Facebook tråden om ”elbilskaos”

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Min erfarenhet är att det är meningslöst att debattera saker på FB. Bättre att avstå.
Har aldrig skaffat FB och tänker inte göra det heller. Det räcker att en person i hushållet tillbringar typ dygnets alla vakna timmar där. Jag ser vad detta gör med folk. Nej tack.
(Jag hoppas fortfarande att FB bara är en fluga)
Har kvar konto, men använder normalt aldrig FB, och läser inte vad som står eller händer där. Skönt att slippa skiten! :)

Alla på jobbet var så upprörda och rastlösa i höstas när FB låg nere i ett par dagar, och jag undrade vad det var som hade hänt. Hade inte märkt något. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av bonath »

...kör vidare med Lunarstorm...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
...kör vidare med Lunarstorm... Bild
Egentligen så kan man undra vad vitsen är med alla (a)socila nätverk genom tiderna.

Var du aktiv på Lunarstorm på den tiden? :)

Kör du andra (a)sociala nätverk idag?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av granlundii »

Tråkigt att samtalstonen i den här tråden delvis varit ännu värre än i Facebooktråden. Förstår inte varför man har behov av att kalla oliktänkare/oliktyckare för idiot, gris eller dåre. Då tycker jag nog att man har ett dåligt sätt att diskutera, alternativt ännu värre än dålig människosyn.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av martinot »

granlundii skrev:
Förstår inte varför man har behov av att kalla oliktänkare/oliktyckare för idiot, gris eller dåre.
Har jag missat helt, men det låter inte alls bra. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av [JM] »

martinot skrev:
granlundii skrev:
Förstår inte varför man har behov av att kalla oliktänkare/oliktyckare för idiot, gris eller dåre.
Har jag missat helt, men det låter inte alls bra. :(
Misstänker att granlundi syftar på mitt och jerkers inlägg på förra sidan.

Granlundi. Läs inläggen igen så ser du att det inte handlar om att alla som inte tycker som du är idioter/grisar utan att man inte ska ödlsa energi på att argumentera med vissa individer pga deras argumentationsmetoder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av mati »

granlundii skrev:
Förstår inte varför man har behov av att kalla oliktänkare/oliktyckare för idiot, gris eller dåre. Då tycker jag nog att man har ett dåligt sätt att diskutera, alternativt ännu värre än dålig människosyn.
Nu tror jag inte att någon har blivit kallat för idiot eller gris eftersom personen hade en annan syn på saker och ting. Det handlade väl mest om ett ordspråk som syftar på att man inte ska ge sig in i en diskussion som man inte kan vinna eftersom den andra personen är faktaresistent.
Men tyvärr har du såklart rätt i sak. Det har blivit gängse metodik att generellt idiotförklara folk som inte agerar/tänker/röstar/äter/whatever som man själv gör.
Ett aktuellt exempel, som jag tyckte var ganska chockerande men som man knappt har hört nånting om, är Tysklands f.d. förbundspresident, dvs f.d. statsöverhuvud (det är inte kanslern som är det). Han tyckte häromveckan att det var lämpligt att offentligt idiotförklara alla som av den ena eller andra anledningen inte har vaccinerat sig mot Covid. De är alla idioter som är totalt dumma i huvudet, sa han fritt översatt. Det spelar absolut ingen roll var man står i denna fråga. När en högt uppsatt politiker använder sig av denna Facebook-retorik i en offentlig debatt så är debatten för min del över. Då är det slutdiskuterat eftersom jag har svårt att ta en sådan person på allvar. Frågan som automatiskt ställs är ju då, vem är det egentligen som är idioten i rummet?
Det jag vill uttrycka är att det verkar bli allt mer kutym, även bland de som styr, att använda sig av ful-retorik på lägsta nivå när argumenten tryter. Då är det inte så konstigt när vanligt folk inte ser nåt större problem med att använda sig av samma retorik. En tråkig utveckling förvisso.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av DanneLKPG »

Var på tre julfirande i år (blev uppdelat pga covid). På alla tre fick jag frågan om jag var orolig att fastna med elbilen i kylan då man läst att 30+ elbilar fått bärgats… Fick länka till TCS nyhet om det för att visa att det inte stämde. Så tråkigt när den falska nyheten sprids så mycket mer än rättningen…

Förra året fick jag försvara att jag inte alls måste byta batteriet pga SVT inslag om i3 batteribyte och i år var det elpriset och kaoset (som inte fanns) som det tjatas om… Ser fram emot om ett par år när elbil är mainstream.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av LarsL »

En del är verkligen fakta resistenta… skulle säga att de flesta är det faktiskt, de tar bara till sig fakta som stödjer de de vill för tillfället.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av MarkusL »

LarsL skrev:
En del är verkligen fakta resistenta… skulle säga att de flesta är det faktiskt, de tar bara till sig fakta som stödjer de de vill för tillfället.
Problemet är som tidigare talare nämt att falska nyheter får stor spridning, rättelser liten. ”Faster Berta” ser bara rubrikerna så det är inte hon som är faktaresistent utan problemet är inom journalistkåren som bara jagar klick. :twisted:
https://alltomelbil.se/kronika-annu-en- ... ksattning/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av mati »

MarkusL skrev:
LarsL skrev:
En del är verkligen fakta resistenta… skulle säga att de flesta är det faktiskt, de tar bara till sig fakta som stödjer de de vill för tillfället.
Problemet är som tidigare talare nämt att falska nyheter får stor spridning, rättelser liten. ”Faster Berta” ser bara rubrikerna så det är inte hon som är faktaresistent utan problemet är inom journalistkåren som bara jagar klick. :twisted:
https://alltomelbil.se/kronika-annu-en- ... ksattning/
Det tragiska är ju att falska nyheter genererar fler klicks än sanningen. Och det är ju inte så konstigt egentligen eftersom har man väl börjat med att sprida osanningar så kan man peppra och salta sina falska nyheter så mycket man vill så de skapar så mycket uppmärksamhet som möjligt.
Rättelser är såklart mycket tråkigare att läsa. Liksom, oj det var inget, vad synd.
Problemet är ju som sagt att de falska sanningarna biter sig fast i huvudet på folk. Och säger man nånting annat så är man fanatisk, dåligt påläst, dum i huvudet, lågutbildad, osv osv. I min erfarenhet är det fullständigt meningslöst att argumentera emot, även om man har tonvis med fakta på sin sida.
Jag har helt slutat diskutera med folk, nästan oavsett vad det handlar om. Det är lugnast så. Vill man prata med nån så kan man hålla sig till ämnen som vädret (inte klimatet!) eller matrecept eller annat "oladdat".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av Jerker »

Angående Facebook så blir det lite vad man själv gör det till. Somliga spelar alla spel som det kommer reklam om. Vissa lägger ut en bild på sin mat, ett vin- eller ölglas eller sina nakna fötter när de ligger på en badstrand, allt för att övertyga sig själva och andra om att de har en fin stund. Andra sprider okritiskt vidare all möjlig skit som de läser och går med i elbilshatargrupper osv.

Eller så kan man kan göra som jag själv, vara med i intressanta och utbildande grupper i nåt intressefack. Jag har har haft ett otroligt utbyte av sådana grupper inom vitt skilda områden som elbilar, släktforskning, byggnadsvård, historia, solceller, elinstallationer osv. Jag ser inte det som nåt sämre än att hänga här, läsa en tidskrift eller en fackbok. Det är bara ett annat - och framför allt interaktivt - medium.

Och så använder jag det till att hålla kontakt med vänner på ett enkelt, bekvämt och opretentiöst sätt. Jag har hittat och återupptagit kontakten med gamla barndomskamrater som jag annars inte skulle ha gjort mig omaket med att söka upp. Och jag håller aktivt nere mitt antal Facebookkontakter och tar löpande bort dem som inte visade sig vara värda att ha kvar på vänlistan.

Åsikterna om Facebook i den här tråden tyckte jag tangerade debatten om "dansbaneeländet" (Googla om du inte vet vad det var för en debatt!). Många företeelser kan vara både bra och dåliga. En bil, t.ex., kan vara antingen ett förträffligt transportmedel eller ett mordredskap, en statussymbol, ett intresse, en lyxfälla etc. Det blir vad man gör det till. Så ock Facebook.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av MarkusL »

2179B42A-1188-4F19-A15E-934DBF0BABB7.jpeg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
En del är verkligen fakta resistenta… skulle säga att de flesta är det faktiskt, de tar bara till sig fakta som stödjer de de vill för tillfället.
Men det är ganska skönt att bara lyssna på det man vill och ignorera all annan fakta, sedan jag började med det finns det alltid en förklaring jag är nöjd med :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Problemet är ju som sagt att de falska sanningarna biter sig fast i huvudet på folk. Och säger man nånting annat så är man fanatisk, dåligt påläst, dum i huvudet, lågutbildad, osv osv. I min erfarenhet är det fullständigt meningslöst att argumentera emot, även om man har tonvis med fakta på sin sida.
Eller fanboy, vilket används flikigt på det här forumet om man är intresserad av Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Åsikterna om Facebook i den här tråden tyckte jag tangerade debatten om "dansbaneeländet" (Googla om du inte vet vad det var för en debatt!).
Var den debatten här på TCS?

Har missat det helt, men antar att det har med dansbandsmusik att göra (som jag är väldigt lite insatt i)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
mati skrev:
Problemet är ju som sagt att de falska sanningarna biter sig fast i huvudet på folk. Och säger man nånting annat så är man fanatisk, dåligt påläst, dum i huvudet, lågutbildad, osv osv. I min erfarenhet är det fullständigt meningslöst att argumentera emot, även om man har tonvis med fakta på sin sida.
Eller fanboy, vilket används flikigt på det här forumet om man är intresserad av Tesla.
Håller med att det ofta är lite onödigt mycket sådana spydiga kommentarer.

Vad är det för fel att vara intresserad av bilar, och av elbilar och Tesla?

Jag finner det bara positivt att man har ett intresse, och att folk har mage att klaga över det känns märkligt. Ännu mer när man säger så på ett forum för svenska Tesla-användare. Även om alla är välkomna, och bör vara det, så behöver man ju inte dissa hela grunden och intresset bakom forumet man gått med i.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Problemet är ju som sagt att de falska sanningarna biter sig fast i huvudet på folk. Och säger man nånting annat så är man fanatisk, dåligt påläst, dum i huvudet, lågutbildad, osv osv. I min erfarenhet är det fullständigt meningslöst att argumentera emot, även om man har tonvis med fakta på sin sida.
Eller fanboy, vilket används flikigt på det här forumet om man är intresserad av Tesla.
Håller med att det ofta är lite onödigt mycket sådana spydiga kommentarer.

Vad är det för fel att vara intresserad av bilar, och av elbilar och Tesla?

Jag finner det bara positivt att man har ett intresse, och att folk har mage att klaga över det känns märkligt. Ännu mer när man säger så på ett forum för svenska Tesla-användare. Även om alla är välkomna, och bör vara det, så behöver man ju inte dissa hela grunden och intresset bakom forumet man gått med i.
Att vara intresserad av elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är inte alls samma sak som att vara Tesla fanboy som jag ser det. I mina ögon är en fanboy någon som har tagit intresset till en religiös uppfattning och inte kan se några nackdelar eller svaga sidor.

De allra flesta av oss som är medlemmar här på forumet har inga problem med att vara intresserad av elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet utan att för den skull bli blinda för mindre bra egenskaper hos elbilar/Tesla.

Livet är inte svart eller vitt utan en hel färgpalett :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av LarsL »

Fördelen med Facebook är ju att om någon kallar mig för fanboy så kan jag blocka hen och sedan slippa människan i resten av mitt liv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Angående Facebook så blir det lite vad man själv gör det till.
Ja, Facebook är väl lite som t.ex. alkohol. Med måtta är det okej och kan för vissa till och med ha positiva effekter. Men blir det för mycket så blir det bara elände.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av McFace »

Maw skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Problemet är ju som sagt att de falska sanningarna biter sig fast i huvudet på folk. Och säger man nånting annat så är man fanatisk, dåligt påläst, dum i huvudet, lågutbildad, osv osv. I min erfarenhet är det fullständigt meningslöst att argumentera emot, även om man har tonvis med fakta på sin sida.
Eller fanboy, vilket används flikigt på det här forumet om man är intresserad av Tesla.
Håller med att det ofta är lite onödigt mycket sådana spydiga kommentarer.

Vad är det för fel att vara intresserad av bilar, och av elbilar och Tesla?

Jag finner det bara positivt att man har ett intresse, och att folk har mage att klaga över det känns märkligt. Ännu mer när man säger så på ett forum för svenska Tesla-användare. Även om alla är välkomna, och bör vara det, så behöver man ju inte dissa hela grunden och intresset bakom forumet man gått med i.
Att vara intresserad av elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är inte alls samma sak som att vara Tesla fanboy som jag ser det. I mina ögon är en fanboy någon som har tagit intresset till en religiös uppfattning och inte kan se några nackdelar eller svaga sidor.

De allra flesta av oss som är medlemmar här på forumet har inga problem med att vara intresserad av elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet utan att för den skull bli blinda för mindre bra egenskaper hos elbilar/Tesla.

Livet är inte svart eller vitt utan en hel färgpalett :)
Generellt räcker det ju med att inte hålla med om allvarsgraden på ett upplevt problem med Tesla för att kallas för "fanboy" vilket i grund och botten är ett ganska grovt nedsättande begrepp.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av Maw »

McFace skrev:
Generellt räcker det ju med att inte hålla med om allvarsgraden på ett upplevt problem med Tesla för att kallas för "fanboy" vilket i grund och botten är ett ganska grovt nedsättande begrepp.
Ja, det kan säkert kastas ut felaktigt ibland.

Om det är så värst nedsättande vet jag inte?
Fanboy skulle väl kunna översättas till "förblindad av kärlek till en produkt".
Jag har blivit kallad värre saker :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
McFace skrev:
Generellt räcker det ju med att inte hålla med om allvarsgraden på ett upplevt problem med Tesla för att kallas för "fanboy" vilket i grund och botten är ett ganska grovt nedsättande begrepp.
Ja, det kan säkert kastas ut felaktigt ibland.

Om det är så värst nedsättande vet jag inte?
Fanboy skulle väl kunna översättas till "förblindad av kärlek till en produkt".
Jag har blivit kallad värre saker :)
Vilket jag tolkar rätt av som idiot som inte ser allt som faktiskt händer i världen.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
Fördelen med Facebook är ju att om någon kallar mig för fanboy så kan jag blocka hen och sedan slippa människan i resten av mitt liv.
Den funktionen finns ju även här på forumet. Tillämpar det själv, mycket sparsamt, men har gjort forumet mer njutbart.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Facebook tråden om ”elbilskaos”

Inlägg av LarsL »

renes skrev:
LarsL skrev:
Fördelen med Facebook är ju att om någon kallar mig för fanboy så kan jag blocka hen och sedan slippa människan i resten av mitt liv.
Den funktionen finns ju även här på forumet. Tillämpar det själv, mycket sparsamt, men har gjort forumet mer njutbart.
Ja, fast funktionen här på forumet är dålig. Den tar inte bort inlägget utan man ser fortfarande att personen har gjort ett inlägg. Dessutom visas alla citat som andra gör av personen. På Facebook försvinner personen helt och hållet.

Jag har rasistisk släkting som jag blockerade för jag orkade inte lyssna på SD skiten. Men säger ni du kanske möter hen i verkliga livet? Ja och uttrycker sig människan på samma sätt där så lär hen få en avhyvling av mig som aldrig förr, jag är inte feg på det sättet. Men jag tar naturligtvis inte upp det irl om hen har vett att hålla tyst.
Skriv svar