Det här med USB-minne .....

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Det här med USB-minne .....

Inlägg av Delta1 »

Ok, först en bekännelse. Jag är helt ointresserad av teknik generellt, och kan absolut INGET om IT-relaterade saker.

Efter en stunds övervägande tänkte jag nu åka och köpa ett minne för att få igång Sentry Mode, och har då försökt läsa mig till vad man ska ha - helt utan framgång .....

Hjälp mig, snälla! Vad ska jag säga till 12-åringen som jobbar på Elgiganten att jag ska ha för ..... minne som jag kan stoppa i bil-rackarn? Det är en tj-bil, så firman tar kostnaden vilket gör att priset inte är helt avgörande.

Tack på förhand!

//Thomas
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av mios »

Om priset inte är direkt av betydelse så skulle jag slå till på en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/27 ... B-3-1-Blue

Använt själv, grymt trevlig disk, funkar utan några problem alls och rätt lätt att gömma undan!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Pontus »

Annars så anger ju Tesla själva att Sandisk UltraFit 3.1 ska fungera. Jag köpte precis ett 128 GB sådant och ska nu gå ner till bilen för att prova.
Det är ett av de som står med i manualen i bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Delta1 »

Stort tack för två tydliga och snabba svar!
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Curik »

Oklart varför Tesla rekommenderar ett minne som Sandisk UltraFit. Risken är ju rätt stor att den inte kommer hålla så länge.

Jag köpte en USB-adapter och ett SD-kort som klarade att skrivas många gånger om. En SSD hade ju också fungerat men jag vet inte riktigt var jag skulle gömma den.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Bitman »

Håller med Curik. Hade Ultra Fit, men det slutade fungera helt efter några månader.
Skaffade nyligen microSD kort med High Endurance samt USB adapter. Hoppas detta räcker längre.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av PontusT »

Jag testade två olika usb-minnen som gick sönder omgående innan jag köpte en låda till en gammal SSD och satte in den. Har man en gammal dator liggandes med en SSD så är det en billig och bra lösning.
Efter det så har det fungerat felfritt.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av zyax »

Jag har kört med en PNY SSD-disk. Den är som ett kreditkort i storlek typ.

Typ dessa:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058411
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058412
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Kilowatt »

mios skrev:
Om priset inte är direkt av betydelse så skulle jag slå till på en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/27 ... B-3-1-Blue

Använt själv, grymt trevlig disk, funkar utan några problem alls och rätt lätt att gömma undan!
Jag kör samma. Klockren.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av MarcusC »

Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av mans71 »

zyax skrev:
Jag har kört med en PNY SSD-disk. Den är som ett kreditkort i storlek typ.

Typ dessa:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058411
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058412
Cool disk. Klickade hem en till varje bil, kanske dags att aktivera den där funktionen... :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Curik »

MarcusC skrev:
Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Det har jag aldrig fått. Vad har du för usb-sticka? Att den skulle ha så mycket som 150MB/s i skrivhastighet finner jag nämligen lite osannolikt..
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av MarcusC »

Curik skrev:
MarcusC skrev:
Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Det har jag aldrig fått. Vad har du för usb-sticka? Att den skulle ha så mycket som 150MB/s i skrivhastighet finner jag nämligen lite osannolikt..
Jag kanske överdrev lite :o
Men jag kör på Sandisk Ultra Fit och enligt netonnet har det 130 Mb/s som hastighet.
Men oavsett så ligger det ju långt ifrån 4 Mb/s som Tesla skriver i popup:en jag får i bilen (och jag har en Raven så MCU:en etc är ny)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Curik »

MarcusC skrev:
Curik skrev:
MarcusC skrev:
Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Det har jag aldrig fått. Vad har du för usb-sticka? Att den skulle ha så mycket som 150MB/s i skrivhastighet finner jag nämligen lite osannolikt..
Jag kanske överdrev lite :o
Men jag kör på Sandisk Ultra Fit och enligt netonnet har det 130 Mb/s som hastighet.
Men oavsett så ligger det ju långt ifrån 4 Mb/s som Tesla skriver i popup:en jag får i bilen (och jag har en Raven så MCU:en etc är ny)
Njae, 130MB/s är väldigt mycket det också. Du tänker nog på läshastigheten.

Stickan är specad som 55MB/s i skrivhastighet. Tyvärr betyder det inte att den klarar det konstant.

Läser man här så ser du att den kan peaka på 3.3MB/s när den skriver i 4K. Risken är alltså att den är för slö och att det är det du ser.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av MarcusC »

Curik skrev:
MarcusC skrev:
Curik skrev:
MarcusC skrev:
Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Det har jag aldrig fått. Vad har du för usb-sticka? Att den skulle ha så mycket som 150MB/s i skrivhastighet finner jag nämligen lite osannolikt..
Jag kanske överdrev lite :o
Men jag kör på Sandisk Ultra Fit och enligt netonnet har det 130 Mb/s som hastighet.
Men oavsett så ligger det ju långt ifrån 4 Mb/s som Tesla skriver i popup:en jag får i bilen (och jag har en Raven så MCU:en etc är ny)
Njae, 130MB/s är väldigt mycket det också. Du tänker nog på läshastigheten.

Stickan är specad som 55MB/s i skrivhastighet. Tyvärr betyder det inte att den klarar det konstant.

Läser man här så ser du att den kan peaka på 3.3MB/s när den skriver i 4K. Risken är alltså att den är för slö och att det är det du ser.

Ok, tack för förklaringen.
Då ska jag verkligen köpa nytt, för jag får skriv-felet lite då och då och Sentry Mode har faktiskt fått en vandal på film för mig.
En kille som tyckte det var roligt att sparka till på sido-spegeln.

Larmet gick och när jag kom till bilen låg plastkåpan på marken och spegeln var framåtvriden.

Men på filmen såg jag vem det var och kunde ta ett allvarligt snack med honom och hans föräldrar.
Som tur var kunde jag bara sätta tillbaka plastkåpan och det syns inget. Spegeln funkar också som den ska och han lär nog aldrig mer sparka på bilar
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Curik »

MarcusC skrev:
Curik skrev:
MarcusC skrev:
Curik skrev:
MarcusC skrev:
Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Det har jag aldrig fått. Vad har du för usb-sticka? Att den skulle ha så mycket som 150MB/s i skrivhastighet finner jag nämligen lite osannolikt..
Jag kanske överdrev lite :o
Men jag kör på Sandisk Ultra Fit och enligt netonnet har det 130 Mb/s som hastighet.
Men oavsett så ligger det ju långt ifrån 4 Mb/s som Tesla skriver i popup:en jag får i bilen (och jag har en Raven så MCU:en etc är ny)
Njae, 130MB/s är väldigt mycket det också. Du tänker nog på läshastigheten.

Stickan är specad som 55MB/s i skrivhastighet. Tyvärr betyder det inte att den klarar det konstant.

Läser man här så ser du att den kan peaka på 3.3MB/s när den skriver i 4K. Risken är alltså att den är för slö och att det är det du ser.

Ok, tack för förklaringen.
Då ska jag verkligen köpa nytt, för jag får skriv-felet lite då och då och Sentry Mode har faktiskt fått en vandal på film för mig.
En kille som tyckte det var roligt att sparka till på sido-spegeln.

Larmet gick och när jag kom till bilen låg plastkåpan på marken och spegeln var framåtvriden.

Men på filmen såg jag vem det var och kunde ta ett allvarligt snack med honom och hans föräldrar.
Som tur var kunde jag bara sätta tillbaka plastkåpan och det syns inget. Spegeln funkar också som den ska och han lär nog aldrig mer sparka på bilar
Urk vad trist att du behövt använda filmerna men skönt att det löste sig.

Ja, jag vill ju maximera den tid som Sentry kan spela in. Som sagt, ett snabbt sd-kort med hög endurance fungerar bra. Det krångliga är att få tag i en USB-adapter som går att få plats med under luckan, iaf på min S. Jag vill ogärna ha sladdar liggandes. En SSD är ju ännu snabbare men vissa tillverkare kör med billigare minnestyper som degraderar snabbare. Knepigt och det krävs en hel del research.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Tobberoth »

MarcusC skrev:
Ni som har fungerade lösningar, får ni ibland att det inte gick att spara någon film och att minnet måste vara snabbare än 4 Mb/s ?
Jag får det ibland och jag har en vanlig usb-sticka, men den ska klara att läsa/skriva i 150 Mb/s

Än så länge fungerar det ju för mig annars, men tycker det är onödigt att köpa nytt minne och så får jag ändå det felet.
Jag hade det felet. Det blev värre och värre till stickan dog helt. Köpte en Samsung SSD T5 istället, funkar felfritt nu.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av e5m1r »

SSD eller en usb adapter till SD kort avsedd för kontinuerlig skrivning dvs att den klarar hög kontinuerlig hastighet att den klarar hundratals mbps i någon sekund är oväsentligt
Hamphi säljer färdiga lösningar med SSD
exclusiveparts.se säljer färdiga lösningar med sd kort
Bara att plugga in
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av Bitman »

SD kort skall, utöver att klara av hög hastighetskrivning, också vara av typ ’High endurance’, alltså klara av att raderas/skrivas om många gånger. Annars kan det räcka bara några månader innan det dör utan varning (samma dag som någon skrapar bilen i parkeringen... :oops: )
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 mar 2022 15:56

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av tomishu »

zyax skrev:
Jag har kört med en PNY SSD-disk. Den är som ett kreditkort i storlek typ.

Typ dessa:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058411
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058412
Återupplivar denna tråd lite, och undrar om dessa hårddiskar hållit måttet över tid? :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av martinot »

Delta1 skrev:
Ok, först en bekännelse. Jag är helt ointresserad av teknik generellt, och kan absolut INGET om IT-relaterade saker.

Efter en stunds övervägande tänkte jag nu åka och köpa ett minne för att få igång Sentry Mode, och har då försökt läsa mig till vad man ska ha - helt utan framgång .....

Hjälp mig, snälla! Vad ska jag säga till 12-åringen som jobbar på Elgiganten att jag ska ha för ..... minne som jag kan stoppa i bil-rackarn? Det är en tj-bil, så firman tar kostnaden vilket gör att priset inte är helt avgörande.

Tack på förhand!

//Thomas
Om det inte är jätteviktigt att spara någon hundralapp hit eller dit, så är det enklaste för dig att köpa Teslas egna officiella USB-minne (är rebrandad variant på ett kvalitetsminne från Samsung som är riktigt bra).

Detta är det enda minne som Tesla officiellt stöttar och garanterar, och samma minne som numera följer med alla nya Teslor.

Minnet är redan färdigformaterat för att passa Teslas system. Så är du orolig för teknik så kan du inte komma undan enklare än så här.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av macksie »

+1 på SSD
Provade USB minne av två olika kända tillverkare , som båda havererade.
Sen jag gick över på SSD har det bara fungerat utan problem.

Kan dock fatta varför man väljer USB istället. Formfaktorn är ju betydligt trevligare.

För er som väljer USB, se till att det är klassat för många överskrivningar.
Välj dessutom ett så stort minne som plånboken tillåter. Förutom att du får plats med mer material så blir antalet överskrivningar också såklart färre.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av zyax »

tomishu skrev:
zyax skrev:
Jag har kört med en PNY SSD-disk. Den är som ett kreditkort i storlek typ.

Typ dessa:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058411
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5058412
Återupplivar denna tråd lite, och undrar om dessa hårddiskar hållit måttet över tid? :)
Min disk lever och mår fint.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Det här med USB-minne .....

Inlägg av tommyd »

Jag tyckte att Teslas medföljande USB-minne var så långt och stack ut så mycket så jag var rädd för att det skulle brytas av om jag eller nån annan slängde in nåt i handskfacket, så jag köpte detta fysiskt pyttelilla USB-minne istället:

https://www.proshop.se/USB-Stick/Samsun ... GB/2860786

Mitt exemplar har funkat utan problem i ca 10 månader nu.

Eftersom det är på 256 GB istället för det medföljande minnets 128 GB så lär det slitas hälften så snabbt.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Skriv svar