{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Det här var ju bra iaf. Om nu bilarna börjar trilla in under våren…

https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Såg nu på TMC att model x (inte plaid) är leverans förskjuten till mars -23 i USA.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Teslared skrev:
Såg nu på TMC att model x (inte plaid) är leverans förskjuten till mars -23 i USA.
Levereras med Space-X till den röda planeten...

Blir förvånad om det blir några större leveranser till europa av vare sig X eller S nästa år.

Det positiva är att det förmodligen betyder att vi kommer få bilar med 4680.

Det negativa är att det blir tidigast hösten 2023 typ.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

Gustafsson skrev:
Tesla-uppdatering: På grund av systemfel mottog du nyligen ett SMS angående att en bil länkats mot din beställning. Denna information är felaktig och gäller inte din beställning, vi ber dig därför att bortse från föregående SMS. Vi ber om ursäkt för detta. Det går inte att svara på detta SMS. För att avregistrera från SMS, svara STOP.
:roll: :cry:
Samma här.
Fick också precis samma SMS som dig. Blev nästan hjärtat i halsgropen! :o Definitivt förhöjd puls. :D
Skönt att det var ett systemfel, jag behöver ingen bil just nu. (jobbar hemma ett tag till)
MYP -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Som påpekades på förra sidan.... EDD mars 2023 på basmodellerna för S/X i USA.... Vad är det som händer??? Är det ett trick för up-sell eller vad? Det måste ju vara något jätteproblem någonstans i produktionen eller med kvaliteten.
Screenshot 2021-11-11 at 12.31.34.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Som påpekades på förra sidan.... EDD mars 2023 på basmodellerna för S/X i USA.... Vad är det som händer??? Är det ett trick för up-sell eller vad? Det måste ju vara något jätteproblem någonstans i produktionen eller med kvaliteten.
Eller så är helt enkelt all planerad produktion redan såld.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
spacecoin skrev:

/fth
Så base är slutsåld medans bilar med options fortfarande kommer att gå att bygga tidigare? Måste ju vara någon specifik komponent som gör att man inte kan bygga base istället för option då?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Så base är slutsåld medans bilar med options fortfarande kommer att gå att bygga tidigare? Måste ju vara någon specifik komponent som gör att man inte kan bygga base istället för option då?
Vilken komponent tänkte du att man skulle sakna som bara ingår i basvarianten men inte ingår i varianten med fler tillval? Mer troligt är väl att med orderböckerna fulla så premierar man kunderna som köper bilar som ger högre marginal.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Jag beställer en Corvette C8 som som jag kan puttra omkring med i väntan på S..
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Vilken komponent tänkte du att man skulle sakna som bara ingår i basvarianten men inte ingår i varianten med fler tillval? Mer troligt är väl att med orderböckerna fulla så premierar man kunderna som köper bilar som ger högre marginal.
Historiskt har ju Tesla agerat på detta vis flera gånger, med fulla orderböcker kan man välja och vraka bland kunderna och premiera dom som ger en högre ASP.

Man kan förstås ha många åsikter om detta förfarande, det har jag också, men att det är sunt ur ett ekonomiskt perspektiv råder det nog inget tvivel om.

/fth
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dom kunde ju likväl droppa LR helt.

Hursomhelst, om 4680 är nära så kanske man beslutat att inte skala upp tillverkningen av ”gamla” 18650 helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
spacecoin skrev:

/fth
I så fall skulle de ju gå upp på treskift om det var begränsande. Vi får väl se vad de levererar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Goblin
elbilist

Inlägg av Goblin »

Står fortfarande slutet på 2022 på svenska hemsidan oavsett vilka options man väljer... Vi får väl se närmaste veckorna om det ändras.

Verkar ju vara allmänt kaos just nu när hela världen ska skaffa elbilar. T.ex så är det ett år kvar tills att jag ska lämna tillbaka min e-tron, men min säljare hörde av sig igår och ville att jag skulle beställa en ny redan nu för att inte missa tåget.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Matte

Inlägg av Matte »

Står november på amerikanska sidan. Var hittar ni att det ska vara mars?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Matte skrev:
Står november på amerikanska sidan. Var hittar ni att det ska vara mars?
Om du backar till endast inkluderade tillval så ändras leveranstid till 2023, specifikt 19” istf 21” däck (som är förvalda av någon anledning).

/fth
Matte

Inlägg av Matte »

Ok tack.

Segt, jag som har beställt snikvarianten :/

Dom kan ju göra som dom vill men inte är det schysst mot dom som har beställt.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

Jag fick också ett sms igår om att min beställning länkats mot en bil! :o

Och jag har inte fått något följande sms om att det skulle varit fel... :?

Jag beställde tidigt, redan i början av november 2020, så jag inbillar mig själv att jag under alla omständigheter står ganska långt fram i kön.
Model S 85D
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

MartinE skrev:
Jag fick också ett sms igår om att min beställning länkats mot en bil! :o

Och jag har inte fått något följande sms om att det skulle varit fel... :?

Jag beställde tidigt, redan i början av november 2020, så jag inbillar mig själv att jag under alla omständigheter står ganska långt fram i kön.
Vill inte förstöra det för mycket, men Tesla har inte direkt varit kända för på senare tiden att respektera köplatser. Finns det någon som har beställd till ett dyrare pris finns det stor chans till att Tesla leverera först till den personen även om beställningen är senarelagd än din.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Credde skrev:
Vill inte förstöra det för mycket, men Tesla har inte direkt varit kända för på senare tiden att respektera köplatser. Finns det någon som har beställd till ett dyrare pris finns det stor chans till att Tesla leverera först till den personen även om beställningen är senarelagd än din.
Jag har läst om det här tidigare men känner att det är svårt att ta till sig..

Så med de första båtarna kommer alltså enbart de absolut dyraste/mest fullsmetade modellerna? Dvs om någon beställt mer tillval än vad jag gjort på min plaid, så kommer den sannolikt levereras först? Jag har valt svart som tillval + FSD, men standardfälgar. Har någon då beställt vid samma tidpunkt (dvs till samma pris) med samma spec fast med 21-tummare så kommer den bilen förmodligen före i leveransen, förstår jag det rätt?

Eller är det marginalerna som är viktigast, dvs de som köpt efter prishöjningen är de som sannolikt först får bilen?

Är det så konsekvent att mönstret går att se så tydligt även i vårt land?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Varför har man så svårt att rampa upp produktionen?
Screenshot_20211112-072724_Brave.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bjornnilsson skrev:
Eller är det marginalerna som är viktigast, dvs de som köpt efter prishöjningen är de som sannolikt först får bilen?

Är det så konsekvent att mönstret går att se så tydligt även i vårt land?
Det var rätt mycket oväsen i USA relativt nyligen bland de som fått lägre priset som fick sina leveranser framskjutna och de som betalat "listpris" fick bilen direkt.

Ang Model 3-köerna så valde man att gå på long range först. Vi som köade första dagen och hade beställt en performance fick sitta med lång näsa medan folk som beställde en long range kunde hämta ut en lagerbil. Jag tror att det även här kommer finnas lagerbilar, så om du vill ha en med kort varsel så kommer det vara möjligt, och då kanske i en färgkombination som inte matchade din som inte kom med första båten.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
Om du backar till endast inkluderade tillval så ändras leveranstid till 2023, specifikt 19” istf 21” däck (som är förvalda av någon anledning).

/fth
Oooof. Det står ju slutet på 2022 på s/x på svenska sidorna fortfarande. Om det drar ännu mera ut på tiden och faktiskt blir våren 2023 eller senare även här riskerar jag att stå utan bil alls ett tag, för då hinner leasingen på min andra bil gå ut oxå... Dang.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Dagfinn skrev:
Oooof. Det står ju slutet på 2022 på s/x på svenska sidorna fortfarande. Om det drar ännu mera ut på tiden och faktiskt blir våren 2023 eller senare även här riskerar jag att stå utan bil alls ett tag, för då hinner leasingen på min andra bil gå ut oxå... Dang.
Under förutsättning att det är finansiell leasing så är det väl iofs bara att förlänga avtalet, det har iaf jag gjort i väntan på min refresh X.

/fth
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
Under förutsättning att det är finansiell leasing så är det väl iofs bara att förlänga avtalet, det har iaf jag gjort i väntan på min refresh X.

/fth
Sant, om jag nu får förlänga några månader bara och inte minimum ett år. Får väl kolla upp det om det blir aktuellt.

Btw, Plaid eller LR? Jag tog Plaid, iom att skillnaden i pris är minimal och om dom nya förmånsreglerna klubbas till sommaren blir även förmånsvärdet i princip samma så jag undrar bara om det finns någon anledning till att välja LR isf utifrån dom förutsättningarna?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Dagfinn skrev:
Sant, om jag nu får förlänga några månader bara och inte minimum ett år. Får väl kolla upp det om det blir aktuellt.
Min leasing (DNB) förlängs automatiskt en månad i taget så länge jag inte gör något aktivt val.
Dagfinn skrev:
Btw, Plaid eller LR? Jag tog Plaid, iom att skillnaden i pris är minimal och om dom nya förmånsreglerna klubbas till sommaren blir även förmånsvärdet i princip samma så jag undrar bara om det finns någon anledning till att välja LR isf utifrån dom förutsättningarna?
LR, när jag beställde (tidigt) så var skillnaden i pris och förmånsvärde större, hade jag vetat hur lång tid leverans skulle ta och hur reglerna skulle ha sett ut vid leverans så hade jag nog valt Plaid.

Men det visste jag inte då :D

/fth
Skriv svar