100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddningsnöt
Moderator: Redaktion
100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddningsnöt
Okej hörni! Här har vi nu en bra chans att komma med alla idéer vi bara kan komma på för att få till en så snabb utbyggnad som möjligt av laddning för boende i Stockholm som idag parkerar på gatan.
Stockholm utlyser nu en tävling i syfte att få in förslag på hur detta kan göras. Det mycket ambitiösa målet som staden har är att redan nästa år 2023 ha minst 20% av platserna försedda med laddmöjlighet.
2026 - 50%
2030 - 100%
Siffrorna avser innerstaden. För 2030 gäller 80% i ytterstaden.
Totalt finns ca 35000 platser i kommunen.
Kolla länken och ös på med alla förslag ni har. Sprid tipset till vänner och bekanta som kanske har smarta idéer!
Vinnaren får dessutom 100 000 kr samt stöd för att förverkliga sin idé.
https://www.di.se/nyheter/100-000-krono ... dningsnot/
Och här finns mer info om tävlingen! https://foretagsservice.stockholm/natve ... ngspakten/
Stockholm utlyser nu en tävling i syfte att få in förslag på hur detta kan göras. Det mycket ambitiösa målet som staden har är att redan nästa år 2023 ha minst 20% av platserna försedda med laddmöjlighet.
2026 - 50%
2030 - 100%
Siffrorna avser innerstaden. För 2030 gäller 80% i ytterstaden.
Totalt finns ca 35000 platser i kommunen.
Kolla länken och ös på med alla förslag ni har. Sprid tipset till vänner och bekanta som kanske har smarta idéer!
Vinnaren får dessutom 100 000 kr samt stöd för att förverkliga sin idé.
https://www.di.se/nyheter/100-000-krono ... dningsnot/
Och här finns mer info om tävlingen! https://foretagsservice.stockholm/natve ... ngspakten/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Det finns ju redan ett förslag som kan nå målet nästan helt utan insats,
nämligen att ta bort en massa parkeringsplatser
Då räcker det kanske med att ta bort typ 32000 platser utan laddmöjlighet så är målet nått.
Annars känns det som att dom på många platser har bra idéer redan, ska bli intressant att
se vilka fiffiga förslag som kommer in (och som inte är bilfientliga alltså)
nämligen att ta bort en massa parkeringsplatser
Då räcker det kanske med att ta bort typ 32000 platser utan laddmöjlighet så är målet nått.
Annars känns det som att dom på många platser har bra idéer redan, ska bli intressant att
se vilka fiffiga förslag som kommer in (och som inte är bilfientliga alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Svårt när man inte känner till infrastrukturen i form av elnät under jord. Var finns kapacitet? Var finns inte kapacitet? Osv...
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- elbilist
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Överallt just nu verkar folk fått för sig att detta är en hållbar lösning.Tellus skrev:
Och Ingenstans förstår folk hur belysningssystem är uppbyggda, och vart lyktstolpar är placerade i förhållande till trottoarer och parkeringar.
Strömstad är nästa kommun ut att försöka ändra på regelverket så det blir #1 ens tillåtet… och sen hitta på en dålig lösning för laddning.
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Jag tror det absolut viktigaste är att det är lösningar som över tid är enkla att modifiera. Idag kan en plats ha en funktion och imorgon en annan. Tex parkering idag och vistelseyta imorgon; då ska det vara enkelt och billigt att kunna ändra utformningen. Det kan lika gärna vara åt andra hållet; tex längsgående kantstensparkering som ersätts med ny snedställd parkering för att inrymma fler platser. Viktigt att hitta smarta principlösningar.Bjelke skrev:Det finns ju redan ett förslag som kan nå målet nästan helt utan insats,
nämligen att ta bort en massa parkeringsplatser
Då räcker det kanske med att ta bort typ 32000 platser utan laddmöjlighet så är målet nått.
Annars känns det som att dom på många platser har bra idéer redan, ska bli intressant att
se vilka fiffiga förslag som kommer in (och som inte är bilfientliga alltså)
Att ta bort platser sker faktiskt väldigt restriktivt i projekt som planeras nu. Där har det skett en ganska tydlig förändring från politiken bara det senaste året i Stockholm.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Ja är faktiskt inte svårare än så och du slipper komplicerad eldragning. Man laddar långsamt (kör själv på 5amp 230v nästan dagligen) under natten och då behövs inte mer el. Om du dessutom byter ut lamporna i gatubelysningen till LED + en liten solpanel på toppen för dom som ligger rätt till så kan det bli så att staden sparar en slant i elkostnad och lampbytarkostnad och kan bjuda på elen varpå fler kommer skaffa elbil och vi får ner vår energianvändning då elbilar är så vansinnigt mycket mer effektiva än bilar med förbränningsmotor.Tellus skrev:
MVH
-
- elbilist
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Nästan all belysning idag är antingen natriumlampor eller led, ytterst få är kvar med äldre varianter.NiklasTesla skrev:Ja är faktiskt inte svårare än så och du slipper komplicerad eldragning. Man laddar långsamt (kör själv på 5amp 230v nästan dagligen) under natten och då behövs inte mer el. Om du dessutom byter ut lamporna i gatubelysningen till LED + en liten solpanel på toppen för dom som ligger rätt till så kan det bli så att staden sparar en slant i elkostnad och lampbytarkostnad och kan bjuda på elen varpå fler kommer skaffa elbil och vi får ner vår energianvändning då elbilar är så vansinnigt mycket mer effektiva än bilar med förbränningsmotor.Tellus skrev:
MVH
Och mellan dessa skiljer det marginellt i lm/watt.
Räknat på Natrium ca 70w och motsvarande led på 50W.
Fördelen led har är att man kan ha bättre optik vilket håller effekten nere lite i motsvarande armatur.
Sen är problemet att utrymmet i kabeln idag inte ens räcker till 1st 3-fas laddare med någon vettig fart, utan kanske på sin höjd 3x10A som kan användas.
Med lite smart styrning, vilket då måste både installeras och ny kabel måste i, så kan man eliminera delar av startströmmen för 20-40 armaturer genom individuell tändning…men det finns ändå ingen effekt kvar att ladda ens en bil
Så att ens bekosta ombyggnaden för en laddare, alternativt 3st 1-fas 2300W är en omöjlig ekvation.
Vid nyinstallerade anläggningar kanske man kan tänka annorlunda men fortsatt är det nog bättre de delas upp vart för sig och så kan man göra varje system så smart som möjligt istället.
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
En lösning på problemet behöver ju inte vara att allt skall se likadant ut överallt. Laddning från lyktstolpar kanske fungerar på några platser.R_Edvinsson skrev:Nästan all belysning idag är antingen natriumlampor eller led, ytterst få är kvar med äldre varianter.NiklasTesla skrev:Ja är faktiskt inte svårare än så och du slipper komplicerad eldragning. Man laddar långsamt (kör själv på 5amp 230v nästan dagligen) under natten och då behövs inte mer el. Om du dessutom byter ut lamporna i gatubelysningen till LED + en liten solpanel på toppen för dom som ligger rätt till så kan det bli så att staden sparar en slant i elkostnad och lampbytarkostnad och kan bjuda på elen varpå fler kommer skaffa elbil och vi får ner vår energianvändning då elbilar är så vansinnigt mycket mer effektiva än bilar med förbränningsmotor.Tellus skrev:
MVH
Och mellan dessa skiljer det marginellt i lm/watt.
Räknat på Natrium ca 70w och motsvarande led på 50W.
Fördelen led har är att man kan ha bättre optik vilket håller effekten nere lite i motsvarande armatur.
Sen är problemet att utrymmet i kabeln idag inte ens räcker till 1st 3-fas laddare med någon vettig fart, utan kanske på sin höjd 3x10A som kan användas.
Med lite smart styrning, vilket då måste både installeras och ny kabel måste i, så kan man eliminera delar av startströmmen för 20-40 armaturer genom individuell tändning…men det finns ändå ingen effekt kvar att ladda ens en bil
Så att ens bekosta ombyggnaden för en laddare, alternativt 3st 1-fas 2300W är en omöjlig ekvation.
Vid nyinstallerade anläggningar kanske man kan tänka annorlunda men fortsatt är det nog bättre de delas upp vart för sig och så kan man göra varje system så smart som möjligt istället.
Kanske är det en lösning som snabbt kan tillföra mera laddplatser till en rimlig kostnad? Alla möjligheter att få lite laddning är ju uppskattat.
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Jag kommer nog inte själv tävla men om någon vill använda nedan så säg gärna till, går att utveckla konceptet ytterligare med enkla medel.Mats79 skrev:Okej hörni! Här har vi nu en bra chans att komma med alla idéer vi bara kan komma på för att få till en så snabb utbyggnad som möjligt av laddning för boende i Stockholm som idag parkerar på gatan.
Stockholm utlyser nu en tävling i syfte att få in förslag på hur detta kan göras. Det mycket ambitiösa målet som staden har är att redan nästa år 2023 ha minst 20% av platserna försedda med laddmöjlighet.
2026 - 50%
2030 - 100%
Siffrorna avser innerstaden. För 2030 gäller 80% i ytterstaden.
Totalt finns ca 35000 platser i kommunen.
Kolla länken och ös på med alla förslag ni har. Sprid tipset till vänner och bekanta som kanske har smarta idéer!
Vinnaren får dessutom 100 000 kr samt stöd för att förverkliga sin idé.
https://www.di.se/nyheter/100-000-krono ... dningsnot/
Och här finns mer info om tävlingen! https://foretagsservice.stockholm/natve ... ngspakten/
Tittar man på parametrarna som finns med så tror jag det bara finns ett sätt att vinna denna. Genomförandetiden kan bara substantiellt minskas genom att Ellevio tas bort ur bilden samt om man kan minska del av investeringen och öppna upp fler platser det kan man bara göra om man sätter en “typ2” laddare eller liknande inne i bottenvåningen eller källaren på husen som redan finns och använder existerande servis
Sen drar du rör till parkeringen med ett Typ2 uttag på och så är du hemma och du kan (i vissa fall) vertikalborra det hålet för att minska kostnaderna för att hantera grävning/schaktning. Genom att göra detta mer effektivt än dagens laddare så öppnar du upp en hel del mer platser, att använda lyktstolpar som andra nämner i tråden är bra men kommer inte räcka och då behövs andra alternativ.
Sen behöver du en / många laddare som kan styras baserat på tillgänglig effekt på husets servis så att man slipper säkra upp och man kan debitera. Eftersom normalfallet är att varje bil behöver ladda mindre än 15kWh / natt så kan man ladda många bilar på en existerande 16 eller 22kW servis under en natt och då kan man få en hel del resultat för en låg kostnad.
Senare kan man påbörja processen att jobba med Ellevio och uppgradera servisen i husen vid behov men då har du redan tusentals platser klara och det enda du gör är att du uppgraderar hur många kWh som kan laddas per plats per natt.
Om man inte vill sätta in laddare i husen så kan man dra elen på det sättet och sedan sätta laddaren nere i marken och bara låta en mindre stolpe med Typ2 uttaget sticka upp. Då borde man fortsatt kunna vertikalborra ut ett rör för elen och sen ett mindre hål i gatkanten för laddaren som synkas med hålet för elen. Enkel standardiserad installation som kan göras på "löpande band".
Affärsmodellen delar revenue mellan fastighetsägaren, infrastrukturägaren och den som driver det hela (kan vara samma) med en kostnad till kommunen för tillgång till marken.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
" bottenvåningen eller källaren på husen"
Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Min analys är: Det finns alltid corner-cases där man måste hantera saker lite annorlunda. Frågan är om man kan hitta tillräckligt stort antal platser för att ge ett tillräckligt stort bidrag till nya platser genom en (eller ett fåtal) generaliserade lösningar. I det fallet kan man sedan skippa hanteringen av att folk parkerar fel genom att alla eller nästan alla platser har laddning.mikebike skrev:" bottenvåningen eller källaren på husen"
Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
I fallet med BRF eller kommersiella fastigheter så borde det vara enkelt att hantera genom att de får en del av intäkterna / hyra (på liknande sätt som man hanterar hyra för mobilmaster). Genom att sluta ramavtal med ett antal stora fastighetsägare så borde detta lösa en hyfsat stort antal laddare. Det är dessutom så att i många fall är kommersiella fastigheter inte så aktiva på kvällen och då finns det inga problem med lasten på laddningen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Det är nog samma i alla städer. Fastigheterna äger och förvaltar inte parkeringsplatserna på gatan, det gör kommunen.kangru skrev:Min analys är: Det finns alltid corner-cases där man måste hantera saker lite annorlunda. Frågan är om man kan hitta tillräckligt stort antal platser för att ge ett tillräckligt stort bidrag till nya platser genom en (eller ett fåtal) generaliserade lösningar. I det fallet kan man sedan skippa hanteringen av att folk parkerar fel genom att alla eller nästan alla platser har laddning.mikebike skrev:" bottenvåningen eller källaren på husen"
Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
I fallet med BRF eller kommersiella fastigheter så borde det vara enkelt att hantera genom att de får en del av intäkterna / hyra (på liknande sätt som man hanterar hyra för mobilmaster). Genom att sluta ramavtal med ett antal stora fastighetsägare så borde detta lösa en hyfsat stort antal laddare. Det är dessutom så att i många fall är kommersiella fastigheter inte så aktiva på kvällen och då finns det inga problem med lasten på laddningen.
Det är kommunen som tar betalt för parkering och det är kommunens hantlangare som lappar bilar. Ett par gånger per år städar de gatan (fast det är städdag varannan vecka vilket ger stora extrainkomster i felparkeringsavgift.)
Det känns därför självklart att det är kommunen som skall sätta upp laddstolparna också.
Särskilt om man, som min kommun, sätter upp en stor skylt vid E4 med texten "Tack för att du kör fossilfritt".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Du kan naturligtvis ha det som åsikt och det har jag i sak inget för eller emot. Detta är dock tråden om den tävling som nu är utlyst och där ber kommunen om hjälp om sätt att lösa vissa problem och där beskrivs problemen specifikt i materialet.mikebike skrev:Det är nog samma i alla städer. Fastigheterna äger och förvaltar inte parkeringsplatserna på gatan, det gör kommunen.kangru skrev:Min analys är: Det finns alltid corner-cases där man måste hantera saker lite annorlunda. Frågan är om man kan hitta tillräckligt stort antal platser för att ge ett tillräckligt stort bidrag till nya platser genom en (eller ett fåtal) generaliserade lösningar. I det fallet kan man sedan skippa hanteringen av att folk parkerar fel genom att alla eller nästan alla platser har laddning.mikebike skrev:" bottenvåningen eller källaren på husen"
Det finns ingen koppling mellan husen och parkeringsplatserna på gatan. Vår gata är enkelriktad och man parkerar på vänster sida av gatan. Vårt hus står på höger sida. Husen på vänster sida tillhör en brf med egna platser inne på gården.
Sedan finns de flesta parkeringsplatserna i området utefter kyrkogården, och utefter kommersiella fastigheter.
Detta är något kommunen måste fixa, och sedan återstår att lösa problemet med att laddstolpar blockeras av bilar som inte laddas.
I fallet med BRF eller kommersiella fastigheter så borde det vara enkelt att hantera genom att de får en del av intäkterna / hyra (på liknande sätt som man hanterar hyra för mobilmaster). Genom att sluta ramavtal med ett antal stora fastighetsägare så borde detta lösa en hyfsat stort antal laddare. Det är dessutom så att i många fall är kommersiella fastigheter inte så aktiva på kvällen och då finns det inga problem med lasten på laddningen.
Det är kommunen som tar betalt för parkering och det är kommunens hantlangare som lappar bilar. Ett par gånger per år städar de gatan (fast det är städdag varannan vecka vilket ger stora extrainkomster i felparkeringsavgift.)
Det känns därför självklart att det är kommunen som skall sätta upp laddstolparna också.
Särskilt om man, som min kommun, sätter upp en stor skylt vid E4 med texten "Tack för att du kör fossilfritt".
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Att ladda genom gatubelysningen är ju ett alternativ där det förmodligen redan finns dragna rör. Att gräva upp gatorna är ju något som helst bör undvikas. Det finns säkert flera rör i gatorna som skulle kunna användas om man har tillgång till de tekniska ritningarna för en stad.
Sedan kommer ju problemet med att få laddkabeln från lyktstolpe eller annan punkt till bilen utan att det blir fult och farligt. Här finns det ju utrymme för kreativa idéer om man vill bidra.
Sedan kommer ju problemet med att få laddkabeln från lyktstolpe eller annan punkt till bilen utan att det blir fult och farligt. Här finns det ju utrymme för kreativa idéer om man vill bidra.
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Ett stort problem är att laddluckan är placerad på olika ställen. Det gör att tesla har luckan på "fel" ställe när de parkerar parallelt på gatan. (även de som har laddluckan vid förardörren eller mitt fram. det gör att sladden hamnar på gatan. (eftersom man måste stå i färdriktningen).)
En lösning (som dock tar mer gata i anspåk) är snedparkering. Fördelen är att man får plats med fler bilar och då kan man parkera så laddluckan är på ett bra ställe.
En lösning är att ha en sladd på gatuljuset i en hävarm som man drar ned så inte kablen hamnar på gatan.
Men det klart snyggaste hade varit om den var trådlöst. (kräver standardisering, men klarar mobiltelefoner av det så varför inte)
En lösning (som dock tar mer gata i anspåk) är snedparkering. Fördelen är att man får plats med fler bilar och då kan man parkera så laddluckan är på ett bra ställe.
En lösning är att ha en sladd på gatuljuset i en hävarm som man drar ned så inte kablen hamnar på gatan.
Men det klart snyggaste hade varit om den var trådlöst. (kräver standardisering, men klarar mobiltelefoner av det så varför inte)
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Finns nog ingen möjlighet att "knäcka" hela problemet med EN enda lösning. Det måste nog till en mängd lokala lösningar som tillsammans löser problemen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Snedparkering löser inga problem....Mickep skrev:Ett stort problem är att laddluckan är placerad på olika ställen. Det gör att tesla har luckan på "fel" ställe när de parkerar parallelt på gatan. (även de som har laddluckan vid förardörren eller mitt fram. det gör att sladden hamnar på gatan. (eftersom man måste stå i färdriktningen).)
En lösning (som dock tar mer gata i anspåk) är snedparkering. Fördelen är att man får plats med fler bilar och då kan man parkera så laddluckan är på ett bra ställe.
En lösning är att ha en sladd på gatuljuset i en hävarm som man drar ned så inte kablen hamnar på gatan.
Men det klart snyggaste hade varit om den var trådlöst. (kräver standardisering, men klarar mobiltelefoner av det så varför inte)
Min närmaste laddstolpe har två uttag och står mellan två parkeringsfickor (se bild). Har man då tur att få platsen efter stolpen så räcker originalkabeln. Annars får man leta vidare eller ta fram sin 7,5 meters kabel och dra den diagonalt över bilen.
De näst närmaste laddstolparna står på ett område där man kan köra eller backa in. Klart bästa lösningen om det finns plats för detta arrangemang.
Min mobiltelefon blir varm och tar dubbelt så lång tid att ladda när jag kör trådlöst.
Då ligger telefonen direkt på plattan, inomhus.
Det största problemet är dock fortfarande detta:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5674
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Gör det tillåtet för elbilar att parkera mot körriktningen. Då slipper sladden hamna på gatan...Mickep skrev:Ett stort problem är att laddluckan är placerad på olika ställen. Det gör att tesla har luckan på "fel" ställe när de parkerar parallelt på gatan. (även de som har laddluckan vid förardörren eller mitt fram. det gör att sladden hamnar på gatan. (eftersom man måste stå i färdriktningen).) /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Är OK och fungerar fint i Norge.SwedishAdvocate skrev:Gör det tillåtet för elbilar att parkera mot körriktningen. Då slipper sladden hamna på gatan...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Finns en orsak till att jag har 8-12 meters Typ2 och EVSE(CEE)-kablar i frunken. Man vet aldrig vilka situationer man hamnar i. Har hitintills aldrig behövt dra över bilen på något sätt.mikebike skrev:Annars får man leta vidare eller ta fram sin 7,5 meters kabel och dra den diagonalt över bilen.
Då har jag ändå laddat på många olika och väldigt annorlunda ställen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Jag har originalkabeln i frunken och långa kabeln under golvet i bagaget "utifallatt". CEE-kabeln ligger också i frunken...martinot skrev:Finns en orsak till att jag har 8-12 meters Typ2 och EVSE(CEE)-kablar i frunken. Man vet aldrig vilka situationer man hamnar i. Har hitintills aldrig behövt dra över bilen på något sätt.mikebike skrev:Annars får man leta vidare eller ta fram sin 7,5 meters kabel och dra den diagonalt över bilen.
Då har jag ändå laddat på många olika och väldigt annorlunda ställen!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: 100.000 kronor till den som knäcker Stockholms laddnings
Exakt där har vi lösningen. Flera olika laddlösningar.MWall skrev:Finns nog ingen möjlighet att "knäcka" hela problemet med EN enda lösning. Det måste nog till en mängd lokala lösningar som tillsammans löser problemen.
MVH