Hemsk skattefråga

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Daniel »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ditt inlägg ställer en rad frågor. :)

Vad arbetar du egentligen med? Vet att det har med Arlanda att göra? Smugglar du knark eller nåt? :D

Nåns fru tjänade 90 papp osv också. Vad tjänar folk idag egentligen? Jag har inte varit anställd på över 10 år och har väldigt liten inblick. Folk tenderar ju att inte tala om vad de tjänar.

Löner på 70-90 tusen och mer måste väl ändå vara chefslöner eller galet specifik spetskompetens? Eller har lönerna rusat så mycket? Är bara nyfiken. Avundsjuk behöver jag inte riktigt vara.
Enligt nedan länk så verkar privatanställda tjänstemän ha en medianlön på 40k/mån samtidigt som 90e percentilen ligger kring 65k/mån. Det är ju dessutom en väldigt bred grupp så beroende på vilken bransch man inriktar sig på kan man komma markant högre än så.

Jag skulle säga att lönerna har rusat massvis de senaste åren för kompetensen där det inte funnits ett överutbud, märker vi när vi anställer folk. Tror en anledning även är att det idag ligger närmare till hands att köra eget vilket tvingar upp lönebilden ifall man vill anställa, speciellt på konsultbolagssidan men även på vanligt bolag.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet ... i-sverige/
Lönenivåer beror samtidigt självklart på yrkesgrupp samt vilken stad man jobbar i. För seniora utvecklare/UX-designers samt andra relaterade yrkesgrupper inom IT i Stockholmsområdet är inte löner på mellan 65-80k några fantasisummor. Då pratar vi inte chefer eller "galet specifik spetskompetens" utan yrkesgrupper med stor efterfrågan och litet utbud. Är man 25-30 är det nog inte löner som generellt är realistiska, men från 35 och uppåt är det iaf inte ovanligt med de lönenivåerna inom privat sektor och mjukvaru/IT-bolag.

Min bild är att lönenivåerna stigit kraftigt de senaste åren då konkurrensen ökat och arbetsgivare tävlar inte bara om kompetens med andra svenska företag, utan med utländska bolag med helt andra lönelägen. Det är inte isolerat enkom till just utvecklare/naturvetare heller. Ekonomer, marknadsförare, HR, har markant högre löner idag än för några år sedan. Även om det är få ekonomer som har en lön på 80k är inte mellan 60-70k fantasisummor för en redovisningsansvarig, senior Business/Financial Controller, etc.

Ovanstående är baserat på egna erfarenheter från flertalet bolag av varierande storlek i denna sektor (och med full insyn i detta från min sida, ska tilläggas).
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
MWall skrev:
NEO skrev:
Efter nästan sju år i Norge har man lyckats få bort den indoktrinerade mentaliteten att prata om lön och att framgång är tabu, tur det. Avundsjukan är enorm, jag tycker inte en lön på 70000kr är något märkvärdigt. Har många månader själv haft högre lön än statsministern i Norge. Jobbade tätt med egenföretagare för inte så länge sedan och alla kostnader man drunknar i gör mig frågandes; varför vill man ha eget företag? Helt klart befogat att ifrågasätta varför en lön på 70000kr ger mer i skatt än två på 35000kr. Jag har ingen aning hur du TS ska hitta ditt kryphål, men jag håller tummar och tår för att du faktiskt lyckas. Ni egenföretagare är faktiskt de som drar runt det här landet, och politikerna vill ständigt kapa av fötterna på er, de större hajarna har kryphål utan dess like, ändå jagar man de små :x

Ditt inlägg ställer en rad frågor. :)

Vad arbetar du egentligen med? Vet att det har med Arlanda att göra? Smugglar du knark eller nåt? :D

Nåns fru tjänade 90 papp osv också. Vad tjänar folk idag egentligen? Jag har inte varit anställd på över 10 år och har väldigt liten inblick. Folk tenderar ju att inte tala om vad de tjänar.

Löner på 70-90 tusen och mer måste väl ändå vara chefslöner eller galet specifik spetskompetens? Eller har lönerna rusat så mycket? Är bara nyfiken. Avundsjuk behöver jag inte riktigt vara.
Lönerna har nog ökat rätt bra, känns som lägstalönen ökat rejält.

På internet kan man ju även ange vilken lön som helst utan att någon kan dubbelkolla så ibland får man ta saker med en nypa salt såklart. Men jag tycker i min omgivning att lönerna ökat och speciellt inom branscher jag inte trodde var så bra betalda.
Vet att man numera kan tjäna över 40 tusen som högstadielärare. Så var det väl inte för 10-15 år sen? Socialsekreterare tjänar också nåt sånt tror jag.

IT-konsulter verkar snitta 47 tusen enligt google. Men där är det ju verkligen högt och lågt.
Ja det är nog inga konstigheter för en högstadielärare. Två bekanta jobbar inom lågstadiet som lärare och har 35+ iallafall.
Jag misstänker att löner upp till 50-60 tusen är vanligare idag än förut och klassas väll kanske inte som chefslöner längre. Men skulle tro att % människor som har lön över det minskar väldigt mycket.

Skulle vara kul att kika på medellönen med vissa kriterier. Skulle nog se en mer rättvis bild om medellönen då än vad som visas idag, finns nog många som drar ner snittet rejält på grund utav att det är många som inte vill jobba fullt och hellre går på bidrag. Mitt ex fick ju ut betydligt mer som sjukskriven än vad hennes jobb efter sjukskrivningen gav. Så om hon hade velat hade hon kunnat fortsätta vara sjukskriven år ut och år in och få bidrag. Nu tog hon lägre lön och jobb istället men jobbade sig snabbt upp i lön.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Har själv funderat på att starta eget istället för att vara anställd konsult, mycket pga skattemöjligheterna men kommer oftast fram till att även om det ekonomiskt hade varit väldigt fördelaktigt då timtaxorna är höga i branschen så är det för mycket annat runt omkring jag inte vill lägga tid på. Nu kan jag skjuta över tråkiga saker till min chef och bara göra det jag faktiskt tycker är roligt :D .
Jag tycker det är tvärtom. Jag lägger noll tid på bokföring och fakturering. Det enda jag gör är att jag betalar fakturor (Väldigt få. Är väl bilen, telefonen, försäkringar och nån till.) och skriver under årsredovisningar o dyl. Däremot slipper jag hemska månadsmöten, PU-samtal, lönesamtal och en massa annat corporate bullshit... Ni vet där cheferna ska försöka lura i personalen att just de är bäst i världen osv osv.
Jag lejer ut hela bokföringskneget till en redovisningsfirma.
vanlig månad typ 1250kr, bokslut typ 6250 eller så, slipper hålla på med det själv och kan arbeta normala tider.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Esterox »

Daniel skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ditt inlägg ställer en rad frågor. :)

Vad arbetar du egentligen med? Vet att det har med Arlanda att göra? Smugglar du knark eller nåt? :D

Nåns fru tjänade 90 papp osv också. Vad tjänar folk idag egentligen? Jag har inte varit anställd på över 10 år och har väldigt liten inblick. Folk tenderar ju att inte tala om vad de tjänar.

Löner på 70-90 tusen och mer måste väl ändå vara chefslöner eller galet specifik spetskompetens? Eller har lönerna rusat så mycket? Är bara nyfiken. Avundsjuk behöver jag inte riktigt vara.
Enligt nedan länk så verkar privatanställda tjänstemän ha en medianlön på 40k/mån samtidigt som 90e percentilen ligger kring 65k/mån. Det är ju dessutom en väldigt bred grupp så beroende på vilken bransch man inriktar sig på kan man komma markant högre än så.

Jag skulle säga att lönerna har rusat massvis de senaste åren för kompetensen där det inte funnits ett överutbud, märker vi när vi anställer folk. Tror en anledning även är att det idag ligger närmare till hands att köra eget vilket tvingar upp lönebilden ifall man vill anställa, speciellt på konsultbolagssidan men även på vanligt bolag.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet ... i-sverige/
Lönenivåer beror samtidigt självklart på yrkesgrupp samt vilken stad man jobbar i. För seniora utvecklare/UX-designers samt andra relaterade yrkesgrupper inom IT i Stockholmsområdet är inte löner på mellan 65-80k några fantasisummor. Då pratar vi inte chefer eller "galet specifik spetskompetens" utan yrkesgrupper med stor efterfrågan och litet utbud. Är man 25-30 är det nog inte löner som generellt är realistiska, men från 35 och uppåt är det iaf inte ovanligt med de lönenivåerna inom privat sektor och mjukvaru/IT-bolag.

Min bild är att lönenivåerna stigit kraftigt de senaste åren då konkurrensen ökat och arbetsgivare tävlar inte bara om kompetens med andra svenska företag, utan med utländska bolag med helt andra lönelägen. Det är inte isolerat enkom till just utvecklare/naturvetare heller. Ekonomer, marknadsförare, HR, har markant högre löner idag än för några år sedan. Även om det är få ekonomer som har en lön på 80k är inte mellan 60-70k fantasisummor för en redovisningsansvarig, senior Business/Financial Controller, etc.

Ovanstående är baserat på egna erfarenheter från flertalet bolag av varierande storlek i denna sektor (och med full insyn i detta från min sida, ska tilläggas).
Mycket bra och jag delar din uppfattning. Jag misstänker också att det minskade behovet utav att behöva sitta på samma kontor gör att anställda har fler valmöjligheter och trissar upp lönerna pga detta. Samma gäller ju beställare om vi pratar sån bransch, snabbt och enkelt att ha möten på distans och även utföra jobb på samma sätt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Jag tycker det är tvärtom. Jag lägger noll tid på bokföring och fakturering. Det enda jag gör är att jag betalar fakturor (Väldigt få. Är väl bilen, telefonen, försäkringar och nån till.) och skriver under årsredovisningar o dyl. Däremot slipper jag hemska månadsmöten, PU-samtal, lönesamtal och en massa annat corporate bullshit... Ni vet där cheferna ska försöka lura i personalen att just de är bäst i världen osv osv.
Beror nog på mycket på mot vilka kunder man jobbar mot osv. Jag jobbar idag mycket mot stora bolag och ibland direkt mot kontor i London osv så avtalsdiskussioner kan bli rätt krångliga, då lämnar jag bara över till någon annan. Samma sak när saker skall presenteras/skickas till någon bolagsstyrelse för ett stort bolag, då kan jag oftast ge resultatet till min chef så får han sitta och göra fina presentationer/dokument och sköta det. Hade jag varit egen hade jag själv fått ta alla sådana delar vilket inte hade varit kul.

Månadsmöten och massa bullshit skippar jag helt enkelt om jag inte tycker det låter intressant, tackar inte ja till inbjudan :P .
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av OfarligTesla »

Daniel skrev:
Lönenivåer beror samtidigt självklart på yrkesgrupp samt vilken stad man jobbar i. För seniora utvecklare/UX-designers samt andra relaterade yrkesgrupper inom IT i Stockholmsområdet är inte löner på mellan 65-80k några fantasisummor. Då pratar vi inte chefer eller "galet specifik spetskompetens" utan yrkesgrupper med stor efterfrågan och litet utbud. Är man 25-30 är det nog inte löner som generellt är realistiska, men från 35 och uppåt är det iaf inte ovanligt med de lönenivåerna inom privat sektor och mjukvaru/IT-bolag.

Min bild är att lönenivåerna stigit kraftigt de senaste åren då konkurrensen ökat och arbetsgivare tävlar inte bara om kompetens med andra svenska företag, utan med utländska bolag med helt andra lönelägen. Det är inte isolerat enkom till just utvecklare/naturvetare heller. Ekonomer, marknadsförare, HR, har markant högre löner idag än för några år sedan. Även om det är få ekonomer som har en lön på 80k är inte mellan 60-70k fantasisummor för en redovisningsansvarig, senior Business/Financial Controller, etc.

Ovanstående är baserat på egna erfarenheter från flertalet bolag av varierande storlek i denna sektor (och med full insyn i detta från min sida, ska tilläggas).
Ja jag håller med, är själv mer verksam inom försäkring-/finansområdet och där har jag sett samma ökning. Egentligen tycker jag det är galet vilka pengar man kan tjäna idag (även relativt unga som jag själv), men det är bara att klamra sig fast på tåget så längre ökningen fortsätter.

Det är dock lätt att bli hemmablind och inte uppskatta vilka höga nivåer det faktiskt är när det är sådan hets. Problemet är väl dock att när lön inte pratas så är det svårt att dra slutser om hur bra man ligger till, jag vet att jag ligger väldigt bra till om jag jämför mig med det statistiken som finns men inbillar mig alltid att jag ligger efter andra i samma situation som mig själv. Det är nog att lura sig själv och bidrar till en skev verklighetsuppfattning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Pontus »

John Galt skrev:
Jag måste ju fråga vad som är så hemskt med din fråga.
Haha, det brukar alltid bli en debatt när det gäller hur mycket skatt man ska betala och åsikterna brukar gå isär en hel del. Därmed finns det en risk för lite skrikiga inlägg och då kan det bli hemskt. Här verkar det dock som precis alla lyckas hålla en bra ton med bra åsikter :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av NEO »

MWall skrev:
NEO skrev:
Efter nästan sju år i Norge har man lyckats få bort den indoktrinerade mentaliteten att prata om lön och att framgång är tabu, tur det. Avundsjukan är enorm, jag tycker inte en lön på 70000kr är något märkvärdigt. Har många månader själv haft högre lön än statsministern i Norge. Jobbade tätt med egenföretagare för inte så länge sedan och alla kostnader man drunknar i gör mig frågandes; varför vill man ha eget företag? Helt klart befogat att ifrågasätta varför en lön på 70000kr ger mer i skatt än två på 35000kr. Jag har ingen aning hur du TS ska hitta ditt kryphål, men jag håller tummar och tår för att du faktiskt lyckas. Ni egenföretagare är faktiskt de som drar runt det här landet, och politikerna vill ständigt kapa av fötterna på er, de större hajarna har kryphål utan dess like, ändå jagar man de små :x

Ditt inlägg ställer en rad frågor. :)

Vad arbetar du egentligen med? Vet att det har med Arlanda att göra? Smugglar du knark eller nåt? :D

Nåns fru tjänade 90 papp osv också. Vad tjänar folk idag egentligen? Jag har inte varit anställd på över 10 år och har väldigt liten inblick. Folk tenderar ju att inte tala om vad de tjänar.

Löner på 70-90 tusen och mer måste väl ändå vara chefslöner eller galet specifik spetskompetens? Eller har lönerna rusat så mycket? Är bara nyfiken. Avundsjuk behöver jag inte riktigt vara.
Arbetar inom flygbranschen, den som har insikt vet hur höga löner branschen kan ge, speciellt utomlands och vid exceptionella situationer (groundade flyg, skador, etc) Men det är väl egentligen inte bara för flyg, det sker nog även i många andra branscher. Lönerna i Sverige är generellt lägre, mitt inlägg syftade på löner i Norge. Behöver inte vara chef eller specifik spetskompetens, finns sjuksköterskor i Norge som är och nosar på 150-200kNOK i månadslön. Men övertidsersättningen är överlag extremt bra i Norge. Att tjäna mycket pengar behöver inte vara förknippat med att göra något olagligt ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
yps skrev:
Börjar man närma sig pension kan man perodisera vinst de sista fem åren som man sedan tar ut över 65/66? års ålder ur bolaget som lön som då kan kvittas om bolagsskatten. Då är skatten lägre, samtidigt som mera pengar sätts av åt allmän pension.
Någon mera får gärna kommentera som är mera insatt i detaljerna, då jag har långt kvar till pension :)
Ja, samma fråga skulle jag också vilja ha svar på. Ett annat alternativ som jag tänkt på, men inte vet om det är möjligt att göra så, är att sätta bolaget vilande 5 år innan man ska gå i pension. Därefter kan man ju ta ut alla pengar i bolaget till låg skatt (20%?). Under tiden, dvs de 5 åren innan man slutar jobba och som bolaget vilar, skulle man kunna starta ett nytt bolag eller driva enskild firma istället. Ingen aning om man kan göra så, kanske en dum idé. Kanske inte ens lagligt?
Tror inte man får bedriva någon verksamhet alls under dessa fem år oavsett bolagsform eller område.
Jag hade (mer än 10 år sedan nu) ju två kollegor som jobbade som konsulter i gene firma mot min arbetsgivare som då var deras enda kund eller i varje fall över 95%. Sålde ju sitt AB bolag till kunden mot att dom lovade (ej på papper) att vara anställda i minst 4 år. Dom la först sina aktier i var sin enskild firma och sedan sålde deras enskilda firmor aktierna till kunden för 10 mkr. Därefter låg dessa i träda i 5 år men pengarna kunde dom placera via fonder eller liknande tydligen så att dessa växte och sedan bara betala 20% i skatt. Enligt skatteverket är detta inte lagligt då den absolut största delen av köpeskillingen var ersättning för framtida jobb och då skulle skattats som lön för både den anställde och arbetsgivaren.
Men delen att ha ett bolag i träda/vila är lagligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
Arbetar inom flygbranschen, den som har insikt vet hur höga löner branschen kan ge, speciellt utomlands och vid exceptionella situationer (groundade flyg, skador, etc) Men det är väl egentligen inte bara för flyg, det sker nog även i många andra branscher. Lönerna i Sverige är generellt lägre, mitt inlägg syftade på löner i Norge. Behöver inte vara chef eller specifik spetskompetens, finns sjuksköterskor i Norge som är och nosar på 150-200kNOK i månadslön. Men övertidsersättningen är överlag extremt bra i Norge. Att tjäna mycket pengar behöver inte vara förknippat med att göra något olagligt ;)
Jo det visste jag. Men inom vilket område? Mekaniker? Flygledare? Pilot? Helt ok om du inte vill vara specifik också. :)

Norge är väl ändå för alltid den utvecklingsstörda kusinen som vunnit på lotto? :lol: Nej, skämt åsido. Jag hade absolut kunnat tänka mig att flytta till Norge. Tror jag. Inte bara för pengarna. Tycker de verkar ha vettigare politiker i största allmänhet och så gillar jag att de vill hålla landsbygden levande.

Vad var det som gjorde att du flyttade till Sverige igen förresten? Blir man sedd som nåt slags patrask om man är svensk i Norge? Vet att många har klagat nu under pandemin. Även varit snack förut om svenskar som utnyttjats och skalat bananer osv.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av holden »

När jag hör ordet företagskultur osäkrar jag min revolver.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Jag får uppfattning att de flesta förstår att vi har en massa arbetsgivaravgifter och annat för företag. Har inte heller varit med om att folks diskriminerar om du fakturerar direkt själv för eget bolag, eller om du är vanlig anställd som jobbar för ett stort konsultbolag som fakturerar.

De flesta inser att marknadspriserna är rätt så jämna, om man inte är ute efter specialkompetens (har som projektledare haft konsulter i mitt team som fakturerar 2500/h under flera år på 100% uppdrag), oavsett om man anlitar konsulter från stora globala bolag eller oss enmanskonsulter med egna lådor.
Jag tänkte mer på privatpersoner nu. Att en uppdragsgivare förstår detta förutsätter jag. Det jag menar att många privatpersoner inte riktigt förstår skillnaden mellan fakturerad timtaxa och nettolön. De flesta är väl på ett eller annat sätt medvetna om att man betalar skatt på allt, men hur mycket det faktiskt är, plus allt annat som tillkommer, har det flesta inte koll på. Det får man lära sig den hårda vägen den dagen man startar en egen verksamhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Det är dock lätt att bli hemmablind och inte uppskatta vilka höga nivåer det faktiskt är när det är sådan hets. Problemet är väl dock att när lön inte pratas så är det svårt att dra slutser om hur bra man ligger till, jag vet att jag ligger väldigt bra till om jag jämför mig med det statistiken som finns men inbillar mig alltid att jag ligger efter andra i samma situation som mig själv. Det är nog att lura sig själv och bidrar till en skev verklighetsuppfattning.
För verklighetsbilden är det ibland bra att vara tillsammans med en undersköterska.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Det är dock lätt att bli hemmablind och inte uppskatta vilka höga nivåer det faktiskt är när det är sådan hets. Problemet är väl dock att när lön inte pratas så är det svårt att dra slutser om hur bra man ligger till, jag vet att jag ligger väldigt bra till om jag jämför mig med det statistiken som finns men inbillar mig alltid att jag ligger efter andra i samma situation som mig själv. Det är nog att lura sig själv och bidrar till en skev verklighetsuppfattning.
För verklighetsbilden är det ibland bra att vara tillsammans med en undersköterska.
Aha, dom som är poppis att ta upp i debatten när det är valår :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
När jag hör ordet företagskultur osäkrar jag min revolver.
Vad har du för revolver som har en säkring? :?:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av holden »

mikebike skrev:
holden skrev:
När jag hör ordet företagskultur osäkrar jag min revolver.
Vad har du för revolver som har en säkring? :?:
Jag tror att citatet egentligen är att osäkra sin Browning, men det vet väl få vad det är. Hur som helst skriver jag under på att det är grymt skönt att slippa allt territoriepissande man måste ägna sig åt som anställd, och sjunga Kumbaya vid lägerelden gör jag hellre med mina riktiga vänner.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Har själv funderat på att starta eget istället för att vara anställd konsult, mycket pga skattemöjligheterna men kommer oftast fram till att även om det ekonomiskt hade varit väldigt fördelaktigt då timtaxorna är höga i branschen så är det för mycket annat runt omkring jag inte vill lägga tid på. Nu kan jag skjuta över tråkiga saker till min chef och bara göra det jag faktiskt tycker är roligt :D .
Jag tycker det är tvärtom. Jag lägger noll tid på bokföring och fakturering. Det enda jag gör är att jag betalar fakturor (Väldigt få. Är väl bilen, telefonen, försäkringar och nån till.) och skriver under årsredovisningar o dyl. Däremot slipper jag hemska månadsmöten, PU-samtal, lönesamtal och en massa annat corporate bullshit... Ni vet där cheferna ska försöka lura i personalen att just de är bäst i världen osv osv.
Håller med även om jag förutom att driva min egen firma numera jobbar heltid som anställd åt en tidigare kund (som
säkert trodde dom skulle spara en slant men jag kostar dom mycket mer nu som anställd :lol: och delvis just
pga all denna corporate bullshit som är extra mycket då det ingår i en tysk koncern).
Men i firman lägger även jag ut bokföring och skit för mindre än en tusenlapp i månaden, väldans skönt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av tor »

För att göra det hela mer konkret med kostnader för egenföretagare kan ni hjälpa mig lite här?

Säg att man fakturerar 120 000 i månaden 10 månader per år. Detta tycker jag ändå inte är speciellt högt räknat för IT konsult. Man plockar ut 45 000 per månad alla månader (precis under gränsen alltså)

Företaget får då in 1,2 per år. Lönekostnad 716 000 per år inklusive arbetsgivaravgift och semestertillägg. Sedan tillkommer försäkring, telefon och lite övrigt borde räcka med 84 000. Så med två månader ledigt och 45 000 i lön så går företaget med 400 000 vinst varav en del behöver sparas för bistrare tider och en del kan delas ut till 20%. Säg hälften delas ut. Ger 13,3 k efter skatt per månad.

Vad missar jag?

Tar man 1200 i timmen så räcker det att jobba runt 63% och kunna vara ledig 2 månader per år? Tar man 1000 i timmen får man jobba 75% för motsvarande.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Håller med även om jag förutom att driva min egen firma numera jobbar heltid som anställd åt en tidigare kund (som
säkert trodde dom skulle spara en slant men jag kostar dom mycket mer nu som anställd :lol: och delvis just
pga all denna corporate bullshit som är extra mycket då det ingår i en tysk koncern).
Men i firman lägger även jag ut bokföring och skit för mindre än en tusenlapp i månaden, väldans skönt :)
Jag tror det är lättare om det man säljer är sin tid, jag tycker dock att det ger för dålig utväxling då man bara har ett begränsat antal timmar att arbeta med. Jag hade inte velat jobba som konsult som sitter som inhyrd hos en kund på det sättet, då är det roligare att sälja en tjänst till flera företag där man tar på sig att tillgodose ett behov för X kr i arvode. Då kan man automatisera och optimera så pass att timtaxan blir mycket högre än annars.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av holden »

tor skrev:
För att göra det hela mer konkret med kostnader för egenföretagare kan ni hjälpa mig lite här?

Säg att man fakturerar 120 000 i månaden 10 månader per år. Detta tycker jag ändå inte är speciellt högt räknat för IT konsult. Man plockar ut 45 000 per månad alla månader (precis under gränsen alltså)

Företaget får då in 1,2 per år. Lönekostnad 716 000 per år inklusive arbetsgivaravgift och semestertillägg. Sedan tillkommer försäkring, telefon och lite övrigt borde räcka med 84 000. Så med två månader ledigt och 45 000 i lön så går företaget med 400 000 vinst varav en del behöver sparas för bistrare tider och en del kan delas ut till 20%. Säg hälften delas ut. Ger 13,3 k efter skatt per månad.

Vad missar jag?

Tar man 1200 i timmen så räcker det att jobba runt 63% och kunna vara ledig 2 månader per år? Tar man 1000 i timmen får man jobba 75% för motsvarande.
Du missar tjänstepensionen.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av mati »

Du missar tjänstepensionen. Jag avsätter ungefär 120k per år för pension. Tar du ut mer lön så kan du avsätta mer skattefritt. Jag tar ut så himla mycket eftersom jag annars inte skulle få nån nämnvärd pension, då jag inte jobbat tillräckligt länge i Sverige för en dräglig pensionsnivå.
Annars tror jag att du tänker rätt. 2 månader ledigt per år låter trevligt, jag brukar ta 2 veckor. Men å andra sidan kan jag inte ta 1200kr/timme heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av holden »

Att lyckas pricka in två månaders ledighet exakt där man vill ha den är också en utopi, kunden eller kunderna förväntar sig i regel normal svennebanan-semester i juli. Ska du ha något ekonomiskt spelrum bör du åtminstone fakturera i intervallet 1,5 - 2 mkr årligen om det ska vara värt det.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av tor »

mati skrev:
Du missar tjänstepensionen. Jag avsätter ungefär 120k per år för pension. Tar du ut mer lön så kan du avsätta mer skattefritt. Jag tar ut så himla mycket eftersom jag annars inte skulle få nån nämnvärd pension, då jag inte jobbat tillräckligt länge i Sverige för en dräglig pensionsnivå.
Annars tror jag att du tänker rätt. 2 månader ledigt per år låter trevligt, jag brukar ta 2 veckor. Men å andra sidan kan jag inte ta 1200kr/timme heller.
Sant, det missade jag. Jag kan nog tycka att din avsättning är ganska bra. Många som missar detta. Blir ju också lite skevt när en del av lönen är aktieutdelning (ofta betalas ju 30 % in på lön över 45).

Jag tycker fortfarande att uträkningen är ganska attraktiv. Säg att man jobbar 11 månader då men fortfarande jobbar 63% eller 75% beroende på timpris.

Har jag missat något mer? Följdfrågan om jag inte har det är: Hur kan detta inte vara attraktivt mot att vara anställd? Då menar jag rent ekonomiskt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av holden »

tor skrev:
mati skrev:
Du missar tjänstepensionen. Jag avsätter ungefär 120k per år för pension. Tar du ut mer lön så kan du avsätta mer skattefritt. Jag tar ut så himla mycket eftersom jag annars inte skulle få nån nämnvärd pension, då jag inte jobbat tillräckligt länge i Sverige för en dräglig pensionsnivå.
Annars tror jag att du tänker rätt. 2 månader ledigt per år låter trevligt, jag brukar ta 2 veckor. Men å andra sidan kan jag inte ta 1200kr/timme heller.
Sant, det missade jag. Jag kan nog tycka att din avsättning är ganska bra. Många som missar detta. Blir ju också lite skevt när en del av lönen är aktieutdelning (ofta betalas ju 30 % in på lön över 45).

Jag tycker fortfarande att uträkningen är ganska attraktiv. Säg att man jobbar 11 månader då men fortfarande jobbar 63% eller 75% beroende på timpris.

Har jag missat något mer? Följdfrågan om jag inte har det är: Hur kan detta inte vara attraktivt mot att vara anställd? Då menar jag rent ekonomiskt.
När jag startade mitt första konsultbolag för 25 år sedan hade jag nästan ingen ekonomisk buffert om jag hamnade mellan uppdrag, så det var ju klart ett stressmoment som kanske inte alla uppskattar. Klarar man ett halvår eller mer utan uppdrag är det en no-brainer om du frågar mig.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hemsk skattefråga

Inlägg av tor »

holden skrev:
Att lyckas pricka in två månaders ledighet exakt där man vill ha den är också en utopi, kunden eller kunderna förväntar sig i regel normal svennebanan-semester i juli. Ska du ha något ekonomiskt spelrum bör du åtminstone fakturera i intervallet 1,5 - 2 mkr årligen om det ska vara värt det.
Så kan det ju absolut vara. Det är mer för att visa på att det finns en del luft i beräkningen.
Varför man ska fakturera 1,5-2 förstår jag inte? För att lägga på hög till bistrare tider? För mer pengar i fickan? Eller menar du att man ska ha det som plan och att man ändå inte riktigt når dit?
Skriv svar