Unplugsticker

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Unplugsticker

Inlägg av MrRun »

https://unplugsticker.eu/en/der-unplugsticker-english/
You want to charge your car and the charging station is occupied? If an Unplugsticker is attached to the vehicle, you can use any smartphone to send a message to the owner.
Någon som använder eller sett/hört någon som gör det? Måste ju vara en bra grej om det får stor spridning.
Ioniq 5 FE AWD
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Unplugsticker

Inlägg av tommyd »

MrRun skrev:
https://unplugsticker.eu/en/der-unplugsticker-english/
You want to charge your car and the charging station is occupied? If an Unplugsticker is attached to the vehicle, you can use any smartphone to send a message to the owner.
Någon som använder eller sett/hört någon som gör det? Måste ju vara en bra grej om det får stor spridning.
Då är det väl enklare att skriva en emailadress på en lapp man klistrar på vid sin bils ladduttag?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Unplugsticker

Inlägg av mati »

tommyd skrev:
MrRun skrev:
https://unplugsticker.eu/en/der-unplugsticker-english/
You want to charge your car and the charging station is occupied? If an Unplugsticker is attached to the vehicle, you can use any smartphone to send a message to the owner.
Någon som använder eller sett/hört någon som gör det? Måste ju vara en bra grej om det får stor spridning.
Då är det väl enklare att skriva en emailadress på en lapp man klistrar på vid sin bils ladduttag?
Idén bakom unplugstickern är att det är anonymt. Man behöver inte lämna ut sin mejladress eller telefonnummer.
Detta är en tysk tjänst verkar det som. Och tyskarna är ju totalt nojiga när det kommer till personuppgifter och integritet. Du får inte många tyska att lämna sin mejladress eller telefonnummer vid bilen så man kan kontakta dem. Så sett är det ganska vettigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Unplugsticker

Inlägg av MrRun »

Jag är kanske lite tysk av mig :D . Kände också att det som är bra är att man slipper lämna ut epost eller telnr. Smidigt verkar det ju också vara att scanna en kod om man vill "peta" på någon.
Ioniq 5 FE AWD
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Unplugsticker

Inlägg av Dafro »

tommyd skrev:
MrRun skrev:
https://unplugsticker.eu/en/der-unplugsticker-english/
You want to charge your car and the charging station is occupied? If an Unplugsticker is attached to the vehicle, you can use any smartphone to send a message to the owner.
Någon som använder eller sett/hört någon som gör det? Måste ju vara en bra grej om det får stor spridning.
Då är det väl enklare att skriva en emailadress på en lapp man klistrar på vid sin bils ladduttag?
Jo för mejlen kollar man ju hela tiden, kanske är jag som är gammal men det blir väl en gång i veckan på ett ungefär. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Unplugsticker

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
tommyd skrev:
MrRun skrev:
https://unplugsticker.eu/en/der-unplugsticker-english/
You want to charge your car and the charging station is occupied? If an Unplugsticker is attached to the vehicle, you can use any smartphone to send a message to the owner.
Någon som använder eller sett/hört någon som gör det? Måste ju vara en bra grej om det får stor spridning.
Då är det väl enklare att skriva en emailadress på en lapp man klistrar på vid sin bils ladduttag?
Jo för mejlen kollar man ju hela tiden, kanske är jag som är gammal men det blir väl en gång i veckan på ett ungefär. :D
Mail hade inte fungerat för mig. Jobbmail kollar jag hela tiden under dagtid (misstänker att det är så för de flesta), men privatmail kanske bara 1-2 gånger om dagen. Får allt för mycket mail för att ha på notifiering för det.

Även SMS hade inte fungerat. Får notifiering, men orkar inte kolla mer än ett par gånger om dagen (dock klart oftare än privatmailen). Så för mig hade SMS inte heller fungerat för detta.

Är det akut att få tag i mig så är det enklaste att ringa mig. Då försöker jag svara om jag har möjlighet. Så en sådan instruktion är nog det enda som hade haft en chans att fungera för mig. Alternativt en app som larmar högt med många notifieringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Unplugsticker

Inlägg av mati »

För mig är privat och tjänstemejl samt -telefon samma sak. Skulle aldrig orka att hålla isär det. Dessutom är det ju ändå 99% jobbrelaterat när folk ringer eller mejlar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Unplugsticker

Inlägg av zelest »

Jag förstår inte riktigt grejen här?

Om du behöver ladda och alla platser redan är upptagna, då är det väl för att andra också behöver ladda? Ser inte syftet med att ställa sig och ladda och samtidigt sätta upp en "om du vill får du gå före i kön"-sticker?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Unplugsticker

Inlägg av mati »

Bilen kanske är färdig eller nästan färdig så man kan tänka sig att flytta på bilen. Det är ju inte alltid så att man släpper allt man gör bara för att bilen har laddat klart. Det här handlar ju troligen främst om AC-laddning där man går därifrån och gör nånting annat medan bilen är inkopplad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Unplugsticker

Inlägg av zelest »

Ah, iof... men är det inte en straffavgift om man laddar/står för länge på t.ex SuC? Men ja, behovet lär väl finnas antar jag, annars lär ju inte denna idé uppkommit. :)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Unplugsticker

Inlägg av martinot »

mati skrev:
För mig är privat och tjänstemejl samt -telefon samma sak. Skulle aldrig orka att hålla isär det. Dessutom är det ju ändå 99% jobbrelaterat när folk ringer eller mejlar.
Skulle aldrig komma på idéen att blanda mail. Har en egen för min privata mail (med egen förnamn@efternamn.com-domän), en för maillistor, butiker, etc för att separera maskinell post och reklam (vanlig G-mail), en för min egna firma (förnamn@firmanamn.se-domän), och sedan alltid egen mail för de kunder jag har uppdrag hos (i princip alla kunder förbjuder deras företagsmail i policy att användas för privata syften av anställda eller konsulter).

Ringer inte jättemycket, men är mest sådant som är brådskande eller behöver synkas direkt. Kan vara allt från pool-killen som skall fixa poolen, min pappa, fru, dotter, eller kompis som vill något direkt, eller leverantörer eller anställda som har brådskande jobbärenden. Skulle nog säga att mina telefonsamtal är 50/50 privat/jobb. För 10-15 år sedan var det mer telefonsamtal på jobb, men nu är det mest samtal över IP senaste 10 åren. Nu idag mest Teams eller Slack, men innan Skype för Business.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Unplugsticker

Inlägg av MrRun »

Den som har stickern och laddar kan också sätta en tid för hur länge man har tänkt ladda och det ser den som scannar QR-koden. Utifrån det kan man välja om man vill skicka meddelande till den som laddar.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Unplugsticker

Inlägg av bonath »

Fixade en egen. Använd två ggr...
Screenshot_20200728-111751.jpg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Unplugsticker

Inlägg av MrRun »

bonath skrev:
Fixade en egen. Använd två ggr...
Screenshot_20200728-111751.jpg
Ja det är ju ett alternativ också, som laddskivan.
https://butik.alltomelbil.se/produkt/laddskiva/
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Unplugsticker

Inlägg av mati »

zelest skrev:
Ah, iof... men är det inte en straffavgift om man laddar/står för länge på t.ex SuC? Men ja, behovet lär väl finnas antar jag, annars lär ju inte denna idé uppkommit. :)
Det var därför jag skrev AC-laddning. Sådana laddstolpar brukar stå vid köpcenter eller hotell till exempel. Där kan man stå i flera timmar. Det brukar inte vara straffavgift när man står kvar efter laddningen. Ibland är de ju till och med gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Unplugsticker

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Skulle aldrig komma på idéen att blanda mail. Har en egen för min privata mail (med egen förnamn@efternamn.com-domän), en för maillistor, butiker, etc för att separera maskinell post och reklam (vanlig G-mail), en för min egna firma (förnamn@firmanamn.se-domän), och sedan alltid egen mail för de kunder jag har uppdrag hos (i princip alla kunder förbjuder deras företagsmail i policy att användas för privata syften av anställda eller konsulter).
Jag har iofs också två mejladresser med egen domän. En privat och en för mitt företag. Men båda är kopplade till mitt privata Gmail-konto. De hamnar alltså på samma ställe. Resten sköter jag med filter.
Några dedikerade kund-mejladresser har jag inte. Och jag har inget mejlkonto hos min kund heller. Det är faktiskt ganska bökigt eftersom jag på det viset inte har någon Teams-account hos min kund heller. Och jag kan inte kalla till möten osv. Samtidigt är det praktiskt. Jag är ju alltid lite utanför och kan således alltid skylla på att jag inte vet nånting. Vilket oftast är sant. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Unplugsticker

Inlägg av IcePic »

zelest skrev:
Ah, iof... men är det inte en straffavgift om man laddar/står för länge på t.ex SuC? Men ja, behovet lär väl finnas antar jag, annars lär ju inte denna idé uppkommit. :)
Kan ju också vara på en parkering med slöladdare, typ 7-11kW där man kan stå hela dagen eller många timmar utan att gå fullt, men där sista 10% tar typ 10x så lång tid som de första 10%en, så står du och fiser upp från 80 -> 90% och nån kommer in med 3% när det är fullt och behöver komma upp till en lite högre nivå för att nå till nästa SuC så kanske det är en fin gest att flytta bilen om möjligt.

I Sverige är det väl möjligt att ta reda på vad man vill via reg-nr -> ägare -> allt annat så det är säkert inte lika "viktigt" att vara hemlig.
Tesla M3 LR..
Skriv svar