Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Moderator: Redaktion
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Undrar om man tjänar på att ha fastpris med solceller. Solcellerna gör att man inte behöver betala överpris för elen mars till oktober och när elen är dyr och solcellerna inte producerar under övriga månader så betalar man underpris.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
JockeX skrev:Myten är sann! Eller i alla fall de senaste två åren för jag gjorde exakt likadant förra året med.MWall skrev:JockeX skrev:
Jag band i oktober i 6 mån till 80 öre inkl allt, löper ut i april. Tänker sen gå över till Tibber igen och kanske runt augusti binda igen.
Jag tror personligen att det inte är läge att binda nu under vintern, åtminstone inte under en längre period.
Men det är galna tider nu så vem vet
Enligt https://ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/ ... tpavintern så är det en myt att det är dyrare att binda under vintern. Även om de kanske talar i egen sak.
79 öre för 36 månader funderar jag på. Visst kan man torska några tusenlappar på det jämfört med att ha rörligt men det är ju begränsat. Nu verkar himlen vara taket för elpriset. Rörligt pris för januari ligger på 199 öre exkl moms nu. Det är väl 250 öre? Vilket är helt galet. Blir en till faktura på uppåt 10 tusen. Med fast pris så hamnar _årskostnaden_ strax under 20 tusen.
Så visst, jag kanske inte optimerar ner på kronan vad som skulle kunna vara billigast men jag slipper såna här idiotfakturor som jag fick igår. Törs nog inte ta timdebitering för jag törs inte svara på vad elpatronen till bergvärmepumpen får för sig. Och så lagar vi mat, tvättar, torktumlar osv när det är som dyrast allt som oftast. (Vem fan orkar göra sånt mitt i natten?)
I vilket fall, gör det som känns bäst för dig. Ingen vet vad som är rätt och fel i det här läget.
Blev nyfiken på "myten".
Relativt gamla siffror men ändå. Det verkar inte finnas någon säsongsvariation att tala om. Att det bundna priset ökat under hösten beror väl helt enkelt på en större pessimism. Och där är jag nog enig.
https://www.energimarknadsbyran.se/medi ... t-pris.pdf
https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... gt-elpris/Många tror därför att det är billigare att välja ett avtal med fast elpris på sommaren, men det finns inget tydligt mönster som visar att det är så
Jag har nu skickat in en request om att binda. Blev lite hastigt påkommet, som vanligt med mig, men jag törs helt enkelt inte avvakta. Blev Luleå Energi i 36 månader till 80,94 öre. Totalsiffran med nätavgift, skatt och moms blir 148,565 öre/kWh. Milkostnaden på Teslan blir då strax under 4:-/mil inklusive laddförluster på 13% och en uppskattad snittförbrukning över året på 2,3 kWh/mil.
Ni som har rörliga avtal kan tacka mig, det är på grund av mig vi kommer se historiskt låga elpriser från och med februari.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
198öre pwr kWh slutade december på för mig. Moms, skatter och transport på det så blir det nog runt 4kr/kWh. Gööööööött. Vid 9kr/kWh blir det vinst på dieselverk
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 07 jan 2022 14:33
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern.Machesmalonee skrev:Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Machesmalonee skrev:Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
...till november kanske???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.MWall skrev:Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern.Machesmalonee skrev:Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Skabb1 skrev:En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.MWall skrev:Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern.Machesmalonee skrev:Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
Ja det spelar väl också in såklart.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Så det hänger alltså på Putin och ryssarnas fossilgas om vi kan få billig el igen? Annars är det billigare (och därmed attraktivare) att köra fossilbil? Hm. Är inte ett av argumenten som alltid lyfts fram när det kommer till elbilar, att man inte vill stödja oljedikaturer och Putin?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Vilket årtionde som helst kan vi lagra den där "billiga" sol- och vindkraften på ett bra sätt så att vi inte behöver elda gas, kol och olja på vintern till jättehöga kostnader både för ekonomin och för klimatet... Det är lite som med FSD. Det kommer "snart".mati skrev:Så det hänger alltså på Putin och ryssarnas fossilgas om vi kan få billig el igen? Annars är det billigare (och därmed attraktivare) att köra fossilbil? Hm. Är inte ett av argumenten som alltid lyfts fram när det kommer till elbilar, att man inte vill stödja oljedikaturer och Putin?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
Det viktigaste är dock att man fortsatt är sådär härligt naiv och inte såg det här komma. Annars är man en cynisk kärnkraftsvurmare som står oanständigt långt till höger.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 07 jan 2022 14:33
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jag hittade dessa två artiklarna kring laddning hemma och elpriser. Det känns konstigt att det ska vara dyrare med benis än elbil när jag läser dom.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/
https://eltrender.se/laddbox-hemma/
Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/
https://eltrender.se/laddbox-hemma/
Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Machesmalonee skrev:Jag hittade dessa två artiklarna kring laddning hemma och elpriser. Det känns konstigt att det ska vara dyrare med benis än elbil när jag läser dom.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/
https://eltrender.se/laddbox-hemma/
Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?
Nu är det där ganska gamla artiklar. Men visst, sett till ren bränslekostnad så är det ju fortfarande billigare med elbil. Dock ska man ju ha i minnet att elbilar ofta är "lite" dyrare än fossila alternativ i inköp.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Enligt de artiklarna så är bensinbil dyrare än elbil precis som du säger men denna tråden handlar om det motsatta, att elpriset tillfälligt varigt långt över de 1,5 kr/kWh som artiklarna räknar med.Machesmalonee skrev:Jag hittade dessa två artiklarna kring laddning hemma och elpriser. Det känns konstigt att det ska vara dyrare med benis än elbil när jag läser dom.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... bensinbil/
https://eltrender.se/laddbox-hemma/
Är det någon annan som har en uträkning jag kan kolla på?
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Du behöver inte ens vara kärnkraftsvurmare. Klimatförnekare, eller vad det nu kallas, är du per automatik när du säger att vi inte kan klara oss på sol, vind och kärlek. Och högerextremist är man ju alltid när man ifrågasätter den vedertagna "sanningen", eller är lite kritisk, eller tänker lite annorlunda än kollektivet, oavsett vad det handlar om. Jag har lärt mig acceptera att jag numera tydligen räknas till extremhögern, trots att jag själv alltid har ansett att jag står ganska långt till vänster egentligen. Men denna gamla världsbild gäller inte längre.MWall skrev:Det viktigaste är dock att man fortsatt är sådär härligt naiv och inte såg det här komma. Annars är man en cynisk kärnkraftsvurmare som står oanständigt långt till höger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Landade på 2.85 i december och kollade idag på att det skulle kosta en krona att binda ett år och typ 80 öre i tre. Men då vi har hög förbrukning även på sommaren pga av 4 ac och en pool så tror jag inte att vi tjänar så mycket på det, och kul med ett incitament att få elda. Kaminmannen
Och ang att det är dyrare att köra med elbil så skaffade jag inte elbil primärt för att tjäna pengar men det är jag det. Blir garanterat billigare med en gammal bensin eller dieselbil.
Och ang att det är dyrare att köra med elbil så skaffade jag inte elbil primärt för att tjäna pengar men det är jag det. Blir garanterat billigare med en gammal bensin eller dieselbil.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
energipolitiken har kört lite vilse.
Ryssarna kan snart ta vilket pris som helst för gasen och accepterar inte väst blir det konflikt
Vindkraft på vintern är dåligt helt enkelt. Det blåser knappt när det är kallt i norrland. Västkusten borde ha bäst förutsättningar men där verkar det svårt att bygga ut i stor skala på varje kobbe och skär pga överklaganden
SMR kan vara en väg framåt om dom som hindrar uranbrytning i sverige kan övertygas eller köras över. Det vore bästa lösningen för minimalt co2 utsläpp
Om några år ska alla köra batterielektriskt samtidigt som batterifabriker och fossilfritt stål mm kommer kräva mängder av el
Ryssarna kan snart ta vilket pris som helst för gasen och accepterar inte väst blir det konflikt
Vindkraft på vintern är dåligt helt enkelt. Det blåser knappt när det är kallt i norrland. Västkusten borde ha bäst förutsättningar men där verkar det svårt att bygga ut i stor skala på varje kobbe och skär pga överklaganden
SMR kan vara en väg framåt om dom som hindrar uranbrytning i sverige kan övertygas eller köras över. Det vore bästa lösningen för minimalt co2 utsläpp
Om några år ska alla köra batterielektriskt samtidigt som batterifabriker och fossilfritt stål mm kommer kräva mängder av el
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jag uppfattar att det är mer betydelsefullt än "väl också". Vi har skapat en fri marknad inom Europa och vi i lilla Svedala kan bygga bäst vi vill men löser vi inte den frågan står vi i samma situation nästa vinter.MWall skrev:Skabb1 skrev:En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.MWall skrev:Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern.Machesmalonee skrev:Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
Ja det spelar väl också in såklart.
Putin har onekligen upplagt för homerun.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Beror väl på. Vi har begränsad överföringskapacitet till Europa. Hade vi haft R1 och R2 kanske det hade påverkat vårt elpris ganska mycket...Skabb1 skrev:Jag uppfattar att det är mer betydelsefullt än "väl också". Vi har skapat en fri marknad inom Europa och vi i lilla Svedala kan bygga bäst vi vill men löser vi inte den frågan står vi i samma situation nästa vinter.MWall skrev:Skabb1 skrev:En aspekt är väl huruvida de ryska gasflödena till kontinentala Europa kommer igång igen. Av vilka skäl/orsaker låter jag vara osagt. Men om så sker borde väl prisbilden kunna normaliseras något.MWall skrev:Ja det blir billigare framåt sommaren när jag bara behöver hälften så mycket el som nu på vintern.Machesmalonee skrev:Mycket skriverier om detta just nu och oroar såklart för framtida elbilsköp. Däremot så borde elpriserna återgå till något normalläge efter vintern, tror inte de nuvarande elpriserna är för alltid.
Jag är dålig på sånt här. Men vad talar för att priserna nästa vinter är lägre än den här vintern?
Ja det spelar väl också in såklart.
Putin har onekligen upplagt för homerun.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Går redan idag om man köper en Ioniq 5/Kia EV 6.MWall skrev:Vilket årtionde som helst kan vi lagra den där "billiga" sol- och vindkraften på ett bra sätt så att vi inte behöver elda gas, kol och olja på vintern till jättehöga kostnader både för ekonomin och för klimatet... Det är lite som med FSD. Det kommer "snart".mati skrev:Så det hänger alltså på Putin och ryssarnas fossilgas om vi kan få billig el igen? Annars är det billigare (och därmed attraktivare) att köra fossilbil? Hm. Är inte ett av argumenten som alltid lyfts fram när det kommer till elbilar, att man inte vill stödja oljedikaturer och Putin?
Känns som att hur man vrider och vänder på det så är vi beroende av fossila bränslen. Antingen direkt, genom att vi eldar upp dem själva, eller indirekt genom att andra kan elda upp dem och vi får billigare el. Hur var nu detta igen med förnyelsebara energikällor? Skulle det inte bli mycket billigare? Har det ändrats? Har jag missat nånting?
Det viktigaste är dock att man fortsatt är sådär härligt naiv och inte såg det här komma. Annars är man en cynisk kärnkraftsvurmare som står oanständigt långt till höger.
Skulle kunna köra vårt hus i ca två veckor vintertid med en laddning (energieffektivt mindre hus med bra LFV-PUMP och liten varmvattenberedare). Hade vi överdimensionerat solcellerna/haft en liten vindsnurra så skulle vi knappt behöva köpa någon el alls.
MVH
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Tyvärr är det lite omständigt eftersom Ioniq5 inte har V2G utan bara V2L. Man får dra "alternativa" sladdar från bilen till huset. Jag har faktiskt funderat på det men inte fått tummen ur. Saker som tvättmaskin, dammsugare, luftvärmepump, osv skulle man lätt kunna mata från bilen dagtid. Det enda man behöver göra är att sätta ett omvänt vägguttag på utsidan av huset, samma typ som man har på husvagnen. Sen får man hitta en snygg lösning hur man gör inne i huset. Enklast är att köra med en fet grenkontakt till alla prylar man vill mata.NiklasTesla skrev:Går redan idag om man köper en Ioniq 5/Kia EV 6.
Skulle kunna köra vårt hus i ca två veckor vintertid med en laddning (energieffektivt mindre hus med bra LFV-PUMP och liten varmvattenberedare). Hade vi överdimensionerat solcellerna/haft en liten vindsnurra så skulle vi knappt behöva köpa någon el alls.
MVH
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jag hade satt upp ett extra proppskåp med en brytare man kan slå ifrån inkommande el och en brytare att koppla in extraskåpet med
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Det dumma är ju att man bara får enfas från Ioniq5. Man kan inte bara koppla över och mata hela huset från bilen. Det enklaste är därför en manuell approach tror jag. Man kör med en extra uppsättning vägguttag (eller ännu enklare med lösa grenkontakter) och så kopplar man helt enkelt in det man behöver för tillfället och som drar mycket ström, dvs dammsugare, luft-luft värmepump, vattenkokare osv. Framförallt om man tänker ha det här som en tillfällig lösning när elen är som allra dyrast.expat skrev:Jag hade satt upp ett extra proppskåp med en brytare man kan slå ifrån inkommande el och en brytare att koppla in extraskåpet med
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Har också funderat i dom banorna. Att ha ett extra, separat nät i huset som man kan mata med en fas utifrån. Nå behöver man ju inte förändra sin vanliga installation utan vara slå över matningen. Har också funderat på vilken utrustning hemma som egentligen inte behöver 240v utan skulle kunna klara sig på likspänning. Belysning och elektronik är ju självklart. Ventilation?mati skrev:Det dumma är ju att man bara får enfas från Ioniq5. Man kan inte bara koppla över och mata hela huset från bilen. Det enklaste är därför en manuell approach tror jag. Man kör med en extra uppsättning vägguttag (eller ännu enklare med lösa grenkontakter) och så kopplar man helt enkelt in det man behöver för tillfället och som drar mycket ström, dvs dammsugare, luft-luft värmepump, vattenkokare osv. Framförallt om man tänker ha det här som en tillfällig lösning när elen är som allra dyrast.expat skrev:Jag hade satt upp ett extra proppskåp med en brytare man kan slå ifrån inkommande el och en brytare att koppla in extraskåpet med
Här är en som håller på och trixar en hel del. Han har fler videos om man är intresserad
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).
Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.
Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.
Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Ett sånt här är väl enklast:martinot skrev:Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).
Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.
Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
https://www.bauhaus.se/bensinelverk-800 ... -fjarrkont
Man kan väl driva det på akylatbensin om man vill.