Service för alla

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shua7
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 apr 2022 22:42

Service för alla

Inlägg av Shua7 »

Hej!
Ni som kör Tesla och bor i Värmland, vart åker ni för att få service på bilen? För min del skulle det vara närmast att åka över gränsen till Norge men si det gillar inte leasingfirman. "All service skall enligt avtal ske i Sverige" hävdar de. Jag måste alltså åka bil i 7-8h för att få service i Göteborg eller Stockholm. Men tid är pengar och dessutom sjunker bilen i värde med antal mil. Borde man inte kunna nyttja närmaste verkstad, oavsett landgräns? Jag har redan varit två vändor till Gtbg för att fixa garantiärenden och snart är det dags för ett ärende till, fast denna gång i Sthlm.

För övrigt tycker jag det är märkligt att det inte finns service i Värmland. Teslor finns det iaf gott om. Både svensk- och norskregistrerade. :D
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Service för alla

Inlägg av ReNewAble »

Shua7 skrev:
Hej!
Ni som kör Tesla och bor i Värmland, vart åker ni för att få service på bilen? För min del skulle det vara närmast att åka över gränsen till Norge men si det gillar inte leasingfirman. "All service skall enligt avtal ske i Sverige" hävdar de. Jag måste alltså åka bil i 7-8h för att få service i Göteborg eller Stockholm. Men tid är pengar och dessutom sjunker bilen i värde med antal mil. Borde man inte kunna nyttja närmaste verkstad, oavsett landgräns? Jag har redan varit två vändor till Gtbg för att fixa garantiärenden och snart är det dags för ett ärende till, fast denna gång i Sthlm.

För övrigt tycker jag det är märkligt att det inte finns service i Värmland. Teslor finns det iaf gott om. Både svensk- och norskregistrerade. :D
Vad är det för service du ska göra och vilken bil är det? Är det vanlig underhållsservice (kupéfilter, smörjning bromsok och kontroll/byte bromsvätska) så kan ju det göras i vilken bilverkstad som helst om du inte kan/vill göra det själv..
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Service för alla

Inlägg av FStaake »

Bor i Kristinehamn och körde till Norge (Skarpsborg) senast för att byta styrstag som gnisslade. Hade ingen lust att vänta över en månad på tid i Norrköping.
Föll mig inte in att kolla med leasingbolaget om det var ok, det är operationell leasing på bilen.
Kommer sannolikt åka till samma ställe för att få dragkroken monterad på den kommande Y:n.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Service för alla

Inlägg av marcusw »

ReNewAble skrev:
Vad är det för service du ska göra och vilken bil är det? Är det vanlig underhållsservice (kupéfilter, smörjning bromsok och kontroll/byte bromsvätska) så kan ju det göras i vilken bilverkstad som helst om du inte kan/vill göra det själv..
Tyvärr inte alltid ok det heller, åtminstone inte får vår leasinggivare. I avtalet står det att all service ska utföras av märkesverkstad. Jag har ca 25 mil till närmaste SC och kollade med vår leasinggivare kring smörjning av bromsoken, men icke, jag är tvungen att köra 25 mil till Norrköping för en halvtimmes (?) jobb. Jag kan ju tycka att de borde resonera så att hellre få det gjort enligt rekommendationerna än att det inte blir gjort alls. Men men...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Service för alla

Inlägg av Honkan »

FStaake skrev:
Bor i Kristinehamn och körde till Norge (Skarpsborg) senast för att byta styrstag som gnisslade. Hade ingen lust att vänta över en månad på tid i Norrköping.
Föll mig inte in att kolla med leasingbolaget om det var ok, det är operationell leasing på bilen.
Kommer sannolikt åka till samma ställe för att få dragkroken monterad på den kommande Y:n.
Ska precis flytta med familjen till Kristinehamn :) har beställt en MYP så känns fint att det finns fler MY i stan :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Service för alla

Inlägg av FStaake »

Honkan skrev:
FStaake skrev:
Bor i Kristinehamn och körde till Norge (Skarpsborg) senast för att byta styrstag som gnisslade. Hade ingen lust att vänta över en månad på tid i Norrköping.
Föll mig inte in att kolla med leasingbolaget om det var ok, det är operationell leasing på bilen.
Kommer sannolikt åka till samma ställe för att få dragkroken monterad på den kommande Y:n.
Ska precis flytta med familjen till Kristinehamn :) har beställt en MYP så känns fint att det finns fler MY i stan :)
Välkommen!:)
Det rullar en o annan Tesla i stan redan, sett nån Y också, men den kunde varit utsocknes dock:)
Har en 3:a nu, fruns tjänstebil och väntar på en Y, köper privat. Känns lättare o äga bilen om man vill köpa till lite nice-to-have grejer.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Service för alla

Inlägg av kenjon »

En P eller LR?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Service för alla

Inlägg av FStaake »

kenjon skrev:
En P eller LR?
Om du menar mig är det en LR, vit med svart inredning och 20”.
Lev i maj, påstås fortfarande.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Service för alla

Inlägg av kenjon »

Jag väntar på min P.
Du kunde ju köpt min LR :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Shua7
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 apr 2022 22:42

Re: Service för alla

Inlägg av Shua7 »

ReNewAble skrev:
Shua7 skrev:
Hej!
Ni som kör Tesla och bor i Värmland, vart åker ni för att få service på bilen? För min del skulle det vara närmast att åka över gränsen till Norge men si det gillar inte leasingfirman. "All service skall enligt avtal ske i Sverige" hävdar de. Jag måste alltså åka bil i 7-8h för att få service i Göteborg eller Stockholm. Men tid är pengar och dessutom sjunker bilen i värde med antal mil. Borde man inte kunna nyttja närmaste verkstad, oavsett landgräns? Jag har redan varit två vändor till Gtbg för att fixa garantiärenden och snart är det dags för ett ärende till, fast denna gång i Sthlm.

För övrigt tycker jag det är märkligt att det inte finns service i Värmland. Teslor finns det iaf gott om. Både svensk- och norskregistrerade. :D
Vad är det för service du ska göra och vilken bil är det? Är det vanlig underhållsservice (kupéfilter, smörjning bromsok och kontroll/byte bromsvätska) så kan ju det göras i vilken bilverkstad som helst om du inte kan/vill göra det själv..
Jag har ett missljud som jag i en "vanlig" bil skulle gissat komma från växellådan eller kardan/slutväxel. Det blir värre och värre dessutom men det är som vanligt högt tryck på Teslas verkstäder och jag har tid i Sthlm 16 maj. Tidigaste tid i Gtbg var för några veckor sedan den 10 juni. Jag har som sagt redan varit två vändor till Gtbg för att fixa garantisaker. Först var det AC:n som inte fungerade. Sedan var det ett missljud från framvagnen. Det knarrade även när man vred på ratten och det missljudet har nu kommit tillbaka igen. Börjar bli lite trött på detta.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Service för alla

Inlägg av FStaake »

kenjon skrev:
Jag väntar på min P.
Du kunde ju köpt min LR :D
Kunde jag ju gjort ;)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Service för alla

Inlägg av Homer »

En hel del har jag fått gjort av Mobile Service. Utgår från Örebro och är i Värmland varje torsdag.

Allt går ju inte att göra mobilt, men mycket. I ett fall hyrde jag in mig några timmar på en lokal verkstad för en femhundring, Mobile kom dit och hade tillgång till lyft och annat som krävdes just den gången. Lätt värt pengarna jämfört med att behöva dra iväg 30 mil..

Werksta i Örebro är auktoriserade för Tesla. Är det inte garantiärenden bör det kunna vara ett alternativ.
Skriv svar