Nya uppdateringen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Teslalx »

När sparas en film från vaktläget? Hur allvarligt måste ”hotet” vara?
//
Alx
Användarvisningsbild
teslalex
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 aug 2021 13:49

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av teslalex »

Så filmerna *ska* vara under "bilkamera"? Mycket intressant - där startar bara livevyn av de olika externa kamerorna :D Så snart åbäket är hemma igen ska jag prova med en reset och se om något ändras.
Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av LarsL »

pefreli skrev:
Automatisk rumpvärme blir intressant att se hur bra den funkar. Lite störigt att rumpvärmarikonerna försvunnit och nu kräver fler klick. Men funkar automatiken bra så är jag fine med det.

Gillar att man kan lägga sina favoritappar längst ner på skärmen. Men man borde kunna styra ännu mer. På MS Plaid kan man väl flytta runt fönster etc.

Någon som vet varför man ska kunna ”nollställa” sätena? Finns under servicemenyn tror jag det var…

Funktionen där man kan använda bilen som megafon är ju skoj. Har inte testat ljusspelet än. Hade ju dock hellre sett att de lagt fokus på ex.vid regnsensorn iställlet… :roll:
Tror att Anders berättade i Bilar med Sladd att hans säte glömde var det var och att han fick köra i en konstig sittställning. Det är ju bra att Tesla konstruerat sina motorer så att de alltid går att reseta genom att köra till ändlägena.
Användarvisningsbild
teslalex
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 aug 2021 13:49

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av teslalex »

teslalex skrev:
Så filmerna *ska* vara under "bilkamera"? Mycket intressant - där startar bara livevyn av de olika externa kamerorna :D Så snart åbäket är hemma igen ska jag prova med en reset och se om något ändras.
...och efter en omstart med bromspedal har jag nu *två* kameraikoner - en "kamera" som visar kameravyn och en "bilkamera" som visar inspelat material. Tesla upphör aldrig att förvåna :D
Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Teslalx »

teslalex skrev:
teslalex skrev:
Så filmerna *ska* vara under "bilkamera"? Mycket intressant - där startar bara livevyn av de olika externa kamerorna :D Så snart åbäket är hemma igen ska jag prova med en reset och se om något ändras.
...och efter en omstart med bromspedal har jag nu *två* kameraikoner - en "kamera" som visar kameravyn och en "bilkamera" som visar inspelat material. Tesla upphör aldrig att förvåna :D

Är inte ena backkameran?
//
Alx
Användarvisningsbild
teslalex
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 aug 2021 13:49

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av teslalex »

Japp, den ena är backkameran. Den har jag haft hela tiden, därav mina frågor.
Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Hebbe »

Mycket nytt!
Jag tittade på Youtube från model3man, där hittade jag en hel del förklaringar på nyheterna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11717
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av martinot »

Hebbe skrev:
Mycket nytt!
Jag tittade på Youtube från model3man, där hittade jag en hel del förklaringar på nyheterna.
Ok, bra tips. Har du möjligen även någon länk till den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Rudell
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 maj 2021 17:57

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Rudell »

Är det bara jag eller har bilen blivit energieffektivare efter senaste uppdateringen? Någon annan som märkt skillnad?
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Hebbe »

Att se bilen via life-kameran i mobilen har jag inte lyckats med. Någon som har det och som kan dela med sig tillvägagångssättet?
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av R2_m3 »

Hebbe skrev:
Att se bilen via life-kameran i mobilen har jag inte lyckats med. Någon som har det och som kan dela med sig tillvägagångssättet?
Funkar bara på 3 & Y:
I bilen gå till Säkerhet och tillåt åtkomst till kamerorna via mobilen.
Sedan kan du i appen(version 4.4.2) under Säkerhet slå på Vaktläge. Då finns en text med "Visa livekamera" som du klickar på.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av OscarA »

Hebbe skrev:
Att se bilen via life-kameran i mobilen har jag inte lyckats med. Någon som har det och som kan dela med sig tillvägagångssättet?
Jag får det bara att funka när bilen står hemma med Wifi. Inte med premium-connectivity på annan plats..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11717
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av martinot »

OscarA skrev:
Hebbe skrev:
Att se bilen via life-kameran i mobilen har jag inte lyckats med. Någon som har det och som kan dela med sig tillvägagångssättet?
Jag får det bara att funka när bilen står hemma med Wifi. Inte med premium-connectivity på annan plats..
Skumt.

Har bara testat här hemma, men för mig så fungerar det bra både via WiFi och även när bilen inte har WiFi (provade stänga av alla AP precis).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
OscarA skrev:
Hebbe skrev:
Att se bilen via life-kameran i mobilen har jag inte lyckats med. Någon som har det och som kan dela med sig tillvägagångssättet?
Jag får det bara att funka när bilen står hemma med Wifi. Inte med premium-connectivity på annan plats..
Skumt.

Har bara testat här hemma, men för mig så fungerar det bra både via WiFi och även när bilen inte har WiFi (provade stänga av alla AP precis).
Funkade för mig att kolla när bilen stod på ett annat ställe där det inte finns Wi-Fi. Men manmåste aktivera Sentry och ha premium-connection.
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av calgu »

Arn skrev:
Hur ser man aktuell färddator med förbrukning, tid på resan mm? Går det att få den på samma plats som före uppdateringen?
Man får klicka på energiknappen på fältet under skärmen, däcktryck saknar jag också i det fältet. Sen är det ju kasst med förarprofiler och instingningshjälp, det kom ju upp automatiskt från ovankant av skärmen förut. Bra att ha där om man är flera olika som kör bilen
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Lophornis »

calgu skrev:
Arn skrev:
Hur ser man aktuell färddator med förbrukning, tid på resan mm? Går det att få den på samma plats som före uppdateringen?
Man får klicka på energiknappen på fältet under skärmen, däcktryck saknar jag också i det fältet. Sen är det ju kasst med förarprofiler och instingningshjälp, det kom ju upp automatiskt från ovankant av skärmen förut. Bra att ha där om man är flera olika som kör bilen
Klickar du på bilen i vänster hörn på skärmen så väljer du resor eller trip så får du upp förbrukning och körda mil.

Klickar du sedan på service läget så ser du däcktrycket där.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av frippan »

Få se vad det blirBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av jonasl »

Separat temperaturinställning ska bara visas för passageraren om det sitter någon i passagerarstolen ser det ut som när jag kollar på videos som går igenom det nya gränssnittet. För mig visas alltid båda.

Sen kan jag sakna att ha lite flera egna genvägar. Och som så många andra saknar jag möjligheten att se förbrukningsdata när på ett enkelt sätt när jag kör utan att blockera kartan.

Men att snabbfältet för inställningar kommer upp nere til vänster när jag kör torkare, helljus osv manuellt känns klockrent.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Bjelke »

frippan skrev:
Få se vad det blirBild
Frågan är bara vad Tesla menar med improvements :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av M3apan »

Rudell skrev:
Är det bara jag eller har bilen blivit energieffektivare efter senaste uppdateringen? Någon annan som märkt skillnad?
Jag upplever det nästan helt tvärtom! Att den drar mer. Kört exakt 371 mil med nya uppdateringen nu, på 5 dagar och snittar 268. Nu är det förvisso nere på kontinenten och hastigheterna lite högre. Dock mellan 10-25 grader varmt vilket borde dämpa förbrukning. M3P med 20" och friktionsdäck. Kanske dessa däck drar extra på varmare asfalt? Det jag framförallt upplever är att förvärmningen drar igång i tid och otid och drar upp förbrukningen. Ibland kan den gå igång direkt efter att jag laddat och det är ca 20 mil till nästa laddstopp...
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Elmil »

Bjelke skrev:
frippan skrev:
Få se vad det blirBild
Frågan är bara vad Tesla menar med improvements :lol:

[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]

:lol:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Hebbe »

R2_m3 skrev:
Hebbe skrev:
Att se bilen via life-kameran i mobilen har jag inte lyckats med. Någon som har det och som kan dela med sig tillvägagångssättet?
Funkar bara på 3 & Y:
I bilen gå till Säkerhet och tillåt åtkomst till kamerorna via mobilen.
Sedan kan du i appen(version 4.4.2) under Säkerhet slå på Vaktläge. Då finns en text med "Visa livekamera" som du klickar på.
Tack fö tippset, fungerade utmärkt!
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av yps »

M3apan skrev:
Rudell skrev:
Är det bara jag eller har bilen blivit energieffektivare efter senaste uppdateringen? Någon annan som märkt skillnad?
Jag upplever det nästan helt tvärtom! Att den drar mer. Kört exakt 371 mil med nya uppdateringen nu, på 5 dagar och snittar 268. Nu är det förvisso nere på kontinenten och hastigheterna lite högre. Dock mellan 10-25 grader varmt vilket borde dämpa förbrukning. M3P med 20" och friktionsdäck. Kanske dessa däck drar extra på varmare asfalt? Det jag framförallt upplever är att förvärmningen drar igång i tid och otid och drar upp förbrukningen. Ibland kan den gå igång direkt efter att jag laddat och det är ca 20 mil till nästa laddstopp...
Instämmer, tycker den drar mera pga av förvärming.

Sent from my XQ-BT52 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Nya uppdateringen

Inlägg av Dexter »

Undrar när vi får strålkastarna aktiverade typ Matrix.
I ljus showen projecerar de ju "Tesla" på väggen.
Så hårdvaran verkar ju fungera.
Kanske de skulle lägga lite mer krut på det.
Skriv svar