Allt måste inte vara superchargers överallt.

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av IcePic »

Jag har konstaterat att jag mer och mer börjat gilla 11kW (22 för andra bilar då) vid parkeringar, köpcentrum osv.

Det ger ganska mycket per timme och är ofta relativt billigt om de kostar, så det är inte så illa att ha den på en 11 medans man är på bio, kollar när barnen spelar match eller äter middag ute så det går ett par timmar. Just i de situationerna vore det astrist om 50+kW-laddaren messar att nu inträder dyr p-kostnad för din bil är färdigladdad och du är i vägen för andra så att man måste springa ut efter 20-30 minuter och flytta bilen.

Absolut inget för långresor eller nåt, men just som Destination Chargers är det rätt ok, och antagligen mycket enklare att få ut på plats. Det känns ju lite som om samhällets långsamma start av att placera ut laddstolpar lite här och där (speciellt Solna där jag bor som drog fötterna efter sig flera år) blir lite som Trazan och Banarnes skämt om "spikmatta för nybörjar-fakirer" med bara en spik i mitten.

Har man en eller ett fåtal fria/billiga laddare per kommun så kan man ge sig fan på att nån jävel kliver upp 04.30 och sätter sin uttömda bil där resten av dagen, men om alla parkeringar hade ett antal stolpar skulle antagligen lasten på varje parkering vara relativt låg, eftersom man då kunde stoppa i sladden och ladda hemma, på jobbet, på affären och när man sen kommer till p-platserna vid idrottsplatsen så räcker det med att toppa upp från 77 till 85% eller nåt, inte en tokladdning från 5 -> 90 dagen innan sportlovsresan. Hade Willys,Ica,Coop,PrisExtra osv gjort som Lidl (även med ett par kr per kWh) hade det inte varit trista köer på Lidls laddare heller gissar jag.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Niklas Z »

Visst är det så. Även under min bilsemester i Tyskland i somras gjordes merparten av laddningen på 11 kW-laddare då bilen stod parkerad medan vi åt, tittade på sevärdheter, var på hotellet och sådant. Det var egentligen bara första och sista dagen, då vi körde 90 resp. 110 mil, som laddare med hög effekt behövdes, men då var det desto viktigare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Kronberg »

Hade 3:an haft 22kW laddare hade jag nästan klarat mig utan superchargers.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Gustafsson »

Behövs många fler, det skulle också minska trycket på SuC och snabbladdare öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3685
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av jonasl »

Yes. I många lägen är det bättre om fem kan dela på 50kW än om en enda har det och bara kan stå där tills bilen är full. Håller med om att det är lite överdrivet fokus på jättesnabb laddning ibland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
Jag har konstaterat att jag mer och mer börjat gilla 11kW (22 för andra bilar då) vid parkeringar, köpcentrum osv.

Det ger ganska mycket per timme och är ofta relativt billigt om de kostar, så det är inte så illa att ha den på en 11 medans man är på bio, kollar när barnen spelar match eller äter middag ute så det går ett par timmar. Just i de situationerna vore det astrist om 50+kW-laddaren messar att nu inträder dyr p-kostnad för din bil är färdigladdad och du är i vägen för andra så att man måste springa ut efter 20-30 minuter och flytta bilen.

Absolut inget för långresor eller nåt, men just som Destination Chargers är det rätt ok, och antagligen mycket enklare att få ut på plats. Det känns ju lite som om samhällets långsamma start av att placera ut laddstolpar lite här och där (speciellt Solna där jag bor som drog fötterna efter sig flera år) blir lite som Trazan och Banarnes skämt om "spikmatta för nybörjar-fakirer" med bara en spik i mitten.

Har man en eller ett fåtal fria/billiga laddare per kommun så kan man ge sig fan på att nån jävel kliver upp 04.30 och sätter sin uttömda bil där resten av dagen, men om alla parkeringar hade ett antal stolpar skulle antagligen lasten på varje parkering vara relativt låg, eftersom man då kunde stoppa i sladden och ladda hemma, på jobbet, på affären och när man sen kommer till p-platserna vid idrottsplatsen så räcker det med att toppa upp från 77 till 85% eller nåt, inte en tokladdning från 5 -> 90 dagen innan sportlovsresan. Hade Willys,Ica,Coop,PrisExtra osv gjort som Lidl (även med ett par kr per kWh) hade det inte varit trista köer på Lidls laddare heller gissar jag.
Tycker 50-75 kW är perfekt för kortare stopp för lunch eller för att handla. 11 kW är inte värt det att ens orka koppla in kabeln även om det så är gratis.

Däremot att ladda över natten på hotell, så är 11 kW helt perfekt som destinationsladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av mikebike »

Om jag kunde ladda hemma så skulle 3,7 kW räcka. Som det är nu så är 11 kW en timme i veckan i minsta laget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Holve »

mikebike skrev:
Om jag kunde ladda hemma så skulle 3,7 kW räcka. Som det är nu så är 11 kW en timme i veckan i minsta laget.
Kör ca 12 mil varje dag och 3kW laddning hemma räcker för mig.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3685
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
Om jag kunde ladda hemma så skulle 3,7 kW räcka. Som det är nu så är 11 kW en timme i veckan i minsta laget.
Jag laddar oftast med ca 2kW hemma just nu, 10A enfas. Men det hade förstås inte funkat för alla - bilen står många dagar eller rullar bara några mil. Sen nån längre tur varje vecka - idag kom jag hem med 30% i batteriet och det tar antagligen till imorgon att komma upp till 80-85% som jag brukar ladda till. SR+ då så batteriet är ju inte så stort. 2% i timmen ungefär.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Frisk »

Besökte för ett tag sedan Härnösand, där fanns ganska gott om parkeringsladdare. Hade inte möjlighet att ladda precis där jag bodde men fanns flera parkeringar max 500m från med laddare. Dock tror jag jag fick betala 5kr/kWh...
Fanns även vid matbutikerna, tror det var 50kW-laddare dock. Nackdelen där var dock att det var "böter" över 45minuter. Behövde få i familjen lite energi i form av någon korv var och handla lite fika till kvällen, redan där var det tidsbrist. Trist att behöva lämna kundvagnen för att gå ut och parkera om...
Annars kändes det som bra upplägg.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Dafro »

Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Frisk »

Dafro skrev:
Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
Var det ett svar till mig? Jag håller i så fall med, men en långsam laddare utanför mataffären borde i alla fall tillåta parkering så lång tid det tar att handla? I alla fall om man laddar hela tiden. Visst räcker 45 minuter oftast, men har man barn med och det är lite kö kan gärna tiden springa iväg någon kvart till, trist att behöva springa ur affären och parkera om bilen då.

Gjorde missen i Tönnebro, kollade inte skyltningen, tog långsamma laddaren då jag kände det behövdes lite längre bensträckare och tyckte då det var bättre att lämna snabbladdarna till dem som ville ladda snabbt, nu var visserligen samtliga laddare lediga så spelade ingen konkret roll just då.
I alla fall var det en 45-minuters-laddare jag stod på i dryga timmen och lämnade med ~85% laddning, blev någon hundring "böter". Var en av de första resorna med bilen så får se det som läropeng, men kan tycka det är lite dumt upplägg. Känns som det är bättre att blockera de långsamma laddarna och lämna snabbladdarna lediga om man har tiden. Just där hade kanske 1,5-2 timmar känts lämpligt och kanske max en kvart efter avslutad laddning eller så. Men det finns väl många fall och parametrar att ta hänsyn till.

Edit: detta var ju min slutsats efter det besöket med lite trafik och samtliga laddare lediga, hade jag åkt en tungt trafikerad helg med många som behövt ladda hade jag kanske tyckt annorlunda... kommer man så man bara behöver fylla på 5-10% för att komma fram är det förstås drygt om någon blockerar laddaren i timmar när man själv bara behöver några minuter och snabbladdarna har långa köer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av martinot »

45 minuter är för kort för lunch och för att ladda fullt ibland. 1,5 timmar vore mer rimlig maxtid när det är så låg effekt som 50 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Gargamel »

Frisk skrev:
Dafro skrev:
Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
Var det ett svar till mig? Jag håller i så fall med, men en långsam laddare utanför mataffären borde i alla fall tillåta parkering så lång tid det tar att handla? I alla fall om man laddar hela tiden. Visst räcker 45 minuter oftast, men har man barn med och det är lite kö kan gärna tiden springa iväg någon kvart till, trist att behöva springa ur affären och parkera om bilen då.

Gjorde missen i Tönnebro, kollade inte skyltningen, tog långsamma laddaren då jag kände det behövdes lite längre bensträckare och tyckte då det var bättre att lämna snabbladdarna till dem som ville ladda snabbt, nu var visserligen samtliga laddare lediga så spelade ingen konkret roll just då.
I alla fall var det en 45-minuters-laddare jag stod på i dryga timmen och lämnade med ~85% laddning, blev någon hundring "böter". Var en av de första resorna med bilen så får se det som läropeng, men kan tycka det är lite dumt upplägg. Känns som det är bättre att blockera de långsamma laddarna och lämna snabbladdarna lediga om man har tiden. Just där hade kanske 1,5-2 timmar känts lämpligt och kanske max en kvart efter avslutad laddning eller så. Men det finns väl många fall och parametrar att ta hänsyn till.

Edit: detta var ju min slutsats efter det besöket med lite trafik och samtliga laddare lediga, hade jag åkt en tungt trafikerad helg med många som behövt ladda hade jag kanske tyckt annorlunda... kommer man så man bara behöver fylla på 5-10% för att komma fram är det förstås drygt om någon blockerar laddaren i timmar när man själv bara behöver några minuter och snabbladdarna har långa köer.
Kommenterar mest det fetade i ditt citat.
Dumt gjort, de borde göra en koll om t.ex <50% lediga laddare DÅ kanske böterna ska gälla, men om du står ensam, så borde det inte finnas böter, för du blockerar ju inte "den enda" laddare om det finns massor fler som inte används just nu.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av Dafro »

Frisk skrev:
Dafro skrev:
Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
Var det ett svar till mig? Jag håller i så fall med, men en långsam laddare utanför mataffären borde i alla fall tillåta parkering så lång tid det tar att handla? I alla fall om man laddar hela tiden. Visst räcker 45 minuter oftast, men har man barn med och det är lite kö kan gärna tiden springa iväg någon kvart till, trist att behöva springa ur affären och parkera om bilen då.

Gjorde missen i Tönnebro, kollade inte skyltningen, tog långsamma laddaren då jag kände det behövdes lite längre bensträckare och tyckte då det var bättre att lämna snabbladdarna till dem som ville ladda snabbt, nu var visserligen samtliga laddare lediga så spelade ingen konkret roll just då.
I alla fall var det en 45-minuters-laddare jag stod på i dryga timmen och lämnade med ~85% laddning, blev någon hundring "böter". Var en av de första resorna med bilen så får se det som läropeng, men kan tycka det är lite dumt upplägg. Känns som det är bättre att blockera de långsamma laddarna och lämna snabbladdarna lediga om man har tiden. Just där hade kanske 1,5-2 timmar känts lämpligt och kanske max en kvart efter avslutad laddning eller så. Men det finns väl många fall och parametrar att ta hänsyn till.

Edit: detta var ju min slutsats efter det besöket med lite trafik och samtliga laddare lediga, hade jag åkt en tungt trafikerad helg med många som behövt ladda hade jag kanske tyckt annorlunda... kommer man så man bara behöver fylla på 5-10% för att komma fram är det förstås drygt om någon blockerar laddaren i timmar när man själv bara behöver några minuter och snabbladdarna har långa köer.
Svar och svar, mer en tanke/kommentar på att det är ont om laddare. Det var ingen kritik till dig och håller med om att 45 min inte räcker långt, blir stressigt, håller med martinot om 1-1.5h. Om dom tar 5 kr per kWh så borde folk inte parkera där så länge men visst om någon ska toppa upp så kan ju någon bli stående ett bra tag. Rent generellt så behövs det fler laddare där folk parkerar dagligdags och sedan är det väl dags att alla tar betalt för snålhet bedrar bevisligen vishet, om fler ska kunna köra elbil.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av fth »

Den optimala lösningen för den här typen av installationer måste väl egentligen vara DC med smart lastbalansering?

Tänk er en installation med t.ex. 50 kW total effekt fördelat på 10 laddplatser, då är alla garanterade minst 5 kW effekt. Råkar man vara ensam så får man 50 kW, och jag killgissar att snitteffekt vid normal beläggning kanske hamnar runt 10-15 kW. Med DC slipper man ju också alla problem som kan uppstå vid lastbalansering av AC pga olika bilars hantering av effekt, en- och trefas etc.

Jag googlade lite och hittade ett antal leverantörer som påstår sig kunna leverera den här typen av system, men jag har iaf aldrig sett något sådant i verkligheten.

Finns det någon annan nackdel med detta som jag inte ser? Är det kostnaden för installation som ställer till det kanske?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3685
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av jonasl »

Håller med. Vet inte om det är viktigt med DC egentligen, jag tror det fördyrar lösningen? Men hellre 20 st 3-fas-stolpar som delar på 110kW än 10 st. Då kan man stå med gott samvete.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Den optimala lösningen för den här typen av installationer måste väl egentligen vara DC med smart lastbalansering?

Tänk er en installation med t.ex. 50 kW total effekt fördelat på 10 laddplatser, då är alla garanterade minst 5 kW effekt. Råkar man vara ensam så får man 50 kW, och jag killgissar att snitteffekt vid normal beläggning kanske hamnar runt 10-15 kW. Med DC slipper man ju också alla problem som kan uppstå vid lastbalansering av AC pga olika bilars hantering av effekt, en- och trefas etc.

Jag googlade lite och hittade ett antal leverantörer som påstår sig kunna leverera den här typen av system, men jag har iaf aldrig sett något sådant i verkligheten.

Finns det någon annan nackdel med detta som jag inte ser? Är det kostnaden för installation som ställer till det kanske?

/fth
Nackdelen är att de flesta laddhybrider inte kan ladda, men det kanske är en fördel för oss som kör elbil? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av fth »

jonasl skrev:
Håller med. Vet inte om det är viktigt med DC egentligen, jag tror det fördyrar lösningen? Men hellre 20 st 3-fas-stolpar som delar på 110kW än 10 st. Då kan man stå med gott samvete.
Poängerna med DC är som sagt främst två: dels kan man få högre effekt när det är låg beläggning på stationen, och dels undviker man problemen som kan uppstå vid lastbalansering för AC när bilar med olika hantering av effekt och faser laddar samtidigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Håller med. Vet inte om det är viktigt med DC egentligen, jag tror det fördyrar lösningen? Men hellre 20 st 3-fas-stolpar som delar på 110kW än 10 st. Då kan man stå med gott samvete.
Det är viktigt. Inte över natten (då räcker AC fint), men skall man hinna ladda fullt på resa över lunchstopp så krävs 50-75 kW och då är det DC som gäller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle det kunna fungera med en stolpe "i mitten" av 4 st parkeringsplatser där man står 2 bredvid varandra och 2 framför/bakom varandra? Alltså i en fyrkant och inte 4 på en lång rad. Alla 4 kopplar in varsin ladd kabel från stolpen men bara 3 laddas (AC) med en fas på 16 A i taget. Varje 10-15-20-30 minuter så roterar ladd stolpen vilken kabel (bil) som blir utan laddning i tur o ordning tills minst 1 är färdigladdad eller bortkopplad och då får de övriga tre hela tiden laddning.

Är du själv så får du 2 faser om bilen bara kan ta emot det, men framförallt får bilen alla 3 om du kan ta emot det.

16A eller 32A kan kanske väljas av antingen den som skall installera stolpen på marken eller genom att statligt stöd införs.

Borde vara mycket bra för laddhybrider som ofta inte kan ta emot så höga effekter och för dom som gör långa ärenden.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
Skulle det kunna fungera med en stolpe "i mitten" av 4 st parkeringsplatser där man står 2 bredvid varandra och 2 framför/bakom varandra? Alltså i en fyrkant och inte 4 på en lång rad. Alla 4 kopplar in varsin ladd kabel från stolpen men bara 3 laddas (AC) med en fas på 16 A i taget. Varje 10-15-20-30 minuter så roterar ladd stolpen vilken kabel (bil) som blir utan laddning i tur o ordning tills minst 1 är färdigladdad eller bortkopplad och då får de övriga tre hela tiden laddning.

Är du själv så får du 2 faser om bilen bara kan ta emot det, men framförallt får bilen alla 3 om du kan ta emot det.

16A eller 32A kan kanske väljas av antingen den som skall installera stolpen på marken eller genom att statligt stöd införs.

Borde vara mycket bra för laddhybrider som ofta inte kan ta emot så höga effekter och för dom som gör långa ärenden.
MVH PP.
Inte för att ladda fullt över ett lunchstopp på resa. Då behövs 50-75 kWh per bil som laddar för att fungera realistiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar