Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Johlei »

TeslaManne skrev:
Johlei skrev:
TeslaManne skrev:
Hej

Är det någon som har koll på Skekraft Tesla abonnemang , hur timpriset räknas ut där ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Teslaerbjudandet implementeras som en månatlig kreditering på knappt 200 kr.

En gång i tiden motsvarade det el för ca 1500 mils körning, men i dagsläget skulle nog krediteringen behöva vara betydligt större med tanke på elpriserna i SE3/4.

Så gratis el till din Tesla är det inte, men en liten goodwill-rabatt i alla fall.

(Kund sedan knappt ett år både för att köpa el och sälja min överproduktion av solcellsel)

Har du förstått vad för snittpris du betalar för din inköpta el ? , tar för givet att du har timpris på såld sol el. Fick igång våra solpaneler i februari detta år och börjat undra vad som egentligen är bäst gällande just laddning av bil med Skekraft Tesla abb o egna solpaneler. Känns som det kan bli krångligt o räkna på vad som är billigast.

Med Vänlig Hälsning Manne
Jag har timpris på köpt el likväl som på såld el. Funderat på fast pris för köpt el men nu är det dyrt (typ >130 öre/kWh) att binda.

I mars köpte jag el för i snitt 119 öre. Och jag sålde mitt överskott dagtid för i snitt 145 öre. Nordpools ovägda genomsnitt var ca 130 öre om jag minns rätt. SE3.

Det jag gör är att försöka ladda bilen vid lågkostnadstid (vissa nätter), liksom att köra TM och DM på lågkostnadstider. Dagtid försöker jag i allmänhet sälja så mkt solel som möjligt.

Det är mer lönsamt att sälja på dagen för 180 öre per kWh och sedan ladda bilen på natten för 15 öre per kWh, snarare än att ladda bilen soliga dagar med det som annars hade blivit överskottsel. (Men man kan iofs säga att det blir förluster att ladda ett iskallt batteri nattetid istf att ladda på bilen på kvällen direkt efter körning ….)

Om dagspriset är likt nattpriset är det billigare att ladda med solel än att vänta till natten med laddningen pga momseffekten. Sälj för 100 öre + 60 öre skattelindring + 6 öre nätnytta. Köp för 100 öre + 60 öre överföring och elskatt + moms på hela det beloppet, ca 40 öre. Fast då väntar jag alltså med laddning tills priset sjunker till under 40 öre per kWh, gärna ännu lägre.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av DrDR »

Johlei skrev:
TeslaManne skrev:
Johlei skrev:
TeslaManne skrev:
Hej

Är det någon som har koll på Skekraft Tesla abonnemang , hur timpriset räknas ut där ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Teslaerbjudandet implementeras som en månatlig kreditering på knappt 200 kr.

En gång i tiden motsvarade det el för ca 1500 mils körning, men i dagsläget skulle nog krediteringen behöva vara betydligt större med tanke på elpriserna i SE3/4.

Så gratis el till din Tesla är det inte, men en liten goodwill-rabatt i alla fall.

(Kund sedan knappt ett år både för att köpa el och sälja min överproduktion av solcellsel)

Har du förstått vad för snittpris du betalar för din inköpta el ? , tar för givet att du har timpris på såld sol el. Fick igång våra solpaneler i februari detta år och börjat undra vad som egentligen är bäst gällande just laddning av bil med Skekraft Tesla abb o egna solpaneler. Känns som det kan bli krångligt o räkna på vad som är billigast.

Med Vänlig Hälsning Manne
Jag har timpris på köpt el likväl som på såld el. Funderat på fast pris för köpt el men nu är det dyrt (typ >130 öre/kWh) att binda.

I mars köpte jag el för i snitt 119 öre. Och jag sålde mitt överskott dagtid för i snitt 145 öre. Nordpools ovägda genomsnitt var ca 130 öre om jag minns rätt. SE3.

Det jag gör är att försöka ladda bilen vid lågkostnadstid (vissa nätter), liksom att köra TM och DM på lågkostnadstider. Dagtid försöker jag i allmänhet sälja så mkt solel som möjligt.

Det är mer lönsamt att sälja på dagen för 180 öre per kWh och sedan ladda bilen på natten för 15 öre per kWh, snarare än att ladda bilen soliga dagar med det som annars hade blivit överskottsel. (Men man kan iofs säga att det blir förluster att ladda ett iskallt batteri nattetid istf att ladda på bilen på kvällen direkt efter körning ….)

Om dagspriset är likt nattpriset är det billigare att ladda med solel än att vänta till natten med laddningen pga momseffekten. Sälj för 100 öre + 60 öre skattelindring + 6 öre nätnytta. Köp för 100 öre + 60 öre överföring och elskatt + moms på hela det beloppet, ca 40 öre. Fast då väntar jag alltså med laddning tills priset sjunker till under 40 öre per kWh, gärna ännu lägre.
Ungefär samma för mig med timpris SE3, köpt snittpris spot 117 öre ink elcertifikat, sålt snittpris spot 144 öre (+ några ören extra från elhandelsbolaget). Förutom billaddning i princip varje natt mellan kl 2-4, så kör jag diskmaskin på nätterna, plus mycket varmvatten då vi ofta duschar kvällstid, ökar temp på LVP och golvvärme nattetid. Som jämförelse låg Skellefteå Kraft rörligt pris mars 139 öre ink elcertificat. Allt ex moms. Fördelen med att ha solceller och timpris är att man kapar pristopparna och köper den mesta elen då den är billig (generellt sett, men kan såklart variera).
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Tack för era svar.. jag bor i SE4 så vi har fått ytterligare lite mer betalt för såld el men givetvis betalt mer osso för köpt el..

Har ni valt någon speciell laddbox till era bilar pga av att ni kan ladda med era solpaneler ? Jag tolkar egentligen era svar med att ni laddar natt som generellt är bästa alternativet. Jag har en osmart modell så jag har låtit bilen bestämma med utgångspunkt att den ska vara klar vid 6 på morgonen..

Vi har 20A säkring så sänkt laddhastigheten en bit så det tar ett par timmar varje natt att ladda upp bilen igen.. problemet jag känner att det känns väldigt bra att ladda bilen dagtid med egen solel.. samtidigt är det troligen smartare att sälja den elen istället o ladda på natten som ni redan räknat fram.. idag ser det ut som vi förbrukar 40% av den solel vi gör.. dvs 60% säljs..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av NiklasTesla »

Har du timpris på elabonnemanget kan du enkelt gå in på Nordpool helt gratis och kolla spotpris på el (när det sedan är billigt ökar du din förbrukningoch dyrt så drar du ner på förbrukning):

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Inga dyra laddboxar behövs samt MVH
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Johlei »

Jag panikköpte wall charger när jag skulle få min Tesla M3 lagerbil bara några veckor efter beställning. Den har funkat kanon tack vare att bilen har fina inställningsmöjligheter.

Men hade jag köpt idag hade jag nog valt nåt annat lite smartare alternativ ändå.

Helst vill jag ha en laddare och en bil som stöder V2G så att jag kan tanka upp bilen med solel/billigel och sedan använda den när pristopparna är som högst…. Men det dröjer nog några år till tyvärr.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av R2_m3 »

NiklasTesla skrev:
Har ni valt någon speciell laddbox till era bilar pga av att ni kan ladda med era solpaneler ? Jag tolkar egentligen era svar med att ni laddar natt som generellt är bästa alternativet. Jag har en osmart modell så jag har låtit bilen bestämma med utgångspunkt att den ska vara klar vid 6 på morgonen..
Jag har Zappi v2 laddbox då den känner av både solelsproduktion och vad huset dra så man kan styra om man vill ladda med ren solel eller ladda så snabbt som möjligt eller en kombination.
Får också väldigt bra koll på momentan situation vi appen:
Skärmavbild 2022-04-12 kl. 11.23.11.jpeg
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

R2_m3 skrev:
NiklasTesla skrev:
Har ni valt någon speciell laddbox till era bilar pga av att ni kan ladda med era solpaneler ? Jag tolkar egentligen era svar med att ni laddar natt som generellt är bästa alternativet. Jag har en osmart modell så jag har låtit bilen bestämma med utgångspunkt att den ska vara klar vid 6 på morgonen..
Jag har Zappi v2 laddbox då den känner av både solelsproduktion och vad huset dra så man kan styra om man vill ladda med ren solel eller ladda så snabbt som möjligt eller en kombination.
Får också väldigt bra koll på momentan situation vi appen:
Skärmavbild 2022-04-12 kl. 11.23.11.jpeg
Funktionen med att släppa loss solelen till bilen är ju super bra kan jag tycka, o i vårt tid så är ju direkt information du har i appen ett plus i kanten för oss som är lite mer vetgiriga än andra.. skulle jag köpa en laddare idag med den vetskapen som jag har nu så skulle en sådan funktion vara värd ett dyrare inköp absolut.. tycker det är en kanonbra funktion.

Är du nöjd eller saknar/irriterad på någon funktion i zappin?

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Johlei skrev:
Jag panikköpte wall charger när jag skulle få min Tesla M3 lagerbil bara några veckor efter beställning. Den har funkat kanon tack vare att bilen har fina inställningsmöjligheter.

Men hade jag köpt idag hade jag nog valt nåt annat lite smartare alternativ ändå.

Helst vill jag ha en laddare och en bil som stöder V2G så att jag kan tanka upp bilen med solel/billigel och sedan använda den när pristopparna är som högst…. Men det dröjer nog några år till tyvärr.
Den initiala kostnaden där för bil o laddare.. har du övervägt o helt enkelt komplettera solpanelerna istället och få sålt mer solel till en lägre ingångskostnad.. förstår absolut din tanke men den andra lösningen.. o i framtiden kanske många kan hoppa på den trenden då.. men innan vi är där är så är kanske fler solpaneler en väg att gå för dom som kan.. så som elen blivit idag o hur Sverige nu prissätter den så är solpaneler ett steg att gå i rätt riktning, definitivt i SE3 o SE4.. din tanke där är nog för framtiden med bilen som hemma batteri..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av R2_m3 »

TeslaManne skrev:
Funktionen med att släppa loss solelen till bilen är ju super bra kan jag tycka, o i vårt tid så är ju direkt information du har i appen ett plus i kanten för oss som är lite mer vetgiriga än andra.. skulle jag köpa en laddare idag med den vetskapen som jag har nu så skulle en sådan funktion vara värd ett dyrare inköp absolut.. tycker det är en kanonbra funktion.

Är du nöjd eller saknar/irriterad på någon funktion i zappin?
Jag är väldigt nöjd med zappin, både hårdvaran och appen. Man kan även se informationen via ett webinterface och jag har även installerat en plugin till Home Assistant så man kan presentera vald information den vägen.
Exempel på HA skärm där elförbrukningen och produktion visas med Zappi plugin:
66610012031__CB6950B1-895C-433A-9D7C-0A0DFDD714A4.jpeg
Har man batterier i sitt system så kan den även hantera dessa. Här finns en massa bra info: https://myenergi.com/wiki/
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Teslaspolen »

Skulle folket här rekommendera Zappi framför en box som Zaptec Go, som bland annat Tibber säljer?

Tänker att det är bra att ha en så pass flexibel box som möjligt men smarta funktioner. Oavsett om man har solceller idag eller ej.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av R2_m3 »

Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Teslaspolen »

R2_m3 skrev:
Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
Tänker viktigast kanske är laddning av solceller, lastbalansering emot övrigt hushåll samt styrning emot elspotpris (och i samband med eller utan solceller)
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

En önskan i det hela är att även tesla skulle engagera sig mer i laddningen.. att man skulle fler möjligheter med att programmera bilen med fler parametrar när den ska ladda osv.. kanske inte något mega avancerat men ett bättre schema över 7 dagar hade varit en bra början..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Teslaspolen skrev:
R2_m3 skrev:
Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
Tänker viktigast kanske är laddning av solceller, lastbalansering emot övrigt hushåll samt styrning emot elspotpris (och i samband med eller utan solceller)
Finns det någon laddare som i standardutförande faktiskt siktar in sig på spotpriset ? , vet att det säkert finns kunniga personer här som säkert skulle kunna programmera någon typ av styrning , och styrt någon typ av laddare för att ladda bilen billigast möjligt..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mickeisol »

TeslaManne skrev:
Teslaspolen skrev:
R2_m3 skrev:
Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
Tänker viktigast kanske är laddning av solceller, lastbalansering emot övrigt hushåll samt styrning emot elspotpris (och i samband med eller utan solceller)
Finns det någon laddare som i standardutförande faktiskt siktar in sig på spotpriset ? , vet att det säkert finns kunniga personer här som säkert skulle kunna programmera någon typ av styrning , och styrt någon typ av laddare för att ladda bilen billigast möjligt..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Kan rekommendera programmen home assistant och eller node-red, kan användas med exvis rasberry pi

Där finns funktioner för att bygga smart styrning själv. Inbyggda funktioner för att hämta spotpriser, styrning av modbus etc.
Har själv byggt smart laddning med en gammal tesla wallcharger (tre billigaste timmarna mellan kl 2200-0600) det med hjälp av "bjelke" metoden och en skarvsladd med kontaktor och smartplug som startar laddningen på kommando från raspberryn. (tesla 3:an är inställd på 16A) och 3 timmar är nog för att ersätta dagens körning med ström.

Fördelen med denna lösning är att man kan skapa sin egen logik efter personligt behov. Har en elmätare med HAN port som jag läser av effekt ut mot elnätet.
så samma raspberry sköter effektvakt både för import av ström och export av ström (har 30kw solceller mot en 25A säkring och styr invertern dynamiskt beroende på egenförbrukning momentant inga säkringar har gått hittils).
Det är bara att låta fantasin flöda och skapa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Teslaspolen »

Kräver ju lite pulande och kanske t.om kunskap i programmering. Inte alla som har kunskap och/eller tid för det.

Bra med öppna lösningar, men det är bra med saker någorlunda färdiga att använda ur boxen också, söker efter vad som är bra att rekommendera andra att skaffa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

TeslaManne skrev:
Teslaspolen skrev:
R2_m3 skrev:
Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
Tänker viktigast kanske är laddning av solceller, lastbalansering emot övrigt hushåll samt styrning emot elspotpris (och i samband med eller utan solceller)
Finns det någon laddare som i standardutförande faktiskt siktar in sig på spotpriset ? , vet att det säkert finns kunniga personer här som säkert skulle kunna programmera någon typ av styrning , och styrt någon typ av laddare för att ladda bilen billigast möjligt..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Easee gör detta tillsammans med tibber. Inget du behöver fundera på själv där. Tror dock att du måste ha tibber. Men du vill ha tibber så är de en bra lösning.
Tror jag har en tibber kod i min signatur om du är sugen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av [JM] »

TeslaManne skrev:
Teslaspolen skrev:
R2_m3 skrev:
Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
Tänker viktigast kanske är laddning av solceller, lastbalansering emot övrigt hushåll samt styrning emot elspotpris (och i samband med eller utan solceller)
Finns det någon laddare som i standardutförande faktiskt siktar in sig på spotpriset ? , vet att det säkert finns kunniga personer här som säkert skulle kunna programmera någon typ av styrning , och styrt någon typ av laddare för att ladda bilen billigast möjligt..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Man behöver faktiskt extremt begränsade kunskaper i programering för att styra laddningen om man har en Tesla och timdebitering/spotpris.
Steg 1: Köp en Athom Homey Pro
Steg 2: Ladda in installera Homeys Tesla app.
Steg 3: Ge appen tillgång till ditt Teslakonto.
Steg 4: Ladda in valfri Homeyapp som ger dig spotpriset (tex Tibbers app)
Steg 5: Skapa ett flow som kollar om Teslan är inkopplad mot ett ellutag/laddbox (vilken som helst går bra) och sen laddar bilen när elen är som billigast.

Att skapa ett flow i en Homey klarar ALLA av. Det är så äckligt enkelt att ett recept på havregrynsgröt är komplicerat i jämförelse.
Detta kommer från en person som hatar mjukvara så fattar vart jag kommer ifrån....

Dock bara för Tesla än så länge så vitt jag vet så det hjälper inte alla.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Dinsdale »

[JM] skrev:
TeslaManne skrev:
Teslaspolen skrev:
R2_m3 skrev:
Om man vill ha dynamisk lastbalansering så kostar zaptec go lika mycket som zappi v2 installerat och klart:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... 2kw-typ-2/

https://www.eways.se/produkter/laddstat ... o-laddbox/

Sedan har zappi en display på fronten för konfigurering och som visar energiflödet, kan vara praktiskt:
IMG_2043.jpg
Tänker viktigast kanske är laddning av solceller, lastbalansering emot övrigt hushåll samt styrning emot elspotpris (och i samband med eller utan solceller)
Finns det någon laddare som i standardutförande faktiskt siktar in sig på spotpriset ? , vet att det säkert finns kunniga personer här som säkert skulle kunna programmera någon typ av styrning , och styrt någon typ av laddare för att ladda bilen billigast möjligt..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Man behöver faktiskt extremt begränsade kunskaper i programering för att styra laddningen om man har en Tesla och timdebitering/spotpris.
Steg 1: Köp en Athom Homey Pro
Steg 2: Ladda in installera Homeys Tesla app.
Steg 3: Ge appen tillgång till ditt Teslakonto.
Steg 4: Ladda in valfri Homeyapp som ger dig spotpriset (tex Tibbers app)
Steg 5: Skapa ett flow som kollar om Teslan är inkopplad mot ett ellutag/laddbox (vilken som helst går bra) och sen laddar bilen när elen är som billigast.

Att skapa ett flow i en Homey klarar ALLA av. Det är så äckligt enkelt att ett recept på havregrynsgröt är komplicerat i jämförelse.
Detta kommer från en person som hatar mjukvara så fattar vart jag kommer ifrån....

Dock bara för Tesla än så länge så vitt jag vet så det hjälper inte alla.
Det krävs att man ska vilja lära sig för att man ska kunna lära sig. Det finns många som inte vill, och då kan de inte. Så alla klarar inte av att fixa allt det där (man behöver dessutom kunskaperna som krävs för att inhandla och koppla in prylarna, dessa kanske man också lyckats att år 2022 ej införskaffa sig pga nyss nämnda avoga inställning).

Tibber och easee osv kan du köpa som tjänst, nån kommer och installerar dem hos dig och ser till att det fungerar innan de lämnar. Det klarar inte heller alla av, men det torde vara fler som klarar av det än som klarar ovanstående lista. Speciellt om de kan få en faktura som de kan betala via giro sen, istället för att betala med den där nymodigheten betalkortet som inte är något att ha ;-)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Är helt övertygad att man på sikt kommer o kunna automatisera laddningen på bilen till dom billigaste timmarna varje dygn på ett smidigt sätt.. uppenbarligen finns det några redan nu. Jag själv hoppas att man kan göra några val inkl om man vill eller vill inte använda egenproducerad solel tex..

När det gäller egen solel så säger vissa sälj sälj sälj.. sen andra väljer att delvis ändra på sin vardag för att använda så mycket egenproducerad el som möjligt utan att ändå över använda den till ett slöseri..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Haft en kanon vecka här nere i SE4 med solpanelerna.. ångrar inte beslutet en sekund nu när anläggningen varit igång ett par månader.
man nästan funderar på om man inte kan får plats med ett par paneler till.. :D

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

TeslaManne skrev:
Är helt övertygad att man på sikt kommer o kunna automatisera laddningen på bilen till dom billigaste timmarna varje dygn på ett smidigt sätt.. uppenbarligen finns det några redan nu. Jag själv hoppas att man kan göra några val inkl om man vill eller vill inte använda egenproducerad solel tex..

När det gäller egen solel så säger vissa sälj sälj sälj.. sen andra väljer att delvis ändra på sin vardag för att använda så mycket egenproducerad el som möjligt utan att ändå över använda den till ett slöseri..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Jag är övertygad att man på sikt kommer få betala mer till nätägaren om man har för kraftigt varierande förbrukning över tid. En jämn förbrukning blir enklare att dimensionera för och kommer premieras.
Att robotar styr när laster kopplas på kan ju i värsta fall skapa kraftiga peakar och pendelrörelser. Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev:
Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Det tror jag är en del av framtiden, och till viss del är vi väl redan där. Tibber och andra aktörer säljer ju den tjänsten till nätägarna och får betalt. Det är därför Tibber inte alltid laddar när det är billigast - de är dock inte 100% tydliga med det själva tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Det tror jag är en del av framtiden, och till viss del är vi väl redan där. Tibber och andra aktörer säljer ju den tjänsten till nätägarna och får betalt. Det är därför Tibber inte alltid laddar när det är billigast - de är dock inte 100% tydliga med det själva tycker jag.
Ja och väldigt spännande om tibber tex skulle kunna stoppa/dra ner ens produktion av solel och man får betalt för de istället för elen. De har ju redan en anslutning till min växelriktare även om jag inte tor de kan styra något med den idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Det tror jag är en del av framtiden, och till viss del är vi väl redan där. Tibber och andra aktörer säljer ju den tjänsten till nätägarna och får betalt. Det är därför Tibber inte alltid laddar när det är billigast - de är dock inte 100% tydliga med det själva tycker jag.
Ja och väldigt spännande om tibber tex skulle kunna stoppa/dra ner ens produktion av solel och man får betalt för de istället för elen. De har ju redan en anslutning till min växelriktare även om jag inte tor de kan styra något med den idag.
Tibber är väl ingen nätägare. Det är ju nätägaren som vill ha kontroll över effekten.
Med lagringsmöjlighet lokalt skulle man kunna hålla en relativt låg, konstant förbrukning över dygnet.
Teoretiskt (idag) skulle det väl räcka med huvudsäkringar på 6A för att försörja en villa om årsförbrukningen fördelas ut på 365dagar/24h?
Skriv svar