Osla

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Osla

Inlägg av Bod »

Jag skall åka på konferens i Oslo och vara på Oslo Spektrum. Jag bor på Radisson Blu Plaza Hotel. Min tanke är att parkera utanför tullarna och sedan åka kommunalt in för att slippa byråkratin med att få köra in i Oslo. Någon som har något bra förslag om parkering? Gärna också bästa hållplats att kliva av för att komma till Spektrum.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Osla

Inlägg av fth »

Det hotellet har Tesla destinationsladdare som jag tror man kan boka i förväg, det skulle iaf jag välja av ren bekvämlighet ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Osla

Inlägg av Bod »

Verkar vettigt. Men hur fixar jag byråkratin i Oslo. Det är väl så att elbilar fortfarande är befriade från vägtullar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Osla

Inlägg av fth »

Bod skrev:
Verkar vettigt. Men hur fixar jag byråkratin i Oslo. Det är väl så att elbilar fortfarande är befriade från vägtullar.
Jag fixade själv koppling mellan min "BroBizz" och bompengssystemet i Norge för några år sedan, det var enkelt via webben.

Sen har jag aldrig utnyttjat detta, främst pga covid, men det är en annan historia :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Osla

Inlägg av krille »

Bod skrev:
Verkar vettigt. Men hur fixar jag byråkratin i Oslo. Det är väl så att elbilar fortfarande är befriade från vägtullar.
Eller så kör du bara in och får en faktura några månader senare… Det är inga blodiga summor det handlar om, i alla fall inte i somras när jag körde där…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Osla

Inlägg av HelectriC »

krille skrev:
Bod skrev:
Verkar vettigt. Men hur fixar jag byråkratin i Oslo. Det är väl så att elbilar fortfarande är befriade från vägtullar.
Eller så kör du bara in och får en faktura några månader senare… Det är inga blodiga summor det handlar om, i alla fall inte i somras när jag körde där…
ligger nåt i det. Spara 50kr, men tvungen att lägga 1 timme arbete på att få det till. Vad kostar din tid?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Osla

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
krille skrev:
Bod skrev:
Verkar vettigt. Men hur fixar jag byråkratin i Oslo. Det är väl så att elbilar fortfarande är befriade från vägtullar.
Eller så kör du bara in och får en faktura några månader senare… Det är inga blodiga summor det handlar om, i alla fall inte i somras när jag körde där…
ligger nåt i det. Spara 50kr, men tvungen att lägga 1 timme arbete på att få det till. Vad kostar din tid?
Träffade en gång en herre som skröt om att han tjänat 200.000kr på att ta buss till jobbet istället för dinobilen. Frågade artigt hur lång tid det tog att ta bussen istället, jo det var tre bussresor @ totalt 2.5h enkel. Bil var 1h. Försökte förklara att tid är pengar och att han inte tjänat utan sparat men också ödslat sin tid i onödan. Gick inte in. 60h i månaden extra för att spara pengar, schysst timpenning på sitt egna arbete!
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Osla

Inlägg av Bambina »

Var ligger Osla? :D
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Osla

Inlägg av NEO »

Bambina skrev:
Var ligger Osla? :D
Bredvid Dramma :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Osla

Inlägg av Maw »

Bambina skrev:
Var ligger Osla? :D
Det är ingen plats, det är en historisk gubbe :)
Osla Stor-Kniv var i den brittiska, keltiska mytologin en saxisk ledargestalt som för fiendens talan. Namnet härstammar möjligen från Hengists son Octha.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Osla

Inlägg av themax »

Bod skrev:
Verkar vettigt. Men hur fixar jag byråkratin i Oslo. Det är väl så att elbilar fortfarande är befriade från vägtullar.
Skaffa konto och mata in dina uppgifter på https://epcplc.com. Klart.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Osla

Inlägg av Kronberg »

De har tyvärr slutat hantera elbilsrabatten, annars var de smidiga då man slipper autopass brickan.
https://www.epcplc.com/account/environm ... n/overview
The Environmental differentiation service for travel in Norway is no longer being supported by EPC.
Please refer to the AutoPASS website for further information.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Osla

Inlägg av Lindstromer »

Jag reggade via AutoPASS utan att hinna få pucken, men fick ändå bra pris när jag passerade i förra veckan. 3-4NOK/passage. Tänk på att använda "Bil i Oslo" om du parkerar på gatan, det var 5kr/h för elbil där, kontra andra appar som tog 80kr/h! :o
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Osla

Inlägg av themax »

Kronberg skrev:
De har tyvärr slutat hantera elbilsrabatten, annars var de smidiga då man slipper autopass brickan.
https://www.epcplc.com/account/environm ... n/overview
The Environmental differentiation service for travel in Norway is no longer being supported by EPC.
Please refer to the AutoPASS website for further information.
Å tusan. Så det kanske är därför inga tullar från min resa i Norge i helgen registrerats? För jag passerade flera och de syns inte på mitt EPCPLC-konto. Skit också, EPCPLC som var så smidigt. Helt utan några puckar som man slarvar bort mellan gångerna ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Osla

Inlägg av Gustafsson »

Off topic så det räcker , men vansinnigt kul!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
trinitrond
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 sep 2021 18:59

Re: Osla

Inlägg av trinitrond »

Beställ BIZZ på https://oresundpay.com/sv
Verkar vara det smidigaste.
Skriv svar