Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Ni som kämpar i den här tråden för kärnkraft, läs gärna på mer om varför en ny reaktor i Sverige inte är aktuell med traditionell metod. Det kommer inte hända hur mycket ni vill eller käftar emot. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt. Ny form av kärnkraft kan visst bära sig ekonomiskt, men att man skulle starta sådana reaktorer i Sverige är också helt utopiskt när det finns så många andra länder i världen som har BRIST på energi över året och ett elpris som ständigt är högt.

Marginalkostnaden för den kärnkraft som rullar i världen idag är runt 30 öre/kWh (det var 3 öre / kWh för cirka 20+ år sedan). Det är för redan byggda reaktorer och uppgraderade och underhållna reaktorer. Att starta upp gamla eller bygga nytt är alltså kostnader ovanpå detta vilket i dagsläget landar på kostnader långt över 1kr/kWh. Det kommer alltså inte hända att någon startar en gammal reaktor eller bygger en ny i Sverige. M+KD+L och SD kommer kunna ha majoritet i riksdagen och subventionera kärnkraften vidare genom att täcka försäkringsbehovet, det kommer trots det inte att byggas traditionell kärnkraft i Sverige. Och ja, man kan hoppas på SMR och GenIV och sånt, men det startar inte i Sverige, det startar där det bär sig trots fördyrande omständigheter man inte tänkt på före.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Ja hur löser man elförsörjning dagar som denna. Känns meningslöst att ha massa vindkraftverk.. De är ju som om alla vindkraftverk har gått sönder..

Kanske dags för vindkraft industrin att stå för sina egna kostnader precis som många kärnkraft motståndare ofta påpekar om kärnkraften.

https://www.expressen.se/debatt/lat-vin ... i-elnatet/
Screenshot_20211221-113007.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Ja hur löser man elförsörjning dagar som denna. Känns meningslöst att ha massa vindkraftverk.. De är ju som om alla vindkraftverk har gått sönder..

Kanske dags för vindkraft industrin att stå för sina egna kostnader precis som många kärnkraft motståndare ofta påpekar om kärnkraften.
Som jag skrev igår är exemplet dåligt om du vill påvisa att framtiden ser dålig ut. Svensk vindkraft ger idag inte mer än 1GW, men det blåser riktigt bra ute på havet mellan Gotland och Stockholm just nu där ett av områdena (Dyning som projekteras av Hexicon) kommer ge samma som O3 eller R1+R2 gav.

Alla kraftslag bör stå för sina kostnader för övrigt. Subventioner ska vara tillfälliga. SVK har kostnader de bör lägga på både kärnkraft och vindkraft för rättvisa, det vore bra så att sånt här skitsnack försvinner och de billigaste energislagen tar över.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev:
Ja hur löser man elförsörjning dagar som denna. Känns meningslöst att ha massa vindkraftverk.. De är ju som om alla vindkraftverk har gått sönder..

Kanske dags för vindkraft industrin att stå för sina egna kostnader precis som många kärnkraft motståndare ofta påpekar om kärnkraften.

https://www.expressen.se/debatt/lat-vin ... i-elnatet/
Inte så mycket solkraft heller (föga förvånande) om det inte ingår i ospec. Undrar vilken kategori Karlshamnsverken ligger i?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Om ni klickat er runt på vbk.lanstyrelsen.se finns ett OX2-område öster om Öland som beräknats till 24000GWh eller 2 st O3-reaktorer. Där blåser det nu 8m/s och det ger nära normalproduktion.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Maw skrev:
chaffis75 skrev:
Ja hur löser man elförsörjning dagar som denna. Känns meningslöst att ha massa vindkraftverk.. De är ju som om alla vindkraftverk har gått sönder..

Kanske dags för vindkraft industrin att stå för sina egna kostnader precis som många kärnkraft motståndare ofta påpekar om kärnkraften.

https://www.expressen.se/debatt/lat-vin ... i-elnatet/
Inte så mycket solkraft heller (föga förvånande) om det inte ingår i ospec. Undrar vilken kategori Karlshamnsverken ligger i?
Antar värmekraft men inte säker.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Solenergi har inte SVK alls i sin statistik, vet inte hur de ska få in denna heller, de har funderat på hur det ska gå till. Nu är det soligt idag så taket ger en del men för Sveriges del kan vi lätt plocka bort det bidraget, det är försumbarti sammanhanget.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Elof »

Nu har jag inte läst alla inlägg i hela tråden, svaret kanske finns där någonstans, men jag ställer ändå frågan.
Hur kan det komma sig att det är så dyrt att bygga kärnkraft nu? På 70-talet var det ju uppenbarligen lönsamt. Produktiviteten i kärnkraftsindustrin har väl inte blivit lägre över decennierna?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

zyax skrev:
Solenergi har inte SVK alls i sin statistik, vet inte hur de ska få in denna heller, de har funderat på hur det ska gå till. Nu är det soligt idag så taket ger en del men för Sveriges del kan vi lätt plocka bort det bidraget, det är försumbarti sammanhanget.
När det är kallt ute ökar dessutom verkningsgraden för solel. Vi har knappt installerat en bråkdel av potentialen för solel, vi har lååång kuststräcka så vindkraften kan ge mycket mer och det är som nämnts ute till havs där medelvindarna är högre mer optimalt med vindkraft. Sedan har vi Bioenergi, vågkraft, tidvattenkraft och kanske största potentialen geotermi.

Vattenkraften kan vara svårare att bygga ute mycket mer i Sverige men vi har sedan pumpkraft och olika batterilösningar (kemiska, lägesbatterier, vätgas), utbyggt elnät.

Det är ingen energikris ut en kunskapskris samt att vi handlat för sent som nu drabbar oss (peak gas bla).



MVH
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av JONI »

zyax skrev:
Om ni klickat er runt på vbk.lanstyrelsen.se finns ett OX2-område öster om Öland som beräknats till 24000GWh eller 2 st O3-reaktorer. Där blåser det nu 8m/s och det ger nära normalproduktion.
Så varför byggs det inte där då? Är det för att man väntar på att någon annan ska betala för anslutningen?
Om nu elpriset är 40 öre 90% av tiden och ännu lägre när det blåser så lönar sig knappast havsbaserad vindkraft utan diverse bidrag.
Både Borgholm och Mörbylånga styrs numer av S+C+V så det går inte ens att skylla på att Moderaterna inte vill bygga vindkraft. Konstigt att Bolund inte skriker på dessa kommuner.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Elof skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg i hela tråden, svaret kanske finns där någonstans, men jag ställer ändå frågan.
Hur kan det komma sig att det är så dyrt att bygga kärnkraft nu? På 70-talet var det ju uppenbarligen lönsamt. Produktiviteten i kärnkraftsindustrin har väl inte blivit lägre över decennierna?
Det är en bra fråga, jag har också frågat mig det. För vanliga hus är det ju samma sak men där har även byggnormen gjort det dyrare.
Säkerhetskraven är en sak och det är också en stor skillnad mellan kinesiska projekt och västvärldens sådana. Men mer än det vet jag inte, det är bara sjukt dyrt. Alla subventioner i övrigt är ju borta men försäkringsbiten består.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

JONI skrev:
zyax skrev:
Om ni klickat er runt på vbk.lanstyrelsen.se finns ett OX2-område öster om Öland som beräknats till 24000GWh eller 2 st O3-reaktorer. Där blåser det nu 8m/s och det ger nära normalproduktion.
Så varför byggs det inte där då? Är det för att man väntar på att någon annan ska betala för anslutningen?
Om nu elpriset är 40 öre 90% av tiden och ännu lägre när det blåser så lönar sig knappast havsbaserad vindkraft utan diverse bidrag.
Både Borgholm och Mörbylånga styrs numer av S+C+V så det går inte ens att skylla på att Moderaterna inte vill bygga vindkraft. Konstigt att Bolund inte skriker på dessa kommuner.
De kommer ju bygga om de får tillstånd, det är ju projekterat för att byggas. Man bygger när projektet är godkänt och man har finanserna helt klara och det kan vara efter att SVK tillåtit anslutningen. Varför ska Bolund skrika innan de ens fått bestämma något? Jag är verkligen inte Miljöpartist, men jag är fan inte heller en moderat om man måste hata vindkraft som sådan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

JONI skrev:
zyax skrev:
Om ni klickat er runt på vbk.lanstyrelsen.se finns ett OX2-område öster om Öland som beräknats till 24000GWh eller 2 st O3-reaktorer. Där blåser det nu 8m/s och det ger nära normalproduktion.
Så varför byggs det inte där då? Är det för att man väntar på att någon annan ska betala för anslutningen?
Om nu elpriset är 40 öre 90% av tiden och ännu lägre när det blåser så lönar sig knappast havsbaserad vindkraft utan diverse bidrag.
Både Borgholm och Mörbylånga styrs numer av S+C+V så det går inte ens att skylla på att Moderaterna inte vill bygga vindkraft. Konstigt att Bolund inte skriker på dessa kommuner.
Försvaret brukar stoppa många vindkraftsbyggen samt kommunpolitiker som inte gillar vindkraft i vissa kommuner (vet ej om det gäller Borgholm/Mörbylånga). Bygglovsprocesser tar tid i Sverige så det lär alldeles säkert bli minst en till rejäl park utanför Öland men det kan dröja några år tyvärr.

MVH
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 12man »

Olkiluoto 3 går igång......
https://svenska.yle.fi/a/7-10010571
ms 76132 "Eleamore"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Maw »

Här kan man läsa lite om kostnader för ny kärnkraft.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Verkar som att det skulle kunna gå att hamna lite under 1 kr per kWh. 1 kr per kWh är ju mycket idag (ja, inte bokstavligen *idag*, men ni fattar :) ) men hur mycket är 1 kr per kWh längre fram under livstiden?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Maw skrev:
Här kan man läsa lite om kostnader för ny kärnkraft.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Verkar som att det skulle kunna gå att hamna lite under 1 kr per kWh. 1 kr per kWh är ju mycket idag (ja, inte bokstavligen *idag*, men ni fattar :) ) men hur mycket är 1 kr per kWh längre fram under livstiden?
Huvudet på spiken. Vem satsar för att räkna hem detta på 30 år ? Vad är kostnaden för vind och/eller sol eller nyare och billigare kärnkraft inom denna tid? Lagring kommer dessutom...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »


Industrinestorn krokar arm med vänsterledaren: ”Hon håller med mig”
SSAB:s nye ordförande Lennart Evrell ger vänsterledaren Nooshi Dadgostar rätt i att Sverige bör sluta bygga elkablar till Europa.

”Jag har i många år sagt att om vi bygger kablar till kontinenten så för vi in höga elpriser i Sverige”, säger han.

https://www.di.se/nyheter/industrinesto ... r-med-mig/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:

Industrinestorn krokar arm med vänsterledaren: ”Hon håller med mig”
SSAB:s nye ordförande Lennart Evrell ger vänsterledaren Nooshi Dadgostar rätt i att Sverige bör sluta bygga elkablar till Europa.

”Jag har i många år sagt att om vi bygger kablar till kontinenten så för vi in höga elpriser i Sverige”, säger han.
https://www.di.se/nyheter/industrinesto ... r-med-mig/
Undrat hur SSAB och de andra "stål mha vätgas" satsningarna tänkt när de gäller elpriserna, skattefrihet typ datahall, men sen då, lite karl Bertil över det
ms 76132 "Eleamore"
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av JONI »

zyax skrev:
Maw skrev:
Här kan man läsa lite om kostnader för ny kärnkraft.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Verkar som att det skulle kunna gå att hamna lite under 1 kr per kWh. 1 kr per kWh är ju mycket idag (ja, inte bokstavligen *idag*, men ni fattar :) ) men hur mycket är 1 kr per kWh längre fram under livstiden?
Huvudet på spiken. Vem satsar för att räkna hem detta på 30 år ? Vad är kostnaden för vind och/eller sol eller nyare och billigare kärnkraft inom denna tid? Lagring kommer dessutom...
Lagring tillkommer på kostnaden för sol/vind.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

JONI skrev:
zyax skrev:
Maw skrev:
Här kan man läsa lite om kostnader för ny kärnkraft.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Verkar som att det skulle kunna gå att hamna lite under 1 kr per kWh. 1 kr per kWh är ju mycket idag (ja, inte bokstavligen *idag*, men ni fattar :) ) men hur mycket är 1 kr per kWh längre fram under livstiden?
Huvudet på spiken. Vem satsar för att räkna hem detta på 30 år ? Vad är kostnaden för vind och/eller sol eller nyare och billigare kärnkraft inom denna tid? Lagring kommer dessutom...
Lagring tillkommer på kostnaden för sol/vind.
Det tillkommer normalt för 20% och i Sverige har vi 16GW vattenkraft och behöver inte så hög procent. Vi ligger bra till för mer vindkraft.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

12man skrev:
Zalman3 skrev:

Industrinestorn krokar arm med vänsterledaren: ”Hon håller med mig”
SSAB:s nye ordförande Lennart Evrell ger vänsterledaren Nooshi Dadgostar rätt i att Sverige bör sluta bygga elkablar till Europa.

”Jag har i många år sagt att om vi bygger kablar till kontinenten så för vi in höga elpriser i Sverige”, säger han.
https://www.di.se/nyheter/industrinesto ... r-med-mig/
Undrat hur SSAB och de andra "stål mha vätgas" satsningarna tänkt när de gäller elpriserna, skattefrihet typ datahall, men sen då, lite karl Bertil över det
Det kommer ju bli billigt i Norrland när vindkraften byggs ut med mer massiv överproduktion. Det jag ställer mig frågan till är hur denna stål ska klara sig i det långa loppet när andra länder som har solel har mycket billigare el, men det är väl en fråga om 20 år antar jag.

Sverige är en puttenutt-nation i världen när det kommer till järnmalm:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... production

Australien med enorma mängder sol och en järnmalmsproduktion av 25x den i Sverige...
Sånt tänker jag på. Att sitta och fundera på elpriset är viktigt när vi ska behålla industrin, men blir vi av med den får vi el över... vad kommer hända med svensk industri i framtiden om vi inte har den billigaste elen som vi haft sedan el blev något stort!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
JONI skrev:
zyax skrev:
Maw skrev:
Här kan man läsa lite om kostnader för ny kärnkraft.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Verkar som att det skulle kunna gå att hamna lite under 1 kr per kWh. 1 kr per kWh är ju mycket idag (ja, inte bokstavligen *idag*, men ni fattar :) ) men hur mycket är 1 kr per kWh längre fram under livstiden?
Huvudet på spiken. Vem satsar för att räkna hem detta på 30 år ? Vad är kostnaden för vind och/eller sol eller nyare och billigare kärnkraft inom denna tid? Lagring kommer dessutom...
Lagring tillkommer på kostnaden för sol/vind.
Det tillkommer normalt för 20% och i Sverige har vi 16GW vattenkraft och behöver inte så hög procent. Vi ligger bra till för mer vindkraft.
Jag tycker snarast denna bilden visar vi ligger riktigt dåligt till med vindkraften. Man lägger ner en massa kärnkraftverk i båd Sverige och Tyskland, här ser man resultatet. Glöm inte att de höga priserna beror på att de är dyrt med naturgas och kol undrar hur mycket mindre fossilt vi hade kunnat bränna i norra Europa om vi och Tyskland inte lagt ner så mycket kärnkraft.
Screenshot_20211221-181115.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Industrinestorn krokar arm med vänsterledaren: ”Hon håller med mig”
SSAB:s nye ordförande Lennart Evrell ger vänsterledaren Nooshi Dadgostar rätt i att Sverige bör sluta bygga elkablar till Europa.

”Jag har i många år sagt att om vi bygger kablar till kontinenten så för vi in höga elpriser i Sverige”, säger han.

https://www.di.se/nyheter/industrinesto ... r-med-mig/
Så i denna och andra trådar så har det länge pratats om att vi kommer kunna stänga ner kärnkraften genom att bygga ut vindkraften och dra mer kablar till kontinenten för det gör inget om vi tillfälligt behöver importera el. Men nu när vi har stängt kärnkraftverk, ökat överföringskapaciteten till kontinenten och byggt mer vindkraft så börjar vi helt plötsligt förvånande prata om att elpriset nere i Europa påverkar priset här i Sverige.
Ska bli väldigt intressant att se nästa års priser, kommer vi då börja se fördelarna med mer vindkraft och mer anslutningar till kontinenten eller kommer vi framöver få vänja oss vid dessa höga priser då mellersta Europa är beroende av kol och gas vilket gör att det framöver kommer sätta priserna på el här i Sverige?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

vigge50 skrev:
Nu har ytterligare fyra veckor gått och under den tiden så har vi fått ytterligare påfyllning i magasinen samtidigt som alla kraftslag har leverera bra. Efter 46 veckor ser det ut såhär jämfört med de första 46 veckorna förra året.

Vattenkraft: 61,6 TWh(+1%)
Vindkraft: 23,68 TWh(-2%)
Kärnkraft: 43,8 TWh(+6%)
Övrig värmekraft: 12,2 TWh(+17%)

Totalt: 141,3 TWh(+3%)
Användning: 118,6 TWh(+4%)
Export: 22,7 TWh(+1%)
Temperaturkorrigerad användning: 122,6 TWh(+0%)

Ja, vi exporterar nu mer än förra året tack vare att vi totalt sätt producerar mer el än förra året.

Kollar vi på vattenmagasinen så var det i slutet av förra veckan fyllda till 79,6% vilket är lite mer än normalt för tiden 77,6%.

Kollar vi på hur mycket av den totala installerade effekten vi använt så blir det dessa siffrorna.

Vattenkraft: 48,8%
Vindkraft: 30,6%
Kärnkraft: 82,5%
Värmekraft: 22,9%

https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf

Uppe i norra Sverige så vill elproducenterna nu att det ska frysa ovanpå vattenmagasinen och för att få det att hända så har de varit tvungna att begränsa vattenflöde i några älvar. Detta leder till att idag och imorgon så har hela Sverige haft elpriser på över 1 kr/kWh, återstår att se hur många dagar norra Sverige får uppleva höga elpriser.

https://www.energinyheter.se/20211125/2 ... ris-i-topp
Efter 50 veckor så ser vi att vindkraften efter en fantastisk vecka börjar närma sig förra året samtidigt som kärnkraften fortsätter prestera betydligt bättre än förra året. Värmekraften har också gått bra de senaste veckorna så även där har de ökar på men ligger fortfarande under vad som var normalt 2017-2019.

Vattenkraft: 68,0 TWh(+2%)
Vindkraft: 26,18 TWh(-2%)
Kärnkraft: 48,2 TWh(+8%)
Värmekraft: 13,8 TWh(+19%)

Totalt: 156,2 TWh(+4%)

Användning: 131,8 TWh (+4%)
Export: 24,4 TWh(+3%)

Vattenmagasinen har nu 68,3% fyllnad vilket är väldigt nära det normala på 69,6%.

Sen kolla på hur väl vi utnyttjar vår kraftverk

Vattenkraft: 49,6%
Vindkraft: 31,1%
Kärnkraft: 83,5%
Värmekraft: 23,9%

En sak som jag dock reagerar på att förra veckan producerade vindkraften över 1,1 TWh, det är en av de bästa veckorna för vindkraften någonsin och första gången i år de tar sig över 1 TWh. Kärnkraften hade lite problem i slutet av veckan men producerade över 1 TWh den också precis som vattenkraften. Detta tillsammans med att det var lite mildare gjorde att vi exporterade väl men trots detta så var veckoelpriset här i söder den tredje dyraste veckan någonsin. Har kablarna till kontinenten gjort att vi helt tappat kontrollen över elpriset här i södra Sverige? Vi har ju sett denna veckan vad som händer när det är kallt och inte blåser och tyvärr verkar bra vind inte hjälpa jättemycket när Europa är beroende av gas.

https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Maw »

SvD:s podd, Ledarredaktionen, hade ett intressant avsnitt om framtidens kärkraft igår:

https://open.spotify.com/episode/7xasAk ... =copy-link
21 december. Hur ser framtiden ut för kärnkraften – och kärnkraften ut för framtiden? Är det dumt att börja slutförvara redan nu? Vad svarar man den som likt miljöministern säger att den inte är ”framtidens melodi”? Jesper Sandström diskuterar med Janne Wallenius, professor i kärnfysik vid KTH.
Rekommenderar lyssning för den som är intresserad :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar