Laddköer på SuC Julen 2021

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
Är det någon som har sett hur det varit utanför SuC idag?
Har det varit mycket köer på andra stationer?
Vid Gävlebro sneglade jag bortåt laddarna vid McDonalds och det såg ut att vara ett par lediga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3685
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av jonasl »

Om man har ABRP premium kan man se läget live.

Laddade i Karlstad vid sju igår också, ungefär 50% beläggning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Nick »

Det är ju ändå rätt stor resedag igår och ser ju ut att varit väldigt lugnt överallt. Tittade även på ChargeFinder igår vid 18.00 tiden och det var knappt någon beläggning alls då på IONITY heller. Varberg hade 1 ledig övriga hade inga aktiva laddningar alls eller 1-2 som flest.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Dodde »

Nick skrev:
Det är ju ändå rätt stor resedag igår och ser ju ut att varit väldigt lugnt överallt. Tittade även på ChargeFinder igår vid 18.00 tiden och det var knappt någon beläggning alls då på IONITY heller. Varberg hade 1 ledig övriga hade inga aktiva laddningar alls eller 1-2 som flest.
Känns som det var mer tryck den 22a.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av apkungen »

Laddade igår i Enköping. Runt kl 18. 50 procent fullt ungefär.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).

Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.

Men skall bli spännande att följa!

Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Tänk på att Tesla kommer dra in stora belopp på bidrag och stöd när de öppnar Superchargers för andra. Det är ju ett enormt paket på väg i USA, om det godkänns och i EU finns det ju redan generösa stöd. Jag tror det kommer bli ordentligt bra om något år eller så när Tesla drar igång utbyggnaden på riktigt. Det är ju i princip bara Tesla som kan vräka ut Superchargers… om de dessutom gör pengar direkt på dem.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Xmag »

Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av mikebike »

Xmag skrev:
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av ONSatan »

mikebike skrev:
Xmag skrev:
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6. ;)
Hur mycket mer? Fick ni vänta?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av mikebike »

ONSatan skrev:
mikebike skrev:
Xmag skrev:
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6. ;)
Hur mycket mer? Fick ni vänta?
Nej, men det var det närmaste vi kommit hittills. ;)
Fullt i Bredden, fullt i Fullerö när vi lämnade, en ledig i Gävle när vi lämnade. Många lediga i Hudik. Laddade hos Mamma, så kollade inte status i Sundsvall. Passerade dock Nacksta strax efter 13 idag och alla laddare var lediga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av mans71 »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).

Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.

Men skall bli spännande att följa!

Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Tänk på att Tesla kommer dra in stora belopp på bidrag och stöd när de öppnar Superchargers för andra. Det är ju ett enormt paket på väg i USA, om det godkänns och i EU finns det ju redan generösa stöd. Jag tror det kommer bli ordentligt bra om något år eller så när Tesla drar igång utbyggnaden på riktigt. Det är ju i princip bara Tesla som kan vräka ut Superchargers… om de dessutom gör pengar direkt på dem.
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av M3apan »

Åkte någon gång efter Kalle (dvs den 24e) sträckan Sthlm-Helsingborg. Ensam i Tystberga, en model S i Ödeshög, ensam i Markaryd... Visst ingen direkt vanlig resdag, men kan man välja sina tillfällen så kan man få vara rätt ensam vid laddarna.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3685
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av jonasl »

Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:
Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Ja, bättre än jag trodde faktiskt. Vi kan också dra slutsatsen att överkapacitet för framtida tillväxt saknas på många ställen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3685
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av jonasl »

Jag tror de följer belastningen ganska väl. Längs sträckan jag körde är det flera stationer placerade redan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av MrKillBill »

Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:
Jag tror de följer belastningen ganska väl. Längs sträckan jag körde är det flera stationer placerade redan.
Ja de verkar gå på rätt sida gränsen vilket är upplyftande att veta, man vill ju inte heller att det skall vara halvtomt på de värsta dagarna på året för då måste bilförsäljningen/laddkostnaden sättas högre än vad annars hade behövts.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av dstr »

mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Ja, bättre än jag trodde faktiskt. Vi kan också dra slutsatsen att överkapacitet för framtida tillväxt saknas på många ställen.
Exakt.

Dessutom skall man komma ihåg att vi just nu har en ny Covid-våg med nya restriktioner, och många fler än vanligt som stannar hemma, eller minskat väsentligt på sina besök och sitt resande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Maw »

dstr skrev:
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av dstr »

Maw skrev:
dstr skrev:
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?
Det är ju ett inkomstbortfall som ska täckas upp.

Inkomsterna från SuC-nätverket behöver täcka både fasta och rörliga kostnader, rimligtvis fördelat på drift, förbrukning och utbyggnad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Maw »

dstr skrev:
Maw skrev:
dstr skrev:
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?
Det är ju ett inkomstbortfall som ska täckas upp.

Inkomsterna från SuC-nätverket behöver täcka både fasta och rörliga kostnader, rimligtvis fördelat på drift, förbrukning och utbyggnad.
Jag tänkte på jämförelsen av en Tesla med fri supercharging jämfört med en utan. Kostnaden för fri supercherging kan ju inte vara för de fasta kostnaderna om de fasta kostnaderna är inbakade i bilpriset för en Tesla som inte har betalt för fri supercharging men ändå har tillgång till nätverket.

Om taxan för laddningen även täcker den fasta kostnaden, för utbyggnad osv i så ingår de fasta kostnaderna förstås i avgiften för fri supercharging.

Hoppas min tankegång är läsbar :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Dinsdale »

Nu har kanske tråden glidit ifrån ämnet lite, men jag laddade i Linköping vid 13-tiden dagen före julafton. Kollade kartan några gånger under färden dit, det var tre lediga hela tiden förutom när vi kom dit. Då var det sju lediga. Ingen kö alltså. Passerade Sillekrog på vägen mot Linköping, där var det fullt enligt kartan (en klocksymbol) men jag såg inte om någon stod i kö.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av EnTraktor »

MrKillBill skrev:
Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
En station med 4-8 laddare har en 5-siffrig kostad för elbonnemang varje månad.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av LarsL »

EnTraktor skrev:
MrKillBill skrev:
Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
En station med 4-8 laddare har en 5-siffrig kostad för elbonnemang varje månad.
Men elabonnemanget påverkas inte av antalet uttag utan av max effekten som behöver användas. Tidigare var det ju i alla fall Tesla strategi att alla ska få en plats när de vill ladda men att alla kanske inte fick max effekt. Och jag föredrar helt klart att få en plats och kunna ansluta sladden än att behöva står en kö och vänta, även om effekten är lägre. Är bilen inkopplad så kan jag ju sätta mig och ta en fika och slappna av istället för att sitta i bilen och vänta.
Skriv svar