Både EQA och EQB ser ju sjukt tråkiga ut och man undrar vem de är konstruerade för? Enbart seniorer?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kolla framifrån, inte lika kul. Designen passar liksom inte med formen, speciellt lamparrangemanget. Tycker jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ni som äger en EQA, alternativt har kört den mycket, hur upplever ni tillförlitligheten gällande mjukvara/elektronik?
Jag har nu en ID3 1st edition Max sedan i februari, och är i grund nöjd med den. Men känslan av att VW har tagit sig vatten över huvudet gällande hur bilens elektronik och mjukvara har konstruerats är mer och mer påtaglig, och nybilsgarantin går ut i höst. Kollar därför på att byta till en annan modell som går att få begagnad eller på annat sätt med kort varsel utan ett alltför stort prispåslag på ID3ans inbytsvärde, och EQA verkar motsvara mina behov. Vissa elbilsspecifika funktioner verkar ju också bättre än ID3 (förvärmning av batteri inför snabbladdning t ex), även om konstruktionen i sig med framhjulsdrift är mindre optimalt för en elbil.
Men om den dras med samma typ av barnsjukdomar som ID3 känns det inte lika aktuellt, så det vore intressant att höra från någon som har en själv!
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA
Tyvärr ingen Tesla m3 men jag hade en BMW M3 när jag var lite yngre
Alla de tre bilarna du nämner är lite olika, Born är lätt snyggast, m3 bästa elbilen, mercan är gedigen mindre bil som laddar fort, fungerar bra men mycket törstigare än m3, EQA 300 och 350 får dra 1800kg på kroken vilket är rätt unikt. EQA250 och 250+ 750kg.
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA
Tyvärr ingen Tesla m3 men jag hade en BMW M3 när jag var lite yngre
Alla de tre bilarna du nämner är lite olika, Born är lätt snyggast, m3 bästa elbilen, mercan är gedigen mindre bil som laddar fort, fungerar bra men mycket törstigare än m3, EQA 300 och 350 får dra 1800kg på kroken vilket är rätt unikt. EQA250 och 250+ 750kg.
BMW M3 var ju inte fy skam det heller
Sant de är lite olika och därför konstigt nog veligt att välja men ska provköra alla ordentligt och se hur det känns. Man får ju dock en 2 år gammal TM3 för samma pris som de andra ungefär vilket ör lite retligt men bara att acceptera. Ska främst ha den till veckopendling a 30 mil enkel.
Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA
Ska främst ha den till veckopendling a 30 mil enkel.
Om målsättningen är att klara 30 mil enkel resa under även de sämsta förhållandena utan att ladda på vägen så blir det tight med dessa val.
Håller med. Inte så kul att ladda till nära 100% två gånger om dagen vintertid heller...
Personligen hade jag definitivt ställt mig in på att antingen ladda längs vägen eller välja annan bil. I Cuprans fall är det ju ganska enkelt att bara ta största batteriet istället, väldigt liten merkostnad.
Tycker EV-database siffra på "Highway Cold Weather" brukar vara en bra referens för "worst case".
Där har vi:
EQA: 250 km
Born 58: 250 km
3SR: 275 km
Born 77: 320 km
Så återigen, vill man inte ladda längs vägen så skulle jag personligen endast se Born 77 som ett alternativ av ovanstående (och helst hade jag nog egentligen sett ca 35 mil, dock beroende av hastighetsgränser på 30 mils-sträckan).
Helt rätt som alla ovan skriver EQA klarar inte 30 riktiga mil på vintern.
Gå på Born 77 eller M3 LR.
Tack för inspel och det är nog som ni säger att antingen får man acceptera att ladda en 10-20 min varje resa alternativt som sagt titta på Born 77 eller en LR.
Helt rätt som alla ovan skriver EQA klarar inte 30 riktiga mil på vintern.
Gå på Born 77 eller M3 LR.
Tack för inspel och det är nog som ni säger att antingen får man acceptera att ladda en 10-20 min varje resa alternativt som sagt titta på Born 77 eller en LR.
Ja, skall du ha en M3 med ditt resemönster så gör LR verkligen skillnaden som gör merkostnaden mot SR nog är klart värd för dig. Kör själv 33 mil enkelresa med M3 LR till ett av mina kontor 1-2 gånger i månaden, och en LR med värmepump fungerar utan laddstopp även på vintern (inga problem). Underbart att slippa laddstopp även på vinterhalvåret. M3 LR är verkligen ett räckviddsmonster även vid kyla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En granne har en EQA och lyckas inte hitta schemaläggningen för laddning i bilen. När jag googlar hittar jag bara sura forumtrådar om att det inte går att schemalägga laddning, men det har varit i EQC. Är det så illa att det inte går?
Bakgrunden är att vi i vår gemensamma laddanläggning bara kan schemalägga centralt och det går inte att åsidosätta manuellt (jag kan, men det verkar vara pga mina adminrättigheter i Easee, schemaläggningen är gjord via Enegic). Han vill gärna ladda när vi har låg effektavgift 22-06 men behöver ibland ladda utanför den tiden.
Edit: Har läst manualen och hittar inget där, men det låter ju helt otroligt.
Är lite sugen på att testa leasa Mercedes-Benz EQA 250+.
5495 kr / månaden känns rätt överkompligt för en Mercedes elbil. Kör för närvarande en BYD Atto 3 så kvalitémässigt bör jag kliva upp några hack
Någon som har någon erfarenhet av 250+ modellen? Förstår det som att den ska ha lite längre räckvidd.