Bolt
Moderator: Redaktion
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Bolt
Någon som vet hur stor frunken blir i Chevy Bolt?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Bolt
GM måste ju göra sig av med allt skrot dom har på lager nu när alla bilar ska bli elbilar. Då placerar dom helt sonika en del av skrotet i varje bil, så slipper dom åka till återvinningstationen!Bod skrev:+1
Kan någon förklara för en ovetande vad allt är som sitter i "Frunken". Ser minst sagt komplicerat ut!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bolt
Ser helt sjukt ut. Däremot gillar jag idén med framhjulsdrift och lite extra batteri under baksätet. Borde göra att man han sänka höjden lite på bilen och göra bilen mer aerodynamisk, inte för att Chevrolet har gjort det.
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena. Ser inte alls lika slank ut som Tesla. Varför kunde de inte byggt en längre och lägre bil, kanske även lite smalare?
CdA-tal på olika bilar (luftmotståndskoefficient plus frontarea):
CdA-Leaf = 7,8ft^2 .
CdA-Tesla = 6,2ft^2.
CdA-Honda Insight = 5,3ft^2
Jag har svårt att tänka mig att Bolt skulle komma under Leafs CdA-tal med tanke på hur bilen ser ut. Teslas tal är lägre än leafs trots att bilen inklusive frontarean är större än Leafens. Honda insight har lägst CdA-tal (ungefär samma luftmotståndskoefficient som Tesla men frontarean är klart mindre).
Nu ser ju insight ful ut som stryk men Bolten borde ha byggts till en annan typ av bil...
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena. Ser inte alls lika slank ut som Tesla. Varför kunde de inte byggt en längre och lägre bil, kanske även lite smalare?
CdA-tal på olika bilar (luftmotståndskoefficient plus frontarea):
CdA-Leaf = 7,8ft^2 .
CdA-Tesla = 6,2ft^2.
CdA-Honda Insight = 5,3ft^2
Jag har svårt att tänka mig att Bolt skulle komma under Leafs CdA-tal med tanke på hur bilen ser ut. Teslas tal är lägre än leafs trots att bilen inklusive frontarean är större än Leafens. Honda insight har lägst CdA-tal (ungefär samma luftmotståndskoefficient som Tesla men frontarean är klart mindre).
Nu ser ju insight ful ut som stryk men Bolten borde ha byggts till en annan typ av bil...
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bolt
Men seriöst! Vad är alla dessa kablar, burkar och annat konstigt som sitter där framme, behövs det verkligen och isf till vad?
MY LR, Pearl White
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bolt
Svaret är enkelt.
Genom att göra det såhär avskräcker de varje person som får för sig att öppna huven. Vem vill köpa något som redan från start ser ut som ett råttbo...
Who killed the electric car part ll.![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Genom att göra det såhär avskräcker de varje person som får för sig att öppna huven. Vem vill köpa något som redan från start ser ut som ett råttbo...
Who killed the electric car part ll.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: Bolt
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?apkungen skrev:Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Bolt
Isf är den nog död redan innan den börjar säljas, råttbo eller ej. Den kommer kosta 37500 dollar i USA vad jag förstår det som (7500 avdrag sen i USA för elbil). När den kommer hit innebär det nog 450.000kr - 410000kr efter premie. Det finns ingen som vill ge 410kkr för en stadsbil. En elbil ska köras många mil för att vara lönsam.pegs skrev:Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?apkungen skrev:Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bolt
Bolten verkar ju inte möjliggöra det relativt bekymmersfria livet som Model S-ägare har men jag skulle nog tippa på att som andrabil skulle den säkert passa de allra flesta. 32 mil enligt EPA är ju ganska mycket bättre än de övriga elbilar som man kan se mest som stadsbilar och som ju faktiskt är nästan i det prisspannet. Om man bor i Göteborgsområdet har man kanske typiskt sommarstuga runt Orust och Tjörn vilket är runt 10 mil. Med 30 mil i "tanken" blir ju bilen faktiskt praktisk för den som bara jobbpendlar, åker för att handla och åker till och från sommarstugan. Sedan skulle jag, vad jag vet och tror nu, utgå från att en Tesla Model 3 kommer vara bättre än Bolten men GM verkar ju kunna få husera fritt i segmentet under något år om Tesla håller sina planer.apkungen skrev:Isf är den nog död redan innan den börjar säljas, råttbo eller ej. Den kommer kosta 37500 dollar i USA vad jag förstår det som (7500 avdrag sen i USA för elbil). När den kommer hit innebär det nog 450.000kr - 410000kr efter premie. Det finns ingen som vill ge 410kkr för en stadsbil. En elbil ska köras många mil för att vara lönsam.pegs skrev:Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?apkungen skrev:Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Driver sajten Car.info
Re: Bolt
lite fair får man vara i jämförelsen, Teslan visas helt utan värme/AC paket, Bolten visar nog hela kablaget och allt som behövs till AC etc.pegs skrev:Man undrar ju...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bolt
Intressant! Kommer bli lite garagemeck i framtiden i alla fall! Trevligt! Trodde jag behövde köpa en sån där fossil historia för att kunna mecka.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Bolt
Bolt ska alltså få 60kWh batteri. Om den drar 180Wh/km och sen har lite reserverat till zero mile, bricking och sånt blir det alltså 30 riktiga mil. Det bådar riktigt gott. Om den får stöd för mer än 50kW Ccs så är jag definitivt intresserad.
Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.
Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.
Re: Bolt
Haha hur mycket rymmer frunken! Är nog lite trött idag. Tog några sekunder innan jag fattade. Är nog väldigt tydligt att gammalt tänk lyser igenom på nya satsningar. En bil måste bara ha en motorhuv att lyfta på med en massa grejer innanför.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bolt
Hmm. 32 mil, superchargerstöd och 30 000 kr billigare typ? Har för mig att en sådan bil skall visas upp i mars...apkungen skrev:Bolt ska alltså få 60kWh batteri. Om den drar 180Wh/km och sen har lite reserverat till zero mile, bricking och sånt blir det alltså 30 riktiga mil. Det bådar riktigt gott. Om den får stöd för mer än 50kW Ccs så är jag definitivt intresserad.
Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.
Driver sajten Car.info