Självklart bör man effektivisera förbrukningen alla led man kan.Zalman3 skrev:En annan elefant i rummet är det stora energislöseri som nu sker i landet.
Känner 2 villaägare, som med liknade yttre förutsättningar, och har samma levnadsstandard ungefär.
Men den ena har en årsförbrukning på 47.000 kWh och den andra 9.700 kWh.
Många villaägare skulle med små medel kunna halvera sin elförbrukning.
Ska man få slösa hur mycket som helst med elen?
https://www.dn.se/vetenskap/professor-s ... i-sverige/Professor: Stort slöseri med el i Sverige.
Det behövs ökade insatser för att effektivisera elanvändningen i Sverige, enligt forskare.
Debatten om effektbrist i det svenska elsystemet missar ett viktigt grundproblem.
Låga elpriser har sedan lång tid tillbaka fått både hushåll och industrin att slösa med elen.
Det anser Louise Ödlund, professor i energisystem.
– Jag blir frustrerad över att diskussionen är så otroligt fokuserad på nya kraftverk,
i stället för att man tittar seriöst på hela systemet och börjar med att täta de delar som läcker som ett såll.
Det ingår delvis i mitt vardagliga jobb och just den biten är fantastiskt roligt att presentera för kunderna, och sen leverera de besparingar vi gör.
Men vill man slösa och betala för det måste man få det.

Eller skall vi hindra allt slöseri av resurser?
Dvs ransonera mat, inköp av kläder och lektionen samt hindra folk från att skaffa barn??
Eller är det bara el som det skall sparas på?
Så vart går gränsen.
Länder som sätter denna typ av regler för befolkningen plockas sällan fram i positiva ordalag och inget styre jag skulle vilja leva under.