Allt måste inte vara superchargers överallt.
Moderator: Redaktion
Allt måste inte vara superchargers överallt.
Jag har konstaterat att jag mer och mer börjat gilla 11kW (22 för andra bilar då) vid parkeringar, köpcentrum osv.
Det ger ganska mycket per timme och är ofta relativt billigt om de kostar, så det är inte så illa att ha den på en 11 medans man är på bio, kollar när barnen spelar match eller äter middag ute så det går ett par timmar. Just i de situationerna vore det astrist om 50+kW-laddaren messar att nu inträder dyr p-kostnad för din bil är färdigladdad och du är i vägen för andra så att man måste springa ut efter 20-30 minuter och flytta bilen.
Absolut inget för långresor eller nåt, men just som Destination Chargers är det rätt ok, och antagligen mycket enklare att få ut på plats. Det känns ju lite som om samhällets långsamma start av att placera ut laddstolpar lite här och där (speciellt Solna där jag bor som drog fötterna efter sig flera år) blir lite som Trazan och Banarnes skämt om "spikmatta för nybörjar-fakirer" med bara en spik i mitten.
Har man en eller ett fåtal fria/billiga laddare per kommun så kan man ge sig fan på att nån jävel kliver upp 04.30 och sätter sin uttömda bil där resten av dagen, men om alla parkeringar hade ett antal stolpar skulle antagligen lasten på varje parkering vara relativt låg, eftersom man då kunde stoppa i sladden och ladda hemma, på jobbet, på affären och när man sen kommer till p-platserna vid idrottsplatsen så räcker det med att toppa upp från 77 till 85% eller nåt, inte en tokladdning från 5 -> 90 dagen innan sportlovsresan. Hade Willys,Ica,Coop,PrisExtra osv gjort som Lidl (även med ett par kr per kWh) hade det inte varit trista köer på Lidls laddare heller gissar jag.
Det ger ganska mycket per timme och är ofta relativt billigt om de kostar, så det är inte så illa att ha den på en 11 medans man är på bio, kollar när barnen spelar match eller äter middag ute så det går ett par timmar. Just i de situationerna vore det astrist om 50+kW-laddaren messar att nu inträder dyr p-kostnad för din bil är färdigladdad och du är i vägen för andra så att man måste springa ut efter 20-30 minuter och flytta bilen.
Absolut inget för långresor eller nåt, men just som Destination Chargers är det rätt ok, och antagligen mycket enklare att få ut på plats. Det känns ju lite som om samhällets långsamma start av att placera ut laddstolpar lite här och där (speciellt Solna där jag bor som drog fötterna efter sig flera år) blir lite som Trazan och Banarnes skämt om "spikmatta för nybörjar-fakirer" med bara en spik i mitten.
Har man en eller ett fåtal fria/billiga laddare per kommun så kan man ge sig fan på att nån jävel kliver upp 04.30 och sätter sin uttömda bil där resten av dagen, men om alla parkeringar hade ett antal stolpar skulle antagligen lasten på varje parkering vara relativt låg, eftersom man då kunde stoppa i sladden och ladda hemma, på jobbet, på affären och när man sen kommer till p-platserna vid idrottsplatsen så räcker det med att toppa upp från 77 till 85% eller nåt, inte en tokladdning från 5 -> 90 dagen innan sportlovsresan. Hade Willys,Ica,Coop,PrisExtra osv gjort som Lidl (även med ett par kr per kWh) hade det inte varit trista köer på Lidls laddare heller gissar jag.
Tesla M3 LR..
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Visst är det så. Även under min bilsemester i Tyskland i somras gjordes merparten av laddningen på 11 kW-laddare då bilen stod parkerad medan vi åt, tittade på sevärdheter, var på hotellet och sådant. Det var egentligen bara första och sista dagen, då vi körde 90 resp. 110 mil, som laddare med hög effekt behövdes, men då var det desto viktigare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Hade 3:an haft 22kW laddare hade jag nästan klarat mig utan superchargers.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Behövs många fler, det skulle också minska trycket på SuC och snabbladdare öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3685
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Yes. I många lägen är det bättre om fem kan dela på 50kW än om en enda har det och bara kan stå där tills bilen är full. Håller med om att det är lite överdrivet fokus på jättesnabb laddning ibland.
Model Y LR AWD 2022
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Tycker 50-75 kW är perfekt för kortare stopp för lunch eller för att handla. 11 kW är inte värt det att ens orka koppla in kabeln även om det så är gratis.IcePic skrev:Jag har konstaterat att jag mer och mer börjat gilla 11kW (22 för andra bilar då) vid parkeringar, köpcentrum osv.
Det ger ganska mycket per timme och är ofta relativt billigt om de kostar, så det är inte så illa att ha den på en 11 medans man är på bio, kollar när barnen spelar match eller äter middag ute så det går ett par timmar. Just i de situationerna vore det astrist om 50+kW-laddaren messar att nu inträder dyr p-kostnad för din bil är färdigladdad och du är i vägen för andra så att man måste springa ut efter 20-30 minuter och flytta bilen.
Absolut inget för långresor eller nåt, men just som Destination Chargers är det rätt ok, och antagligen mycket enklare att få ut på plats. Det känns ju lite som om samhällets långsamma start av att placera ut laddstolpar lite här och där (speciellt Solna där jag bor som drog fötterna efter sig flera år) blir lite som Trazan och Banarnes skämt om "spikmatta för nybörjar-fakirer" med bara en spik i mitten.
Har man en eller ett fåtal fria/billiga laddare per kommun så kan man ge sig fan på att nån jävel kliver upp 04.30 och sätter sin uttömda bil där resten av dagen, men om alla parkeringar hade ett antal stolpar skulle antagligen lasten på varje parkering vara relativt låg, eftersom man då kunde stoppa i sladden och ladda hemma, på jobbet, på affären och när man sen kommer till p-platserna vid idrottsplatsen så räcker det med att toppa upp från 77 till 85% eller nåt, inte en tokladdning från 5 -> 90 dagen innan sportlovsresan. Hade Willys,Ica,Coop,PrisExtra osv gjort som Lidl (även med ett par kr per kWh) hade det inte varit trista köer på Lidls laddare heller gissar jag.
Däremot att ladda över natten på hotell, så är 11 kW helt perfekt som destinationsladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Om jag kunde ladda hemma så skulle 3,7 kW räcka. Som det är nu så är 11 kW en timme i veckan i minsta laget.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Kör ca 12 mil varje dag och 3kW laddning hemma räcker för mig.mikebike skrev:Om jag kunde ladda hemma så skulle 3,7 kW räcka. Som det är nu så är 11 kW en timme i veckan i minsta laget.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3685
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Jag laddar oftast med ca 2kW hemma just nu, 10A enfas. Men det hade förstås inte funkat för alla - bilen står många dagar eller rullar bara några mil. Sen nån längre tur varje vecka - idag kom jag hem med 30% i batteriet och det tar antagligen till imorgon att komma upp till 80-85% som jag brukar ladda till. SR+ då så batteriet är ju inte så stort. 2% i timmen ungefär.mikebike skrev:Om jag kunde ladda hemma så skulle 3,7 kW räcka. Som det är nu så är 11 kW en timme i veckan i minsta laget.
Model Y LR AWD 2022
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Besökte för ett tag sedan Härnösand, där fanns ganska gott om parkeringsladdare. Hade inte möjlighet att ladda precis där jag bodde men fanns flera parkeringar max 500m från med laddare. Dock tror jag jag fick betala 5kr/kWh...
Fanns även vid matbutikerna, tror det var 50kW-laddare dock. Nackdelen där var dock att det var "böter" över 45minuter. Behövde få i familjen lite energi i form av någon korv var och handla lite fika till kvällen, redan där var det tidsbrist. Trist att behöva lämna kundvagnen för att gå ut och parkera om...
Annars kändes det som bra upplägg.
Fanns även vid matbutikerna, tror det var 50kW-laddare dock. Nackdelen där var dock att det var "böter" över 45minuter. Behövde få i familjen lite energi i form av någon korv var och handla lite fika till kvällen, redan där var det tidsbrist. Trist att behöva lämna kundvagnen för att gå ut och parkera om...
Annars kändes det som bra upplägg.
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
27,8 kWp solceller
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Var det ett svar till mig? Jag håller i så fall med, men en långsam laddare utanför mataffären borde i alla fall tillåta parkering så lång tid det tar att handla? I alla fall om man laddar hela tiden. Visst räcker 45 minuter oftast, men har man barn med och det är lite kö kan gärna tiden springa iväg någon kvart till, trist att behöva springa ur affären och parkera om bilen då.Dafro skrev:Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
Gjorde missen i Tönnebro, kollade inte skyltningen, tog långsamma laddaren då jag kände det behövdes lite längre bensträckare och tyckte då det var bättre att lämna snabbladdarna till dem som ville ladda snabbt, nu var visserligen samtliga laddare lediga så spelade ingen konkret roll just då.
I alla fall var det en 45-minuters-laddare jag stod på i dryga timmen och lämnade med ~85% laddning, blev någon hundring "böter". Var en av de första resorna med bilen så får se det som läropeng, men kan tycka det är lite dumt upplägg. Känns som det är bättre att blockera de långsamma laddarna och lämna snabbladdarna lediga om man har tiden. Just där hade kanske 1,5-2 timmar känts lämpligt och kanske max en kvart efter avslutad laddning eller så. Men det finns väl många fall och parametrar att ta hänsyn till.
Edit: detta var ju min slutsats efter det besöket med lite trafik och samtliga laddare lediga, hade jag åkt en tungt trafikerad helg med många som behövt ladda hade jag kanske tyckt annorlunda... kommer man så man bara behöver fylla på 5-10% för att komma fram är det förstås drygt om någon blockerar laddaren i timmar när man själv bara behöver några minuter och snabbladdarna har långa köer.
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
45 minuter är för kort för lunch och för att ladda fullt ibland. 1,5 timmar vore mer rimlig maxtid när det är så låg effekt som 50 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Kommenterar mest det fetade i ditt citat.Frisk skrev:Var det ett svar till mig? Jag håller i så fall med, men en långsam laddare utanför mataffären borde i alla fall tillåta parkering så lång tid det tar att handla? I alla fall om man laddar hela tiden. Visst räcker 45 minuter oftast, men har man barn med och det är lite kö kan gärna tiden springa iväg någon kvart till, trist att behöva springa ur affären och parkera om bilen då.Dafro skrev:Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
Gjorde missen i Tönnebro, kollade inte skyltningen, tog långsamma laddaren då jag kände det behövdes lite längre bensträckare och tyckte då det var bättre att lämna snabbladdarna till dem som ville ladda snabbt, nu var visserligen samtliga laddare lediga så spelade ingen konkret roll just då.
I alla fall var det en 45-minuters-laddare jag stod på i dryga timmen och lämnade med ~85% laddning, blev någon hundring "böter". Var en av de första resorna med bilen så får se det som läropeng, men kan tycka det är lite dumt upplägg. Känns som det är bättre att blockera de långsamma laddarna och lämna snabbladdarna lediga om man har tiden. Just där hade kanske 1,5-2 timmar känts lämpligt och kanske max en kvart efter avslutad laddning eller så. Men det finns väl många fall och parametrar att ta hänsyn till.
Edit: detta var ju min slutsats efter det besöket med lite trafik och samtliga laddare lediga, hade jag åkt en tungt trafikerad helg med många som behövt ladda hade jag kanske tyckt annorlunda... kommer man så man bara behöver fylla på 5-10% för att komma fram är det förstås drygt om någon blockerar laddaren i timmar när man själv bara behöver några minuter och snabbladdarna har långa köer.
Dumt gjort, de borde göra en koll om t.ex <50% lediga laddare DÅ kanske böterna ska gälla, men om du står ensam, så borde det inte finnas böter, för du blockerar ju inte "den enda" laddare om det finns massor fler som inte används just nu.
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Svar och svar, mer en tanke/kommentar på att det är ont om laddare. Det var ingen kritik till dig och håller med om att 45 min inte räcker långt, blir stressigt, håller med martinot om 1-1.5h. Om dom tar 5 kr per kWh så borde folk inte parkera där så länge men visst om någon ska toppa upp så kan ju någon bli stående ett bra tag. Rent generellt så behövs det fler laddare där folk parkerar dagligdags och sedan är det väl dags att alla tar betalt för snålhet bedrar bevisligen vishet, om fler ska kunna köra elbil.Frisk skrev:Var det ett svar till mig? Jag håller i så fall med, men en långsam laddare utanför mataffären borde i alla fall tillåta parkering så lång tid det tar att handla? I alla fall om man laddar hela tiden. Visst räcker 45 minuter oftast, men har man barn med och det är lite kö kan gärna tiden springa iväg någon kvart till, trist att behöva springa ur affären och parkera om bilen då.Dafro skrev:Så länge det är brist på laddare behövs Avgift/böter efter en tid för att fler ska kunna ladda, sedan hur snabbt det ska ske kan man väl diskutera.
Gjorde missen i Tönnebro, kollade inte skyltningen, tog långsamma laddaren då jag kände det behövdes lite längre bensträckare och tyckte då det var bättre att lämna snabbladdarna till dem som ville ladda snabbt, nu var visserligen samtliga laddare lediga så spelade ingen konkret roll just då.
I alla fall var det en 45-minuters-laddare jag stod på i dryga timmen och lämnade med ~85% laddning, blev någon hundring "böter". Var en av de första resorna med bilen så får se det som läropeng, men kan tycka det är lite dumt upplägg. Känns som det är bättre att blockera de långsamma laddarna och lämna snabbladdarna lediga om man har tiden. Just där hade kanske 1,5-2 timmar känts lämpligt och kanske max en kvart efter avslutad laddning eller så. Men det finns väl många fall och parametrar att ta hänsyn till.
Edit: detta var ju min slutsats efter det besöket med lite trafik och samtliga laddare lediga, hade jag åkt en tungt trafikerad helg med många som behövt ladda hade jag kanske tyckt annorlunda... kommer man så man bara behöver fylla på 5-10% för att komma fram är det förstås drygt om någon blockerar laddaren i timmar när man själv bara behöver några minuter och snabbladdarna har långa köer.
27,8 kWp solceller
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7234
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Den optimala lösningen för den här typen av installationer måste väl egentligen vara DC med smart lastbalansering?
Tänk er en installation med t.ex. 50 kW total effekt fördelat på 10 laddplatser, då är alla garanterade minst 5 kW effekt. Råkar man vara ensam så får man 50 kW, och jag killgissar att snitteffekt vid normal beläggning kanske hamnar runt 10-15 kW. Med DC slipper man ju också alla problem som kan uppstå vid lastbalansering av AC pga olika bilars hantering av effekt, en- och trefas etc.
Jag googlade lite och hittade ett antal leverantörer som påstår sig kunna leverera den här typen av system, men jag har iaf aldrig sett något sådant i verkligheten.
Finns det någon annan nackdel med detta som jag inte ser? Är det kostnaden för installation som ställer till det kanske?
/fth
Tänk er en installation med t.ex. 50 kW total effekt fördelat på 10 laddplatser, då är alla garanterade minst 5 kW effekt. Råkar man vara ensam så får man 50 kW, och jag killgissar att snitteffekt vid normal beläggning kanske hamnar runt 10-15 kW. Med DC slipper man ju också alla problem som kan uppstå vid lastbalansering av AC pga olika bilars hantering av effekt, en- och trefas etc.
Jag googlade lite och hittade ett antal leverantörer som påstår sig kunna leverera den här typen av system, men jag har iaf aldrig sett något sådant i verkligheten.
Finns det någon annan nackdel med detta som jag inte ser? Är det kostnaden för installation som ställer till det kanske?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3685
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Håller med. Vet inte om det är viktigt med DC egentligen, jag tror det fördyrar lösningen? Men hellre 20 st 3-fas-stolpar som delar på 110kW än 10 st. Då kan man stå med gott samvete.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Nackdelen är att de flesta laddhybrider inte kan ladda, men det kanske är en fördel för oss som kör elbil?fth skrev:Den optimala lösningen för den här typen av installationer måste väl egentligen vara DC med smart lastbalansering?
Tänk er en installation med t.ex. 50 kW total effekt fördelat på 10 laddplatser, då är alla garanterade minst 5 kW effekt. Råkar man vara ensam så får man 50 kW, och jag killgissar att snitteffekt vid normal beläggning kanske hamnar runt 10-15 kW. Med DC slipper man ju också alla problem som kan uppstå vid lastbalansering av AC pga olika bilars hantering av effekt, en- och trefas etc.
Jag googlade lite och hittade ett antal leverantörer som påstår sig kunna leverera den här typen av system, men jag har iaf aldrig sett något sådant i verkligheten.
Finns det någon annan nackdel med detta som jag inte ser? Är det kostnaden för installation som ställer till det kanske?
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7234
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Poängerna med DC är som sagt främst två: dels kan man få högre effekt när det är låg beläggning på stationen, och dels undviker man problemen som kan uppstå vid lastbalansering för AC när bilar med olika hantering av effekt och faser laddar samtidigt.jonasl skrev:Håller med. Vet inte om det är viktigt med DC egentligen, jag tror det fördyrar lösningen? Men hellre 20 st 3-fas-stolpar som delar på 110kW än 10 st. Då kan man stå med gott samvete.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Det är viktigt. Inte över natten (då räcker AC fint), men skall man hinna ladda fullt på resa över lunchstopp så krävs 50-75 kW och då är det DC som gäller.jonasl skrev:Håller med. Vet inte om det är viktigt med DC egentligen, jag tror det fördyrar lösningen? Men hellre 20 st 3-fas-stolpar som delar på 110kW än 10 st. Då kan man stå med gott samvete.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Skulle det kunna fungera med en stolpe "i mitten" av 4 st parkeringsplatser där man står 2 bredvid varandra och 2 framför/bakom varandra? Alltså i en fyrkant och inte 4 på en lång rad. Alla 4 kopplar in varsin ladd kabel från stolpen men bara 3 laddas (AC) med en fas på 16 A i taget. Varje 10-15-20-30 minuter så roterar ladd stolpen vilken kabel (bil) som blir utan laddning i tur o ordning tills minst 1 är färdigladdad eller bortkopplad och då får de övriga tre hela tiden laddning.
Är du själv så får du 2 faser om bilen bara kan ta emot det, men framförallt får bilen alla 3 om du kan ta emot det.
16A eller 32A kan kanske väljas av antingen den som skall installera stolpen på marken eller genom att statligt stöd införs.
Borde vara mycket bra för laddhybrider som ofta inte kan ta emot så höga effekter och för dom som gör långa ärenden.
MVH PP.
Är du själv så får du 2 faser om bilen bara kan ta emot det, men framförallt får bilen alla 3 om du kan ta emot det.
16A eller 32A kan kanske väljas av antingen den som skall installera stolpen på marken eller genom att statligt stöd införs.
Borde vara mycket bra för laddhybrider som ofta inte kan ta emot så höga effekter och för dom som gör långa ärenden.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Allt måste inte vara superchargers överallt.
Inte för att ladda fullt över ett lunchstopp på resa. Då behövs 50-75 kWh per bil som laddar för att fungera realistiskt.PoloPrinsen skrev:Skulle det kunna fungera med en stolpe "i mitten" av 4 st parkeringsplatser där man står 2 bredvid varandra och 2 framför/bakom varandra? Alltså i en fyrkant och inte 4 på en lång rad. Alla 4 kopplar in varsin ladd kabel från stolpen men bara 3 laddas (AC) med en fas på 16 A i taget. Varje 10-15-20-30 minuter så roterar ladd stolpen vilken kabel (bil) som blir utan laddning i tur o ordning tills minst 1 är färdigladdad eller bortkopplad och då får de övriga tre hela tiden laddning.
Är du själv så får du 2 faser om bilen bara kan ta emot det, men framförallt får bilen alla 3 om du kan ta emot det.
16A eller 32A kan kanske väljas av antingen den som skall installera stolpen på marken eller genom att statligt stöd införs.
Borde vara mycket bra för laddhybrider som ofta inte kan ta emot så höga effekter och för dom som gör långa ärenden.
MVH PP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik