Vilken 3a ska man köpa?
Moderator: Redaktion
Vilken 3a ska man köpa?
Tjena, är inne på att köpa en model 3 begagnad. Men vet inte riktigt vilken modell jag ska gå på, ska man ta en LR -19 för drygt 500:- eller en SR+ Refresh-21 för samma pengar eller gå ner till en SR+ -19 för 450:- vad skiljer exakt på refresh SR+ och en gammal SR+? Den kan komma att ersätta min Audi etron 50 då behovet av hög dragkapacitet inte finns längre. Vad för räckvidd kan man förvänta sig av de olika modellerna?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Vilken 3a ska man köpa?
SR-19 och 20 har inte bra räckvidd
LR- 19 skall du ej betala över 500 för.
En 21 har värmepump, elbaklucka, trådlös laddning och ny mittpanel. Plus längre garanti och längre kvar på vagnskadegarantin som får dig att få billigare försäkring. Tänk på att krok ej går att eftermontera så köp en med krok.
LR- 19 skall du ej betala över 500 för.
En 21 har värmepump, elbaklucka, trådlös laddning och ny mittpanel. Plus längre garanti och längre kvar på vagnskadegarantin som får dig att få billigare försäkring. Tänk på att krok ej går att eftermontera så köp en med krok.
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Vad det gäller sr+ så tycker jag att det är värt att Köpa en refresh eller ny. Jag hade nyss 2019 och har lagt beställning på en ny då det skiljer mycket i räckvidd mellan dom värmepump automatisk baklucka mm. Så från 2021 och du kommer bli nöjd.
2019 409km wltp 2021 refresh 448km wltp 2022 491 (510 med aerofälgarna).
Longrange har också ökat sin range i intervaller .
2019 560 km wltp 2020-2021 580km och nu 610 km
2019 409km wltp 2021 refresh 448km wltp 2022 491 (510 med aerofälgarna).
Longrange har också ökat sin range i intervaller .
2019 560 km wltp 2020-2021 580km och nu 610 km
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Vilken 3a ska man köpa?
och:vibrationsfri skrev:
Longrange har också ökat sin range i intervaller .
2019 560 km wltp 2020-2021 580km och nu 610 km
2019 600 km WLTP (LR RWD).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Ja den är ett grymt val men kan vara svår att hitta.slugger75 skrev:och:vibrationsfri skrev:
Longrange har också ökat sin range i intervaller .
2019 560 km wltp 2020-2021 580km och nu 610 km
2019 600 km WLTP (LR RWD).
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vilken 3a ska man köpa?
En ny model 3 2022 kostar 500 efter premie om man klarar sig med vit metallic och utan drag och v däck.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Vad kostar en krok till en ny basmodells-3 (eller en LR)? Dryga 10K? Jag skulle försöka hitta de pengarna någonstans...Tellus skrev:En ny model 3 2022 kostar 500 efter premie om man klarar sig med vit metallic och utan drag och v däck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Vilken 3a ska man köpa?
614 (638 med aerofälgarna) om man ska vara konsekventvibrationsfri skrev:Vad det gäller sr+ så tycker jag att det är värt att Köpa en refresh eller ny. Jag hade nyss 2019 och har lagt beställning på en ny då det skiljer mycket i räckvidd mellan dom värmepump automatisk baklucka mm. Så från 2021 och du kommer bli nöjd.
2019 409km wltp 2021 refresh 448km wltp 2022 491 (510 med aerofälgarna).
Longrange har också ökat sin range i intervaller .
2019 560 km wltp 2020-2021 580km och nu 610 km
Senast redigerad av np519, redigerad totalt 1 gånger.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Vi tog krok på vår sr+ men har aldrig använt den, tror man får tillbaka pengarna vid försäljning.SwedishAdvocate skrev:Vad kostar en krok till en ny basmodells-3 (eller en LR)? Dryga 10K? Jag skulle försöka hitta de pengarna någonstans...Tellus skrev:En ny model 3 2022 kostar 500 efter premie om man klarar sig med vit metallic och utan drag och v däck.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Tack för alla svar, titta på LR rwd och där finns en på blocket för under 500:-
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/99150537
Hur mycket skulle det skilja i verklig förbrukning på en sån och en ny SR+?
Vad tror vi på elbilsbidrag kommer man få pengar om man köper en ny med leverans i sommar?
Är inne och kollar teslas hemsida och kan inte hitta att lägga till dragkrok? En SR+ med uppgraderad autopilot utan drag går på 608:-
Kanske man lika gärna köpa en Enyaq och få i min mening mer bil för pengarna, dock så är ju teslas nätverk helt jävla priceless där av jag är inne på tesla ( och den är sjukt effektiv)
Kolla en Enyaq 80 nu med all utrustning utom ljusgrillen och panorama ligger på 640 och minus 7% rabatt = 595:-
Men en SR+ och en Enyaq bör ju ha rätt liknade räckvidd
Kanske bäst att titta efter en LR rwd då?
Oj nu blev det lite sådär jobbigt som det lätt blir man man tittar bil
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/99150537
Hur mycket skulle det skilja i verklig förbrukning på en sån och en ny SR+?
Vad tror vi på elbilsbidrag kommer man få pengar om man köper en ny med leverans i sommar?
Är inne och kollar teslas hemsida och kan inte hitta att lägga till dragkrok? En SR+ med uppgraderad autopilot utan drag går på 608:-
Kanske man lika gärna köpa en Enyaq och få i min mening mer bil för pengarna, dock så är ju teslas nätverk helt jävla priceless där av jag är inne på tesla ( och den är sjukt effektiv)
Kolla en Enyaq 80 nu med all utrustning utom ljusgrillen och panorama ligger på 640 och minus 7% rabatt = 595:-
Men en SR+ och en Enyaq bör ju ha rätt liknade räckvidd
Kanske bäst att titta efter en LR rwd då?
Oj nu blev det lite sådär jobbigt som det lätt blir man man tittar bil
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Macki skrev:Tack för alla svar, titta på LR rwd och där finns en på blocket för under 500:-
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/99150537
Hur mycket skulle det skilja i verklig förbrukning på en sån och en ny SR+?
Vad tror vi på elbilsbidrag kommer man få pengar om man köper en ny med leverans i sommar?
Är inne och kollar teslas hemsida och kan inte hitta att lägga till dragkrok? En SR+ med uppgraderad autopilot utan drag går på 608:-
Kanske man lika gärna köpa en Enyaq och få i min mening mer bil för pengarna, dock så är ju teslas nätverk helt jävla priceless där av jag är inne på tesla ( och den är sjukt effektiv)
Kolla en Enyaq 80 nu med all utrustning utom ljusgrillen och panorama ligger på 640 och minus 7% rabatt = 595:-
Men en SR+ och en Enyaq bör ju ha rätt liknade räckvidd
Kanske bäst att titta efter en LR rwd då?
Oj nu blev det lite sådär jobbigt som det lätt blir man man tittar bil
Åsikter är olika o bra men en Enyaq är inte mer bil för pengarna än M3 tycker jag iaf
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Jag har en LR RWD 2019 som har 600 km WLTP. Jag har inte märkt att den har tappat någon räckvidd. Säg att man kan räkna bort 20% om man kör motorvägsfart på sommaren, så räckvidden då är väl ca 480 km. Om samma formel appliceras på en ny SR+ (som ju inte heter SR+ längre) så blir räckvidden på den ca 400 km. Så, lite ovetenskapligt skulle jag tro att en gammal LR RWD kanske har 50-80 km längre räckvidd än en ny "SR+".Macki skrev:Tack för alla svar, titta på LR rwd och där finns en på blocket för under 500:-
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/99150537
Hur mycket skulle det skilja i verklig förbrukning på en sån och en ny SR+?
Ja det verkar som att bidraget kommer finnas kvar och det påverkas inte. Det har pratats om att det ska tas bort för bilar som kostar över 700 000 kr, men inget beslut finns än där.Macki skrev:Vad tror vi på elbilsbidrag kommer man få pengar om man köper en ny med leverans i sommar?
Ok det kanske måste läggas till "off menu", vet inte. Chatta med Tesla och fråga, eller kanske någon annan här vet.Macki skrev:Är inne och kollar teslas hemsida och kan inte hitta att lägga till dragkrok?
Ja, fast de är väldigt sällsynta.Macki skrev:Kanske bäst att titta efter en LR rwd då?
Jag skulle råda dig att kontrollera hur mycket en helförsäkring på en begagnad model 3 skulle kosta dig. Jag tror att det totalt blir dyrare för dig att ta en begagnad Tesla med helförsäkring, än en ny Tesla med vagnskadegaranti.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Begagnatpriserna är rätt höga om man räknar med att man får 70 000 tillbaka för en ny.
Som jag skrev innan så för sr+ är 21 och framåt bra. Longrange har det kommit endel nytt på men Hittar du en 2019 för lagom pris så är det också ett bra köp
Longrange rwd såldes bara en kort stund 2019 så kan vara svår att få tag på.
Det pratas lite om att ta bort stöd för bilar över 700 000 men inget är bestämt.
Jag kan varmt rekommendera model 3 det är en fantastisk bil. Särskilt att köra långt med man blir aldrig trött på samma sätt. Och det är kul att åka iväg på utflykter och långkörningar.
Dragkrok går att lägga till om man kontaktar säljare. Gjorde det själv .
Hyundai ioniq 5 är en bättre bil än Skodan isf.
Som jag skrev innan så för sr+ är 21 och framåt bra. Longrange har det kommit endel nytt på men Hittar du en 2019 för lagom pris så är det också ett bra köp
Longrange rwd såldes bara en kort stund 2019 så kan vara svår att få tag på.
Det pratas lite om att ta bort stöd för bilar över 700 000 men inget är bestämt.
Jag kan varmt rekommendera model 3 det är en fantastisk bil. Särskilt att köra långt med man blir aldrig trött på samma sätt. Och det är kul att åka iväg på utflykter och långkörningar.
Dragkrok går att lägga till om man kontaktar säljare. Gjorde det själv .
Hyundai ioniq 5 är en bättre bil än Skodan isf.
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Jag som ägt SR+ och en Performance skulle nog säga en LR med Acceleration boost är "best of both worlds"(LR med acc boost är nästan lika snabb som performance, se på YouTube). Tycker det blir alldeles för hård och sportig körning med 20" fälg och sportfjädring, inte minst ljudnivån.
Om din budget nu kan sträcka sig dit, annars skulle jag nog siktat på en SR+ med LFP batteri.
Om din budget nu kan sträcka sig dit, annars skulle jag nog siktat på en SR+ med LFP batteri.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Jag skulle rekommendera 2019 LR RWD, lång räckvidd 600km wltp och så slipper man värmepumpen som strular och låter. Om man hittar någon fin till okej pris. Den som är länkad till verkar fin, inte så mkt mil. Ca 50000kr dyrare vs 2019 sr+ med samma mil. Wltp skiljer från 409km till 600km. Om man inte vill betala vad en ny kostar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Här är en riktigt bra. Både LR och alla nya finesser till 545.000. 2021:a
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... n/99157307
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... n/99157307
Haft alla 3/Y
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Enyaq mer bil för pengarna?? Nej inte ens nära att vara mer bil för pengarnaMacki skrev:Tack för alla svar, titta på LR rwd och där finns en på blocket för under 500:-
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/99150537
Hur mycket skulle det skilja i verklig förbrukning på en sån och en ny SR+?
Vad tror vi på elbilsbidrag kommer man få pengar om man köper en ny med leverans i sommar?
Är inne och kollar teslas hemsida och kan inte hitta att lägga till dragkrok? En SR+ med uppgraderad autopilot utan drag går på 608:-
Kanske man lika gärna köpa en Enyaq och få i min mening mer bil för pengarna, dock så är ju teslas nätverk helt jävla priceless där av jag är inne på tesla ( och den är sjukt effektiv)
Kolla en Enyaq 80 nu med all utrustning utom ljusgrillen och panorama ligger på 640 och minus 7% rabatt = 595:-
Men en SR+ och en Enyaq bör ju ha rätt liknade räckvidd
Kanske bäst att titta efter en LR rwd då?
Oj nu blev det lite sådär jobbigt som det lätt blir man man tittar bil
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Detta måste ändå vara den bästa just nu:
Röd färg dyrt
Vinterhjul
Fsd 77.000
Och all facelift. För så lite mer än en gammal 2019..
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... n/99157307
Röd färg dyrt
Vinterhjul
Fsd 77.000
Och all facelift. För så lite mer än en gammal 2019..
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... n/99157307
Haft alla 3/Y
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Ja smaken är ju olika, jag är inte så stort fan av teslas interiör tex men jag är djupt imponerad av hur de lyckas få så effektiva bilar! Samt då deras nätverk som gör tesla än mer unika. Men jag tycker att tex denna bilen är mer av en bil enligt min mening
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99156278
Tror den är helt fullutrustad och jag gillar interiören, storleken, kombi ( tycker den är mer kombi än suv)
Samtligt tror jag att hos tesla är den en vanesak som man nog vänjer sig fort vid.
Men den röde i Trelleborg såg ju väldigt fin ut och jämför man Skodan mot en LR awd så snackar vi halva tiden 0-100 vilket är en kul bonus. Men tycker jag har fått mycket kött på benen och SR+ 19-20 går bort, skulle vara LR rwd eller nyare 21 refresh alternativt en helt ny model 3 som den heter nu. Nån sa Hyundai är det inte helt sjukt långa leveranstider på dom? Och hur ser det ut med rabatter där?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99156278
Tror den är helt fullutrustad och jag gillar interiören, storleken, kombi ( tycker den är mer kombi än suv)
Samtligt tror jag att hos tesla är den en vanesak som man nog vänjer sig fort vid.
Men den röde i Trelleborg såg ju väldigt fin ut och jämför man Skodan mot en LR awd så snackar vi halva tiden 0-100 vilket är en kul bonus. Men tycker jag har fått mycket kött på benen och SR+ 19-20 går bort, skulle vara LR rwd eller nyare 21 refresh alternativt en helt ny model 3 som den heter nu. Nån sa Hyundai är det inte helt sjukt långa leveranstider på dom? Och hur ser det ut med rabatter där?
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Tråden handlade väl om Tesla Model 3, och när det gäller att välja rätt version av M3 så skulle jag säga att samtliga är grymt prisvärda på sina olika sätt.
P är ju grymt prisvärd jämfört med Taycan eller en 911, och M3 "bas" är ju väldigt prisvärd som grundmodell i serien (extremt välutrustad för att vara basmodell).
LR är ju den som ligger i mitten, och kanske är den just nu mest prisvärda förmånsbilen.
P är ju grymt prisvärd jämfört med Taycan eller en 911, och M3 "bas" är ju väldigt prisvärd som grundmodell i serien (extremt välutrustad för att vara basmodell).
LR är ju den som ligger i mitten, och kanske är den just nu mest prisvärda förmånsbilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Köp min! Reservationspriset ligger på 395. Gott skick förutom liten lackskada i kofångaren bak. Fylld med lackstift, men kan nog göras osynlig i en spot repair.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-129197
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-129197
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Du nämner själv Teslas laddnätverk som verkligen är suveränt. Tycker synd om de elbilister man ser här och var, t ex i Markaryd där det intill Teslas 20 laddstolparMacki skrev:Ja smaken är ju olika, jag är inte så stort fan av teslas interiör tex men jag är djupt imponerad av hur de lyckas få så effektiva bilar! Samt då deras nätverk som gör tesla än mer unika. Men jag tycker att tex denna bilen är mer av en bil enligt min mening
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99156278
Tror den är helt fullutrustad och jag gillar interiören, storleken, kombi ( tycker den är mer kombi än suv)
Samtligt tror jag att hos tesla är den en vanesak som man nog vänjer sig fort vid.
Men den röde i Trelleborg såg ju väldigt fin ut och jämför man Skodan mot en LR awd så snackar vi halva tiden 0-100 vilket är en kul bonus. Men tycker jag har fått mycket kött på benen och SR+ 19-20 går bort, skulle vara LR rwd eller nyare 21 refresh alternativt en helt ny model 3 som den heter nu. Nån sa Hyundai är det inte helt sjukt långa leveranstider på dom? Och hur ser det ut med rabatter där?
finns två laddstolpar för övriga elbilar, Där har det varit kö varje gång jag passerat. Kön i t ex Gränna kan man också åka förbi i en Tesla. För att inte tala om alla problem som upplevs med icke-Tesla laddstationer som inte fungerat över huvud taget. Detta visste jag inte mycket om när jag skulle köpa elbil, var inne på andra fabrikat men det råkade bli en Tesla och det är jag väldigt glad för idag efter 1,5 års Tesla-ägande.
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Som jag föstår det har Model 3 (oavsett modell) mkt lägre luftmotstånd jämfört med en Enyaq. Eller en Hyundai Ioniq 5. Det här börjar spela riktigt stor roll i högre hastigheter – dvs. i 110-120 km/h på motorväg...Macki skrev:.../ Men en SR+ och en Enyaq bör ju ha rätt liknade räckvidd /...
Är Enyaqen verkligen likvärdig med en Model 3 i räckvidd i de här hastigheterna?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Lyfter fram det här en gång till ifall någon skulle ha råkat missa...vibrationsfri skrev:.../ Dragkrok går att lägga till om man kontaktar säljare [i samband med beställning]. Gjorde det själv. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting