100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddningsnöt

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddningsnöt

Inlägg av Mats79 »

Okej hörni! Här har vi nu en bra chans att komma med alla idéer vi bara kan komma på för att få till en så snabb utbyggnad som möjligt av laddning för boende i Stockholm som idag parkerar på gatan.

Stockholm utlyser nu en tävling i syfte att få in förslag på hur detta kan göras. Det mycket ambitiösa målet som staden har är att redan nästa år 2023 ha minst 20% av platserna försedda med laddmöjlighet.
2026 - 50%
2030 - 100%
Siffrorna avser innerstaden. För 2030 gäller 80% i ytterstaden.

Totalt finns ca 35000 platser i kommunen.

Kolla länken och ös på med alla förslag ni har. Sprid tipset till vänner och bekanta som kanske har smarta idéer!

Vinnaren får dessutom 100 000 kr samt stöd för att förverkliga sin idé.

https://www.di.se/nyheter/100-000-krono ... dningsnot/

Och här finns mer info om tävlingen! https://foretagsservice.stockholm/natve ... ngspakten/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av Bjelke »

Det finns ju redan ett förslag som kan nå målet nästan helt utan insats,
nämligen att ta bort en massa parkeringsplatser :evil:
Då räcker det kanske med att ta bort typ 32000 platser utan laddmöjlighet så är målet nått.

Annars känns det som att dom på många platser har bra idéer redan, ska bli intressant att
se vilka fiffiga förslag som kommer in (och som inte är bilfientliga alltså) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av MWall »

Svårt när man inte känner till infrastrukturen i form av elnät under jord. Var finns kapacitet? Var finns inte kapacitet? Osv...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 954
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av R_Edvinsson »

Överallt just nu verkar folk fått för sig att detta är en hållbar lösning.

Och Ingenstans förstår folk hur belysningssystem är uppbyggda, och vart lyktstolpar är placerade i förhållande till trottoarer och parkeringar. :roll:


Strömstad är nästa kommun ut att försöka ändra på regelverket så det blir #1 ens tillåtet… och sen hitta på en dålig lösning för laddning.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av Mats79 »

Bjelke skrev:
Det finns ju redan ett förslag som kan nå målet nästan helt utan insats,
nämligen att ta bort en massa parkeringsplatser :evil:
Då räcker det kanske med att ta bort typ 32000 platser utan laddmöjlighet så är målet nått.

Annars känns det som att dom på många platser har bra idéer redan, ska bli intressant att
se vilka fiffiga förslag som kommer in (och som inte är bilfientliga alltså) :)
Jag tror det absolut viktigaste är att det är lösningar som över tid är enkla att modifiera. Idag kan en plats ha en funktion och imorgon en annan. Tex parkering idag och vistelseyta imorgon; då ska det vara enkelt och billigt att kunna ändra utformningen. Det kan lika gärna vara åt andra hållet; tex längsgående kantstensparkering som ersätts med ny snedställd parkering för att inrymma fler platser. Viktigt att hitta smarta principlösningar.

Att ta bort platser sker faktiskt väldigt restriktivt i projekt som planeras nu. Där har det skett en ganska tydlig förändring från politiken bara det senaste året i Stockholm.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av NiklasTesla »

Ja är faktiskt inte svårare än så och du slipper komplicerad eldragning. Man laddar långsamt (kör själv på 5amp 230v nästan dagligen) under natten och då behövs inte mer el. Om du dessutom byter ut lamporna i gatubelysningen till LED + en liten solpanel på toppen för dom som ligger rätt till så kan det bli så att staden sparar en slant i elkostnad och lampbytarkostnad och kan bjuda på elen varpå fler kommer skaffa elbil och vi får ner vår energianvändning då elbilar är så vansinnigt mycket mer effektiva än bilar med förbränningsmotor.

MVH
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 954
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
Ja är faktiskt inte svårare än så och du slipper komplicerad eldragning. Man laddar långsamt (kör själv på 5amp 230v nästan dagligen) under natten och då behövs inte mer el. Om du dessutom byter ut lamporna i gatubelysningen till LED + en liten solpanel på toppen för dom som ligger rätt till så kan det bli så att staden sparar en slant i elkostnad och lampbytarkostnad och kan bjuda på elen varpå fler kommer skaffa elbil och vi får ner vår energianvändning då elbilar är så vansinnigt mycket mer effektiva än bilar med förbränningsmotor.

MVH
Nästan all belysning idag är antingen natriumlampor eller led, ytterst få är kvar med äldre varianter.

Och mellan dessa skiljer det marginellt i lm/watt.
Räknat på Natrium ca 70w och motsvarande led på 50W.
Fördelen led har är att man kan ha bättre optik vilket håller effekten nere lite i motsvarande armatur.

Sen är problemet att utrymmet i kabeln idag inte ens räcker till 1st 3-fas laddare med någon vettig fart, utan kanske på sin höjd 3x10A som kan användas.

Med lite smart styrning, vilket då måste både installeras och ny kabel måste i, så kan man eliminera delar av startströmmen för 20-40 armaturer genom individuell tändning…men det finns ändå ingen effekt kvar att ladda ens en bil

Så att ens bekosta ombyggnaden för en laddare, alternativt 3st 1-fas 2300W är en omöjlig ekvation.

Vid nyinstallerade anläggningar kanske man kan tänka annorlunda men fortsatt är det nog bättre de delas upp vart för sig och så kan man göra varje system så smart som möjligt istället.
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av ElBop »

R_Edvinsson skrev:
NiklasTesla skrev:
Ja är faktiskt inte svårare än så och du slipper komplicerad eldragning. Man laddar långsamt (kör själv på 5amp 230v nästan dagligen) under natten och då behövs inte mer el. Om du dessutom byter ut lamporna i gatubelysningen till LED + en liten solpanel på toppen för dom som ligger rätt till så kan det bli så att staden sparar en slant i elkostnad och lampbytarkostnad och kan bjuda på elen varpå fler kommer skaffa elbil och vi får ner vår energianvändning då elbilar är så vansinnigt mycket mer effektiva än bilar med förbränningsmotor.

MVH
Nästan all belysning idag är antingen natriumlampor eller led, ytterst få är kvar med äldre varianter.

Och mellan dessa skiljer det marginellt i lm/watt.
Räknat på Natrium ca 70w och motsvarande led på 50W.
Fördelen led har är att man kan ha bättre optik vilket håller effekten nere lite i motsvarande armatur.

Sen är problemet att utrymmet i kabeln idag inte ens räcker till 1st 3-fas laddare med någon vettig fart, utan kanske på sin höjd 3x10A som kan användas.

Med lite smart styrning, vilket då måste både installeras och ny kabel måste i, så kan man eliminera delar av startströmmen för 20-40 armaturer genom individuell tändning…men det finns ändå ingen effekt kvar att ladda ens en bil

Så att ens bekosta ombyggnaden för en laddare, alternativt 3st 1-fas 2300W är en omöjlig ekvation.

Vid nyinstallerade anläggningar kanske man kan tänka annorlunda men fortsatt är det nog bättre de delas upp vart för sig och så kan man göra varje system så smart som möjligt istället.
En lösning på problemet behöver ju inte vara att allt skall se likadant ut överallt. Laddning från lyktstolpar kanske fungerar på några platser.
Kanske är det en lösning som snabbt kan tillföra mera laddplatser till en rimlig kostnad? Alla möjligheter att få lite laddning är ju uppskattat.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av kangru »

Mats79 skrev:
Okej hörni! Här har vi nu en bra chans att komma med alla idéer vi bara kan komma på för att få till en så snabb utbyggnad som möjligt av laddning för boende i Stockholm som idag parkerar på gatan.

Stockholm utlyser nu en tävling i syfte att få in förslag på hur detta kan göras. Det mycket ambitiösa målet som staden har är att redan nästa år 2023 ha minst 20% av platserna försedda med laddmöjlighet.
2026 - 50%
2030 - 100%
Siffrorna avser innerstaden. För 2030 gäller 80% i ytterstaden.

Totalt finns ca 35000 platser i kommunen.

Kolla länken och ös på med alla förslag ni har. Sprid tipset till vänner och bekanta som kanske har smarta idéer!

Vinnaren får dessutom 100 000 kr samt stöd för att förverkliga sin idé.

https://www.di.se/nyheter/100-000-krono ... dningsnot/

Och här finns mer info om tävlingen! https://foretagsservice.stockholm/natve ... ngspakten/
Jag kommer nog inte själv tävla men om någon vill använda nedan så säg gärna till, går att utveckla konceptet ytterligare med enkla medel.

Tittar man på parametrarna som finns med så tror jag det bara finns ett sätt att vinna denna. Genomförandetiden kan bara substantiellt minskas genom att Ellevio tas bort ur bilden samt om man kan minska del av investeringen och öppna upp fler platser det kan man bara göra om man sätter en “typ2” laddare eller liknande inne i bottenvåningen eller källaren på husen som redan finns och använder existerande servis

Sen drar du rör till parkeringen med ett Typ2 uttag på och så är du hemma och du kan (i vissa fall) vertikalborra det hålet för att minska kostnaderna för att hantera grävning/schaktning. Genom att göra detta mer effektivt än dagens laddare så öppnar du upp en hel del mer platser, att använda lyktstolpar som andra nämner i tråden är bra men kommer inte räcka och då behövs andra alternativ.

Sen behöver du en / många laddare som kan styras baserat på tillgänglig effekt på husets servis så att man slipper säkra upp och man kan debitera. Eftersom normalfallet är att varje bil behöver ladda mindre än 15kWh / natt så kan man ladda många bilar på en existerande 16 eller 22kW servis under en natt och då kan man få en hel del resultat för en låg kostnad.

Senare kan man påbörja processen att jobba med Ellevio och uppgradera servisen i husen vid behov men då har du redan tusentals platser klara och det enda du gör är att du uppgraderar hur många kWh som kan laddas per plats per natt.

Om man inte vill sätta in laddare i husen så kan man dra elen på det sättet och sedan sätta laddaren nere i marken och bara låta en mindre stolpe med Typ2 uttaget sticka upp. Då borde man fortsatt kunna vertikalborra ut ett rör för elen och sen ett mindre hål i gatkanten för laddaren som synkas med hålet för elen. Enkel standardiserad installation som kan göras på "löpande band".

Affärsmodellen delar revenue mellan fastighetsägaren, infrastrukturägaren och den som driver det hela (kan vara samma) med en kostnad till kommunen för tillgång till marken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av mikebike »

" bottenvåningen eller källaren på husen"

Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av kangru »

mikebike skrev:
" bottenvåningen eller källaren på husen"

Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
Min analys är: Det finns alltid corner-cases där man måste hantera saker lite annorlunda. Frågan är om man kan hitta tillräckligt stort antal platser för att ge ett tillräckligt stort bidrag till nya platser genom en (eller ett fåtal) generaliserade lösningar. I det fallet kan man sedan skippa hanteringen av att folk parkerar fel genom att alla eller nästan alla platser har laddning.

I fallet med BRF eller kommersiella fastigheter så borde det vara enkelt att hantera genom att de får en del av intäkterna / hyra (på liknande sätt som man hanterar hyra för mobilmaster). Genom att sluta ramavtal med ett antal stora fastighetsägare så borde detta lösa en hyfsat stort antal laddare. Det är dessutom så att i många fall är kommersiella fastigheter inte så aktiva på kvällen och då finns det inga problem med lasten på laddningen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av mikebike »

kangru skrev:
mikebike skrev:
" bottenvåningen eller källaren på husen"

Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
Min analys är: Det finns alltid corner-cases där man måste hantera saker lite annorlunda. Frågan är om man kan hitta tillräckligt stort antal platser för att ge ett tillräckligt stort bidrag till nya platser genom en (eller ett fåtal) generaliserade lösningar. I det fallet kan man sedan skippa hanteringen av att folk parkerar fel genom att alla eller nästan alla platser har laddning.

I fallet med BRF eller kommersiella fastigheter så borde det vara enkelt att hantera genom att de får en del av intäkterna / hyra (på liknande sätt som man hanterar hyra för mobilmaster). Genom att sluta ramavtal med ett antal stora fastighetsägare så borde detta lösa en hyfsat stort antal laddare. Det är dessutom så att i många fall är kommersiella fastigheter inte så aktiva på kvällen och då finns det inga problem med lasten på laddningen.
Det är nog samma i alla städer. Fastigheterna äger och förvaltar inte parkeringsplatserna på gatan, det gör kommunen.
Det är kommunen som tar betalt för parkering och det är kommunens hantlangare som lappar bilar. Ett par gånger per år städar de gatan (fast det är städdag varannan vecka vilket ger stora extrainkomster i felparkeringsavgift.)
Det känns därför självklart att det är kommunen som skall sätta upp laddstolparna också.
Särskilt om man, som min kommun, sätter upp en stor skylt vid E4 med texten "Tack för att du kör fossilfritt".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av kangru »

mikebike skrev:
kangru skrev:
mikebike skrev:
" bottenvåningen eller källaren på husen"

Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
Min analys är: Det finns alltid corner-cases där man måste hantera saker lite annorlunda. Frågan är om man kan hitta tillräckligt stort antal platser för att ge ett tillräckligt stort bidrag till nya platser genom en (eller ett fåtal) generaliserade lösningar. I det fallet kan man sedan skippa hanteringen av att folk parkerar fel genom att alla eller nästan alla platser har laddning.

I fallet med BRF eller kommersiella fastigheter så borde det vara enkelt att hantera genom att de får en del av intäkterna / hyra (på liknande sätt som man hanterar hyra för mobilmaster). Genom att sluta ramavtal med ett antal stora fastighetsägare så borde detta lösa en hyfsat stort antal laddare. Det är dessutom så att i många fall är kommersiella fastigheter inte så aktiva på kvällen och då finns det inga problem med lasten på laddningen.
Det är nog samma i alla städer. Fastigheterna äger och förvaltar inte parkeringsplatserna på gatan, det gör kommunen.
Det är kommunen som tar betalt för parkering och det är kommunens hantlangare som lappar bilar. Ett par gånger per år städar de gatan (fast det är städdag varannan vecka vilket ger stora extrainkomster i felparkeringsavgift.)
Det känns därför självklart att det är kommunen som skall sätta upp laddstolparna också.
Särskilt om man, som min kommun, sätter upp en stor skylt vid E4 med texten "Tack för att du kör fossilfritt".
Du kan naturligtvis ha det som åsikt och det har jag i sak inget för eller emot. Detta är dock tråden om den tävling som nu är utlyst och där ber kommunen om hjälp om sätt att lösa vissa problem och där beskrivs problemen specifikt i materialet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av LarsL »

Att ladda genom gatubelysningen är ju ett alternativ där det förmodligen redan finns dragna rör. Att gräva upp gatorna är ju något som helst bör undvikas. Det finns säkert flera rör i gatorna som skulle kunna användas om man har tillgång till de tekniska ritningarna för en stad.

Sedan kommer ju problemet med att få laddkabeln från lyktstolpe eller annan punkt till bilen utan att det blir fult och farligt. Här finns det ju utrymme för kreativa idéer om man vill bidra.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av Mickep »

Ett stort problem är att laddluckan är placerad på olika ställen. Det gör att tesla har luckan på "fel" ställe när de parkerar parallelt på gatan. (även de som har laddluckan vid förardörren eller mitt fram. det gör att sladden hamnar på gatan. (eftersom man måste stå i färdriktningen).)
En lösning (som dock tar mer gata i anspåk) är snedparkering. Fördelen är att man får plats med fler bilar och då kan man parkera så laddluckan är på ett bra ställe.
En lösning är att ha en sladd på gatuljuset i en hävarm som man drar ned så inte kablen hamnar på gatan.

Men det klart snyggaste hade varit om den var trådlöst. (kräver standardisering, men klarar mobiltelefoner av det så varför inte)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av MWall »

Finns nog ingen möjlighet att "knäcka" hela problemet med EN enda lösning. Det måste nog till en mängd lokala lösningar som tillsammans löser problemen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av mikebike »

Mickep skrev:
Ett stort problem är att laddluckan är placerad på olika ställen. Det gör att tesla har luckan på "fel" ställe när de parkerar parallelt på gatan. (även de som har laddluckan vid förardörren eller mitt fram. det gör att sladden hamnar på gatan. (eftersom man måste stå i färdriktningen).)
En lösning (som dock tar mer gata i anspåk) är snedparkering. Fördelen är att man får plats med fler bilar och då kan man parkera så laddluckan är på ett bra ställe.
En lösning är att ha en sladd på gatuljuset i en hävarm som man drar ned så inte kablen hamnar på gatan.

Men det klart snyggaste hade varit om den var trådlöst. (kräver standardisering, men klarar mobiltelefoner av det så varför inte)
Snedparkering löser inga problem....
Min närmaste laddstolpe har två uttag och står mellan två parkeringsfickor (se bild). Har man då tur att få platsen efter stolpen så räcker originalkabeln. Annars får man leta vidare eller ta fram sin 7,5 meters kabel och dra den diagonalt över bilen. ;)
De näst närmaste laddstolparna står på ett område där man kan köra eller backa in. Klart bästa lösningen om det finns plats för detta arrangemang.

Min mobiltelefon blir varm och tar dubbelt så lång tid att ladda när jag kör trådlöst.
Då ligger telefonen direkt på plattan, inomhus.

Det största problemet är dock fortfarande detta:
20220504_164655.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
Ett stort problem är att laddluckan är placerad på olika ställen. Det gör att tesla har luckan på "fel" ställe när de parkerar parallelt på gatan. (även de som har laddluckan vid förardörren eller mitt fram. det gör att sladden hamnar på gatan. (eftersom man måste stå i färdriktningen).) /...
Gör det tillåtet för elbilar att parkera mot körriktningen. Då slipper sladden hamna på gatan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Gör det tillåtet för elbilar att parkera mot körriktningen. Då slipper sladden hamna på gatan...
Är OK och fungerar fint i Norge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Annars får man leta vidare eller ta fram sin 7,5 meters kabel och dra den diagonalt över bilen. ;)
Finns en orsak till att jag har 8-12 meters Typ2 och EVSE(CEE)-kablar i frunken. Man vet aldrig vilka situationer man hamnar i. Har hitintills aldrig behövt dra över bilen på något sätt.

Då har jag ändå laddat på många olika och väldigt annorlunda ställen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Annars får man leta vidare eller ta fram sin 7,5 meters kabel och dra den diagonalt över bilen. ;)
Finns en orsak till att jag har 8-12 meters Typ2 och EVSE(CEE)-kablar i frunken. Man vet aldrig vilka situationer man hamnar i. Har hitintills aldrig behövt dra över bilen på något sätt.

Då har jag ändå laddat på många olika och väldigt annorlunda ställen! :)
Jag har originalkabeln i frunken och långa kabeln under golvet i bagaget "utifallatt". CEE-kabeln ligger också i frunken...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Finns nog ingen möjlighet att "knäcka" hela problemet med EN enda lösning. Det måste nog till en mängd lokala lösningar som tillsammans löser problemen.
Exakt där har vi lösningen. Flera olika laddlösningar.

MVH
Skriv svar