Premium Connectivity, värt't?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Jag äger Tesla, kommer snart äga, där premium connectivity inte ingår, har valt, kommer välja

Ja, jag betalar för "premium connectivity"
50
79%
Nej, jag betalar inte för "premium connectivity"
13
21%
 
Antal röster: 63

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av macksie »

I annan tråd diskuteras det premium connectivity och om det är värt pengarna eller inte.
Vore kul att se hur ni resonerar.

Så fråga till er som har en bil där det inte ingår "Premium Connectivity", har ni valt att betala för det.
(Frågan gäller altså inte er som har gratis "premium connectivity)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av Johlei »

Utan premium connectivity missar man:

* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke

Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)

Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av ReNewAble »

Johlei skrev:
Utan premium connectivity missar man:

* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke

Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)

Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Glöm inte obegränsad stream via Youtube, Netflix och andra tjänster.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av tommyd »

Jag kommer inte betala för premium connectivity förrän Tesla lyckats fixa att appen > 99 % av försöken kan få kontakt med bilen så jag kan sätta på värmen strax innan jag ska köra iväg. Jag har haft bilen i 10 månader nu och ungefär i 20 % av fallen jag försökt få kontakt med bilen via Teslas app så har bilen "sovit så djupt" att den inte svarat när appen vill få kontakt med den. Det är inte värt 100 SEK per månad när det inte funkar i 20 % av fallen och Tesla inte lyckas fixa problemet på 10 månader. Var femte dag blir kall liksom.

Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.

Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.

Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.

Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av Johlei »

ReNewAble skrev:
Johlei skrev:
Utan premium connectivity missar man:

* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke

Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)

Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Glöm inte obegränsad stream via Youtube, Netflix och andra tjänster.
Sant att det är just obegränsat. Däremot går det bara att använda när man står Parkerad och då kan man lika gärna dela sin telefons Hotspot. Men det belastar ju tfn-abonnemanget som kanske inte är obegränsat på samma sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av Johlei »

tommyd skrev:
Jag kommer inte betala för premium connectivity förrän Tesla lyckats fixa att appen > 99 % av försöken kan få kontakt med bilen så jag kan sätta på värmen strax innan jag ska köra iväg. Jag har haft bilen i 10 månader nu och ungefär i 20 % av fallen jag försökt få kontakt med bilen via Teslas app så har bilen "sovit så djupt" att den inte svarat när appen vill få kontakt med den. Det är inte värt 100 SEK per månad när det inte funkar i 20 % av fallen och Tesla inte lyckas fixa problemet på 10 månader. Var femte dag blir kall liksom.

Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.

Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.

Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.

Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
För ordningens skull kan förtydligas att man kan fjärrstyra bilens förvärmning, laddinställningar, mm även utan premium connectivity.

Om man inte har tekniska problem som du verkar ha vill säg. Jag tycker mig ha märkt att halvkass wifi-täckning är en killer för fjärrstyrning. Så fort bilen ser hemma-wifit om det så bara är 0,0000001 kbps så försöker den kommunicera den vägen hellre än via mobilnätet och då går allt siraplångsamt och tajmar ut. Jag löste det genom att sätta en mesh-router innanför garagedörren, horisontellt bara ett par meter från bilens wifi-antenn. Sedan dess har bilen i allmänhet vaknat på ett bra sätt. Men i ditt fall verkar du ha provat sådant också iofs. Störande!!!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av jonasl »

Johlei skrev:
Utan premium connectivity missar man:

* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke

Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)

Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Nej, både Spotify och karaoke fungerar via wifi. Som vi redan konstaterat i tråden så är det endast satellitkartor och visualisering av trafiken som du inte får. Du får trafikmedveten ruttplanering även utan PC och allt annat fungerar via wifi (utom möjligen kamerorna i bilen via appen, det har jag inte testat).

Jag har inte betalat för PC själv, känner inte att jag saknar det. Vardagar kör jag inte alls eller bara några kilometer lokalt, på längre resor delar jag ändå wifi till resten av familjen (bara mitt abonnemang som har helt fri trafik) och då trillar bilen med där ändå. Hade bara PC första månaden.

På Y bör jag få det ett år eftersom det var vad som gällde när jag beställde. Kanske tänker jag om efter det året, men jag tror inte det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av tommyd »

Johlei skrev:
tommyd skrev:
Jag kommer inte betala för premium connectivity förrän Tesla lyckats fixa att appen > 99 % av försöken kan få kontakt med bilen så jag kan sätta på värmen strax innan jag ska köra iväg. Jag har haft bilen i 10 månader nu och ungefär i 20 % av fallen jag försökt få kontakt med bilen via Teslas app så har bilen "sovit så djupt" att den inte svarat när appen vill få kontakt med den. Det är inte värt 100 SEK per månad när det inte funkar i 20 % av fallen och Tesla inte lyckas fixa problemet på 10 månader. Var femte dag blir kall liksom.

Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.

Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.

Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.

Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
För ordningens skull kan förtydligas att man kan fjärrstyra bilens förvärmning, laddinställningar, mm även utan premium connectivity.

Om man inte har tekniska problem som du verkar ha vill säg. Jag tycker mig ha märkt att halvkass wifi-täckning är en killer för fjärrstyrning. Så fort bilen ser hemma-wifit om det så bara är 0,0000001 kbps så försöker den kommunicera den vägen hellre än via mobilnätet och då går allt siraplångsamt och tajmar ut. Jag löste det genom att sätta en mesh-router innanför garagedörren, horisontellt bara ett par meter från bilens wifi-antenn. Sedan dess har bilen i allmänhet vaknat på ett bra sätt. Men i ditt fall verkar du ha provat sådant också iofs. Störande!!!
Jaha. Nice att fjärrstyrning via appen fungerar även utan premium connectivity-abonnemang. Det visste jag inte eftersom jag fortfarande har två månader gratis premium connectivity kvar.

Japp, jag parkerar utomhus praktiskt taget varje dag (bor i lägenhet) där det finns mycket bra mobildata-täckning så det har i mitt fall inte varit ett täckningsproblem. Jag har noterat att om jag öppnar dörren snabbt och sätter mig snabbt så är monitorn helt släckt de dagar appen inte kunnat få kontakt med bilen. Bilen vaknar då efter några sekunder och när jag tittar på mobildata-täckningsikonen uppe till höger på monitorn så är den överstruken vilket indikerar att den har noll täckning just då. Sen efter 1-5 minuter kommer täckningen tillbaka utan att jag behövt göra nåt och utan att jag kört iväg. Så jag har dragit slutsatsen att bilen (allas Tesla-bilar, inte bara min) är felprogrammerad att stänga av mobildata-funktionaliteten när bilen går i "sömnläge". Fast bara vissa dagar (20 % av dagarna). Andra dagar så somnar den inte lika djupt (80 % av dagarna). Jobbig bugg.

Och min mobila hotspot (https://www.webhallen.com/se/product/28 ... -AC-Cat-16) har en inställning där man kan välja hur stark wifi-signalen ska vara, där jag valt max styrka. Så det är inget wifi-täckningsproblem heller i mitt fall. Den mobila hotspotens mobildatahastighet är också tillräckligt snabb för att utan problem titta på Netflix på bilens monitor utan att det hackar och med full upplösning.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av R2_m3 »

Jag tycker Premium Connectivity är värt 99kr/månad för att slippa koppla upp sig mot internetdelning i telefonen. Framför allt som den inte kopplar upp sig automatiskt och att koppla upp sig tar evigheter. Jag brukar använda internetdelning för att ladda ner nya uppdateringar till bilen och då kan jag få vänta flera minuter innan den hittar min internetdelning (Har en iPhone 12Pro).
Vi brukar kolla Netflix när vi stannar för att ladda vid SuC och skulle det då flera minuter att koppla upp sig så blir det inte många minuter kvar att kolla innan laddningen är klar :). Gillar också att ha satellitkartor med trafikinfo i navigatorn, praktiskt att kunna zooma ut för att se om det är trafikstockningar längre fram på rutten.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Premium Connectivity, värt't?

Inlägg av jonasl »

Numera behåller den uppkopplingen även när man lägger i D, tidigare var det för meckigt tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar