Energiupproret

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Energiupproret

Inlägg av mickeisol »

Ja det kommer att bli en intressant vinter för södra sverige om det blir nån långvarig kyla.
Här i norrland så har vi ju löjligt låga spotpriser just nu (överfulla vattenmagasin och rackarns om det börjar blåsa ordentligt då lär det nog bli negativa priser här).
Det har ju blivit en befolkningsökning i sverige, som behöver energi samtidigt som O1 och O2 har stängt
Nån förstärkning av elnätet till södra sverige blir det väl inte riktig verkstad av förrän framåt 2030.
Och bygga några kärnkraftverk innan 2030 är väl också fantasier.
Elbilsförsäljningen går väl spikrakt upp och kommer att ersätta oljebehovet ganska mycket men förmodligen öka elförbrukningen.

Ja vad kan man göra på kort sikt, det är väl att köra värmekraftverk på olja (som karlshamn etc), det är ju bättre än att elda upp oljan i bilar, för då får man ju värme till hushållen
Man kan installera massiva batterilager i södra sverige för att jämna ut förbrukningen (tesla aktiekurs uppåt ändå mera?)

Man kunde förenkla solcellsintallationer genom att momsbefria material och arbetskraft (istället för 15% grön teknik)
Även fast det är 50% på batterier och laddare så är ju det bara upp till 50000, så en momssats på 0% där vore också på sin plats.
Samma även värmepumpar.

Vi ser ett fantastiskt ökande intresse för solceller nu även här i norrland, det borde ju vara ännu mera nere i skåne med omnejd.
Men för att snabba upp hemmalager och solceller så borde ju sådant premnieras.

Dessa fantastiska bränslepriser kunde man ju sänka en femma eller så och ha samma regler på bilar som norge istället, uppenbarligen så ger det mera för miljön än ett högt
bränslepris (fastän det är ju inte tokbilligt i norge heller.).
Senast redigerad av mickeisol, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Energiupproret

Inlägg av thnis »

MWall skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Jag vet ingenting om videon och vem det är men det är fan beklämmande att första reaktionen är att man ska anmäla meningsmotståndare. Vad är detta? DDR?
Nej inte DDR kanske men det verkar sakta pågå en övergång från ett forum för elbilsentusiaster till att även handla om klimatet. Klimatet är något som är tabu att diskutera om man inte har ”rätt” åsikt, samma sak med elförsörjningen. Så det är bara att lägga ner det.
Vore trevligt om man kunde trycka på en knapp så att forumet blev som för 4,5 år sedan när jag skapade kontot här. Det var så mycket trevligare då och inget pajkastande. Dvs ett forum för elbilsentusiaster.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Fredrik j
Inlägg: 11054
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Energiupproret

Inlägg av Fredrik j »

mickeisol skrev:
Ja det kommer att bli en intressant vinter för södra sverige om det blir nån långvarig kyla.
Här i norrland så har vi ju löjligt låga spotpriser just nu (överfulla vattenmagasin och rackarns om det börjar blåsa ordentligt då lär det nog bli negativa priser här).
Det har ju blivit en befolkningsökning i sverige, som behöver energi samtidigt som O1 och O2 har stängt
Nån förstärkning av elnätet till södra sverige blir det väl inte riktig verkstad av förrän framåt 2030.
Och bygga några kärnkraftverk innan 2030 är väl också fantasier.
Elbilsförsäljningen går väl spikrakt upp och kommer att ersätta oljebehovet ganska mycket men förmodligen öka elförbrukningen.

Ja vad kan man göra på kort sikt, det är väl att köra värmekraftverk på olja (som karlshamn etc), det är ju bättre än att elda upp oljan i bilar, för då får man ju värme till hushållen
Man kan installera massiva batterilager i södra sverige för att jämna ut förbrukningen (tesla aktiekurs uppåt ändå mera?)

Man kunde förenkla solcellsintallationer genom att momsbefria material och arbetskraft (istället för 15% grön teknik)
Även fast det är 50% på batterier och laddare så är ju det bara upp till 50000, så en momssats på 0% där vore också på sin plats.
Samma även värmepumpar.

Vi ser ett fantastiskt ökande intresse för solceller nu även här i norrland, det borde ju vara ännu mera nere i skåne med omnejd.
Men för att snabba upp hemmalager och solceller så borde ju sådant premnieras.

Dessa fantastiska bränslepriser kunde man ju sänka en femma eller så och ha samma regler på bilar som norge istället, uppenbarligen så ger det mera för miljön än ett högt
bränslepris (fastän det är ju inte tokbilligt i norge heller.).
Staten skulle behöva gå in och subventionera. Som vanligt tror man i Norrland att man äger kraftproduktionen och naturligtvis har första tjing på energin. Det är ju vi (medborgare i Sverige) som utvinner el ur älvarna. Det är ju också vi (medborgare i Sverige) som äger älvarna.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Energiupproret

Inlägg av mickeisol »

Fredrik j skrev:
mickeisol skrev:
Ja det kommer att bli en intressant vinter för södra sverige om det blir nån långvarig kyla.
Här i norrland så har vi ju löjligt låga spotpriser just nu (överfulla vattenmagasin och rackarns om det börjar blåsa ordentligt då lär det nog bli negativa priser här).
Det har ju blivit en befolkningsökning i sverige, som behöver energi samtidigt som O1 och O2 har stängt
Nån förstärkning av elnätet till södra sverige blir det väl inte riktig verkstad av förrän framåt 2030.
Och bygga några kärnkraftverk innan 2030 är väl också fantasier.
Elbilsförsäljningen går väl spikrakt upp och kommer att ersätta oljebehovet ganska mycket men förmodligen öka elförbrukningen.

Ja vad kan man göra på kort sikt, det är väl att köra värmekraftverk på olja (som karlshamn etc), det är ju bättre än att elda upp oljan i bilar, för då får man ju värme till hushållen
Man kan installera massiva batterilager i södra sverige för att jämna ut förbrukningen (tesla aktiekurs uppåt ändå mera?)

Man kunde förenkla solcellsintallationer genom att momsbefria material och arbetskraft (istället för 15% grön teknik)
Även fast det är 50% på batterier och laddare så är ju det bara upp till 50000, så en momssats på 0% där vore också på sin plats.
Samma även värmepumpar.

Vi ser ett fantastiskt ökande intresse för solceller nu även här i norrland, det borde ju vara ännu mera nere i skåne med omnejd.
Men för att snabba upp hemmalager och solceller så borde ju sådant premnieras.

Dessa fantastiska bränslepriser kunde man ju sänka en femma eller så och ha samma regler på bilar som norge istället, uppenbarligen så ger det mera för miljön än ett högt
bränslepris (fastän det är ju inte tokbilligt i norge heller.).
Staten skulle behöva gå in och subventionera. Som vanligt tror man i Norrland att man äger kraftproduktionen och naturligtvis har första tjing på energin. Det är ju vi (medborgare i Sverige) som utvinner el ur älvarna. Det är ju också vi (medborgare i Sverige) som äger älvarna.
Jo, det är nog staten (svenska kraftnät kan jag tro). Men rent praktiskt är det norrlänningarna som har första tjing på energin eftersom det inte funkar att skicka ner den
i den takt som skulle behövas.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Energiupproret

Inlägg av Mickep »

Antar att den är (utan att sett den) någorlunda kärnkraftsvänlig. Att miljöpartiet kommer anklagas för att sätta skatter som gör kärnkraft olönsam.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Energiupproret

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Jag tittar i min spåkula och ser att detta kommer att bli en blåkopia av kärnkraftstråden.

Ajö!

Kan konstatera att du nog har rätt... :(
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Energiupproret

Inlägg av frippe »

Jag förstår inte riktigt hans vinkel i videon och hans politiska åskådning. Skummade igenom videon, så kan ha missat något.,

Henrik är uttalat libertarian, dvs. så lite stat som möjligt. Han klagar på att det har skett en serie med regleringar från statligt håll som förstört elsystemet. De har lagt sig i saker de inte borde. Samtidigt klagar han på den traditionella tanken på att minska energianvändningen, men glömmer koppla den till dess historiska födelse, energikrisen på 70-talet.

Men, vad är hans lösning, producera mer el så klart, då via stabila system som kärnkraft och vattenkraft, men hur ska det gå till, det glömmer han att säga. Eller så missar jag det.

För, antar att han vill ha så liten inblandning av staten som möjligt, men vilket privat bolag har ekonomiska muskler att bygga ett kärnkraftverk, eller bygga bättre överföringsledningar mellan norr till söder? Ingen utan att staten tar det ansvaret, så hur går detta ihop? Inte alls så klart. Videon är enbart en okunniges inlägg i debatten för att tjäna klick som genererar pengar till hans bolag.

Typ mina tolkningar av videon.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

frippe skrev:
Videon är enbart en okunniges inlägg i debatten för att tjäna klick som genererar pengar till hans bolag.
Det där sista med att han vill generera pengar till sitt bolag intrigerar mig. Det måste jag ha missat. Vilket bolag och hur?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Energiupproret

Inlägg av frippe »

renes skrev:
frippe skrev:
Videon är enbart en okunniges inlägg i debatten för att tjäna klick som genererar pengar till hans bolag.
Det där sista med att han vill generera pengar till sitt bolag intrigerar mig. Det måste jag ha missat. Vilket bolag och hur?
Typ från 1:20 till 2:20 berättar han för oss tittare att han vill ha ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta göra sina filmer m.m. Så bolaget är väl hans eget gissar jag.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 11054
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Energiupproret

Inlägg av Fredrik j »

mickeisol skrev:
Fredrik j skrev:
Staten skulle behöva gå in och subventionera. Som vanligt tror man i Norrland att man äger kraftproduktionen och naturligtvis har första tjing på energin. Det är ju vi (medborgare i Sverige) som utvinner el ur älvarna. Det är ju också vi (medborgare i Sverige) som äger älvarna.
Jo, det är nog staten (svenska kraftnät kan jag tro). Men rent praktiskt är det norrlänningarna som har första tjing på energin eftersom det inte funkar att skicka ner den
i den takt som skulle behövas.
Tänkte mer på att höja priset i norra Sverige för att subventionera inköp av dyrare el söderifrån.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

frippe skrev:
Typ från 1:20 till 2:20 berättar han för oss tittare att han vill ha ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta göra sina filmer m.m. Så bolaget är väl hans eget gissar jag.
Aha, du tänker så... då kan vi ju ogiltigförklara alla som delar åsikter och nyheter för pengar. Typ författare, journalister, youtube skapare, konstnärer, osv. Återstår då att lyssna enbart på dem som inte har ekonomiska (eller andra?) motiv till att yttra sig, eller som behöver ekonomi för att kunna yttra sig. Typ... <crickets>
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Energiupproret

Inlägg av macky »

renes skrev:
frippe skrev:
Typ från 1:20 till 2:20 berättar han för oss tittare att han vill ha ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta göra sina filmer m.m. Så bolaget är väl hans eget gissar jag.
Aha, du tänker så... då kan vi ju ogiltigförklara alla som delar åsikter och nyheter för pengar. Typ författare, journalister, youtube skapare, konstnärer, osv. Återstår då att lyssna enbart på dem som inte har ekonomiska (eller andra?) motiv till att yttra sig, eller som behöver ekonomi för att kunna yttra sig. Typ... <crickets>
Exakt, som då dessutom är finansierade av skattepengar och därmed delger endast sanning och fakta ;). Men som ngn skrev här i kommentarerna, det gränsar till klimatpolitik och då finns en viss diskurs som ska hållas. Att förespråka kärnkraft och mer vattenkraft är rött skynke för många.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Energiupproret

Inlägg av ovelundkvist »

Forskare? Public service?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

ovelundkvist skrev:
Forskare? Public service?
Båda grupper uppbär löner som är beroende av att de drar till sig läsare/följare/studenter. Så dem kan vi inte heller lyssna på. (Enligt den definition som jag alltså inte håller med om.)

Nej, som motexempel måste du hitta en grupp som är både kunnig och villig att publicera men som inte har någon form av fördel av det och inte lever på det, dvs inte heller uppbär lön som är beroende av denna aktivitet. Nån som lever helt på ärvda pengar, kanske, men inte har några investeringar i något som är relaterat? Eller en skogstomte?

Så det måste vara någon som gör det enbart för uppskattningen. Hmmm... även det är ju en belöning, så egentligen kan ju inte det heller accepteras.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Energiupproret

Inlägg av HenrikC »

lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Energiupproret

Inlägg av Curik »

HenrikC skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Verkligen jättemärklig reaktion, förstår inte heller vad det är som händer här.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Energiupproret

Inlägg av frippe »

renes skrev:
frippe skrev:
Typ från 1:20 till 2:20 berättar han för oss tittare att han vill ha ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta göra sina filmer m.m. Så bolaget är väl hans eget gissar jag.
Aha, du tänker så... då kan vi ju ogiltigförklara alla som delar åsikter och nyheter för pengar. Typ författare, journalister, youtube skapare, konstnärer, osv. Återstår då att lyssna enbart på dem som inte har ekonomiska (eller andra?) motiv till att yttra sig, eller som behöver ekonomi för att kunna yttra sig. Typ... <crickets>
Ganska stor skillnad, Henrik lever på att tycka, då speciellt tycka om sådant som andra är villiga att betala för.

De andra du blandar in har ofta helt andra intressen eller uppdrag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Energiupproret

Inlägg av renes »

frippe skrev:
renes skrev:
frippe skrev:
Typ från 1:20 till 2:20 berättar han för oss tittare att han vill ha ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta göra sina filmer m.m. Så bolaget är väl hans eget gissar jag.
Aha, du tänker så... då kan vi ju ogiltigförklara alla som delar åsikter och nyheter för pengar. Typ författare, journalister, youtube skapare, konstnärer, osv. Återstår då att lyssna enbart på dem som inte har ekonomiska (eller andra?) motiv till att yttra sig, eller som behöver ekonomi för att kunna yttra sig. Typ... <crickets>
Ganska stor skillnad, Henrik lever på att tycka, då speciellt tycka om sådant som andra är villiga att betala för.

De andra du blandar in har ofta helt andra intressen eller uppdrag.
Henrik Jönsson lever inte alls på att tycka. Han har startat ett rätt stort antal olika IT företag, totalt 30 tror jag han sa någon gång. Hur många han fortfarande driver själv vet jag inte. Tyckandet är vid sidan om. Det finns faktiskt rätt många YT personligheter som är helt självförsörjande på annat vis och ändå gärna tar emot donationer. De flesta, skulle jag säga.

Så nej, det var inget bra argument.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Energiupproret

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Jag vet ingenting om videon och vem det är men det är fan beklämmande att första reaktionen är att man ska anmäla meningsmotståndare. Vad är detta? DDR?
Ja! Det är ju så man jobbar i dom kretsarna numera . .
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Energiupproret

Inlägg av martinot »

renes skrev:
martinot skrev:
Men jag litar ju, om jag inte vet mer, på vad medlemmar på TCS säger, inklusive BrooklynS. Är det bensinuppror 2.0 så är jag inte intresserad av att stödja. Skall dock absolut se själv.
Jag tycker ju att du själv bör se den, men i korthet för alla andra här som bestämt sig för vad det handlar om utan att själva se det:

Henrik Jönsson argumenterar starkt för att vi måste bli av med fossilbränslen, men för att kunna det behöver vi ren energi och vatten- och kärnkraft behövs för det. Sen går han igenom en lång rad regerings- och riksdagsbeslut över senaste 40-50 åren som konsekvent haft den uttalade strävan att minska energianvändningen i Sverige genom skatter, avgifter och begränsningar. Inte fossil energi per se, men all energianvändning. Samtidigt som vi vet att vi behöver mer och mer el, i synnerhet för att ställa om till eldrift inom industrin, ståltillverkning och transport. Slutklämmen är att vi inte behöver mindre utan mer energiproduktion och alltså även kärnenergi för att bli av med den fossila och inte samtidigt uppoffra ekonomin och välståndet.

Hur man kan få det till att vara "bensinupproret 2.0" övergår min fattningsförmåga. Hela den här tråden känns surrealistisk.
Har sett video i kväll och tyckte att de var vettig och inte kontroversiell på något sätt.

Tvärt om; Bensinupproret 2.0 är ju till för att fortsätta med fossilanvändningen. Detta handlar ju om motsatsen; att trygga en elförsörjning som blir allt viktigare när vi vill gå över till en CO2-minskande och utsläppsminskande industri och samhälle.

Var inget nytt, men jag håller med i kritiken som framförs och skriver gärna på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Energiupproret

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
HenrikC skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Verkligen jättemärklig reaktion, förstår inte heller vad det är som händer här.
Sedan varför folk vill anmäla detta vet jag inte? Känns helt sjukt nu när jag sett filmen hur någon ens kan föreslå något sådant korkat. :?

Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.

Klimatet och tonen har verkligen hårdnat bara under de senaste två åren på TCS och åsikterna radikaliserats allt mer. Debatt om hur vi skall skapa en god miljö, gott klimat och hjälpa till med en omställning till grönare samhälle får inte avvika från den doktrin som MP satt. Det finns helt enkelt inga andra lösningar än deras att ens diskutera. Partiprogrammet gäller. Punkt. (verkar tyvärr konsensus av allt för många personer vara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Energiupproret

Inlägg av apkungen »

Så trött på nya högerns tafatta försök till energipolitik. Antingen förstår de ingenting eller så ljuger de medvetet...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Energiupproret

Inlägg av apkungen »

martinot skrev:
Curik skrev:
HenrikC skrev:
lator skrev:
Denna video dök upp på Facebook i "Tesla Ägare och Entusiaster" och har blivit anmäld där av flera personer. Behöver jag göra det här också? (ja, jag har sett videon)
Vad är det här för knasigheter? Det är ju lite som gamla elbil.forum24.se eller etanol.nu som hade en del miljöfundamentalister. TCS är ett forum för bilälskare.
Verkligen jättemärklig reaktion, förstår inte heller vad det är som händer här.
Sedan varför folk vill anmäla detta vet jag inte? Känns helt sjukt nu när jag sett filmen hur någon ens kan föreslå något sådant korkat. :?

Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.

Klimatet och tonen har verkligen hårdnat bara under de senaste två åren på TCS och åsikterna radikaliserats allt mer. Debatt om hur vi skall skapa en god miljö, gott klimat och hjälpa till med en omställning till grönare samhälle får inte avvika från den doktrin som MP satt. Det finns helt enkelt inga andra lösningar än deras att ens diskutera. Partiprogrammet gäller. Punkt. (verkar tyvärr konsensus av allt för många personer vara).
Jag håller med den nya högern i många frågor! De har poänger gällande utanförskap, invandring, hårdare straff, få folk i arbete, språktester osv. Också poänger gällande skattepolitik om man vill öka produktiviteten i landet, hålla sig konkurrenskraftiga osv osv. Men gällande engeefipolitilen så har de helt enkelt inte någon. Och absolut inte någon miljövänlig sådan. De har ingenting att komma med alls där men det gör i princip ingenting för en väldigt övervägande majoritet tycker inte att det gör något, "då Sverige är så litet så att vi ändå inte gör nån skillnad". Tror det var 80 procent av högern som tycker så när jag läste nån Sifo. Men de klamrar sig fast vid nån idé om kärnkraft. De har noll konkreta förslag gällande kärnkraft men de tycker att det ska vara "mer". Moderaterna vill satsa på 4e generationens kärnkraft, visst gör det. Satsa stort. Skjut till några miljarder. Men det som behöver byggas "här och nu" som Kristensson hade sagt, är vind, effektivisera vatten och optimera bio för att inom några år börja med dygnslager av batterier.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Energiupproret

Inlägg av LarsL »

Jag har ju varit borglig, alliansen eller höger hela mitt liv. Jag tror på företagsamhet och liberalism. Men under den senaste mandatperioden har jag tappat hoppet om höger-högern då de blivit fördummade, läs Apkungens inlägg. Nu vänder jag mig mer och mer mot Centern, även om jag inte håller med om allt där heller… så klart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Energiupproret

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Verkar vara en åsiktsförtryck på TCS som blir allt mer tydligt. Man skall tycka som S+MP i allt. Gör man inte det så är man alt.right som älskar bensinupproret 2.0. Även fast åsikten verkligen är precis tvärt om mot alt.right och Bensinupproret.
Nej, det är inte bara TCS, det genomsyrar hela samhället, hela världen har blivit så känns det som. Den som har en annan syn på saker och ting är extremhöger, mindre vetande, en flat-earther, lågutbildad, eller whatever. I Tyskland har man infört ett begrepp för detta, "Querdenker", som används flitigt i media och av politiker i alla fraktioner. Rakt översatt betyder det "tvärtänkare", alltså en som tänker annorlunda, inte som main-stream. Förr i tiden var det inget negativt ord, utan det användes för folk som hade förmågan att tänka outside-the-box. Men nu används det i samma anda som att kalla folk för rasister eller högerextrema. Jag tycker att det är beklämmande. Det går inte längre att diskutera saker, man måste vara rädd att yttra sin åsikt. Det skulle fan inte falla mig in att svara ärligt om någon skulle fråga mig vad jag verkligen tycker. Jag skulle självklart svara så som jag förväntas svara, dvs med "rätt" åsikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar