V11 - Bättre eller sämre?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad tycker du om User Interface i V11?

Mycket bättre än v10
30
20%
Något bättre än v10
34
22%
Ungefär lika bra som v10
11
7%
Något sämre än v10
52
34%
Mycket sämre än v10
25
16%
 
Antal röster: 152

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:
Du får trösta dig med att den enda modellen som går att få nu med dragkrok är Model 3.
Inte ens Model 3 går att få med dragkrok just nu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av BrooklynS »

Eftersom det är Westfalia som levererar dragkrokarna och de kan inte leverera nu så blir ju både Y och 3 utan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Problemet är menyn som kommer upp när man klickar på knappen med tre små prickar. Symboler och text är alldeles för små.
Kan säga att jag gillar den nya storleken på text och symboler överlag i v11, innan var det överdrivet stort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Problemet är menyn som kommer upp när man klickar på knappen med tre små prickar. Symboler och text är alldeles för små.
Kan säga att jag gillar den nya storleken på text och symboler överlag i v11, innan var det överdrivet stort.
Min fru kan inte läsa texten. Jag kan, tack vare progressiva glasögon, men det tar definitivt längre tid än tidigare och tar fokus från körningen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Min fru kan inte läsa texten. Jag kan, tack vare progressiva glasögon, men det tar definitivt längre tid än tidigare och tar fokus från körningen.
Ja men det är klart att saker kan bli svåra att läsa om man har dålig syn, hade jag inte haft glasögon på hade jag inte kunnat läsa skärmen ens om de dubblade tidigare storlek (eller kunnat köra bil för den delen). Men ett interface kan inte designas efter okorrigerade synproblem (speciellt inte i en bil). Då hade allt behövt vara riktigt stort och bara hastigheten hade fått plats.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Min fru kan inte läsa texten. Jag kan, tack vare progressiva glasögon, men det tar definitivt längre tid än tidigare och tar fokus från körningen.
Ja men det är klart att saker kan bli svåra att läsa om man har dålig syn, hade jag inte haft glasögon på hade jag inte kunnat läsa skärmen ens om de dubblade tidigare storlek (eller kunnat köra bil för den delen). Men ett interface kan inte designas efter okorrigerade synproblem (speciellt inte i en bil). Då hade allt behövt vara riktigt stort och bara hastigheten hade fått plats.
Fast med teslas vilja att uppdatera borde man väl kunna välja storlek på text, kan man ju på en iPhone. Eller så borde man kunna göra den layout man vill, borde inte vara så svårt. Alla synfel påverkar inte bilkörning så jag förstår inte riktigt din sista mening.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Min fru kan inte läsa texten. Jag kan, tack vare progressiva glasögon, men det tar definitivt längre tid än tidigare och tar fokus från körningen.
Ja men det är klart att saker kan bli svåra att läsa om man har dålig syn, hade jag inte haft glasögon på hade jag inte kunnat läsa skärmen ens om de dubblade tidigare storlek (eller kunnat köra bil för den delen). Men ett interface kan inte designas efter okorrigerade synproblem (speciellt inte i en bil). Då hade allt behövt vara riktigt stort och bara hastigheten hade fått plats.
Fast med teslas vilja att uppdatera borde man väl kunna välja storlek på text, kan man ju på en iPhone. Eller så borde man kunna göra den layout man vill, borde inte vara så svårt. Alla synfel påverkar inte bilkörning så jag förstår inte riktigt din sista mening.
När man får sin ålderssynthet blir det svårt att läsa liten text på displayer och menyer. Köra bil med terminalglasögon?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:

Fast med teslas vilja att uppdatera borde man väl kunna välja storlek på text, kan man ju på en iPhone. Eller så borde man kunna göra den layout man vill, borde inte vara så svårt. Alla synfel påverkar inte bilkörning så jag förstår inte riktigt din sista mening.
Om synfelet inte påverkar bilkörning så behöver vi inte ta hänsyn till det varken med instrumentering eller på avstånd så då är det rätt irrelevant. Om vi skall ta hänsyn till okorrigerade synfel så behöver vi ta hänsyn till folk som är mer eller mindre blinda utan glasögonen och det hade såklart inte fungerat att göra.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Pasjostrom »

Oavsett hur bra eller dåligt man ser så skulle det vara välkommet att kunna ändra storleken på font och symboler/knappar. Typ som i ett vanligt Windows-OS. Speciellt i mörkerkörning tar det lång tid att fokusera om mellan väg och skärm, det skulle då vara lättare om text och knappar var lite större.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Fast med teslas vilja att uppdatera borde man väl kunna välja storlek på text, kan man ju på en iPhone.
Har inget problem att se informationen i V11, men detta tycker jag annars är en mycket bra idé och förslag!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
herrmalin
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2021 03:17
Ort: Sundbyberg o Bammarboda (Åkersberga)

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av herrmalin »

Finns det nåt ställe där man kan lämna förslag, som verkligen går fram till Tesla?
Jag fick ett förslag tillgodosett i V11, trots att jag inte ens framfört det: Att däcktrycksvisningen flyttades till ett ställe där den logiskt hör hemma, inte i en märklig "sidomeny" till en översiktsbild, där den inte ens beskrevs i manualen.
Mycket av det andra i V11 kan jag leva med, kanske t o m tycka bättre om än det gamla, bara jag hinner vänja mig. Som med alla UI-ändringar i alla grejor.
Men...
* jag vill kunna spegla upp min Waze i skärmen, t ex som ersättning för Tesla-navigeringen (en navigator som tar hänsyn till trafiksituationen är oslagbar)
* jag vill ha ändringsbar textstorlek, så jag slipper sitta med bensinmacksbrillorna (läsglasögonen) på nästippen
________________________________________________________________
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, E1LR 55 kWh, HW3, mjukvara v11.1 (2024.2.7)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av renes »

herrmalin skrev:
* jag vill kunna spegla upp min Waze i skärmen, t ex som ersättning för Tesla-navigeringen (en navigator som tar hänsyn till trafiksituationen är oslagbar)
Det gör även Teslas nav.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av Tellus »

Nu kommer vissa av v10 funktionerna tillbaka!!!
Men inte färddatorn ännu

https://driveteslacanada.ca/software-up ... e-in-china
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Inlägg av R2_m3 »

renes skrev:
herrmalin skrev:
* jag vill kunna spegla upp min Waze i skärmen, t ex som ersättning för Tesla-navigeringen (en navigator som tar hänsyn till trafiksituationen är oslagbar)
Det gör även Teslas nav.
Ja teslas nav tar också hänsyn till trafik och funkar lika bra som waze, däremot har Waze fördelar med att den varnar för fartkameror och hinder på vägen.
Brukar köra båda och ETA brukar inte skilja mer än någon minut.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Skriv svar