Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

okra
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2021 17:23

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av okra »

Undrar om man tjänar på att ha fastpris med solceller. Solcellerna gör att man inte behöver betala överpris för elen mars till oktober och när elen är dyr och solcellerna inte producerar under övriga månader så betalar man underpris.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

JockeX skrev:
MWall skrev:
JockeX skrev:

Jag band i oktober i 6 mån till 80 öre inkl allt, löper ut i april. Tänker sen gå över till Tibber igen och kanske runt augusti binda igen.

Jag tror personligen att det inte är läge att binda nu under vintern, åtminstone inte under en längre period.

Men det är galna tider nu så vem vet :?

Enligt https://ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/ ... tpavintern så är det en myt att det är dyrare att binda under vintern. Även om de kanske talar i egen sak.

79 öre för 36 månader funderar jag på. Visst kan man torska några tusenlappar på det jämfört med att ha rörligt men det är ju begränsat. Nu verkar himlen vara taket för elpriset. Rörligt pris för januari ligger på 199 öre exkl moms nu. Det är väl 250 öre? Vilket är helt galet. Blir en till faktura på uppåt 10 tusen. Med fast pris så hamnar _årskostnaden_ strax under 20 tusen.

Så visst, jag kanske inte optimerar ner på kronan vad som skulle kunna vara billigast men jag slipper såna här idiotfakturor som jag fick igår. Törs nog inte ta timdebitering för jag törs inte svara på vad elpatronen till bergvärmepumpen får för sig. Och så lagar vi mat, tvättar, torktumlar osv när det är som dyrast allt som oftast. (Vem fan orkar göra sånt mitt i natten?)
Myten är sann! Eller i alla fall de senaste två åren för jag gjorde exakt likadant förra året med. ;)

I vilket fall, gör det som känns bäst för dig. Ingen vet vad som är rätt och fel i det här läget.

Blev nyfiken på "myten".

Relativt gamla siffror men ändå. Det verkar inte finnas någon säsongsvariation att tala om. Att det bundna priset ökat under hösten beror väl helt enkelt på en större pessimism. Och där är jag nog enig.

https://www.energimarknadsbyran.se/medi ... t-pris.pdf
Många tror därför att det är billigare att välja ett avtal med fast elpris på sommaren, men det finns inget tydligt mönster som visar att det är så
https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... gt-elpris/


Jag har nu skickat in en request om att binda. Blev lite hastigt påkommet, som vanligt med mig, men jag törs helt enkelt inte avvakta. Blev Luleå Energi i 36 månader till 80,94 öre. Totalsiffran med nätavgift, skatt och moms blir 148,565 öre/kWh. Milkostnaden på Teslan blir då strax under 4:-/mil inklusive laddförluster på 13% och en uppskattad snittförbrukning över året på 2,3 kWh/mil.

Ni som har rörliga avtal kan tacka mig, det är på grund av mig vi kommer se historiskt låga elpriser från och med februari. :D :roll:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Remuz »

198öre pwr kWh slutade december på för mig. Moms, skatter och transport på det så blir det nog runt 4kr/kWh. Gööööööött. Vid 9kr/kWh blir det vinst på dieselverk
P85D svart/svart med gratis SuC
Machesmalonee
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2022 14:33

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Machesmalonee »

Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Machesmalonee skrev:
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern. :)

Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av bonath »

Machesmalonee skrev:
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.

...till november kanske??? :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Skabb1 »

MWall skrev:
Machesmalonee skrev:
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern. :)

Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Machesmalonee skrev:
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern. :)

Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.

Ja det spelar väl också in såklart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mati »

Så det hänger alltså på Putin och ryssarnas fossilgas om vi kan få billig el igen? Annars är det billigare (och därmed attraktivare) att köra fossilbil? Hm. Är inte ett av argumenten som alltid lyfts fram när det kommer till elbilar, att man inte vill stödja oljedikaturer och Putin?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Så det hänger alltså på Putin och ryssarnas fossilgas om vi kan få billig el igen? Annars är det billigare (och därmed attraktivare) att köra fossilbil? Hm. Är inte ett av argumenten som alltid lyfts fram när det kommer till elbilar, att man inte vill stödja oljedikaturer och Putin?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
Vilket årtionde som helst kan vi lagra den där "billiga" sol- och vindkraften på ett bra sätt så att vi inte behöver elda gas, kol och olja på vintern till jättehöga kostnader både för ekonomin och för klimatet... Det är lite som med FSD. Det kommer "snart".

Det viktigaste är dock att man fortsatt är sådär härligt naiv och inte såg det här komma. Annars är man en cynisk kärnkraftsvurmare som står oanständigt långt till höger. ;)
Machesmalonee
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2022 14:33

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Machesmalonee »

Jag hittade dessa två artiklarna kring laddning hemma och elpriser. Det känns konstigt att det ska vara dyrare med benis än elbil när jag läser dom.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/

https://eltrender.se/laddbox-hemma/

Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Machesmalonee skrev:
Jag hittade dessa två artiklarna kring laddning hemma och elpriser. Det känns konstigt att det ska vara dyrare med benis än elbil när jag läser dom.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/

https://eltrender.se/laddbox-hemma/

Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?

Nu är det där ganska gamla artiklar. Men visst, sett till ren bränslekostnad så är det ju fortfarande billigare med elbil. Dock ska man ju ha i minnet att elbilar ofta är "lite" dyrare än fossila alternativ i inköp.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av vigge50 »

Machesmalonee skrev:
Jag hittade dessa två artiklarna kring laddning hemma och elpriser. Det känns konstigt att det ska vara dyrare med benis än elbil när jag läser dom.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/

https://eltrender.se/laddbox-hemma/

Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?
Enligt de artiklarna så är bensinbil dyrare än elbil precis som du säger men denna tråden handlar om det motsatta, att elpriset tillfälligt varigt långt över de 1,5 kr/kWh som artiklarna räknar med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Det viktigaste är dock att man fortsatt är sådär härligt naiv och inte såg det här komma. Annars är man en cynisk kärnkraftsvurmare som står oanständigt långt till höger. ;)
Du behöver inte ens vara kärnkraftsvurmare. Klimatförnekare, eller vad det nu kallas, är du per automatik när du säger att vi inte kan klara oss på sol, vind och kärlek. Och högerextremist är man ju alltid när man ifrågasätter den vedertagna "sanningen", eller är lite kritisk, eller tänker lite annorlunda än kollektivet, oavsett vad det handlar om. Jag har lärt mig acceptera att jag numera tydligen räknas till extremhögern, trots att jag själv alltid har ansett att jag står ganska långt till vänster egentligen. Men denna gamla världsbild gäller inte längre. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Dafro »

Landade på 2.85 i december och kollade idag på att det skulle kosta en krona att binda ett år och typ 80 öre i tre. Men då vi har hög förbrukning även på sommaren pga av 4 ac och en pool så tror jag inte att vi tjänar så mycket på det, och kul med ett incitament att få elda. Kaminmannen :D

Och ang att det är dyrare att köra med elbil så skaffade jag inte elbil primärt för att tjäna pengar men det är jag det. Blir garanterat billigare med en gammal bensin eller dieselbil.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Thed75 »

energipolitiken har kört lite vilse.
Ryssarna kan snart ta vilket pris som helst för gasen och accepterar inte väst blir det konflikt
Vindkraft på vintern är dåligt helt enkelt. Det blåser knappt när det är kallt i norrland. Västkusten borde ha bäst förutsättningar men där verkar det svårt att bygga ut i stor skala på varje kobbe och skär pga överklaganden
SMR kan vara en väg framåt om dom som hindrar uranbrytning i sverige kan övertygas eller köras över. Det vore bästa lösningen för minimalt co2 utsläpp
Om några år ska alla köra batterielektriskt samtidigt som batterifabriker och fossilfritt stål mm kommer kräva mängder av el
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Skabb1 »

MWall skrev:
Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Machesmalonee skrev:
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern. :)

Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.

Ja det spelar väl också in såklart.
Jag uppfattar att det är mer betydelsefullt än "väl också". Vi har skapat en fri marknad inom Europa och vi i lilla Svedala kan bygga bäst vi vill men löser vi inte den frågan står vi i samma situation nästa vinter.

Putin har onekligen upplagt för homerun.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Machesmalonee skrev:
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern. :)

Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.

Ja det spelar väl också in såklart.
Jag uppfattar att det är mer betydelsefullt än "väl också". Vi har skapat en fri marknad inom Europa och vi i lilla Svedala kan bygga bäst vi vill men löser vi inte den frågan står vi i samma situation nästa vinter.

Putin har onekligen upplagt för homerun.
Beror väl på. Vi har begränsad överföringskapacitet till Europa. Hade vi haft R1 och R2 kanske det hade påverkat vårt elpris ganska mycket...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
mati skrev:
Så det hänger alltså på Putin och ryssarnas fossilgas om vi kan få billig el igen? Annars är det billigare (och därmed attraktivare) att köra fossilbil? Hm. Är inte ett av argumenten som alltid lyfts fram när det kommer till elbilar, att man inte vill stödja oljedikaturer och Putin?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
Vilket årtionde som helst kan vi lagra den där "billiga" sol- och vindkraften på ett bra sätt så att vi inte behöver elda gas, kol och olja på vintern till jättehöga kostnader både för ekonomin och för klimatet... Det är lite som med FSD. Det kommer "snart".

Det viktigaste är dock att man fortsatt är sådär härligt naiv och inte såg det här komma. Annars är man en cynisk kärnkraftsvurmare som står oanständigt långt till höger. ;)
Går redan idag om man köper en Ioniq 5/Kia EV 6.

Skulle kunna köra vårt hus i ca två veckor vintertid med en laddning (energieffektivt mindre hus med bra LFV-PUMP och liten varmvattenberedare). Hade vi överdimensionerat solcellerna/haft en liten vindsnurra så skulle vi knappt behöva köpa någon el alls.

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Går redan idag om man köper en Ioniq 5/Kia EV 6.

Skulle kunna köra vårt hus i ca två veckor vintertid med en laddning (energieffektivt mindre hus med bra LFV-PUMP och liten varmvattenberedare). Hade vi överdimensionerat solcellerna/haft en liten vindsnurra så skulle vi knappt behöva köpa någon el alls.

MVH
Tyvärr är det lite omständigt eftersom Ioniq5 inte har V2G utan bara V2L. Man får dra "alternativa" sladdar från bilen till huset. Jag har faktiskt funderat på det men inte fått tummen ur. Saker som tvättmaskin, dammsugare, luftvärmepump, osv skulle man lätt kunna mata från bilen dagtid. Det enda man behöver göra är att sätta ett omvänt vägguttag på utsidan av huset, samma typ som man har på husvagnen. Sen får man hitta en snygg lösning hur man gör inne i huset. Enklast är att köra med en fet grenkontakt till alla prylar man vill mata.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av expat »

Jag hade satt upp ett extra proppskåp med en brytare man kan slå ifrån inkommande el och en brytare att koppla in extraskåpet med
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mati »

expat skrev:
Jag hade satt upp ett extra proppskåp med en brytare man kan slå ifrån inkommande el och en brytare att koppla in extraskåpet med
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
Det dumma är ju att man bara får enfas från Ioniq5. Man kan inte bara koppla över och mata hela huset från bilen. Det enklaste är därför en manuell approach tror jag. Man kör med en extra uppsättning vägguttag (eller ännu enklare med lösa grenkontakter) och så kopplar man helt enkelt in det man behöver för tillfället och som drar mycket ström, dvs dammsugare, luft-luft värmepump, vattenkokare osv. Framförallt om man tänker ha det här som en tillfällig lösning när elen är som allra dyrast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
expat skrev:
Jag hade satt upp ett extra proppskåp med en brytare man kan slå ifrån inkommande el och en brytare att koppla in extraskåpet med
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
Det dumma är ju att man bara får enfas från Ioniq5. Man kan inte bara koppla över och mata hela huset från bilen. Det enklaste är därför en manuell approach tror jag. Man kör med en extra uppsättning vägguttag (eller ännu enklare med lösa grenkontakter) och så kopplar man helt enkelt in det man behöver för tillfället och som drar mycket ström, dvs dammsugare, luft-luft värmepump, vattenkokare osv. Framförallt om man tänker ha det här som en tillfällig lösning när elen är som allra dyrast.
Har också funderat i dom banorna. Att ha ett extra, separat nät i huset som man kan mata med en fas utifrån. Nå behöver man ju inte förändra sin vanliga installation utan vara slå över matningen. Har också funderat på vilken utrustning hemma som egentligen inte behöver 240v utan skulle kunna klara sig på likspänning. Belysning och elektronik är ju självklart. Ventilation?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av martinot »

Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).

Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.

Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).

Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.

Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
Ett sånt här är väl enklast:

https://www.bauhaus.se/bensinelverk-800 ... -fjarrkont

Man kan väl driva det på akylatbensin om man vill.
Skriv svar