Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och miljö

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Makkari »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Och det är därför elen kostar 8 öre/kWh när det blåser storm??? :roll: :lol: :lol: :lol:
”Medelvärden”. Man kan ju räkna som att varje energislag har en ”plikt” att leverera en fastställd procent av installerad effekt fördelad på året.
Då blir det dyrt när man inte kan producera.
Jo, det är ju fint när det kostar 8 öre/kWh, men idag är det tillbaka på uppe över 3 kr/kWh. :(

Det är ju det som är problemet med vindkraft som Björn tar upp; just ojämnheten och otillförlitligheten. Det göra att vi får nästan sjuka hopp och svängningar i elpriserna.
Sen tycker inte jag att det är hela världen att priserna svänger, problemet nu är ju att det måste blåsa så otroligt mycket för att priserna ska sjunka. Det beror så vitt jag kan se överlag på att det är sånt underskott i produktion hos våra grannländer. Jag tycker mig ha sett flera gånger under den här vintern att vi har haft god elproduktion från vind, flera gånger högre än kärnkraften, och trots det haft höga elpriser. Det jag tycker vi borde göra här är att väldigt aggresivt och fort bygga ut ytterligare vindkraft medan det fortfarande går att tälja guld med höga priser även när det blåser, så har vid god överkapacitet sen som kan användas billigt till framtida planerbar förbrukning. Hur som helst kan måste vi bygga ut så pass mycket vindkraft så att priserna blir låga åtminstone när det blåser.

Vi själva i Sverige har inga jätteproblem med elförsörjningen. Trots att det blåser ganska lite nu med en vindproduktion på 15% av installerad kapacitet så är vi med god marginal nettoexportörer och har i princip balans i import/export för SE3+SE4 mot andra länder.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av GreenMachine »

tor skrev:
Nu har jag inte kikat på invervjun men:

Stora fluktureringar i elpris ger incitament att investera i utjämning. Fler som anpassar förbrukning till när det är billigt. Tror absolut fler laddar elbil när det är billigt nu.
Jag funderar nu på akumulatortank till min bergvärmeanläggning samt solceller och batteri. Går fortfarande inte ihop ekonomisk men är närmare nu än vad det var när elpriset inte flukturerade så mycket.

Kan tänka mig att en hel del företag funderar på samma vis nu.
Vad är ligger vinsten i att varje företag, fastighetsägare och elkonsument måste investera i suboptimerade, ineffektiva och dyra lösningar för att balansera ett instabilt elnät eftersom man behöver stabil (pris effekt mm) jämfört med att man gör det centralt?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av NiklasTesla »

Vi lär nog ha båda i framtiden (utspridd mindre el produktion samt lagring och centrala större elproduktionsanläggningar och lagring).

Detta sammantaget ger stabilare elsystem och billigare el med långt mycket mer förnyelsebar el och lagring än idag.

MVH samt varit superlönsamt för oss att satsa på solceller, lagring samt Negawatt (även om vi nu blir utan stöd från regeringen då vi använder för lite el).

MVH
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av tor »

GreenMachine skrev:
tor skrev:
Nu har jag inte kikat på invervjun men:

Stora fluktureringar i elpris ger incitament att investera i utjämning. Fler som anpassar förbrukning till när det är billigt. Tror absolut fler laddar elbil när det är billigt nu.
Jag funderar nu på akumulatortank till min bergvärmeanläggning samt solceller och batteri. Går fortfarande inte ihop ekonomisk men är närmare nu än vad det var när elpriset inte flukturerade så mycket.

Kan tänka mig att en hel del företag funderar på samma vis nu.
Vad är ligger vinsten i att varje företag, fastighetsägare och elkonsument måste investera i suboptimerade, ineffektiva och dyra lösningar för att balansera ett instabilt elnät eftersom man behöver stabil (pris effekt mm) jämfört med att man gör det centralt?
Jag ser det snarare som en konsekvens. OM det är så att centrala lösningar finns på plats så elpriset är i det närmaste fast för alla så finns inga incitament till att investera för fastighetsägare osv. Men då behöver det ju också göras. Att inte göra något av alternativen är ju ingen ingen framkomlig väg.

Men för att svara mer på det du skriver så gissar jag att det totalt sett blir billigare att göra det centralt. Större anläggningar blir ju billigare per kwh såklart. Men billigare för vem? En fördel jag kan se om många mindre aktörer gör det är att det finns en större redundans i elsystemet. Men jag har ingen aning om det faktiskt är så i praktiken.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av chaffis75 »

tor skrev:
GreenMachine skrev:
tor skrev:
Nu har jag inte kikat på invervjun men:

Stora fluktureringar i elpris ger incitament att investera i utjämning. Fler som anpassar förbrukning till när det är billigt. Tror absolut fler laddar elbil när det är billigt nu.
Jag funderar nu på akumulatortank till min bergvärmeanläggning samt solceller och batteri. Går fortfarande inte ihop ekonomisk men är närmare nu än vad det var när elpriset inte flukturerade så mycket.

Kan tänka mig att en hel del företag funderar på samma vis nu.
Vad är ligger vinsten i att varje företag, fastighetsägare och elkonsument måste investera i suboptimerade, ineffektiva och dyra lösningar för att balansera ett instabilt elnät eftersom man behöver stabil (pris effekt mm) jämfört med att man gör det centralt?
Jag ser det snarare som en konsekvens. OM det är så att centrala lösningar finns på plats så elpriset är i det närmaste fast för alla så finns inga incitament till att investera för fastighetsägare osv. Men då behöver det ju också göras. Att inte göra något av alternativen är ju ingen ingen framkomlig väg.

Men för att svara mer på det du skriver så gissar jag att det totalt sett blir billigare att göra det centralt. Större anläggningar blir ju billigare per kwh såklart. Men billigare för vem? En fördel jag kan se om många mindre aktörer gör det är att det finns en större redundans i elsystemet. Men jag har ingen aning om det faktiskt är så i praktiken.
Jag undrar ibland om där är ekonomi i att bygga lagringslösningar i storskala för då borde de redan funnits. Och ja är de inte lönsamt i stor skala så tror jag inte de är lönsamt i lite skala heller (med eventuellt undantag för om man dopar systemet med bidrag).
Jag tror de helt enkelt är mer lönsamt att bygga produktion än att bygga lagring som ju självklart bara är en buffert med vissa förluster.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av tor »

Ja fast innan vindkraft och solceller så var produktionen ju inte lika varierande. Det var mer lasten som varierade. Solceller och vindkraft kommer ju dessutom öka framåt.
Jag kan hålla med om att det inte varit lönsamt men det kanske blir från och med snart.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av chaffis75 »

Ja elförbrukningen över hela Sverige varierar ju inte alls sådär jättemycket kan jag tycka.
Kolla denna bilden från igår, utan att veta så tror jag de ser likadant ut i princip varje dag. Men varierar såklart över årstiderna men här har historiskt vattenkraften räck till att täcka upp.
Screenshot_20220202-070109.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar