Fasoptimering (Model 3)

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

AHB
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2022 15:34

Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av AHB »

Hej,

Jag står inför valet och kvalet att köpa en elbil (det lutar åt en Model 3), och jag skulle därför vilja kolla om någon här på forumet kan svara på följande fråga.

Som jag förstår det har (åtminstone) Model 3 tre stycken separata enfasladdare. Är det möjligt (eller skadligt/omöjligt) att tillhandahålla så många faser man önskar, och går det att blanda vilka faser som tillhandahålls (eller ej) hur man vill.

Exempelvis (utgående från typ 2-kontakten), måste fas 1 (L1) alltid finnas, eller går det bra att endast tillhandahålla L2 och/eller L3? Går det exv. att ibland köra på L1 och L3, ibland L2 och L3, ibland bara L3, ibland bara L2, etc., eller finns det något i bilen som gör att det inte fungerar, eller ännu värre att det går men att bilen (d.v.s. laddaren) riskerar att skadas? Jag gissar att det skulle kunna vara så att elektroniken i bilens laddare exv. strömförsörjs via L1, men jag har som sagt ingen aning. Beter sig bilen och dess laddare exv. konstigt om faser regelbundet kommer och går?

Anledningen till att jag frågar är att det vore önskvärt att kunna göra en mer flexibel lastbalansering/strömbegränsning än den som idag tillhandahålls av vanliga laddboxar. Protokollet som används för att kommunicera mellan laddbox och bil har inget stöd för att ha olika maxbelastningar för varje fas, utan det är samma maxbelastning för samtliga faser som gäller. Kan man dock koppla bort en för tillfället (av andra saker i huset) hårt belastad fas skulle man kunna öka den tillåtna maxbelastningen på alla övriga faser för att (i vissa fall) få en högre laddeffekt än om man kör med alla tre faser samtidigt.

Exempelvis, om huvudsäkringen är 16A och L1 för tillfället är belastad med säg 12A (och L2 med 8A och L3 med 4A), så kommer maxbelastningen för samtliga tre faser att sättas till 4A. Effekten blir då cirka 230V*4A*3 = 2.8 kW. Om man istället kunde skippa L1 och istället sätta maxbelastningen till 8A (vilket är marginalen för L2) för både L2 och L3 skulle effekten istället bli cirka 230V*8A*2 = 3.7 kW.

//AHB
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av mati »

Jag vet inte hur det är på Model 3, men på min MS -2017 var det så att L1 alltid måste finnas. Försvinner den så laddar inte bilen. L2+L3 är optional.
Om jag tänker efter så kan det dock vara så att det inte är själva bilen som bestämmer detta utan att det är Wall Connectorn och UMC:n som har den begränsningen. Det vet jag faktiskt inte.
Din idé är faktiskt riktigt bra. Jag har gjort så "hårdtrådat", eftersom vår e-Golf ändå bara kan ladda på två faser. Huset däremot är lite dåligt balanserat och drar mest på L3 (en gammal kåk från 1800-talet). Då är det naturligt att låta bilen ladda på L1+L2.
Men din flexibla lösning är såklart bättre. Om det visar sig stämma, och bilen alltid vill ha L1, så skulle du kunna bygga ett litet reläskåp som helt enkelt flyttar runt faserna till laddboxen, så att L1 i boxen alltid får spänning. Ett kul projekt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av Leo »

Montera en Ferroamp Energy-hub så utjämnar den hela husets fasbelastningar automatiskt.

Är egentligen/delvis en växelriktare för solcellsanläggningar mm. Så funderar du på solceller kan du välja en sådan.

Kostar en rejäl slant men inte mer än vad vissa lägger på fina fälgar eller dyrare helfoliering osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av root »

AHB skrev:
Hej,


Som jag förstår det har (åtminstone) Model 3 tre stycken separata enfasladdare. Är det möjligt (eller skadligt/omöjligt) att tillhandahålla så många faser man önskar, och går det att blanda vilka faser som tillhandahålls (eller ej) hur man vill.
-----
Exempelvis, om huvudsäkringen är 16A och L1 för tillfället är belastad med säg 12A (och L2 med 8A och L3 med 4A), så kommer maxbelastningen för samtliga tre faser att sättas till 4A. Effekten blir då cirka 230V*4A*3 = 2.8 kW. Om man istället kunde skippa L1 och istället sätta maxbelastningen till 8A (vilket är marginalen för L2) för både L2 och L3 skulle effekten istället bli cirka 230V*8A*2 = 3.7 kW.

//AHB
Det går att ladda en Tesla med 1, 2 eller 3 faser, men de måste komma "i ordning". Om du tex skall ladda med två faser vill bilen ha ström i L1+L2. Med risk för att göra reklam är det så vår laddbox "PhaseBox" fungerar. I ditt exempel ovan hade den kopplat in L1+L2. Om exemplet istället hade varit att L2 hade haft 4A, dvs för lågt för att köra igång en trefas-laddning, hade L1+L3 kopplats in till bilens L1+L2. Om effekten i matningen ändras så att det även går att ladda med L2, kommer boxen att koppla in L2 också efter ett tag. Systemet kan alltså "växla upp". Samma sak om man pluggar in en hybrid. Då kopplas helt enkelt den lägst belastade fasen in. En tvåfasbil, som MB, får alltid de två lägst belastade faserna. Om lastbalanseringen slår ifrån tar den "nytt tag" när effekten kommer tillbaka. Allt sker automatiskt. Tekniken hjälper till att balansera faserna utan omvandlingsförluster.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av RagWal »

Bra tänkt!
Vi har tex en Tesla + en Leaf.

Leffe kopplas då in på L3. När den drar ström så ska L3 till Wallconnectorn brytas.

Denna och borde lösa biffen: https://www.elbutik.se/product.html/str ... x-1vxl-16a
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av root »

RagWal skrev:
Bra tänkt!
Vi har tex en Tesla + en Leaf.

Leffe kopplas då in på L3. När den drar ström så ska L3 till Wallconnectorn brytas.

Denna och borde lösa biffen: https://www.elbutik.se/product.html/str ... x-1vxl-16a
Tack.. Om man har två eller flera PhaseBox lastbalanserar dom mot varandra, också automatiskt. Ville bara ta upp det som alternativ till reläet.. ;)

Vissa bilar gillar inte att man mixtrar med faserna under laddning, dvs kopplar av och på medan laddning sker. Det är inte att rekommendera, och jag vill inte heller råda någon att klippa strömmen till laddboxen som "lastbalansering". Den normala sekvensen är att bilen signalerar till boxen att bryta strömmen. Det kan fungera med att abrupt bryta matningen, men en vacker dag smäller ombordladdaren och/eller laddboxen.
phasebox.se
P85D
AHB
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2022 15:34

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av AHB »

Ok, tack! Om faserna måste komma "i ordning", samt att faser inte bör kopplas in/ur under pågående laddning, så är mitt projekt nog svårare att genomföra än vad jag hoppats :/
AHB
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2022 15:34

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av AHB »

root skrev:
Vissa bilar gillar inte att man mixtrar med faserna under laddning, dvs kopplar av och på medan laddning sker. Det är inte att rekommendera, och jag vill inte heller råda någon att klippa strömmen till laddboxen som "lastbalansering". Den normala sekvensen är att bilen signalerar till boxen att bryta strömmen. Det kan fungera med att abrupt bryta matningen, men en vacker dag smäller ombordladdaren och/eller laddboxen.
Tack för tipset om Phasebox!

Jag blir dock osäker på vad som skiljer er laddbox mot att just "koppla av och på medan laddning sker"? Du säger att om L2 är oanvändbar när jag startar laddningen så används endast L1 + L3 från början (jag antar att det innebär att L3 på något vis kopplas om så att den hamnar på L2 i typ 2-kontakten). När L2 sedan blir tillgänglig igen (vi slår av ugnen inomhus, eller liknande), så kopplas L2 in igen så att bilen laddas med alla tre faser (jag antar att ni då kopplar om så att L2 hamnar på L2-stiftet igen och L3 flyttas till L3-stiftet, eller låter ni L3 ligga kvar på L2-stiftet och kopplar om L2 till L3-stiftet?)? Har vi då inte "kopplat på medan laddning sker"?

Hur fungerar er box om man sedan måste begränsa effekten igen? Drar den ner maxströmmen på samtliga inkopplade faser, eller kan den koppla bort L2 igen när ugnen (eller liknande) startar igen och fortsätta med L1 och L3 med samma ström som innan?
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av root »

Det sker så som du beskriver. Innan den byter faser kopplar den ner laddningen på samma sätt som lastbalanseringen, dvs den kopplar ner och kopplar upp igen. Ex: Om L2 inte har tillräckligt med ström tillgängligt kopplas matningens L1+L3 till bilens L1+L2. Om L2 sedan efter ett tag har ledig effekt kopplas laddningen ner igen varefter boxen kopplar in L1+L2+L3 till bilens L2-L2+L3. Detta "omtag" sker också varje gång efter det att lastbalanseringen avbrutit laddningen. Det kan också vara ett den kopplar in L2+L3 instället, eller bara L3 till L1 om det inte finns ström i L1 och L2. Detta är en trög process, det är inte så att den står och flipprar med reläerna hej vilt.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av martinot »

root skrev:
AHB skrev:
Hej,


Som jag förstår det har (åtminstone) Model 3 tre stycken separata enfasladdare. Är det möjligt (eller skadligt/omöjligt) att tillhandahålla så många faser man önskar, och går det att blanda vilka faser som tillhandahålls (eller ej) hur man vill.
-----
Exempelvis, om huvudsäkringen är 16A och L1 för tillfället är belastad med säg 12A (och L2 med 8A och L3 med 4A), så kommer maxbelastningen för samtliga tre faser att sättas till 4A. Effekten blir då cirka 230V*4A*3 = 2.8 kW. Om man istället kunde skippa L1 och istället sätta maxbelastningen till 8A (vilket är marginalen för L2) för både L2 och L3 skulle effekten istället bli cirka 230V*8A*2 = 3.7 kW.

//AHB
Det går att ladda en Tesla med 1, 2 eller 3 faser, men de måste komma "i ordning". Om du tex skall ladda med två faser vill bilen ha ström i L1+L2. Med risk för att göra reklam är det så vår laddbox "PhaseBox" fungerar. I ditt exempel ovan hade den kopplat in L1+L2. Om exemplet istället hade varit att L2 hade haft 4A, dvs för lågt för att köra igång en trefas-laddning, hade L1+L3 kopplats in till bilens L1+L2. Om effekten i matningen ändras så att det även går att ladda med L2, kommer boxen att koppla in L2 också efter ett tag. Systemet kan alltså "växla upp". Samma sak om man pluggar in en hybrid. Då kopplas helt enkelt den lägst belastade fasen in. En tvåfasbil, som MB, får alltid de två lägst belastade faserna. Om lastbalanseringen slår ifrån tar den "nytt tag" när effekten kommer tillbaka. Allt sker automatiskt. Tekniken hjälper till att balansera faserna utan omvandlingsförluster.
Riktigt smidig lösning. Verkar vara en grymt smart väggbox som ni tagit fram! Gillar tänket och funktionerna. Riktigt bra! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av RagWal »

root skrev:
Det sker så som du beskriver. Innan den byter faser kopplar den ner laddningen på samma sätt som lastbalanseringen, dvs den kopplar ner och kopplar upp igen. Ex: Om L2 inte har tillräckligt med ström tillgängligt kopplas matningens L1+L3 till bilens L1+L2. Om L2 sedan efter ett tag har ledig effekt kopplas laddningen ner igen varefter boxen kopplar in L1+L2+L3 till bilens L2-L2+L3. Detta "omtag" sker också varje gång efter det att lastbalanseringen avbrutit laddningen. Det kan också vara ett den kopplar in L2+L3 instället, eller bara L3 till L1 om det inte finns ström i L1 och L2. Detta är en trög process, det är inte så att den står och flipprar med reläerna hej vilt.
OK, det är en rimligt viktig skillnad mot det enklaste relätricket. Är ni ensamma om detta? Patentsökt?
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av root »

Vad vi vet är vi ensamma om full fasomkoppling, speciellt som en del av lastbalansering. Patentsökt? ;)
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av jonasl »

Det känns ju extremt snyggt i små installationer med bara en box, istället för att fasen med högst belastning ska styra samtliga.

I större installationer bör fasbalanseringen som bland annat Easee Charge säger sig göra vara tillräcklig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5352
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Det känns ju extremt snyggt i små installationer med bara en box, istället för att fasen med högst belastning ska styra samtliga.

I större installationer bör fasbalanseringen som bland annat Easee Charge säger sig göra vara tillräcklig.
På vilket sätt säger sig Easee fasbalansera?
Den har väl enbart effektvakt, liksom många andra laddboxar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev:
jonasl skrev:
Det känns ju extremt snyggt i små installationer med bara en box, istället för att fasen med högst belastning ska styra samtliga.

I större installationer bör fasbalanseringen som bland annat Easee Charge säger sig göra vara tillräcklig.
På vilket sätt säger sig Easee fasbalansera?
Den har väl enbart effektvakt, liksom många andra laddboxar?
Easee Charge, dvs varianten för större installationer än tre boxar, ska kunna fasbalansera så att den matar från L1, L2 eller L3 men skickar ut på L1. Har inte sett det hända i vår installation än dock, vi är bara 4 som laddar, tre är enfasladdande hybrider men alla sitter i olika garagelängor så det har inte behövts.

Finns info i deras produktblad: https://easee.com/no/wp-content/uploads ... ktblad.pdf
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5352
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Easee Charge, dvs varianten för större installationer än tre boxar, ska kunna fasbalansera så att den matar från L1, L2 eller L3 men skickar ut på L1. Har inte sett det hända i vår installation än dock, vi är bara 4 som laddar, tre är enfasladdande hybrider men alla sitter i olika garagelängor så det har inte behövts.

Finns info i deras produktblad: https://easee.com/no/wp-content/uploads ... ktblad.pdf
Tack!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av root »

jonasl skrev:
Det känns ju extremt snyggt i små installationer med bara en box, istället för att fasen med högst belastning ska styra samtliga.

I större installationer bör fasbalanseringen som bland annat Easee Charge säger sig göra vara tillräcklig.
Tack! Det är nästan så att jag vill påstå att det är lite tvärtom. Fasbalanseringen i PhaseBox blir som bäst där man har flera boxar på begränsad matning. Effektuttaget fördelas automatiskt över faserna i takt med att bilar ansluter, laddar och blir klara med laddningen. Skillnaden i form av att mer tillgänglig effekt utnyttjas för laddning blir helt enkelt större jämfört med en anläggning med boxar som tex är kopplade omlott på faserna, eller bara kan växla ned från 3-fas till 1-fas. Det blir mindre "spill", dvs effekt i någon fas som inte används.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av martinot »

root skrev:
jonasl skrev:
Det känns ju extremt snyggt i små installationer med bara en box, istället för att fasen med högst belastning ska styra samtliga.

I större installationer bör fasbalanseringen som bland annat Easee Charge säger sig göra vara tillräcklig.
Tack! Det är nästan så att jag vill påstå att det är lite tvärtom. Fasbalanseringen i PhaseBox blir som bäst där man har flera boxar på begränsad matning. Effektuttaget fördelas automatiskt över faserna i takt med att bilar ansluter, laddar och blir klara med laddningen. Skillnaden i form av att mer tillgänglig effekt utnyttjas för laddning blir helt enkelt större jämfört med en anläggning med boxar som tex är kopplade omlott på faserna, eller bara kan växla ned från 3-fas till 1-fas. Det blir mindre "spill", dvs effekt i någon fas som inte används.
Tycker ni verkar ha fått till en grymt fin lösning med denna fashanteringen. Riktigt imponerande! :)

En undran; har ni planer på en box med vanligt normalt Typ2-uttag?

Tycker det är ett otyg med fasta kablar, och används nästan aldrig hos BRF eller andra publika installationer. Finns en mycket bra orsak till det. Även hemma så är det ett större värde att kunna ha friheten, och service-möjligheten, att välja sin egen laddkabel. Som det är nu så faller boxen helt bort för mig pga. detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av jonasl »

root skrev:
jonasl skrev:
Det känns ju extremt snyggt i små installationer med bara en box, istället för att fasen med högst belastning ska styra samtliga.

I större installationer bör fasbalanseringen som bland annat Easee Charge säger sig göra vara tillräcklig.
Tack! Det är nästan så att jag vill påstå att det är lite tvärtom. Fasbalanseringen i PhaseBox blir som bäst där man har flera boxar på begränsad matning. Effektuttaget fördelas automatiskt över faserna i takt med att bilar ansluter, laddar och blir klara med laddningen. Skillnaden i form av att mer tillgänglig effekt utnyttjas för laddning blir helt enkelt större jämfört med en anläggning med boxar som tex är kopplade omlott på faserna, eller bara kan växla ned från 3-fas till 1-fas. Det blir mindre "spill", dvs effekt i någon fas som inte används.
Fast på vilket sätt skiljer det sig från vad Easee Charge gör då? I en större installation så har man ju flera boxars nyttjande av faserna att jonglera med och borde kunna uppnå samma sak med den enklare metod som de använder, tänker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av root »

martinot skrev:
Tycker ni verkar ha fått till en grymt fin lösning med denna fashanteringen. Riktigt imponerande! :)

En undran; har ni planer på en box med vanligt normalt Typ2-uttag?
Tack! Jag uppskatter det du skriver. Vi har valt att börja med en box med fast spiralkabel. Många kunder uppskattar enkelheten och att det är en färdig lösning. Få slutkunder frågar efter uttag, man frågar istället efter kabellängd. Vi kan leverera med 8 meter rak kabel som specialbeställning.

Vi kommer dock att lansera en variant med uttag, förhoppningsvis under 2023. Det är viktigt för att oss att kunna behålla designen och formfaktorn så att laddaren ser snygg ut. Utmaningen för oss är att det kan se lite klumpigt ut med kabelkontakten som sticker ut. Jag gillar inte det och vi kommer inte att släppa någon produktvariant med uttag innan designen är top notch. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. Den stora fördelen med uttag är naturligtvis att man kan välja längd efter behov och kabel med Teslaknapp om man vill ha det. Idag måste vi tacka nej om kunden vill ha tex 10 meter kabel.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fasoptimering (Model 3)

Inlägg av martinot »

root skrev:
martinot skrev:
Tycker ni verkar ha fått till en grymt fin lösning med denna fashanteringen. Riktigt imponerande! :)

En undran; har ni planer på en box med vanligt normalt Typ2-uttag?
Tack! Jag uppskatter det du skriver. Vi har valt att börja med en box med fast spiralkabel. Många kunder uppskattar enkelheten och att det är en färdig lösning. Få slutkunder frågar efter uttag, man frågar istället efter kabellängd. Vi kan leverera med 8 meter rak kabel som specialbeställning.

Vi kommer dock att lansera en variant med uttag, förhoppningsvis under 2023. Det är viktigt för att oss att kunna behålla designen och formfaktorn så att laddaren ser snygg ut. Utmaningen för oss är att det kan se lite klumpigt ut med kabelkontakten som sticker ut. Jag gillar inte det och vi kommer inte att släppa någon produktvariant med uttag innan designen är top notch. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. Den stora fördelen med uttag är naturligtvis att man kan välja längd efter behov och kabel med Teslaknapp om man vill ha det. Idag måste vi tacka nej om kunden vill ha tex 10 meter kabel.
Ni har verkligen gjort en fantastisk lösning!

Vill ni sälja till offentliga platser så kommer det i princip vara ett marknadskrav. De vill inte ha fasta kablar som kan vandaliseras och som de måste underhålla för dyra pengar. Dessutom vill de låta alla elbilar kunna ladda, och då är det bättre att de tillhandahåller sina egna kablar (Typ1, Typ2, olika längd, etc.).

Själv är det ett krav med 12 m kabel, och med Teslaknapp, för att det skall vara intressant för mig. Sådana praktiska krav är viktigare än design tycker jag (även om jag uppskattar både god design, formgivning och konst). Vill inte kompromissa med sådana saker, oavsett hur snygg laddaren är att se på.

Ser fram att ni kan lösa att få (snygga) laddare med Typ2.uttag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar