Den stora 50kW-besvikelsen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av Dafro »

Olten skrev:
jonasl skrev:
Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.

Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8.. :)
Jag lyckas starta Virtas laddare med Fortums tag :-)
Fast det är väl som det ska för eon och Fortum har väl ett avtal mellan sig och Virta är en partner till Eon. Från början funkade inte detta men då verkar det vara löst nu.
27,8 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av Gargamel »

Skulle ladda idag medans morsan är inne på närakuten igen. Fick åka till globen för att få tag på en laddare på 50kW. Nästan 2 mil bort från närakuten. Det finns så jävla få ställen att ladda på i Stockholm, spridare du inte är innanför tullarna och ska spendera hela natten där och kan ladda på superslöladdarna.
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av PiCa »

Gargamel skrev:
Så är det.
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
Som boende i just Huddinge kan jag hålla med. Bor själv i Utsälje, tyvärr i radhus utan laddmöjligheter. Även om det är ändring på gång, grannarna börjar inse värdet av laddare på hemmaplan, så med lite tur så har vi 66st laddplatser senare i år.

Men det finns ju iaf snabbladdare i Huddinge, om man räknar med de som finns bortåt Skärholmen vill säga, men de finns ju inte en endaste i Haninge!! Helt galet!!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av Gargamel »

PiCa skrev:
Gargamel skrev:
Så är det.
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
Som boende i just Huddinge kan jag hålla med. Bor själv i Utsälje, tyvärr i radhus utan laddmöjligheter. Även om det är ändring på gång, grannarna börjar inse värdet av laddare på hemmaplan, så med lite tur så har vi 66st laddplatser senare i år.

Men det finns ju iaf snabbladdare i Huddinge, om man räknar med de som finns bortåt Skärholmen vill säga, men de finns ju inte en endaste i Haninge!! Helt galet!!
Jag räknar inte 2 mil bort som i området.

Jag fick åka ända till globen för att ladda, då lidl var upptagen, laddaren på McDonalds upptagen och hade kö. På Skärholmensidan passerar jag iaf 3 olika laddare
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av icreate »

Olten skrev:
]

Jag lyckas starta Virtas laddare med Fortums tag :-)
På sjukhuset i Umeå finns en gratis 50-laddare som kan startas med valfri rfid. Jag använde liftkortet jag hade i jackfickan. :D
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av DanneLKPG »

Niklas Z skrev:
Ja, det är ett lotteri när det bara finns en laddare. I somras kom jag till Norrtälje och hade tänkt ladda på Inchargews 50 kW laddare. Enligt chargefinder.com var den ledig. Tyvärr körde jag fel (kollade inte på navigatorn) och när jag kom fram så höll en annan bil precis på att påbörja laddning. Surt, men jag hade ström nog i batteriet för att ta mig hem ändå.
Dock brukar jag oftast få en bit över 40 kW från dessa laddare, senast igår då jag laddade på Narvavägen på Östermalm (där det finns ett flertal 50 kW laddare).
Hemsk känsla när någon hinner fram precis innan på ensamma laddare. Särskilt om man måste ladda för att ta sig vidare… Hade sjukt flyt på vägen hem från julfirande. Vi kollade appen och laddaren blev ledig när vi hade ca 1 minut kvar. Vi mötte Teslan när vi svängde in på Burger King som vi gissar hade laddat innan. När vi kommer fram så står det en Mazda där och ska plugga in. Dessutom var det trångt så vi fick ej plats bredvid ens för AC. Besvikna stannar vi på parkeringen och funderar på hur vi ska göra. Då ser vi att Mazdan flyttar sig och jag åker fram och pratar med föraren. Han säger ”Laddaren är trasig, fungerar inte när vi försöker. Men det gör inget, vi har nästan 85%”… Först lite småsur över att han tänkt ta CCS-laddaren med så hög soc, men sen svänger vi in och testar. För oss gick CCS igång direkt utan problem. Så vi gick in och åt med glatt humör. Lite flyt får man ha ibland. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av Dafro »

Får man anta att det var en gratisladdare, annars är det väl ingen som laddar vid 85% om man inte måste för att komma fram, hade nog också blivit lite sur.

Men skönt att det löste sig för er.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Den stora 50kW-besvikelsen

Inlägg av DanneLKPG »

Dafro skrev:
Får man anta att det var en gratisladdare, annars är det väl ingen som laddar vid 85% om man inte måste för att komma fram, hade nog också blivit lite sur.

Men skönt att det löste sig för er.
Nästan. Det var en MER-laddare och han hade abonnemang… Har ofta stött på folk som ska maxa sin laddning på dessa. Även hybrider som står med CHAdeMO till 100% vilket tar det evigheter…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar