då jag fått vänta på bilen, hoppas de fixar det till framtida årsmodeller då det är en av få andra som faktiskt skapar lite “vill ha” känsla.
Har du kört en model s med den laddningen vi har på vår 70D är du van att vänta på bilen. Så inget problem. Ganska skönt faktiskt så man slipper flytta bilen mitt i maten.
Tyvärr brukar jag inte hinna äta färdigt, 10%-80% brukade ta 37-38 minuter med PS2 och jag misstänker att det tar någon minut mindre nu med sw P1.7 förvärmning och förbättrad laddkurva.
Typiskt I-landsproblem :D
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av thnis »

frippe skrev:
thnis skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta. :D
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.

Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Navigera till stationerna fungerar bra och numera förvärms även batteriet inför ankomst till laddaren.
Gäller det oavsett vilken laddare jag navigerar till i en polestar?
Tesla har väl fortfarande så att de bara förvärmer till sina egna SuC.
Ja korrekt. Kom med i senaste uppdateringen 1.7 via OTA.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Elmil »

Nu finns också ett filter för "Superchargers öppna för andra fordon än Tesla" på webbens laddkarta. Dock inga markeringar i NL ännu.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Hok »

Information direkt från Tesla om vad som gäller.

https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

jontis skrev:
10 stationer i Nederländerna är nu öppna i ett pilot projekt

https://www.theverge.com/2021/11/1/2275 ... etherlands
Älskar människor som går in i en tråd och postar ”gammal” info direkt efter ett inlägg som uppenbarligen visar en icke-Tesla som laddar på SuC. Finns en anledning till att tråden är så aktiv idag. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Walker »

Hok skrev:
Information direkt från Tesla om vad som gäller.

https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
Exakt samma sida, fast på svenska, finns länkat till tidigare i tråden. Tröttsamt att följa en tråd när det postas allt möjligt utan att man kollat innan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

RagWal skrev:
LarsL skrev:
Abonnemang är väl för att kunna ge ett abonnemang till Teslaägare med lite lägre pris. Tänker att de annars ska erbjuda samma pris till alla kunder om de fått bidrag.
Så gör ju inte Ionity. De har fått bidrag och tar olika beroende på om man har abonnemang eller ej.

Tesla kommer ju också öppna de Supercharger de fått bidrag för.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av jontis »

DanneLKPG skrev:
Älskar människor som går in i en tråd och postar ”gammal” info direkt efter ett inlägg som uppenbarligen visar en icke-Tesla som laddar på SuC. Finns en anledning till att tråden är så aktiv idag. :D
Tänkte inte på att en bild säger mer än 1000 ord och att en artikel från i dag anses som gammal.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dexter »

Vi får väl dela laddstall med icke Teslor så att det laddar lite långsammare och hinner äta mat under tiden.
Om jag har ex laddstall 10A så kan en icke Tesla ta 10B så hinner bägge äta lite. :lol:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dafro »

Och vill du ha lång paus sås får du väl ställa dig bredvid en E-tron, som dock får stå upp och ner så man håller sig på sin ”Tesla” plats. :D
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Långt men intressant om öppnandet

Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

lator skrev:
martinot skrev:
Dexter skrev:
Jag tror att det hade underlättat för elbilsägare om varje bensinstation skulle varit tvungna att ha några laddplatser för elbilar. Precis som de var tvungna att ha tillgång till E85 tidigare. Jag har för mig att Tyskland har något sånt på gång med laddmöjlighet på bensinmackar.
Var väldigt dumt av våra svenska politiker, men när lagen om alternativa bränslen infördes som krav var det många mackar som just ville sätta upp laddstationer. Men det förbjöds uttryckligen av våra svenska politiker som inte ville se laddstolpar på bensinmackarna. Man hade från svenska politikers håll bestämt sig för att det var etanol, gas eller vätgas som var den vettiga framtiden, och inte elbilar (detta var ett par år innan Tesla Model S kom). Så kan det gå när politiker "tänker till" och själva värderar framtiden och teknik.
Har du möjligen nån källa till detta? Lät väldigt intressant.
https://www.svenskbensinhandel.se/pumplagen/
Vad räknas som förnybara drivmedel?
Sammanfattningsvis kan vi säga att icke-fossila energikällor och biologiskt nedbrytbara sammansättningar är förnybara drivmedel. Hit räknas de idag absolut vanligaste förnybara drivmedlen E 85 och biogas.

Vad räknas inte som förnybart drivmedel?
Lagen uttrycker tydligt att el är undantaget.
Vilket var väldigt olycklig. För de står samtidigt så här i en av Riksdagens egna rapporter om den:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... WRFR7/html
Pumplagen avsågs att vara teknikneutral, dvs. att inte främja användningen av något specifikt förnybart drivmedel framför andra. I praktiken har det dock i hög grad blivit pumpar för E85 som installerats vid de tankställen som om- fattas av lagen.
Samtidigt så uteslöt man elladdning som alternativ till fossila bränslen på mackarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Ser krig, stenkastning och repning av bilar för mig i framtiden... kan bli rena krigszonen! :lol:

Man kommer drömma sig tillbaka till "den gamla goda tiden" med endast hyggliga Teslaförare som tyckte det var trevligt att prata med varandra medans man laddade i harmoni.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
iAkita skrev:
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.

/fth
Dream on. Kommer bli kaos och polisingripanden ser jag framför mig. :roll:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
MWall skrev:
Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
Det är självklart inte OK om du ser en Tesla (eller vilken annan elbil som helst) på Ionity som, även om den är parkerad innanför en parkeringsruta, tar grannens laddpunkt.

Vad fick dig att tro att det skulle vara OK?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.

/fth

Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
Står någon fel på Ionity är det ännu värre då det är så få fungerande laddare. :lol:

Man har rätt att ladda om man kan stå i rätt ruta. Annars blir det ju helknasigt. Att jag ens ska behöva förklara det...
Om inte ens vi insatta och "upplysta" elblister på TCS förstår en sådan enkel sak, så kan du ju bara förställa dig allt tjafs och bråk som det kommer bli bland allmänheten...

Dags att köpa in ett basebollträ och lägga i frunken innan man åker till SuC nästa gång. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta. :D
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.

Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Exakt samma sak här. Både + och -. Kan bli kaos. Då kommer jag oftare ta vår diesel. Kan fungera bra, och då kan jag ha friheten att köpa annat än Tesla nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar