Wall connector via 3fas kontakt

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslared skrev:
Det är ju därför man ska ha typ B, dvs om bilen skulle läcka likström via anslutningen.

Så här ser reglerna ut
Enligt 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 ska det i bostäder finnas jordfelsbrytare som skydd mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna. Vilken typ av jordfelsbrytare som ska användas beror på elanläggningen, men för vanliga bostäder utan solceller eller laddbox gäller normalt typ A. För laddningsstationer/laddboxar finns tilläggskrav i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, avsnitt 722.531.2.101. Där krävs att åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Alltså ska jordfelsbrytare av typ B användas, eller jordfelsbrytare av typ A, samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. För solcellsanläggningar finns ett liknande tillägg i Elinstallationsreglerna avsnitt 712.530.3.101, som kräver att där jordfelsbrytare används som skydd för solcellsanläggningar, ska de vara av typ B.
Tyvärr har många missförstånd skapats och benämningar används och förstås fel.


Jordfelsbrytare skyddar för strömmen i riktning från elnätet.

Viss utrustning, som elbilars likriktare, skapar lite underliga saker i elnätet.

I princip förvrängs sinuskurvans form en del.

Fenomenet kallas DC-komponenter i elnätet, men dessa kommer inte från elbilars batteri.

Det är något som skapas i elnätet, på grund av att du laddar en elbil.

Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren.

Typ B fångar upp även detta och löser lite tidigare.

En extra bra jordfelsbrytare helt enkelt.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Teslared »

"Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren."

Problemet var eller är att typ A inte fungerar alls om den blir utsatt för mycket likströmsandel. Skyddseffekten uteblir, kanske i hela huset!

Den här utredningen som refereras till är ju bara en studie!


"Utifrån utredningens resultat bedömer Elsäkerhetsverket att nuvarande krav i regelverket är fullgott för bostäder. Krav på jordfelsbrytare typ B har inte varit föremål för utredningen och påverkas heller inte av slutsatserna i rapporten. Elsäkerhetsverket bedömer därmed att dagens regelverk även i detta avseende är korrekt."
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslared skrev:
"Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren."

Problemet var eller är att typ A inte fungerar alls om den blir utsatt för mycket likströmsandel. Skyddseffekten uteblir, kanske i hela huset!

Den här utredningen som refereras till är ju bara en studie!


"Utifrån utredningens resultat bedömer Elsäkerhetsverket att nuvarande krav i regelverket är fullgott för bostäder. Krav på jordfelsbrytare typ B har inte varit föremål för utredningen och påverkas heller inte av slutsatserna i rapporten. Elsäkerhetsverket bedömer därmed att dagens regelverk även i detta avseende är korrekt."

Studien visade att det i praktiken inte verkar vara några problem. Men det kan säkert gå att skapa ett sånt fel på något sätt.

Det ligger ju inte en massa folk med svåra elchocker i husen som laddar elbilar......

Jordfelsbrytare är för övrigt idag endast klassat som ett tilläggsskydd.

Vi har krav på basskydd med skyddsjordning av hela elbilen, vilket bör skydda i stort sett för de allra flesta elfel som kan dyka upp.

Solelanläggningar har nog lite större risker, och bör ha bra skydd, vilket de allra flesta har idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Teslared skrev:
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.

Jordfelsbrytaren skyddar för strömmen i riktning från elnätet.
Har för mig att jag läst om något fall som en Zoe gjort det, men de har ju också ett märkligt sätt att ladda bilarna på som jag förstått det (inga vanliga likriktare som används).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av andersd »

Den studie som hänvisas till konstaterar att det inte är några problem för dig och din JFB Typ A, om grannen (eller liknande) har för stora DC-komponenter ifrån t.ex. solceller eller elbilsladdning (egentligen även en hel del andra typer av elektronik mm).
Den säger däremot inte att den installation som innehåller solceller / elbilsladdning inte behöver / ska ha en JFB Typ B. Detta är krav enligt både installationsregler och produktstandarder; med all säkerhet kommer dessa krav att bestå.

Mao, slutsatsen är inte att JFB Typ B är onödigt, bara att det är ingen fara för närliggande installationer. (Problemet / frågeställningen dök upp för några år sedan, då rykten på "nätet" gjorde gällande att din JFB Typ A skulle kunna slås ut av att det fanns en hel del solceller och elbilsladdning i grannskapet).
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av gasgaraget »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Teslared skrev:
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.

Jordfelsbrytaren skyddar för strömmen i riktning från elnätet.
Har för mig att jag läst om något fall som en Zoe gjort det, men de har ju också ett märkligt sätt att ladda bilarna på som jag förstått det (inga vanliga likriktare som används).
Zoe kollar jordfel i flera olika frekvensband när den laddar. Den är en utmärkt testare för dåliga elnät då den vägrar att ladda om den inte kan verifiera jordresistans samt efter detta har koll på lf,mf samt hf jordläckströmmar. Dessa kommer bla från filtrering för att minimera störningar. Däremot kan fel inträffa och man kan diskutera risker med att det skulle vara fel på någon bil som läcker dc så att jfb A för detta huset sätts ur funktion samtidigt som du får ett jordfel ev i annan del av anläggningen som är farligt för någon person eller ev brand som inte annat skydd tar.
Men regelverket kräver detektering av dc för att inte sätta andra jfb ur funktion högre upp i kedjan. (Inte hos grannen)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Skriv svar