Bolt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Bolt

Inlägg av Elektrokungen »

Någon som vet hur stor frunken blir i Chevy Bolt?
Bolt.jpeg
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Bolt

Inlägg av Bod »

+1

Kan någon förklara för en ovetande vad allt är som sitter i "Frunken". Ser minst sagt komplicerat ut!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bolt

Inlägg av HelectriC »

Bod skrev:
+1

Kan någon förklara för en ovetande vad allt är som sitter i "Frunken". Ser minst sagt komplicerat ut!
GM måste ju göra sig av med allt skrot dom har på lager nu när alla bilar ska bli elbilar. Då placerar dom helt sonika en del av skrotet i varje bil, så slipper dom åka till återvinningstationen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bolt

Inlägg av apkungen »

Ser helt sjukt ut. Däremot gillar jag idén med framhjulsdrift och lite extra batteri under baksätet. Borde göra att man han sänka höjden lite på bilen och göra bilen mer aerodynamisk, inte för att Chevrolet har gjort det.

Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena. Ser inte alls lika slank ut som Tesla. Varför kunde de inte byggt en längre och lägre bil, kanske även lite smalare?

CdA-tal på olika bilar (luftmotståndskoefficient plus frontarea):

CdA-Leaf = 7,8ft^2 .
CdA-Tesla = 6,2ft^2.
CdA-Honda Insight = 5,3ft^2

Jag har svårt att tänka mig att Bolt skulle komma under Leafs CdA-tal med tanke på hur bilen ser ut. Teslas tal är lägre än leafs trots att bilen inklusive frontarean är större än Leafens. Honda insight har lägst CdA-tal (ungefär samma luftmotståndskoefficient som Tesla men frontarean är klart mindre).

Nu ser ju insight ful ut som stryk men Bolten borde ha byggts till en annan typ av bil...
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Bolt

Inlägg av Kirre »

Men seriöst! Vad är alla dessa kablar, burkar och annat konstigt som sitter där framme, behövs det verkligen och isf till vad?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bolt

Inlägg av lator »

Svaret är enkelt.
Genom att göra det såhär avskräcker de varje person som får för sig att öppna huven. Vem vill köpa något som redan från start ser ut som ett råttbo...

Who killed the electric car part ll. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Bolt

Inlägg av pegs »

apkungen skrev:
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Bolt

Inlägg av pegs »

Man undrar ju...

Bild
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bolt

Inlägg av apkungen »

pegs skrev:
apkungen skrev:
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?
Isf är den nog död redan innan den börjar säljas, råttbo eller ej. Den kommer kosta 37500 dollar i USA vad jag förstår det som (7500 avdrag sen i USA för elbil). När den kommer hit innebär det nog 450.000kr - 410000kr efter premie. Det finns ingen som vill ge 410kkr för en stadsbil. En elbil ska köras många mil för att vara lönsam.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bolt

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:
pegs skrev:
apkungen skrev:
Jag är för övrigt väldigt orolig hur Bolt ska klara sig på motorväg i 120. Jag tippar på max 20mil under de förhållandena.
Det kan ju vara det som de har designat för. Även den har ok batterikapacitet för en mindre bil. Är det inte mer en stadsbil för kortare turer?
Isf är den nog död redan innan den börjar säljas, råttbo eller ej. Den kommer kosta 37500 dollar i USA vad jag förstår det som (7500 avdrag sen i USA för elbil). När den kommer hit innebär det nog 450.000kr - 410000kr efter premie. Det finns ingen som vill ge 410kkr för en stadsbil. En elbil ska köras många mil för att vara lönsam.
Bolten verkar ju inte möjliggöra det relativt bekymmersfria livet som Model S-ägare har men jag skulle nog tippa på att som andrabil skulle den säkert passa de allra flesta. 32 mil enligt EPA är ju ganska mycket bättre än de övriga elbilar som man kan se mest som stadsbilar och som ju faktiskt är nästan i det prisspannet. Om man bor i Göteborgsområdet har man kanske typiskt sommarstuga runt Orust och Tjörn vilket är runt 10 mil. Med 30 mil i "tanken" blir ju bilen faktiskt praktisk för den som bara jobbpendlar, åker för att handla och åker till och från sommarstugan. Sedan skulle jag, vad jag vet och tror nu, utgå från att en Tesla Model 3 kommer vara bättre än Bolten men GM verkar ju kunna få husera fritt i segmentet under något år om Tesla håller sina planer.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bolt

Inlägg av HelectriC »

pegs skrev:
Man undrar ju...

Bild
lite fair får man vara i jämförelsen, Teslan visas helt utan värme/AC paket, Bolten visar nog hela kablaget och allt som behövs till AC etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bolt

Inlägg av Franz »

Bild
Bild

Bilderna är från en P85D
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bolt

Inlägg av Tars »

Intressant! Kommer bli lite garagemeck i framtiden i alla fall! Trevligt! Trodde jag behövde köpa en sån där fossil historia för att kunna mecka.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bolt

Inlägg av apkungen »

Bolt ska alltså få 60kWh batteri. Om den drar 180Wh/km och sen har lite reserverat till zero mile, bricking och sånt blir det alltså 30 riktiga mil. Det bådar riktigt gott. Om den får stöd för mer än 50kW Ccs så är jag definitivt intresserad.

Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Bolt

Inlägg av Elputte »

Haha hur mycket rymmer frunken! Är nog lite trött idag. Tog några sekunder innan jag fattade. Är nog väldigt tydligt att gammalt tänk lyser igenom på nya satsningar. En bil måste bara ha en motorhuv att lyfta på med en massa grejer innanför.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bolt

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:
Bolt ska alltså få 60kWh batteri. Om den drar 180Wh/km och sen har lite reserverat till zero mile, bricking och sånt blir det alltså 30 riktiga mil. Det bådar riktigt gott. Om den får stöd för mer än 50kW Ccs så är jag definitivt intresserad.

Jag tror att för att bolt ska sälja riktigt bra så behöver den vara en första bil för många. 410k för en andrabil är det inte många som vill ge. En andrabil går dessutom ofta under 1000mil per år och då sparar man inte mycket på att ha elbil.
Hmm. 32 mil, superchargerstöd och 30 000 kr billigare typ? Har för mig att en sådan bil skall visas upp i mars...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bolt

Inlägg av apkungen »

Absolut, men den kommer 1-2 år senare. Om bolt kommer till Sverige redan i höst (önsketänkande) så kanske jag slår till på em sån i väntan på model 3.
Skriv svar