Samtal med Art Berman om vår tids Energi-dilemma!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Samtal med Art Berman om vår tids Energi-dilemma!

Inlägg av Volt »

Hur ställer vi om till fossilfri energi och teknik på ett sätt så vi kan försörja 8 miljarder människor med mat, energi och en hållbar standard?
Är det ens möjligt då den fossila energin har ett så extremt högt energi-innehåll i förhållande till alternativ som sol och vind (ja de är intermittenta energikällor men likväl)? Jag bjöd in Arthur Berman till Evolution Show där jag är värd för att i två avsnitt bita i denna viktiga fråga. Berman är en av Nordamerikas främsta energiexperter tillika geolog med 42 års erfarenhet som energirådgivare till olje- och gasbolag, fondbolag och huvudtalare på otaliga internationella energikonferenser. Vad som gör Berman unik är inte bara hans breda erfareneheter inom många energi-relaterade områden, han är även en stor naturälskare och stark förespråkare av satsningen på förnyelsebar energi- och teknik och har en inblick i fossilindustrin och vårt fossilberoende som så få och Berman saknar ett sakligt samtal om vårt fossilberoende med bäring på verkligheten och pekar på att business as usal med dagens ekonomiska tillväxtmodell möjliggjord med ökad fossil energikonsumtion, pryl och livsstil är en fysisk omöjlighet med endast förnyelsebar energi och pekar på att vi idag kan försörja 2-3 miljarder människor med förnyelsebar energi (däribland träkol och handkraft) eller ungefär lika många människor som vi var innnn upptäckten av kolet och oljan...

I del 1 av vårt samtal i Evolution Show nedan om vårt fossilberoende idag och i del 2 om fossil energi vs förnyelsebart, koldioxid-skatt och varför energipriserna rusat i Europa och stora delar av Asien senaste halvåret


Hoppas samtalen uppskattas, allt gott! /Johan

Del 1


Del 2
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1584
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Samtal med Art Berman om vår tids Energi-dilemma!

Inlägg av pefreli »

Intressant perspektiv men det verkar som att han missar kraften i disruption.

Du kan väl bjuda in Tony Seba eller någon från RethinkX också?

För att vidga perspektivet ytterligare.



Edit:
Efter att ha sett vidare i del 2 visar det sig att han kanske skulle nöja sig med att fortsätta konsulta som geolog för oljeindustrin… :roll:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Samtal med Art Berman om vår tids Energi-dilemma!

Inlägg av Volt »

pefreli skrev:
Intressant perspektiv men det verkar som att han missar kraften i disruption.

Du kan väl bjuda in Tony Seba eller någon från RethinkX också?

För att vidga perspektivet ytterligare.



Edit:
Efter att ha sett vidare i del 2 visar det sig att han kanske skulle nöja sig med att fortsätta konsulta som geolog för oljeindustrin… :roll:
Tjena! Tony Seba har gjort många intessanta analyser och framtidsscenarier, pratat en hel del om dem för ett par år sen på Evolution Show i samband med en elbilsresa till Norge :) Kanske försöker jag bjuda in honom längre fram. Det jag gillar med Berman är att han förklarar så bra varför det är så svårt att ersätta den fossila energin med business as usual approachen - Många tänker vi kan köra på med hjälp av smart förnyelsbar teknik och energi, utan att samtidigt fundamentalt förändra ekonomin och samhället och vår livsstil. Är massor jag inte håller med om när det gäller Berman, jag tror tex vi kan ställa om utan total samhällskollaps och kommer kunna försörja ungefär dagens globala population. Flera jokrar kan dock hjälpa eller stjälpa omställningen såsom generell AI, klimatkrisen som kanske inte hinner vändas ens med disruptiv teknik och samhällsomställning och olika former av ekosystem-kollaps (är själv biodlare sedan 8 år och har sett en oroväckande snabb förändring av insektslivet, särskilt pollinatörerna).

Samtidigt, som du säkert noterat på Evolution Show tror jag mycket på inspirerande och disruptiva ideer och tekniker och lutar mycket åt det som tex föregående gäst, Ron Swenson pratar om med sina energismartahus (ritar själv på ett nu) och transportsystem som podcars som tar oss bort från personbilen till kollektivtransporter som faktiskt löser transportproblem o inte skapar nya (jo jag älskar elbilar och Tesla, kör Model S sedan 2014 och investerade i bolaget 2012 och äger fortfarande aktier i bolaget). Men likväl, när jag betrraktar allt från sidan inser jag att problemet är mycket större än så... Vi måste "slow down" och lyssna mer på naturen än tekniken om vi ska nå balans med planeten och oss själva. Don´t get me wrong, Elon har förändrat världen till det bättre (lite alla fall!) men den större förändringen väntar.

Berman håller ju även med om att koldioxidskatt kan vara ett sätt att tvinga fram beteendeförändring för användning och utveckling av förnyelsebart han är dock väldigt cynisk till hur förnyelsebart ska kunna ersätta ALLT fossilt då det tex använda i försörjningsleden för material och tillverkning av elbilar, solceller osv så vi har en lång väg att vandra!

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1584
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Samtal med Art Berman om vår tids Energi-dilemma!

Inlägg av pefreli »

Det är viktigt att bredda perspektivet men jag tyckte han verkade lite väl indoktrinerad efter 40 år i olje/gasbranschen. ;)

Jo, det räcker med att besöka USA så inser man ganska snabbt att det kommer krävas beteendeförändringar…

Det kommer bli extremt utmanande med tanke på hur svårt det är för människor att acceptera förändringar (vilket blivit ännu tydligare senaste tiden)

Ett litet ljus i mörkret finns i filmen i nedan tråd, ”Rethink Humanity”

viewtopic.php?f=28&t=27349

Men helt klart är att vi står inför den största utmaningen någonsin.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar