Nu börjar ju de första 2019 av Model 3 besiktas och idag var det min tur. Bilen har gått drygt 14000 mil vid det här laget men passerade utan anmärkning.
De kollade chassinumret på skärmen (inget rivande av inredning), hjälptes åt att kolla dim- och framljusen och ville se varningstriangeln. Sen den mekaniska kollen som var över på ett par minuter.
Trevlig tjej som tog hand om bilen och som tyckte det var kul med Tesla - de hade fått utbildning på bilarna internt på Bilprovningen i alla fall. Nu ska jag bara byta framruta så kan jag sälja den sen
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Besiktning gick också bra på min M3LR, dock tyckte de att jag borde dra ner på ”motorbromsningen” något för att det var lite rost på en av bromsskivorna. Eller så kunde man bromsa hårt nån gång emellanåt.
Känns ju lite onaturligt att aktivt försöka köra ryckigt som en avgasbil
Besiktning gick också bra på min M3LR, dock tyckte de att jag borde dra ner på ”motorbromsningen” något för att det var lite rost på en av bromsskivorna. Eller så kunde man bromsa hårt nån gång emellanåt.
Känns ju lite onaturligt att aktivt försöka köra ryckigt som en avgasbil
Kan dock vara bra att rasta bromsarna emellanåt, så de inte rostar/skärvar ihop. Den dag du behöver dem, så vill du väl att det fungerar?
Besiktning gick också bra på min M3LR, dock tyckte de att jag borde dra ner på ”motorbromsningen” något för att det var lite rost på en av bromsskivorna. Eller så kunde man bromsa hårt nån gång emellanåt.
Känns ju lite onaturligt att aktivt försöka köra ryckigt som en avgasbil
Jag har inga problem med rost på skivorna, och då kör jag inte särkilt aktivt ändå. Servade också bromsoken först vid 10000 mil. Tesla tycker ju det ska ske tidigare …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Jag kollade upp det innan jag åkte in, och mina var i rätt läge. Så det är nog lite blandat. På Model S är det vanligare att dimstrålkastarna står fel enligt tjejen på besiktningen jag pratade med. Men de har ju inte fått in så många Model 3 än så det kan ju ändras.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Lustigt, på min besiktning nämnde de förresten att dimljusen stod lite fel, men att de fixade inställningen. Bra service…
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Jag kollade upp det innan jag åkte in, och mina var i rätt läge. Så det är nog lite blandat. På Model S är det vanligare att dimstrålkastarna står fel enligt tjejen på besiktningen jag pratade med. Men de har ju inte fått in så många Model 3 än så det kan ju ändras.
Ursäkta en dum fråga, men hur kollar man att dimstrålkastarna är i rätt läge? Inget jag någonsin har använt... Och om man får underkänt pga detta, ska man då boka in ett besök på SC för att åtgärda?
Jag måste besiktiga bilen denna månad men ska också byta in bilen (till Tesla) snart, så vore lite jobbigt om man får underkänt precis innan.
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
Min vänstra strålkastare var lite låg idag vid besiktning. Vilket på en Model 3 går att fixa själv. Men, det konstiga är att jag manuellt justerade dem häromdagen, och de var inte inställda som jag ställde dem då. Det verkar som efter en programvaruuppdatering så ställs strålkastarna om. Jag har upplevt det ett par gånger nu.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Ursäkta en dum fråga, men hur kollar man att dimstrålkastarna är i rätt läge? Inget jag någonsin har använt...
Nej, Precis det är nog sällan de används egentligen… En googling på ”inställning dimljus” får upp lite info från Wikipedia: ”Dimstrålkastarna ska luta nedåt minst två procent”…
Så ljusbildens ovankant mot en vägg bör väl vara 2cm nedanför lampans ovankant per meter avstånd mellan bilens front och väggen..
Min vänstra strålkastare var lite låg idag vid besiktning. Vilket på en Model 3 går att fixa själv. Men, det konstiga är att jag manuellt justerade dem häromdagen, och de var inte inställda som jag ställde dem då. Det verkar som efter en programvaruuppdatering så ställs strålkastarna om. Jag har upplevt det ett par gånger nu.
Japp, verkar så.
Uppdaterade också häromdagen och därefter blinkade flera mötande på mig.
Tyckte jag hade jättebra halvljus...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
När jag besiktigade min hade dom väldigt svårt att hitta det stansade vin-numret på bilen (duger inte med det i vindrutan enligt dom). Dom hittade det på B stolpen på passagerarsidan under klädseln.
Hade för övrigt blanka papper men en påpekan att dimljusen inte stog riktigt rätt.
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
När jag besiktigade min hade dom väldigt svårt att hitta det stansade vin-numret på bilen (duger inte med det i vindrutan enligt dom). Dom hittade det på B stolpen på passagerarsidan under klädseln.
Hade för övrigt blanka papper men en påpekan att dimljusen inte stog riktigt rätt.
Då blev även min godkänd utan anmärkning.
Han var nöjd med vin i displayen, vindrutan.
Ha ”klagade” på att dimljusen slog av så fort har gick ur sätet för att kolla dem.
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
Tror inte de lyft någon av mina bilar i lyftpunkterna, de brukar lyfta vid infästningen till hjulupphängningen och om bilen inte klarar det så har den definitivt andra problem.
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
Tror inte de lyft någon av mina bilar i lyftpunkterna, de brukar lyfta vid infästningen till hjulupphängningen och om bilen inte klarar det så har den definitivt andra problem.
De lyfte under länkarmarna nära hjulen fram med mjuka gummikuddar. Det fungerade bra. Inget lyft alls bak.