Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Även om Sverige skulle ansöka om medlemskap, så är vi i dagsläget inte kvalificerade för medlemskap. Vi har ett allt för svagt försvar och för liten försvarsbudget för att få bli medlemmar.
Avancerat skit snack! Från vilken påverkansoperation har du fått den åsikten ifrån?

Vi befinner oss precis nu(!) i ett cyberkrig mot Ryssland. De kommer att försöka påverka våra åsikter, vårat val och våra politiker. Var vaksam med vad du läser och vad du skriver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Alla bör ha sin egen uppfattning om NATO och så bör vi ha en beslutande folkomröstning, lämpligen i samband med valet i höst.
Det är för långt bort i tid och öppnar upp för både påverkansoperationer och fysiska operationer. Beslutet måste fattas och kommer fattas tillsammans med Finland under Maj-Juni.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Även om Sverige skulle ansöka om medlemskap, så är vi i dagsläget inte kvalificerade för medlemskap. Vi har ett allt för svagt försvar och för liten försvarsbudget för att få bli medlemmar.
Avancerat skit snack! Från vilken påverkansoperation har du fått den åsikten ifrån?

Vi befinner oss precis nu(!) i ett cyberkrig mot Ryssland. De kommer att försöka påverka våra åsikter, vårat val och våra politiker. Var vaksam med vad du läser och vad du skriver.
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
Även om Sverige skulle ansöka om medlemskap, så är vi i dagsläget inte kvalificerade för medlemskap. Vi har ett allt för svagt försvar och för liten försvarsbudget för att få bli medlemmar.
Avancerat skit snack! Från vilken påverkansoperation har du fått den åsikten ifrån?

Vi befinner oss precis nu(!) i ett cyberkrig mot Ryssland. De kommer att försöka påverka våra åsikter, vårat val och våra politiker. Var vaksam med vad du läser och vad du skriver.
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Utifrån nyhetsrapporteringen så verkar det inte utgöra något som helst hinder. Som sagt: Det finns politiskt beslut om att nå 2% av BNP så snart som det är möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Till skillnad emot andra NATO länder så har vi nu ett beslut om att faktiskt nå 2%, även om det dröjer till 2020. Den strategiska fördelen av att ha Sveriges placering i norra Europa tillsammans med Finland kommer ses som en stor fördel för NATO och underlättar deras förmåga att tex försvara Baltstaterna.
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Till skillnad emot andra NATO länder så har vi nu ett beslut om att faktiskt nå 2%, även om det dröjer till 2020. Den strategiska fördelen av att ha Sveriges placering i norra Europa tillsammans med Finland kommer ses som en stor fördel för NATO och underlättar deras förmåga att tex försvara Baltstaterna.
Ja, att få tillgång till Gotland är ju säkert värt 2% av Sveriges BNP bara det…
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av FredrikR »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Till skillnad emot andra NATO länder så har vi nu ett beslut om att faktiskt nå 2%, även om det dröjer till 2020. Den strategiska fördelen av att ha Sveriges placering i norra Europa tillsammans med Finland kommer ses som en stor fördel för NATO och underlättar deras förmåga att tex försvara Baltstaterna.
Ja, att få tillgång till Gotland är ju säkert värt 2% av Sveriges BNP bara det…
Exakt vad jag skulle skriva :lol:
Alltså, lär ju bli en del övningar och förberedelser på Gotland ifall vi går med i Nato.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Artikel i media

Inlägg av NiklasTesla »

Vi lär nu se en hel del militär aktivitet i Östersund från många länders stridskrafter.

Själv hoppas jag på rejält med NATO förband som seglar in och ger säkerhetsgarantier till Sverige och Finland under ansökningsprocessen (vilket lär vara bra att göra nu när Ryska förband är uppbundna i Ukraina).

Vi befinner oss just nu i ett ganska farligt läge för påverkansoperationer (inte bara via internet) från Ryssland. Kolla vart närmsta skyddsrum finns samt se över hemmets beredskap kan vara mycket lägligt just nu.

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Enkät: Bara en av tio ser Volvo som ett svenskt märke

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... esisk-bil/
Efter Rysslands invasion av Ukraina har svenskarnas inställning till Kina – som inte bojkottar landet – blivit mer negativ. Vad betyder det för Volvo och vilken nationalitet anser läsarna att Volvo har?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Till skillnad emot andra NATO länder så har vi nu ett beslut om att faktiskt nå 2%, även om det dröjer till 2020. Den strategiska fördelen av att ha Sveriges placering i norra Europa tillsammans med Finland kommer ses som en stor fördel för NATO och underlättar deras förmåga att tex försvara Baltstaterna.
Ja, att få tillgång till Gotland är ju säkert värt 2% av Sveriges BNP bara det…
Hehe, ja, vi måste ha kalkstenen till cement, annars stannar alla byggen. Iof skulle kanske Miljöpartiet bli glada om kalkbrytning stoppades, men kanske inte pga massiva bombningar. Svårt dilemma för MP :mrgreen:
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

Swede1 skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Till skillnad emot andra NATO länder så har vi nu ett beslut om att faktiskt nå 2%, även om det dröjer till 2020. Den strategiska fördelen av att ha Sveriges placering i norra Europa tillsammans med Finland kommer ses som en stor fördel för NATO och underlättar deras förmåga att tex försvara Baltstaterna.
Ja, att få tillgång till Gotland är ju säkert värt 2% av Sveriges BNP bara det…
Hehe, ja, vi måste ha kalkstenen till cement, annars stannar alla byggen. Iof skulle kanske Miljöpartiet bli glada om kalkbrytning stoppades, men kanske inte pga massiva bombningar. Svårt dilemma för MP :mrgreen:
Nja, byggena får väl utveckla någon annan byggmetod sa väl Märta, men det går åt 1000 ton betong till varje vindkraftfundament. :mrgreen:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:
Swede1 skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
Jag avser det faktum att i dag motsvarar försvarsbudgeten 1,26 procent av BNP.
Till skillnad emot andra NATO länder så har vi nu ett beslut om att faktiskt nå 2%, även om det dröjer till 2020. Den strategiska fördelen av att ha Sveriges placering i norra Europa tillsammans med Finland kommer ses som en stor fördel för NATO och underlättar deras förmåga att tex försvara Baltstaterna.
Ja, att få tillgång till Gotland är ju säkert värt 2% av Sveriges BNP bara det…
Hehe, ja, vi måste ha kalkstenen till cement, annars stannar alla byggen. Iof skulle kanske Miljöpartiet bli glada om kalkbrytning stoppades, men kanske inte pga massiva bombningar. Svårt dilemma för MP :mrgreen:
Nja, byggena får väl utveckla någon annan byggmetod sa väl Märta, men det går åt 1000 ton betong till varje vindkraftfundament. :mrgreen:

Apropå vindkraft. Det pratas mycket om hur beroende vi är av rysk gas och olja i Europa. Men få talar om neodym och andra jordartsmetaller (magnetiska metaller främst väl?) som används i vindsnurrorna. Hela 95% av världens utvinning av neodym görs i Kina. Varför pratar ingen om det?

Eller så här. Kina är ett land som sysslar med en hel del fuffens. Det pratas om folkmord av uigurerna i nordvästra Kina sedan ett par år tillbaka. Misshagliga personer "försvinner" precis som i Ryssland. Om nu Kina invaderar Taiwan, vad ska västvärlden göra då? Hur kan vi (västeuropa) byta beroende av rysk gas mot beroende av kinesiska metaller när allt är så skakigt? Det finns andra saker med Kina som också stör. Hur de på sätt och vis återkoloniserar Afrika för att komma åt deras naturtillgångar.

Vi måste hitta sätt att bygga elförsörjning som inte är beroende av diverse skurkstater.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

Vi har visst fyndigheter med sällsynta jordartsmetaller utanför Gränna, så bara att öppna en gruva.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Artikel i media

Inlägg av DanneB »

wannabee skrev:
Vi har visst fyndigheter med sällsynta jordartsmetaller utanför Gränna, så bara att öppna en gruva.
Bara och bara, är väl att ta i. Detta med tanke på alla miljörörelser och protester för att motarbeta allt från lokal gruvbrytning till vindkraftverk. :roll:

Allt går bra, bara det inte sker på hemmaplan.
Tesla Model S 90D
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Artikel i media

Inlägg av expat »

wannabee skrev:
Vi har visst fyndigheter med sällsynta jordartsmetaller utanför Gränna, så bara att öppna en gruva.
Jamen det är ju rasistiskt att göra det, vet du väl
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Artikel i media

Inlägg av Honkan »

Intressant med politik här på forumet :) det man ska betänka att vi präktiga svenskar inte hade en demokrati för lite mer än 100 år sedan , kvinnor hade ingen rösträtt, vi slog barn ”aga” m.m.

Om vi tittar på China som man ska se som det offentliga och det privata China , dvs alla kineser är inte totalitära psykopater, kina är ett av de mest komplexa länderna i världen när det gäller olika folkgrupper och religoner, här kan vi ju fundera på hur bra Sverige är på att integrera detta i samhället?

För övrigt så är i princip all elektronik monterad i kina eller har komponenter från kina , så detta med att bojkotta kina skulle man ha funderat på för 30 år sedan inte nu.

Nu blir det inte mer historia eller politik från mig på detta forum , är ju här för att prata bilar och då främst Tesla :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilsambivalent »

MWall skrev:
Eller så här. Kina är ett land som sysslar med en hel del fuffens. Det pratas om folkmord av uigurerna i nordvästra Kina sedan ett par år tillbaka. Misshagliga personer "försvinner" precis som i Ryssland. Om nu Kina invaderar Taiwan, vad ska västvärlden göra då? Hur kan vi (västeuropa) byta beroende av rysk gas mot beroende av kinesiska metaller när allt är så skakigt? Det finns andra saker med Kina som också stör. Hur de på sätt och vis återkoloniserar Afrika för att komma åt deras naturtillgångar.

Vi måste hitta sätt att bygga elförsörjning som inte är beroende av diverse skurkstater.
Ja, din slutsats är fullt logisk och rimlig. Tyvärr har vi haft vänsterliberala politiker de senaste decennierna som inte alls förmått göra samma analys av vårt försvar, vår infrastruktur och vår säkerhetspolitik.

Att slita sig loss från beroendet av rysk gas och mineraler kommer bli väldigt tufft för europa. Men det är görbart. Nästa anhalt är att göra oss fria från Kina INNAN vi hamnar i samma sits som vi är idag med Ryssarna - dvs när det redan är försent. Kina kommer bli tuffare eftersom dom jobbar med långsiktiga investeringar i västs infrastruktur (5g, hamnar osv). Men jag tror vi i slutändan kommer hamna där med - insikten om att vi inte kan vara beroende av ett land som styrs av en diktator som stiftat lagar om att statliga kinesiska bolag i utlandet har skyldighet att lämna in all insamlad information från deras tjänster till statens underrättelsetjänster. Men vi människor kan oftast bara hantera ett problem i taget, och just nu är det ryssland.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

https://www.businessinsider.com/tesla-s ... ?r=US&IR=T

"Tesla workers in Shanghai will reportedly eat and sleep on the factory floor as it enters 'closed-loop system' to avoid further shutdowns"
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
Apropå vindkraft. Det pratas mycket om hur beroende vi är av rysk gas och olja i Europa. Men få talar om neodym och andra jordartsmetaller (magnetiska metaller främst väl?) som används i vindsnurrorna. Hela 95% av världens utvinning av neodym görs i Kina. Varför pratar ingen om det?

Eller så här. Kina är ett land som sysslar med en hel del fuffens. Det pratas om folkmord av uigurerna i nordvästra Kina sedan ett par år tillbaka. Misshagliga personer "försvinner" precis som i Ryssland. Om nu Kina invaderar Taiwan, vad ska västvärlden göra då?
Jag tror svaret på den frågan tyvärr går att finna i det faktum att väldigt få länder erkänner Taiwan som en självständig stat, Sverige inkluderat.

Jag har i nuläget svårt att se Kina invadera någon i nuläget erkänd självständig stat. De har ju en strikt policy att inte blanda sig i andra länders affärer, och kräver motsvarande i retur. Sen är kommunistpartiet väldigt starkt i Kina. Visst är president Xi mäktig, men jag tror inte han har samma järngrepp om den Kinesiska politiken och kommunistpartiet som Putin har över rysk politik.

Till sist och inte direkt riktat mot dig: Det är intressant att se hur många som tidigare varit skarpt kritiska mot anti-globaliseringsrörelsen nu börjar låta likadant själva. Jag tycker det är synd. Globaliseringen har lyft miljarder människor ur djup fattigdom. Det skulle vara beklagligt att gå tillbaka till ett tillstånd som präglas av nationalism och handelshinder.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev:
.../ Globaliseringen har lyft miljarder människor ur djup fattigdom. Det skulle vara beklagligt att gå tillbaka till ett tillstånd som präglas av nationalism och handelshinder.
Är det möjligt att på ett hållbart sätt fortsätta att transportera allt som vi gör idag kors och tvärs över hela planeten?

Kan vi verkligen fortsätta med det om vi ska klara 1,5-gradersmålet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
MWall skrev:
Apropå vindkraft. Det pratas mycket om hur beroende vi är av rysk gas och olja i Europa. Men få talar om neodym och andra jordartsmetaller (magnetiska metaller främst väl?) som används i vindsnurrorna. Hela 95% av världens utvinning av neodym görs i Kina. Varför pratar ingen om det?

Eller så här. Kina är ett land som sysslar med en hel del fuffens. Det pratas om folkmord av uigurerna i nordvästra Kina sedan ett par år tillbaka. Misshagliga personer "försvinner" precis som i Ryssland. Om nu Kina invaderar Taiwan, vad ska västvärlden göra då?
Jag tror svaret på den frågan tyvärr går att finna i det faktum att väldigt få länder erkänner Taiwan som en självständig stat, Sverige inkluderat.

Jag har i nuläget svårt att se Kina invadera någon i nuläget erkänd självständig stat. De har ju en strikt policy att inte blanda sig i andra länders affärer, och kräver motsvarande i retur. Sen är kommunistpartiet väldigt starkt i Kina. Visst är president Xi mäktig, men jag tror inte han har samma järngrepp om den Kinesiska politiken och kommunistpartiet som Putin har över rysk politik.

Till sist och inte direkt riktat mot dig: Det är intressant att se hur många som tidigare varit skarpt kritiska mot anti-globaliseringsrörelsen nu börjar låta likadant själva. Jag tycker det är synd. Globaliseringen har lyft miljarder människor ur djup fattigdom. Det skulle vara beklagligt att gå tillbaka till ett tillstånd som präglas av nationalism och handelshinder.
Jag kan inta tala för alla, men jag tror de flesta här är för frihandel generellt, men mot att starkt gynna eller sätta sig i beroendeställning till både starka och hänsynslösa diktaturer.

Sedan skall man även komma ihåg att Kina själva inte är för frihandel. De är för fri export från Kina, och inget annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 531
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Artikel i media

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
Apropå vindkraft. Det pratas mycket om hur beroende vi är av rysk gas och olja i Europa. Men få talar om neodym och andra jordartsmetaller (magnetiska metaller främst väl?) som används i vindsnurrorna. Hela 95% av världens utvinning av neodym görs i Kina. Varför pratar ingen om det?

Eller så här. Kina är ett land som sysslar med en hel del fuffens. Det pratas om folkmord av uigurerna i nordvästra Kina sedan ett par år tillbaka. Misshagliga personer "försvinner" precis som i Ryssland. Om nu Kina invaderar Taiwan, vad ska västvärlden göra då?
Jag tror svaret på den frågan tyvärr går att finna i det faktum att väldigt få länder erkänner Taiwan som en självständig stat, Sverige inkluderat.

Jag har i nuläget svårt att se Kina invadera någon i nuläget erkänd självständig stat. De har ju en strikt policy att inte blanda sig i andra länders affärer, och kräver motsvarande i retur. Sen är kommunistpartiet väldigt starkt i Kina. Visst är president Xi mäktig, men jag tror inte han har samma järngrepp om den Kinesiska politiken och kommunistpartiet som Putin har över rysk politik.

Till sist och inte direkt riktat mot dig: Det är intressant att se hur många som tidigare varit skarpt kritiska mot anti-globaliseringsrörelsen nu börjar låta likadant själva. Jag tycker det är synd. Globaliseringen har lyft miljarder människor ur djup fattigdom. Det skulle vara beklagligt att gå tillbaka till ett tillstånd som präglas av nationalism och handelshinder.
Jag kan inta tala för alla, men jag tror de flesta här är för frihandel generellt, men mot att starkt gynna eller sätta sig i beroendeställning till både starka och hänsynslösa diktaturer.

Sedan skall man även komma ihåg att Kina själva inte är för frihandel. De är för fri export från Kina, och inget annat.
Så sant som det är sagt
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
Apropå vindkraft. Det pratas mycket om hur beroende vi är av rysk gas och olja i Europa. Men få talar om neodym och andra jordartsmetaller (magnetiska metaller främst väl?) som används i vindsnurrorna. Hela 95% av världens utvinning av neodym görs i Kina. Varför pratar ingen om det?

Eller så här. Kina är ett land som sysslar med en hel del fuffens. Det pratas om folkmord av uigurerna i nordvästra Kina sedan ett par år tillbaka. Misshagliga personer "försvinner" precis som i Ryssland. Om nu Kina invaderar Taiwan, vad ska västvärlden göra då?
Jag tror svaret på den frågan tyvärr går att finna i det faktum att väldigt få länder erkänner Taiwan som en självständig stat, Sverige inkluderat.

Jag har i nuläget svårt att se Kina invadera någon i nuläget erkänd självständig stat. De har ju en strikt policy att inte blanda sig i andra länders affärer, och kräver motsvarande i retur. Sen är kommunistpartiet väldigt starkt i Kina. Visst är president Xi mäktig, men jag tror inte han har samma järngrepp om den Kinesiska politiken och kommunistpartiet som Putin har över rysk politik.

Till sist och inte direkt riktat mot dig: Det är intressant att se hur många som tidigare varit skarpt kritiska mot anti-globaliseringsrörelsen nu börjar låta likadant själva. Jag tycker det är synd. Globaliseringen har lyft miljarder människor ur djup fattigdom. Det skulle vara beklagligt att gå tillbaka till ett tillstånd som präglas av nationalism och handelshinder.
Inte blanda sig i? Säg det till Tibet.

Kina försöker ju få mer eller mindre ekonomiskt världsherravälde. Är oerhört farligt att fortsätta köpa deras produkter utan krav på att de köper något tillbaka. I praktiken betyder det att våra pengar rinner till Kina. Att vårt västerländska välstånd och kapital hamnar i kinesernas fickor.

Kalla det frihandel eller vad du vill, jag gillar det inte.
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Är lite ambivalent angående min inställning till Kina. Kanske eftersom min fru är därifrån och vi har många kinesiska vänner. Tycker tyärr debatten i Sverige ofta präglas av att man sätter likhetstecken mellan det kinesiska kommunistpartiet och alla kineser. Man ska ha klart för sig att många kineser är oerhört kritiska till Xi Jinping och hans sätt att styra Kina, men de kan inte yttra detta i Kina. Kommunistpartiet lyckas fortsätta styra eftersom det i princip upprätthåller sin makt med ett implicit hot om militärt och/eller polisiärt våld inte för att det har starkt stöd bland folket. Flertalet företagare och intellektuella i Kina tycker inte alls om det nuvarande styret, men det enda de kan göra är att rösta med fötterna och flytta från Kina. Kina har kommit långt sedan kulturrevolutionens dagar och idag är folket betydligt mer medvetet om vad som händer i omvärlden än under Mao Zedongs styre. Men som Kina ser ut idag finns ingen möjlighet att byta ut det nuvarande styret.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Är lite ambivalent angående min inställning till Kina. Kanske eftersom min fru är därifrån och vi har många kinesiska vänner. Tycker tyärr debatten i Sverige ofta präglas av att man sätter likhetstecken mellan det kinesiska kommunistpartiet och alla kineser. Man ska ha klart för sig att många kineser är oerhört kritiska till Xi Jinping och hans sätt att styra Kina, men de kan inte yttra detta i Kina. Kommunistpartiet lyckas fortsätta styra eftersom det i princip upprätthåller sin makt med ett implicit hot om militärt och/eller polisiärt våld inte för att det har starkt stöd bland folket. Flertalet företagare och intellektuella i Kina tycker inte alls om det nuvarande styret, men det enda de kan göra är att rösta med fötterna och flytta från Kina. Kina har kommit långt sedan kulturrevolutionens dagar och idag är folket betydligt mer medvetet om vad som händer i omvärlden än under Mao Zedongs styre. Men som Kina ser ut idag finns ingen möjlighet att byta ut det nuvarande styret.

Det är inte befolkningen och deras egenskaper som diskuteras. ;)

En liten spaning om ryssar dock. Enligt min svägerska som gjort ett par säsonger som reseledare så är ryssar de mest oförskämda och otrevliga av alla turister. Men vad det säger om ryssar vet jag inte. :)
Skriv svar