Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteende

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Resa på sportlovet, ändrar du beteende/avresetid för att få gratis laddning?

Ja. Jag kommer anpassa mina tider för att ta del av erbjudandet.
29
41%
Nej. Jag kommer åka den tid jag planerat ursprungligen iallafall.
42
59%
 
Antal röster: 71

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteende

Inlägg av macksie »

Läste en intressant tråd om att Tesla erbjuder gratis supercharging. (viewtopic.php?f=45&t=28556)
Vissa tider, före 11, efter 18.
Vissa strategiska superchargers under sportlovet.
Troligen för att styra om vårt beteende.

Intresserad av att veta om det kommer funka.

Så frågan blir
Du som kommer använda din Tesla nånstans på sportlovet. Kommer du ändra beteende och styra om tiden för att få gratis laddning på vägen.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av BrooklynS »

Självklart.
Tesla Y LR -22 EAP
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av R_Edvinsson »

Som icke teslachaufför finner jag detta som ett väldigt smart och intressant drag.
Just som styrmedel för att lätta på peakarna i trafiken.

Betydligt enklare att justera mängden bilar vid laddstolparna genom att anpassa priserna istället för att bara bygga laddare som kommer stå tomma 90% av övriga tider.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inga planer att resa till fjällen under sportlovsveckorna, men kanske skulle jag få för mig att åka och ladda gratis, bara för skojs skull.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av Dinsdale »

Undrar om laddsessionens kostnad styrs av när man pluggar in? Kan jag koppla in 10:59 men ändå ladda klart gratis trots att jag då är klar långt efter 11:00? Eller styrs kostnaden av när jag kopplar ur, så att om jag pluggar ur 11:00 får jag betala fullt pris trots att jag till 99,99% laddat före 11:00?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är ändå fascinerande hur pass icke-nyhet nyheten om gratis Supercharging erbjudandet är.

Tänk er nyhetsstormen och beteende förändringen en liknande nyhet från säg OKQ8 skulle blivit, gratis bensin vissa nätter.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av Holve »

Malung och sälen,Mora,Borlänge är i princip toma efter kl 21.
Fattar inte varför folk inte redan nu anpassar sina resor.

Är du i Sälen är det väl bara att åka ner och ladda upp på kvällen innan du åker hem.

Folk är osmarta
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av slugger75 »

Holve skrev:
Malung och sälen,Mora,Borlänge är i princip toma efter kl 21.
Fattar inte varför folk inte redan nu anpassar sina resor.

Är du i Sälen är det väl bara att åka ner och ladda upp på kvällen innan du åker hem.

Folk är osmarta
Sälen är inte med på listan över "gratisladdare" nu.

Men du kanske menade rent allmänt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av MWall »

Holve skrev:
Malung och sälen,Mora,Borlänge är i princip toma efter kl 21.
Fattar inte varför folk inte redan nu anpassar sina resor.

Är du i Sälen är det väl bara att åka ner och ladda upp på kvällen innan du åker hem.

Folk är osmarta

Därför att man kanske vill göra annat sista kvällen än att sitta och häcka på en snabbladdare? Åka ner med kallt batteri... Lär ta en timme minst att ladda.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av Holve »

MWall skrev:
Holve skrev:
Malung och sälen,Mora,Borlänge är i princip toma efter kl 21.
Fattar inte varför folk inte redan nu anpassar sina resor.

Är du i Sälen är det väl bara att åka ner och ladda upp på kvällen innan du åker hem.

Folk är osmarta

Därför att man kanske vill göra annat sista kvällen än att sitta och häcka på en snabbladdare? Åka ner med kallt batteri... Lär ta en timme minst att ladda.
Ja man får väl jämföra det med att stå i kön dagen efter.
Jag gissar att det är det obligatoriska alkohol intaget som gör att folk inte laddar kvällen före de åker hem. Eller så är de helt enkelt lata.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av MWall »

Holve skrev:
MWall skrev:
Holve skrev:
Malung och sälen,Mora,Borlänge är i princip toma efter kl 21.
Fattar inte varför folk inte redan nu anpassar sina resor.

Är du i Sälen är det väl bara att åka ner och ladda upp på kvällen innan du åker hem.

Folk är osmarta

Därför att man kanske vill göra annat sista kvällen än att sitta och häcka på en snabbladdare? Åka ner med kallt batteri... Lär ta en timme minst att ladda.
Ja man får väl jämföra det med att stå i kön dagen efter.
Jag gissar att det är det obligatoriska alkohol intaget som gör att folk inte laddar kvällen före de åker hem. Eller så är de helt enkelt lata.
Jag och mina kompisar står i kö när liften startar och åker sen till liften stänger och är det liftkö så tar vi singelkön för att ytterligare maximera åkningen. Apropå lata alltså. Vi brukar faktiskt ligga hyfsat i topp över de som åkt flest fallhöjdsmeter i Skistar-appen.

Så ja, när vi ramlar in i stugan och är trötta och svettiga så vill jag ha den där förbaskade ölen. Det är ju det som är grejen. Ta några öl, snacka lite skit. Duscha, laga mat... Inte fasiken vill jag sätta mig i bilen i några timmar i det läget. Då lånar jag hellre pappas dieselbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av martinot »

MWall skrev:

Jag och mina kompisar står i kö när liften startar och åker sen till liften stänger och är det liftkö så tar vi singelkön för att ytterligare maximera åkningen. Apropå lata alltså. Vi brukar faktiskt ligga hyfsat i topp över de som åkt flest fallhöjdsmeter i Skistar-appen.

Så ja, när vi ramlar in i stugan och är trötta och svettiga så vill jag ha den där förbaskade ölen. Det är ju det som är grejen. Ta några öl, snacka lite skit. Duscha, laga mat... Inte fasiken vill jag sätta mig i bilen i några timmar i det läget. Då lånar jag hellre pappas dieselbil.
Fullt medhåll. Man kan göra mycket gällande att tänka nytt, men jag är personligen inte heller intresserad av att sabba skidåkningen/semestern och gemenskapen med familj/vänner för att kunna ladda gratis på kvällarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av Gustafsson »

Lägger gärna ett par hundralappar på destinationsladdning natten före hemresan. Fanns sådana med EasyPark debitering utanför alla lägenheter där vi bodde förra veckan (hundfjället). Då kan man prekonditionera och smälta snö innan avfärd utan att det kostar räckvidd.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av emiliooo »

På tal om Sälen så finns det väl en Super Charger i Sälen som inte är gratis under denna period, men den i Malung en timme bort är det? Kommer troligtvis se till så jag har fullt batteri när jag kör från Sälen, oavsett om det kostar eller är gratis. Däremot kommer jag nog planera min laddning på vägen upp mot Sälen så att jag laddar när det är gratis (troligtvis i Kristinehamn), men det är mest för att det fungerar bäst med den övriga planeringen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av MWall »

emiliooo skrev:
På tal om Sälen så finns det väl en Super Charger i Sälen som inte är gratis under denna period, men den i Malung en timme bort är det? Kommer troligtvis se till så jag har fullt batteri när jag kör från Sälen, oavsett om det kostar eller är gratis. Däremot kommer jag nog planera min laddning på vägen upp mot Sälen så att jag laddar när det är gratis (troligtvis i Kristinehamn), men det är mest för att det fungerar bäst med den övriga planeringen.

Malung - Sälen -Malung klarar nog bilen även om den inte laddas under veckan. Min Tesla har stått stilla sen 31 januari (pga covid och hemarbete) och gått från 71% till 59% SOC. Och då går jag förbi med nycklarna i fickan så den vaknar flera ggr om dagen också. Skulle nog tappat <10% om den sovit hela tiden.
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av emiliooo »

MWall skrev:
emiliooo skrev:
På tal om Sälen så finns det väl en Super Charger i Sälen som inte är gratis under denna period, men den i Malung en timme bort är det? Kommer troligtvis se till så jag har fullt batteri när jag kör från Sälen, oavsett om det kostar eller är gratis. Däremot kommer jag nog planera min laddning på vägen upp mot Sälen så att jag laddar när det är gratis (troligtvis i Kristinehamn), men det är mest för att det fungerar bäst med den övriga planeringen.

Malung - Sälen -Malung klarar nog bilen även om den inte laddas under veckan. Min Tesla har stått stilla sen 31 januari (pga covid och hemarbete) och gått från 71% till 59% SOC. Och då går jag förbi med nycklarna i fickan så den vaknar flera ggr om dagen också. Skulle nog tappat <10% om den sovit hela tiden.
Ja, det är nog inga problem. Men vi ska köra från Sälen till Göteborg, och tar ogärna ett första stopp redan efter en timme. Gissar att det blir ett stopp i Grums för lunch, och sen raka vägen hem.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av tomla »

Intressant!
Genom att jag ändå laddar gratis idag så spelar det igen roll för mig att det är gratis.
Men jag skulle ändå inte risker att komma när det är risk att alla platser är upptagna.
Jag skulle nog justera mina tider om det finns risk för kö.
Nu har det bara hänt mig en gång (2 min) under 7 år som jag har haft tesla, men jag hatar köer och vill inte riskera att hamna i en kö.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av borgward »

martinot skrev:
MWall skrev:

Jag och mina kompisar står i kö när liften startar och åker sen till liften stänger och är det liftkö så tar vi singelkön för att ytterligare maximera åkningen. Apropå lata alltså. Vi brukar faktiskt ligga hyfsat i topp över de som åkt flest fallhöjdsmeter i Skistar-appen.

Så ja, när vi ramlar in i stugan och är trötta och svettiga så vill jag ha den där förbaskade ölen. Det är ju det som är grejen. Ta några öl, snacka lite skit. Duscha, laga mat... Inte fasiken vill jag sätta mig i bilen i några timmar i det läget. Då lånar jag hellre pappas dieselbil.
Fullt medhåll. Man kan göra mycket gällande att tänka nytt, men jag är personligen inte heller intresserad av att sabba skidåkningen/semestern och gemenskapen med familj/vänner för att kunna ladda gratis på kvällarna.
Förmodligen påverkar inte rabatten fjäll-resenärerna på långresa - men de som bor "längs vägen" utnyttjar nog gärna gratisladdning.

Och då frigörs några platser.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
pappapuff
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 sep 2020 10:38

Re: Får gratis Supercharge under sportlovet dig byta beteend

Inlägg av pappapuff »

Körde Alingsås-Vemdalen idag.
Kristinehamn vid 1200, ca 5 platser lediga
Mora vid 16:00, en före i kö som det sen dessutom strulade för att få igång laddning (funkade för mig på samma laddare). Väntade nog minst tio minuter.
Sveg. Tomt…
Skriv svar