Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Det tror jag är en del av framtiden, och till viss del är vi väl redan där. Tibber och andra aktörer säljer ju den tjänsten till nätägarna och får betalt. Det är därför Tibber inte alltid laddar när det är billigast - de är dock inte 100% tydliga med det själva tycker jag.
Ja och väldigt spännande om tibber tex skulle kunna stoppa/dra ner ens produktion av solel och man får betalt för de istället för elen. De har ju redan en anslutning till min växelriktare även om jag inte tor de kan styra något med den idag.
Tibber är väl ingen nätägare. Det är ju nätägaren som vill ha kontroll över effekten.
Med lagringsmöjlighet lokalt skulle man kunna hålla en relativt låg, konstant förbrukning över dygnet.
Teoretiskt (idag) skulle det väl räcka med huvudsäkringar på 6A för att försörja en villa om årsförbrukningen fördelas ut på 365dagar/24h?
Ja men samtidigt är de vad de gör med sina elbils laddare så jag antar de kan agera på de sättet även om de inte är nätägare.
Men ja allt beror väl på vad för tjänst de ska leverera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Det tror jag är en del av framtiden, och till viss del är vi väl redan där. Tibber och andra aktörer säljer ju den tjänsten till nätägarna och får betalt. Det är därför Tibber inte alltid laddar när det är billigast - de är dock inte 100% tydliga med det själva tycker jag.
Ja och väldigt spännande om tibber tex skulle kunna stoppa/dra ner ens produktion av solel och man får betalt för de istället för elen. De har ju redan en anslutning till min växelriktare även om jag inte tor de kan styra något med den idag.
Tibber är väl ingen nätägare. Det är ju nätägaren som vill ha kontroll över effekten.
Med lagringsmöjlighet lokalt skulle man kunna hålla en relativt låg, konstant förbrukning över dygnet.
Teoretiskt (idag) skulle det väl räcka med huvudsäkringar på 6A för att försörja en villa om årsförbrukningen fördelas ut på 365dagar/24h?
Ja men samtidigt är de vad de gör med sina elbils laddare så jag antar de kan agera på de sättet även om de inte är nätägare.
Men ja allt beror väl på vad för tjänst de ska leverera.
Jag menar scenariot där konsumenten och leverantören (tibber) vill leverera mycket el på kort tid samtidigt som nätägaren vill undvika peakar. Bägge kan ju inte anlita Tibber. Det lär ju sammanfalla i tid. Billig el och hög belastning på näten. Tänk när Tibber slår på laddningen i ett helt villakvarter samtidigt.
Eller menar du att nätägaren skulle köpa en tjänst av Tibber?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev:
Eller menar du att nätägaren skulle köpa en tjänst av Tibber?
Så fungerar det idag. Vet inte i vilken omfattning dock. Det går att läsa mer här t.ex: https://www.dagensinfrastruktur.se/2020 ... lsprojekt/
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Eller menar du att nätägaren skulle köpa en tjänst av Tibber?
Så fungerar det idag. Vet inte i vilken omfattning dock. Det går att läsa mer här t.ex: https://www.dagensinfrastruktur.se/2020 ... lsprojekt/
Jo precis, så går de till idag.. Jag har fattat de som att de är svenska kraftnät som köper tjänsten av tibber.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Eller menar du att nätägaren skulle köpa en tjänst av Tibber?
Så fungerar det idag. Vet inte i vilken omfattning dock. Det går att läsa mer här t.ex: https://www.dagensinfrastruktur.se/2020 ... lsprojekt/
Jo precis, så går de till idag.. Jag har fattat de som att de är svenska kraftnät som köper tjänsten av tibber.
Samtidigt som man erbjuder konsumenten att ladda elbilen när spotpriset är lågt?
Erbjuder Tibber dessa två tjänster samtidigt? Blir det inte en intressekonflikt?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev:
Samtidigt som man erbjuder konsumenten att ladda elbilen när spotpriset är lågt?
Erbjuder Tibber dessa två tjänster samtidigt? Blir det inte en intressekonflikt?
Som sagt, de har en del att jobba på i sin kommunikation om vad det egentligen är de erbjuder kunden. Laddar man bilen och låter dem styra när så betyder det inte att de laddar den just när det är som billigast. De formulerar det såhär:

"För Tibberkunder garanterar vi dig ett 50 % lägre elpris när du smartladdar din elbil genom laddboxar från Easee & Zaptec jämfört med vad du betalar per kilowattimme för din övriga el."

Och lite lagom luddigt: " Som en bonuseffekt kan du också vara med och balansera elnätet och på så sätt bidra till ett säkrare och stabilare elsystem."
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Samtidigt som man erbjuder konsumenten att ladda elbilen när spotpriset är lågt?
Erbjuder Tibber dessa två tjänster samtidigt? Blir det inte en intressekonflikt?
Som sagt, de har en del att jobba på i sin kommunikation om vad det egentligen är de erbjuder kunden. Laddar man bilen och låter dem styra när så betyder det inte att de laddar den just när det är som billigast. De formulerar det såhär:

"För Tibberkunder garanterar vi dig ett 50 % lägre elpris när du smartladdar din elbil genom laddboxar från Easee & Zaptec jämfört med vad du betalar per kilowattimme för din övriga el."

Och lite lagom luddigt: " Som en bonuseffekt kan du också vara med och balansera elnätet och på så sätt bidra till ett säkrare och stabilare elsystem."
Ett säkrare och stabilare elsystem är ju något som nätägaren tjänar på. Lite av den vinsten kan ju gå tillbaka. Men det blir ju lite av moment22. Om ingen ska belasta nätet när det är billigt och samtidigt inte har råd att belasta när det är dyrt får ju alla något slags genomsnitt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av jonasl »

Greenely erbjuder istället pengar tillbaka till kunden för samma sak. https://greenely.com/sv/artiklar/tj%C3% ... %C3%A4tet/

Tror det här är något som kommer mogna fram och definitivt vara en grej framöver. Oklart för mig om det kommer vara på konsumentnivå eller ej. För det flesta är det ju rätt egalt när bilen laddas mellan 22-07 bara den nått önskad nivå på morgonkvisten, klart det är smart att utnyttja det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

jonasl skrev:
Greenely erbjuder istället pengar tillbaka till kunden för samma sak. https://greenely.com/sv/artiklar/tj%C3% ... %C3%A4tet/

Tror det här är något som kommer mogna fram och definitivt vara en grej framöver. Oklart för mig om det kommer vara på konsumentnivå eller ej. För det flesta är det ju rätt egalt när bilen laddas mellan 22-07 bara den nått önskad nivå på morgonkvisten, klart det är smart att utnyttja det.
Någon som använt det och kan ge exempel på ersättningens storlek?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Skabb1 »

jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kommer man kunna lämna över till nätägaren att styra? Då kan nätet balanseras med flexibla laster.
Det tror jag är en del av framtiden, och till viss del är vi väl redan där. Tibber och andra aktörer säljer ju den tjänsten till nätägarna och får betalt. Det är därför Tibber inte alltid laddar när det är billigast - de är dock inte 100% tydliga med det själva tycker jag.
Har själv noterat att Tibber inte laddar vid lägst pris.
Men då är alltså orsaken att tibber har fått betalt för att just då hålla balansen?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av jonasl »

CrazyGang skrev:
jonasl skrev:
Greenely erbjuder istället pengar tillbaka till kunden för samma sak. https://greenely.com/sv/artiklar/tj%C3% ... %C3%A4tet/
Någon som använt det och kan ge exempel på ersättningens storlek?
Försökte hitta information om det själv men gick bet. Det vore ju kul att veta ungefär i vilket härad det är. Skulle kunna vara intressant för bostadsrättsföreningar och andra större aktörer kanske.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Anderzzon »

Håller själv på att sakta men säkert bli galen på Tibbers smartladdning. Såhär såg det ut när jag kopplade in bilen igår kväll med ca 55% laddning. Jag bor i Stockholm så chansen att jag skulle ha strålande sol kl 2 på natten är inte jättehög.
Eftersom det skulle vara ovanligt låga priser i natt hade jag dragit upp laddgränsen till 90%. Men nu när jag kollar har den oförklarligt stannat vid 73%
Bild
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Har du testat avaktivera ”ladda med solel”? Ingen tidsbegränsning av bilen?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Anderzzon »

CrazyGang skrev:
Har du testat avaktivera ”ladda med solel”? Ingen tidsbegränsning av bilen?
Nix, däremot tycker jag inte ”ladda med solen” funkar speciellt bra heller, så ska nog slå av det.
Det som hände efter att jag skrev förra inlägget är att jag la till avresetid till kl 8. Har tidigare inte ställt in det eftersom jag egentligen inte har en tid när bilen måste vara fulladdad. Men nu la jag in kl 8 som är när jag skjutsar till dagis. Nej men då fick laddaren fart igen utan att jag upptäckte det och laddade då vidare till 85% innan jag hann se det till ett kWh-pris på mellan 104-261 öre istället för runt 15 som planen var inatt. Så nu får jag hoppas på en solig dag för att ta igen den här fadäsen.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

Säljer man solel mitt i natten alltså?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Anderzzon skrev:
CrazyGang skrev:
Har du testat avaktivera ”ladda med solel”? Ingen tidsbegränsning av bilen?
Nix, däremot tycker jag inte ”ladda med solen” funkar speciellt bra heller, så ska nog slå av det.
Det som hände efter att jag skrev förra inlägget är att jag la till avresetid till kl 8. Har tidigare inte ställt in det eftersom jag egentligen inte har en tid när bilen måste vara fulladdad. Men nu la jag in kl 8 som är när jag skjutsar till dagis. Nej men då fick laddaren fart igen utan att jag upptäckte det och laddade då vidare till 85% innan jag hann se det till ett kWh-pris på mellan 104-261 öre istället för runt 15 som planen var inatt. Så nu får jag hoppas på en solig dag för att ta igen den här fadäsen.
Om du kör smartladdning så betalar du aldrig mer än halva ditt snittpris för månaden så även om den går igång på dyra timmar behöver du inte känna stress över det. ;)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Min känsla är att med smartladdning aktiverad gör man bäst i att inte analysera för mycket utan vara nöjd med att man laddar till som mest halva snittpriset för månaden. Gott så!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Anderzzon »

CrazyGang skrev:
Anderzzon skrev:
CrazyGang skrev:
Har du testat avaktivera ”ladda med solel”? Ingen tidsbegränsning av bilen?
Nix, däremot tycker jag inte ”ladda med solen” funkar speciellt bra heller, så ska nog slå av det.
Det som hände efter att jag skrev förra inlägget är att jag la till avresetid till kl 8. Har tidigare inte ställt in det eftersom jag egentligen inte har en tid när bilen måste vara fulladdad. Men nu la jag in kl 8 som är när jag skjutsar till dagis. Nej men då fick laddaren fart igen utan att jag upptäckte det och laddade då vidare till 85% innan jag hann se det till ett kWh-pris på mellan 104-261 öre istället för runt 15 som planen var inatt. Så nu får jag hoppas på en solig dag för att ta igen den här fadäsen.
Om du kör smartladdning så betalar du aldrig mer än halva ditt snittpris för månaden så även om den går igång på dyra timmar behöver du inte känna stress över det. ;)
Nej jag vet, blir mest irriterad över att det inte känns så transparent och lite svajigt. I mars låg min smartladdning på 33,96 öre och resten på 126,94 öre så jag ligger dessutom normalt en bit under halva priset ändå.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av [JM] »

Men hur mkt kan man krångla till det???

Ladda blien mellan kl 00 och 04 så prickar ni garanterat biliigaste timpriset 99% av dagarna.

Så här ser ju elpriset ut väldigt ofta.
Screenshot_20220426-101201_Tibber.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

[JM] skrev:
Men hur mkt kan man krångla till det???

Ladda blien mellan kl 00 och 04 så prickar ni garanterat biliigaste timpriset 99% av dagarna.

Så här ser ju elpriset ut väldigt ofta.
Bilagan Screenshot_20220426-101201_Tibber.jpg finns inte längre
Marginell skillnad där när man laddar.. Såhär börjar bli allt mer vanligt. :(

Men samtidigt var de nästan 200 kr såld el igår på min 17.5 kWp anläggning.
Screenshot_20220426-102653.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av [JM] »

chaffis75 skrev:
[JM] skrev:
Men hur mkt kan man krångla till det???

Ladda blien mellan kl 00 och 04 så prickar ni garanterat biliigaste timpriset 99% av dagarna.

Så här ser ju elpriset ut väldigt ofta.
Screenshot_20220426-101201_Tibber.jpg
Marginell skillnad där när man laddar.. Såhär börjar bli allt mer vanligt. :(

Men samtidigt var de nästan 200 kr såld el igår på min 17.5 kWp anläggning.
Vad menar du? Bilden du postar visar på exakt samma sak.
Elpriset i ditt exempel är billigast mellan kl 00 och kl 04. Precis som jag skrev.
Så varför dribbla med att låta någon anna styra över laddningen?

Edit: Obs jag skriver billigast. Inte att det är billigt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

[JM] skrev:
chaffis75 skrev:
[JM] skrev:
Men hur mkt kan man krångla till det???

Ladda blien mellan kl 00 och 04 så prickar ni garanterat biliigaste timpriset 99% av dagarna.

Så här ser ju elpriset ut väldigt ofta.
Screenshot_20220426-101201_Tibber.jpg
Marginell skillnad där när man laddar.. Såhär börjar bli allt mer vanligt. :(

Men samtidigt var de nästan 200 kr såld el igår på min 17.5 kWp anläggning.
Vad menar du? Bilden du postar visar på exakt samma sak.
Elpriset i ditt exempel är billigast mellan kl 00 och kl 04. Precis som jag skrev.
Så varför dribbla med att låta någon anna styra över laddningen?

Edit: Obs jag skriver billigast. Inte att det är billigt.
Förlåt min frustration över att jag får betala 1000% mer än i norr under natten för samma produkt.
Även om jag råkar ha solceller och tjänar just nu på de så tror jag detta är enormt dåligt för vårt samhälle.
Jag råkade väl göra ett byte av ämne till viss del.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Fyllt taket ännu mer även om jag bara lämnat en liten hörna.

Tror även jag hade flyttat ut växelriktaren (är i tvättstugan idag) även om jag ser för och nackdelar med de..är också väldigt glad jag la till en smart meter i sista sekunden, ger inga pengar men mycket glädje, tittar allt för ofta på min app.
Har haft solpaneler i 4 år nu i maj.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mickeisol »

TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Har haft solceller sedan 2012. Det har varit väldigt bra investering.
Har utökat anläggningen 2 gånger och kommer att öka på en gång till under våren.

Planerar lite lätt för att byta växelriktare till hybrid med batterier med offgrid möjlighet.
Skriv svar