Koppling av 3-fas

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Koppling av 3-fas

Inlägg av macky »

Jag har sen jag skaffade laddbox haft problem titt som tätt att huvudsäkringen går (20A) när jag lagar mat, tvättar och laddar samtidigt. Inget konstigt kanske men även när jag ställt laddaren på 8A har det hänt. Jag tröttnade och skaffade easee equalizer. Den kickade ingång direkt men när jag jämför vad som dras på faserna så verkar det som att fas 1 i mätningen i elskåpet motsvarar fas 3 till laddboxen. Den märker att fas 1 är hårt belastad och stryper den på laddaren och matar på med fas 3. Tittar man sedan på equalizern så är det dock fas 1 som ökar. Boxen sitter på carporten med ett separat säkringsskåp. Är det här en form av felkoppling eller hur ska man tolka det. Om så, bara att flytta faserna? Se bilder för exempel.
835E52A9-F845-462F-9AEB-6DBA17773CCC.png
3889ECF4-1ED3-419C-BDC1-773BBE70D996.png
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koppling av 3-fas

Inlägg av LarsL »

Ja, det går att flytta runt faserna i laddaren. 3 fas laddaren i bilen är egentligen 3 st 1-fas laddare så det spelar ingen roll var faserna sitter. I alla fall gäller detta Tesla.

Jag skulle titta på hur du har kopplat in dina 1-fas förbrukare. De ska ju helst sitta så att de förbrukare som går samtidigt sitter på sin egen fas. Brukar ju en elektriker kunna fixa till i proppskåpet.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Koppling av 3-fas

Inlägg av 12man »

Stor variation på spänning mellan faserna, finns det en förklaring till det?
ms 76132 "Eleamore"
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Koppling av 3-fas

Inlägg av macky »

12man skrev:
Stor variation på spänning mellan faserna, finns det en förklaring till det?
Det är där jag tror felet ligger. Övre bilden visar vad som dras. Innan laddaren går på är det jämnare men mest fas 1. Sen styr den till att laddaren ska gå på fas 3. Resultatet blir dock att mätaren visar att fas 1 ökar kraftigt. Därav att jag tror att faserna ligger fel i laddaren. Det enda equalizern gör är ju att mäta strömmen och sedan säga åt laddaren att dra ner de mest belastade faserna men det verkar ju bli lite omvänt. Dock funkar den ju ändå då den stryper om det blir för högt. Det sker ju tyvärr fast det då finns tillgängligt på två andra faser.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Koppling av 3-fas

Inlägg av 12man »

Men ett strömuttag på 20A ska inte sänka spänningen med 17V, kan du mäta med nåt annat vad spänningen är på resp fas
ms 76132 "Eleamore"
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Koppling av 3-fas

Inlägg av macky »

12man skrev:
Men ett strömuttag på 20A ska inte sänka spänningen med 17V, kan du mäta med nåt annat vad spänningen är på resp fas
Nu är jag med, du pratade om spänning inte ström. Ser nu, ingen bil inkopplad, att fas 1 ligger på 218v bara. Är väl inte optimalt precis. Det som gär nu är kompressor i värmepump och lite värme i förråd mm. Men har inga mätverktyg annat än denna som sitter på elmätaren. Vill minnas att när vi flyttade in i huset så var det 16A huvudsäkring men att det då och då ledde till att den gick tex vid kyla när elpatronen gick in. Säkrade upp till 20A och funkat sedan dess fram till addering av elbil. Men när man kollar nu ser man ju att för mycket av de stora 1-fas prylarna verkar vara lite för koncentrerade.
5D010809-D09E-4687-8C06-6FF598D5F652.png
Skriv svar