Laddningsbeteende, hur gör ni?
Moderator: Redaktion
Laddningsbeteende, hur gör ni?
I väntas tider på att bli Teslaägare har jag gogglat runt lite kring hur man ska tänka kring hemmaladdning. Enligt Tesla själva förespråkar dom att ladda ofta och lite, se länk: https://www.tesla.com/support/home-char ... faq#charge
Hur gör ni?
Vi väntar på en MYP som kommer att laddas med en Tesla WC.
Hur gör ni?
Vi väntar på en MYP som kommer att laddas med en Tesla WC.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Plugga alltid in när du kommer hem, då startar du alltid med "full tank"...DjuDju skrev:I väntas tider på att bli Teslaägare har jag gogglat runt lite kring hur man ska tänka kring hemmaladdning. Enligt Tesla själva förespråkar dom att ladda ofta och lite, se länk: https://www.tesla.com/support/home-char ... faq#charge
Hur gör ni?
Vi väntar på en MYP som kommer att laddas med en Tesla WC.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Jag laddar på natten när elen är billig. Helst varje natt. Kan dock hoppa över några nätter om elen är för dyr, eller om jag ser att det ska blåsa några dagar framåt, eftersom elpriset brukar sjunka då.
Till vardags laddar jag oftast inte mer än till 50-60% för att vara snäll mot batteriet.
Till vardags laddar jag oftast inte mer än till 50-60% för att vara snäll mot batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Beroende på vilken batterikemi din bil har så kanske du bör omrevidera den strategin.krille skrev:Plugga alltid in när du kommer hem, då startar du alltid med "full tank"...DjuDju skrev:I väntas tider på att bli Teslaägare har jag gogglat runt lite kring hur man ska tänka kring hemmaladdning. Enligt Tesla själva förespråkar dom att ladda ofta och lite, se länk: https://www.tesla.com/support/home-char ... faq#charge
Hur gör ni?
Vi väntar på en MYP som kommer att laddas med en Tesla WC.
Här är ett bra ställe att börja på.
viewtopic.php?f=57&t=28279&hilit=Kemi
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Ok, några som ändå laddar frekvent. Men jag blir ändå lite fundersam…. Vi kommer väl att köra ca 40 km om dagen. Det känns ju lite löjligt att ladda varje dag? Tänkte nog enbart helgladdning innan jag läste Teslas rekommendationer.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Nej, det är inte alls löjligt. Det är så man gör. Ett batteri har bara ett begränsat antal fulla laddcykler, dvs 0-100%. Ju mer av en full cykel du laddar desto snabbare åldras batteriet. Generellt kan man säga att 10 cykler à 10% är extremt mycket bättre för batteriet än en enda full cykel 0-100%. Bäst mår batteriet om du håller dig runt 50% hela tiden. Det är visserligen oftast inte praktikabelt, men om du bara kör 4 mil om dagen så kan du faktiskt göra det. Du skulle till vardags kunna hålla dig mellan 45 och 55% och ditt batteri kommer leva ett långt och lyckligt liv.DjuDju skrev:Ok, några som ändå laddar frekvent. Men jag blir ändå lite fundersam…. Vi kommer väl att köra ca 40 km om dagen. Det känns ju lite löjligt att ladda varje dag? Tänkte nog enbart helgladdning innan jag läste Teslas rekommendationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3659
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Jag bruka ladda till 80% och sedan ladda innan det är för lite för att ta mig till närmaste akutmottagning och tillbaka under rådande förhållanden.
Detta efter en liten incident när jag fick stanna och ladda bilen på väg till akuten med ett av barnen..
Detta efter en liten incident när jag fick stanna och ladda bilen på väg till akuten med ett av barnen..
Model Y LR AWD 2022
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Nu har vi ingen tesla men tror inte de skulle göra skillnad.
Vi har en Easee med tibber smart laddning. Har vi under 70% batteri så kopplar vi alltid in bilen på kvällen sen sköter tibber laddningen under natten. Vi laddar till 80% normalt, undantag när vi ska långt dagen efter så sätter vi den på 100%.
Vi har en Easee med tibber smart laddning. Har vi under 70% batteri så kopplar vi alltid in bilen på kvällen sen sköter tibber laddningen under natten. Vi laddar till 80% normalt, undantag när vi ska långt dagen efter så sätter vi den på 100%.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Okej, så om jag förstår rätt så är det två saker som är av relevans när det kommer till degradering:
1. Hur mycket man laddar (mängden kWh). Rent teoretisk skulle det vara bättre att ladda bilen 5 ggr med 10 % i taget om man ska gå från 10 till 60 %? Jämfört med en session med 50% på ett bräde?
-Varför?
2. Vilken SoC bilen befinner sig vid daglig dags? Varför så lågt som 50 ish?
-Varför är SoC relevant (om någon kan svara på det)?
1. Hur mycket man laddar (mängden kWh). Rent teoretisk skulle det vara bättre att ladda bilen 5 ggr med 10 % i taget om man ska gå från 10 till 60 %? Jämfört med en session med 50% på ett bräde?
-Varför?
2. Vilken SoC bilen befinner sig vid daglig dags? Varför så lågt som 50 ish?
-Varför är SoC relevant (om någon kan svara på det)?
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Jag har dagspris på el och inte fått min riktiga laddare installerad ännu så jag kör bara med den medföljande 220V laddaren än så länge.
Kör bara typ 5-15 mil per dag så det är då absolut inga problem att hinna ladda.
Jag försöker alltid att ladda när det är låga priser. Har en app som heter "Elen" som visar dagens priser och morgondagens från ca 14-tiden.
Bara ifall någon är intresserad så är det då inga problem att hinna ladda. Det lägsta jag varit efter en dags körning är 35% och det laddade till 80% inom ca 10 timmar på 220V Kör 3kW via ett rejält och nytt uttag med 16A säkring. Det är faktiskt ett vanlig uttag ovanpå en 3fas handske så det är ju extra tjocka kablar och så. Något man faktiskt bör tänka på tycker jag. Bara tips
Försöker iallafall alltid att ligga mellan 40-80% SoC. Ibland när jag ska köra lite mer så laddar jag till 85 men har inte behövt gå högre än det ännu.
Jag står alltid i varmgarage över natten så har inte känt något behov att att alltid koppla in bilen.
Kör bara typ 5-15 mil per dag så det är då absolut inga problem att hinna ladda.
Jag försöker alltid att ladda när det är låga priser. Har en app som heter "Elen" som visar dagens priser och morgondagens från ca 14-tiden.
Bara ifall någon är intresserad så är det då inga problem att hinna ladda. Det lägsta jag varit efter en dags körning är 35% och det laddade till 80% inom ca 10 timmar på 220V Kör 3kW via ett rejält och nytt uttag med 16A säkring. Det är faktiskt ett vanlig uttag ovanpå en 3fas handske så det är ju extra tjocka kablar och så. Något man faktiskt bör tänka på tycker jag. Bara tips
Försöker iallafall alltid att ligga mellan 40-80% SoC. Ibland när jag ska köra lite mer så laddar jag till 85 men har inte behövt gå högre än det ännu.
Jag står alltid i varmgarage över natten så har inte känt något behov att att alltid koppla in bilen.
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3659
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
1) Det spelar så vitt jag förstått inte någon roll alls om man laddar en eller fem gånger. Däremot är det i teorin snällare för batteriet med låg SoC så det är snällare att ladda var 5:e dag från 40-80% än att plugga i varje dag och ladda till 80%. Men det få ju inte gå ut över användningen av bilen tycker jag.DjuDju skrev:Okej, så om jag förstår rätt så är det två saker som är av relevans när det kommer till degradering:
1. Hur mycket man laddar (mängden kWh). Rent teoretisk skulle det vara bättre att ladda bilen 5 ggr med 10 % i taget om man ska gå från 10 till 60 %? Jämfört med en session med 50% på ett bräde?
-Varför?
2. Vilken SoC bilen befinner sig vid daglig dags? Varför så lågt som 50 ish?
-Varför är SoC relevant (om någon kan svara på det)?
2) Svaret framgå av ovan svar. Sen finns det andra här än jag som säkert kan förklara varför. Och detta resonemang gäller INTE för Model 3 med LFP-batteri, de ska man kunna ladda till 100% utan att det är dåligt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Kanske formulerade mig dåligt... jag kopplar alltid in när jag kommer hem så att bilen laddar till den gräns jag ställt in som räcker för kommande dags behov dock inte lägre än 60% då det blir opraktiskt för mig. "Fullt" i min värld är 80% SoC. Om jag har behov av mer pga något oplanerat, så vet jag oftast det en timme i förväg eller så.. så eftersom bilen är inkopplad så är det enkelt att starta laddningen innan jag äter frukost, utan att behöva knata ut till garaget.[JM] skrev:Beroende på vilken batterikemi din bil har så kanske du bör omrevidera den strategin.krille skrev:Plugga alltid in när du kommer hem, då startar du alltid med "full tank"...DjuDju skrev:I väntas tider på att bli Teslaägare har jag gogglat runt lite kring hur man ska tänka kring hemmaladdning. Enligt Tesla själva förespråkar dom att ladda ofta och lite, se länk: https://www.tesla.com/support/home-char ... faq#charge
Hur gör ni?
Vi väntar på en MYP som kommer att laddas med en Tesla WC.
Här är ett bra ställe att börja på.
viewtopic.php?f=57&t=28279&hilit=Kemi
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Batterierna är så bra numera att man inte måste kunna så mycket.DjuDju skrev:Okej, så om jag förstår rätt så är det två saker som är av relevans när det kommer till degradering:
Tesla har ett fåtal enkla batteritips att följa, det räcker.
Vill man ändå skona sitt batteri, går det utmärkt att minska degraderingen.
Tänk på ett lithiumbatteri som en ballong.DjuDju skrev:1. Hur mycket man laddar (mängden kWh). Rent teoretisk skulle det vara bättre att ladda bilen 5 ggr med 10 % i taget om man ska gå från 10 till 60 %? Jämfört med en session med 50% på ett bräde?
-Varför?
-Blåser du upp den mycket hårt blir den lite slapp sen.
-Lämnar du den mycket uppblåst länge blir den ännu slappare.
-Små inblåsningar påverkar ballongen mindre, och allra minst om du ibte låter den vara uppblåst länge.
Små cykler är mycket bättre än stora.
Ett lithiumbatteri kanske tål 500-750 fulla cykler(100% - 0%), ju mindre cykler desto fler håller det. Med cykler som är 10%-0 kanske batteriet håller 60.000 sådana cykler, dvs det som motsvarar 6000 fulla (100%-0%) cykler.
Slutsats: ladda ofta.
Batteriet degraderas mindre om man har lägre SOC. Ju lägre desto mindre degradering, detta göller både vid cykler( laddning-körning) och när bilen står.DjuDju skrev:2. Vilken SoC bilen befinner sig vid daglig dags? Varför så lågt som 50 ish?
-Varför är SoC relevant (om någon kan svara på det)?
Ut en forskningsrapport:
Ett lithiumbatteri som cyklas en liten 10%- cykel runt 70% SOC, tappade 10% kapacitet efter 6000 såna cykler.
Ett likadant batteri som också cyklades 6000 10% cykler men runt 30% SOC tappade bara 2%.
Degraderingen var alltså bara 1/5 trots att det hade gått att köra lika långt varje dag/cykel.
Slutsats: ladda ofta, och ha så låg SOC det går ha mht längden på resorna.
Det som tär mest på batteriet är dock inte cyklerna, även om nästan alla pratar om degradering kopplat till miltal.
Calendar aging, är det som händer pga tidens tand och den tar i storleksordningen 5-10 ggr mer än cyklerna för de flesta.
Calendar aging påverkas av
[SOC x Temperatur x Tid]
Ju lägre SOC, desto mindre calendar aging
Ju lägre Temp, desto mindre calendar aging
Och kombinationen, ju kortare tid med hög SOC och/eller hög temp desto mindre calendar aging.
Slutsats: Håll låg, speciellt när det är varmt. Ladda precis innan avfärd.
Ladda inte till högre nivå än du behöver.
Så här ser det ut när man forskar med motsvarande Teslas long range-batterier(Panasonic NCA):
Såhär ser min degradering ut just nu.
Snart 3900 mil (1 år och 3 mån efter lev.)
Min bil står ofta med låg SOC, inatt sov den till 04:00 med 13% innan laddning.
Om låg SOC inte var bra skulle nog inte min bil ha minst degradering av de andra som kör teslafi med samma typ.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Jag kör ca 4 mil per dag och jag gör så att jag laddar normalt varannan natt och laddar då till 50 eller 55%.
Som sagt här ovan minimerar man den degradering som är calendar aging genom att hålla SOC låg.
Jag laddar nattetid för att kunna ha högre effekt och inte belasta elnätet och varannan natt för att minska laddförlusterna och kunna ha lite lägre SOC som minskar calendar aging. Men det ökar också något cycle aging eftersom laddcyklerna blir lite större. Om jag fattat det rätt tappar man viss energi som värme till batteriet vid varje laddtillfälle.
Som sagt här ovan minimerar man den degradering som är calendar aging genom att hålla SOC låg.
Jag laddar nattetid för att kunna ha högre effekt och inte belasta elnätet och varannan natt för att minska laddförlusterna och kunna ha lite lägre SOC som minskar calendar aging. Men det ökar också något cycle aging eftersom laddcyklerna blir lite större. Om jag fattat det rätt tappar man viss energi som värme till batteriet vid varje laddtillfälle.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Wow vilken summering! Tack! Då är jag med på banan!AAKEE skrev:Batterierna är så bra numera att man inte måste kunna så mycket.DjuDju skrev:Okej, så om jag förstår rätt så är det två saker som är av relevans när det kommer till degradering:
Tesla har ett fåtal enkla batteritips att följa, det räcker.
Vill man ändå skona sitt batteri, går det utmärkt att minska degraderingen.
Tänk på ett lithiumbatteri som en ballong.DjuDju skrev:1. Hur mycket man laddar (mängden kWh). Rent teoretisk skulle det vara bättre att ladda bilen 5 ggr med 10 % i taget om man ska gå från 10 till 60 %? Jämfört med en session med 50% på ett bräde?
-Varför?
-Blåser du upp den mycket hårt blir den lite slapp sen.
-Lämnar du den mycket uppblåst länge blir den ännu slappare.
-Små inblåsningar påverkar ballongen mindre, och allra minst om du ibte låter den vara uppblåst länge.
Små cykler är mycket bättre än stora.
Ett lithiumbatteri kanske tål 500-750 fulla cykler(100% - 0%), ju mindre cykler desto fler håller det. Med cykler som är 10%-0 kanske batteriet håller 60.000 sådana cykler, dvs det som motsvarar 6000 fulla (100%-0%) cykler.
Slutsats: ladda ofta.
Batteriet degraderas mindre om man har lägre SOC. Ju lägre desto mindre degradering, detta göller både vid cykler( laddning-körning) och när bilen står.DjuDju skrev:2. Vilken SoC bilen befinner sig vid daglig dags? Varför så lågt som 50 ish?
-Varför är SoC relevant (om någon kan svara på det)?
Ut en forskningsrapport:
Ett lithiumbatteri som cyklas en liten 10%- cykel runt 70% SOC, tappade 10% kapacitet efter 6000 såna cykler.
Ett likadant batteri som också cyklades 6000 10% cykler men runt 30% SOC tappade bara 2%.
Degraderingen var alltså bara 1/5 trots att det hade gått att köra lika långt varje dag/cykel.
Slutsats: ladda ofta, och ha så låg SOC det går ha mht längden på resorna.
Det som tär mest på batteriet är dock inte cyklerna, även om nästan alla pratar om degradering kopplat till miltal.
Calendar aging, är det som händer pga tidens tand och den tar i storleksordningen 5-10 ggr mer än cyklerna för de flesta.
Calendar aging påverkas av
[SOC x Temperatur x Tid]
Ju lägre SOC, desto mindre calendar aging
Ju lägre Temp, desto mindre calendar aging
Och kombinationen, ju kortare tid med hög SOC och/eller hög temp desto mindre calendar aging.
Slutsats: Håll låg, speciellt när det är varmt. Ladda precis innan avfärd.
Ladda inte till högre nivå än du behöver.
Så här ser det ut när man forskar med motsvarande Teslas long range-batterier(Panasonic NCA):
Såhär ser min degradering ut just nu.
Snart 3900 mil (1 år och 3 mån efter lev.)
Min bil står ofta med låg SOC, inatt sov den till 04:00 med 13% innan laddning.
Om låg SOC inte var bra skulle nog inte min bil ha minst degradering av de andra som kör teslafi med samma typ.
En följdfråga gällande laddningen i sig. Är det relevant vilken effekt man laddar med med avseende på degraderingen? 16A vs 6A till exempel? Ska man försöka hålla laddsessionen låg?
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Detta upplägg kommer vi nog att sträva mot!juristen skrev:Jag kör ca 4 mil per dag och jag gör så att jag laddar normalt varannan natt och laddar då till 50 eller 55%.
Som sagt här ovan minimerar man den degradering som är calendar aging genom att hålla SOC låg.
Jag laddar nattetid för att kunna ha högre effekt och inte belasta elnätet och varannan natt för att minska laddförlusterna och kunna ha lite lägre SOC som minskar calendar aging. Men det ökar också något cycle aging eftersom laddcyklerna blir lite större. Om jag fattat det rätt tappar man viss energi som värme till batteriet vid varje laddtillfälle.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Precis, cyclic aging är väldigt liten specielltjuristen skrev:Men det ökar också något cycle aging eftersom laddcyklerna blir lite större. Om jag fattat det rätt tappar man viss energi som värme till batteriet vid varje laddtillfälle.
med mindre cykler.
Laddningen är rätt effektiv om man ”gör rätt”. Ser ut att vara runt 5-7% förluster i garage om batteriet inte är så kallt att det måste värmas. Med hemmaladdning är 11kW mest effektivt. Bland annat för att bilen är vaken kortare tid.
Jag laddar sent på natten( morgonen) vilket gör att Batteriet är varmt, runt kanske 20C istället för 8-10C i garaget vintertid.
Det innebär att bilen kan ta överskottsenergin i Batteriet för att värma kupen istället för att dra batteriström.
Laddar man ute i kyla blir effektiviteten dålig speciellt om man laddar med låg strömstyrka. Hade 37% effektivitet i -20 hos svärmor med 13A laddning. Av 3kW matning laddade det med 1kW, resten gick åt för att hålla batteriet varmt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Jag svarade nog lite på det i förra inlägget.DjuDju skrev:En följdfråga gällande laddningen i sig. Är det relevant vilken effekt man laddar med med avseende på degraderingen? 16A vs 6A till exempel? Ska man försöka hålla laddsessionen låg?
För batteriets skull kan man säga att allt under 0.2-0.25C är att räkna som långsam
laddning, så skillnaden mellan tex 11kW och alla lägre laddatrömmar är nog försumbara. Det kommer sannolikt knte märkas/gå att mäta.
Kallt batteri ska värmas först, det gör Tesla per automatik.
Laddhastigheten hemma är mest en fråga om huvudsäkringar etc, men ju högre fart
på hemmaladdningen desto mindre förluster. Alldeles speciellt ute om det är minusgrader.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Så gör jag också, försöker tajma den schemalagda laddstarten så bilen just hunnit ladda klart tills det är dags att åka till jobbet på morgonen. Då är batteriet varmt och bilen har i princip blivit förkonditionerad som gratis bonus på laddningen.AAKEE skrev:Jag laddar sent på natten( morgonen) vilket gör att Batteriet är varmt, runt kanske 20C istället för 8-10C i garaget vintertid.
Det innebär att bilen kan ta överskottsenergin i Batteriet för att värma kupen istället för att dra batteriström.
Det är kul att optimera!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Yepp! Med på spåret där också!AAKEE skrev:Jag svarade nog lite på det i förra inlägget.DjuDju skrev:En följdfråga gällande laddningen i sig. Är det relevant vilken effekt man laddar med med avseende på degraderingen? 16A vs 6A till exempel? Ska man försöka hålla laddsessionen låg?
För batteriets skull kan man säga att allt under 0.2-0.25C är att räkna som långsam
laddning, så skillnaden mellan tex 11kW och alla lägre laddatrömmar är nog försumbara. Det kommer sannolikt knte märkas/gå att mäta.
Kallt batteri ska värmas först, det gör Tesla per automatik.
Laddhastigheten hemma är mest en fråga om huvudsäkringar etc, men ju högre fart
på hemmaladdningen desto mindre förluster. Alldeles speciellt ute om det är minusgrader.
Går det att ställa in exempelvis en avgångstid på 07:45 och en SoC på 50 % vid 07:45 i appen? Eller får man schemalägga det själv?
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Ja, med [schemalagd avresa] valt via ”växla till schemalagd avresa” i bilen och möjligen/troligen boka tid i appen.DjuDju skrev:Går det att ställa in exempelvis en avgångstid på 07:45 och en SoC på 50 % vid 07:45 i appen? Eller får man schemalägga det själv?
Planera avresan, sätt laddningsnivån till den önskade så löser det sig så länge laddslasdden är inkopplad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Spelar inte så stor roll om du håller dig under 80% i vardagen. Vill man ”ta hand” om batteriet så ska man hålla sig runt 50% så mycket som möjligt. Men batterierna är så bra nu att du inte behöver tänkande sånt.
Plugga in bilen när den är hemma, när och hur mycket du laddar är mer beroende på elpris än batteri
Plugga in bilen när den är hemma, när och hur mycket du laddar är mer beroende på elpris än batteri
Model X - 2019
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Det med 50% är inte korrekt.Dream99 skrev:Spelar inte så stor roll om du håller dig under 80% i vardagen. Vill man ”ta hand” om batteriet så ska man hålla sig runt 50% så mycket som möjligt. Men batterierna är så bra nu att du inte behöver tänkande sånt.
Plugga in bilen när den är hemma, när och hur mycket du laddar är mer beroende på elpris än batteri
80% är en nivå som sliter förhållandevis mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Är batterierna så bra nu? Hur vet man det? Det kommer ju inte visa sig förrän om ett antal år in i framtiden. Och vad är tillräckligt bra? Och för vem? En välbeställd Teslaägare som har bilen i ett par tre år från ny och sen byter till en sprillans, eller den som har bilen sedan garantin gått ut?Dream99 skrev:Spelar inte så stor roll om du håller dig under 80% i vardagen. Vill man ”ta hand” om batteriet så ska man hålla sig runt 50% så mycket som möjligt. Men batterierna är så bra nu att du inte behöver tänkande sånt.
Plugga in bilen när den är hemma, när och hur mycket du laddar är mer beroende på elpris än batteri
Jag bytte stora batteriet en gång på min gamla Model S 85 från 2014. Inom garantin. Vill inte veta vad det skulle kostat annars. Det byts fortfarande batterier på tämligen nya bilar. Och det finns ännu inget direkt utbud på vare sig reparationstjänster eller utbytesbatterier från tredje part.
Jag skulle vilja säga att det fortfarande är mycket som är ovisst och mycket som behöver lösas kring elbilar i det längre perspektivet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?
Det jag menar är att man nog inte ska oroa sig så mycket. Om nu Tesla har garanti i flera år på batterierna och de skulle skadas av hur vi laddar, så hade de ändrat så vi inte kunde ladda så. Ganska ekonomisk tanke, tänker jag?juristen skrev:Är batterierna så bra nu? Hur vet man det? Det kommer ju inte visa sig förrän om ett antal år in i framtiden. Och vad är tillräckligt bra? Och för vem? En välbeställd Teslaägare som har bilen i ett par tre år från ny och sen byter till en sprillans, eller den som har bilen sedan garantin gått ut?Dream99 skrev:Spelar inte så stor roll om du håller dig under 80% i vardagen. Vill man ”ta hand” om batteriet så ska man hålla sig runt 50% så mycket som möjligt. Men batterierna är så bra nu att du inte behöver tänkande sånt.
Plugga in bilen när den är hemma, när och hur mycket du laddar är mer beroende på elpris än batteri
Jag bytte stora batteriet en gång på min gamla Model S 85 från 2014. Inom garantin. Vill inte veta vad det skulle kostat annars. Det byts fortfarande batterier på tämligen nya bilar. Och det finns ännu inget direkt utbud på vare sig reparationstjänster eller utbytesbatterier från tredje part.
Jag skulle vilja säga att det fortfarande är mycket som är ovisst och mycket som behöver lösas kring elbilar i det längre perspektivet.
Model X - 2019