Volvo börjar med smutsiga bensinvärmare igen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Volvo börjar med smutsiga bensinvärmare igen

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
Jag vet inte hur det fungerar i nya Volvo-bilar (jag skriver avsiktligt inte modernare) men när jag hade Volvo dieselbilar så gick dieselvärmaren i princip hela tiden på vintern, alltså även under färd. Annars kom dieselmotorn inte upp i rätt arbetstemperatur. Det gick att stänga av nånstans i bilens inställningar, men hur många gör det?
Kort sagt så spottade bilen ut en massa orenade avgaser mer eller mindre konstant under vinterhalvåret.
Det var så på min XC70 D5 jag hade för 10 år sedan. Slog jag av värmaren under körning så blev dieselspisen bara ljummen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo börjar med smutsiga bensinvärmare igen

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
mati skrev:
Jag vet inte hur det fungerar i nya Volvo-bilar (jag skriver avsiktligt inte modernare) men när jag hade Volvo dieselbilar så gick dieselvärmaren i princip hela tiden på vintern, alltså även under färd. Annars kom dieselmotorn inte upp i rätt arbetstemperatur. Det gick att stänga av nånstans i bilens inställningar, men hur många gör det?
Kort sagt så spottade bilen ut en massa orenade avgaser mer eller mindre konstant under vinterhalvåret.
Det var så på min XC70 D5 jag hade för 10 år sedan. Slog jag av värmaren under körning så blev dieselspisen bara ljummen.
Ja precis. Är det fortfarande så tro? Nyare dieselmotorer har ju snåltrimmats ännu mer, de måste ju rimligen slåss med samma problem idag, dvs att de inte blir varma om man inte eldar på lite extra. Min Mazda CX5 som jag hade senare körde med ett elektriskt värmeelement för att uppnå samma effekt. Men som jag förstår det så är det precis det som Volvo nu byter ut mot en dieselbrännare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Volvo börjar med smutsiga bensinvärmare igen

Inlägg av Esterox »

Skulle vara intressant att veta i vilka länder dessa gäller.

För det många inte vet är ju att nya T6 och T8 hybriderna levererades med El-värmare i alla länder utom Norden. Det var enbart Norden som fick bränslevärmare. Sen varför kan man ju fundera på.

Så nu när man går tillbaka, är det enbart Norden eller alla bilar.
Skriv svar